Normalt att inte ha servicebok?

Det är dessutom sällan som hojen "slits" till ras pga dålig service.
Fungerar den när du köper och du börjar med att serva hojen så kommer den fungera så länge du sköter om den. Skiter du i att serva hojen så kommer den fungera fin fint tills en kritisk punkt då den rasar. Hade du servat den 1 timme innan raset så hade den fungerat fin fint tills det är dags för nästa service.

Det där är rena gissningar. Om man väntar så länge med ett oljebyte att hojen riskerar ras inom en timme så har du fortfarande lagersskador med förkortad livslängd på lagren efter oljebytet.

Det där är rena gissningar. Om man väntar så länge med ett oljebyte att hojen riskerar ras inom en timme så har du fortfarande lagersskador med förkortad livslängd på lagren efter oljebytet.

Är väl samma problem om ägaren inte har koll på oljenivån mellan servicarna (trots stämplar i boken)?
Men du kanske tror att det räcker med lite oljefix när du servar? :gnissla

Det kan finnas orsaker till att man inte skruvar fast man kan och vill. Jag har inte haft garage med mekplats sen jag flyttade hemifrån 1995, till Sthlm, och same goes för alla polare som är inflyttade här. Dessutom så jobbar jag för det mesta så mycket så att det är värt att betala för att slippa en kväll i en GDS-hall. Sånt som man kan göra nere på parkeringen lämnar jag inte in för såklart. Längar dock efter den dagen då vi hittar ett hus, kan bli väldigt snart, så man kan ha ett hobbyprojekt och ligga i garaget. Jag hör till dem som tror att slarvar man med kvitton och böcker så kan man lika gärna ha glömt nåt oljebyte osv.

Klart att en oservad hoj slits mer än en servad.
Men jag vill nog påstå att 90% av slitaget innan ett motorras, sker sista timmen (timmarna om man ska lämna lite felmarginal).

Sen finns det andra typer av motorras, som nog säkert är vanligare. Och det är av ren materialutmattning som inte kunnat förhindras av bra service.

Däremot så tappar en motorcykel effekt allt eftersom den slits. Och en oservad hoj slits ju lite mera och kan då tappa lite mera effekt.

Det kan finnas orsaker till att man inte skruvar fast man kan och vill. Jag har inte haft garage med mekplats sen jag flyttade hemifrån 1995, till Sthlm, och same goes för alla polare som är inflyttade här. Dessutom så jobbar jag för det mesta så mycket så att det är värt att betala för att slippa en kväll i en GDS-hall. Sånt som man kan göra nere på parkeringen lämnar jag inte in för såklart. Längar dock efter den dagen då vi hittar ett hus, kan bli väldigt snart, så man kan ha ett hobbyprojekt och ligga i garaget. Jag hör till dem som tror att slarvar man med kvitton och böcker så kan man lika gärna ha glömt nåt oljebyte osv.

Har full förståelse för att man lämnar iväg på service av den anledningen. Varför skita ner sig om man kan få det gjort av någon annan och sen lämna lite deg. Smidigt enkelt.

Men vissa tror att en hoj servas bättre för att den lämnas till en verkstad. Jag vill snarare påstå att, lämnar man hojen till en verkstad där man är tjenis men personalen så kan man få en service som är likvärdig med den man gör själv. (Om man inte har tummen mitt i handen).

Last edited:

Naturligtvis ska man lämna bort hojen för service/reparationer om man inte har möjlighet/lust att mecka själv.Att anta att alla MC (eller andra fordon) har fått bättre service om dom varit inlämnade på märkesvärkstad än om ägaren själv fixat det tror jag dock är fel!
Tror du mekarna på märkesverkstaden servar sina hojar själv, eller bokar tid för den på verkstaden för att få en stämpel i boken utan att "fuska" dit den?
Jag är rätt säker på att dom gör det själv (utom möjligen om dom har garanti på den), och att den egna hojen dessutom får rätt mycket mer kärlek än dom flästa kundhojarna...

Angående att man lika gärna kan glömma ett oljebyte om man är slarvig med kvitton och böcker...Jag har väldig dålig koll på papper över lag.Får ofta betalningspåminnelser för att jag har glömt att betala räkningar och liknande.Säkert klandervärt på många sätt.Dock har jag för tillfället 3 påstälda bilar och 2 motorcycklar.MC är ett nyvaknat intresse, men i bilarna byter jag alltid motoroljan minst 1 gång om året, oavsett körsträcka.Har jag kört extremt lite (typ några hundra mil) kan jag möjligen byta filtret vartannat oljebyte.Pendlarbilen som får gå några tusen mil om året byter jag olja och filter 2-3ggr/år.Jag byter även dieselfiltret före varje vinter (6000mils intervall enligt boken har jag för mej) och automatolja 1ggr/år (ska inte bytas alls enligt Volvo, utom på taxi som tydligen ska byta var 7000mil eller nått sånt...).
Kvitton har jag inga till den bilen (möjligt att jag fick med en lunta när jag köpte den, men dom har jag nog i så fall tappat bort...), de grejjer jag har köpt till den har jag inte spart några kvitton på, och olja och sånt får jobbet sponsra med...
På vilket sätt hade den bilen varit mera välservad om jag hade lämnat in den på Volvo på föreskrivna intervall och fått fullstämplad bok?

Ni som reagerar är ju dom som har koll men saknar papper. Jag tror att det finns en hel del som har både dålig koll på hojen och pappren så därför letar jag oftast vidare när papper saknas.

På vilket sätt hade den bilen varit mera välservad om jag hade lämnat in den på Volvo på föreskrivna intervall och fått fullstämplad bok?

Är väl samma problem om ägaren inte har koll på oljenivån mellan servicarna (trots stämplar i boken)?
Men du kanske tror att det räcker med lite oljefix när du servar? :gnissla

Blir du arg? Berätta vilket det var som retade upp dej så jag kan säga det igen :hihi

Det är väl lika självklart att hojen tar skada med för låg oljenivå som att köra med trasiga bromsslangar. Nu är ju ditt gamla skrot inte ens aktuellt för diskussionen men det har du väl inte riktigt förstånd att ta till dej :glömdet

Är det ingen här som jobbar inom industrin? Ingen vana att dokumentera det man gör alls? För mej är det en självklarhet. I jobbet är det ett måste. Privat för att det känns kul att ha bra koll på grejerna.

Last edited:
Klart att en oservad hoj slits mer än en servad.
Men jag vill nog påstå att 90% av slitaget innan ett motorras, sker sista timmen (timmarna om man ska lämna lite felmarginal).

Sen finns det andra typer av motorras, som nog säkert är vanligare. Och det är av ren materialutmattning som inte kunnat förhindras av bra service.

Både ja och nej, alla lager visar normalt en felutvecklingstid och detta är möjligt att se om man gör vibrationsmätningar med tillhörande vibrationsanalys. Detta är inte särskilt lätt på en motorcykel med tillhörande växellåda som stör analysen. Däremot fungerar det bra på enklare applikationer, elmotorer, valsar till pappersmaskiner etc. Felutvecklingen i lagren är dock densamma. Pitting och nedslitet bärskikt på lagret utvecklas mycket tidigare. Lagret har därmed påbörjat sitt haveri sedan en tid tillbaka.

Bifogat

• lager.JPG
    lager.JPG
    33.5 KB · Visningar: 62
Blir du arg? Berätta vilket det var som retade upp dej så jag kan säga det igen :hihi

Det är väl lika självklart att hojen tar skada med för låg oljenivå som att köra med trasiga bromsslangar. Nu är ju ditt gamla skrot inte ens aktuellt för diskussionen men det har du väl inte riktigt förstånd att begripa :glömdet

Är det ingen här som jobbar inom industrin? Ingen vana att dokumentera det man gör alls? För mej är det en självklarhet. I jobbet är det ett måste. Privat för att det känns kul att ha bra koll på grejerna.

Jobbar som sagt inte inom industri, men likväl har jag ett ansvarskännande i mitt yrke. Detta inklusive garantier.

Jag går helt enkel i vetskapen om att om jag gör dåliga jobb så mister jag mina kunder. Antar att det gäller verkstäder med.

Att spara papper på att du tagit hojen till någon som känner ansvaret att denne gör sitt bästa för att överleva är enligt mig en tungt vägande faktor när man säljer/köper.

Vad svamlar du om?!

Det är väl lika självklart att hojen tar skada med för låg oljenivå som att köra med trasiga bromsslangar. Nu är ju ditt gamla skrot inte ens aktuellt för diskussionen men det har du väl inte riktigt förstånd att ta till dej :glömdet

Vad vill du komma med den här typen av inlägg?
Tillför det forumet något? Tillför det diskussionen något?
Väx upp.

Last edited:
Varför finns det ingen facepalm ikon?
polar-bear-face-palm_thumbnail-1.jpg
facepalm.gif

En sån?

Hahaha! Blip är lättlurad bara att stämpla upp en servicebok och flottputsa hojen och han e torsk:D

Ärligt talat är det bra med servicebok men egentligen säger den ju ingenting om hojens skick, det är ju bara en liten pappersbok med stämplar i.
Enda gången den är bra är när man ska sälja till okunniga osäkra köpare och sådana köpare bör bara köpa nytt för att sova gott.:tummenupp

Vad svamlar du om?!

Vad vill du komma med den här typen av inlägg?
Tillför det forumet något? Tillför det diskussionen något?
Väx upp.

Vad tillförde ditt inlägg då? :arsele

Hahaha! Blip är lättlurad bara att stämpla upp en servicebok och flottputsa hojen och han e torsk:D

Ärligt talat är det bra med servicebok men egentligen säger den ju ingenting om hojens skick, det är ju bara en liten pappersbok med stämplar i.
Enda gången den är bra är när man ska sälja till okunniga osäkra köpare och sådana köpare bör bara köpa nytt för att sova gott.:tummenupp

:D Jaja. Jag ser till helheten med. Men jag vill ha en servicebok med. En potatishoj är väl bäst att undvika alla dagar i veckan :tungan

Last edited:

Ja. Och det är ju i just den här biten grejen är. Visst är det bra om man har dokumentation på vad som är gjort så att det går att styrka att hojen fått den service den ska ha.
Till det är serviceboken ett alldeles för dåligt verktyg då det är alldeles för lätt att förfalska en sådan. Vem som helst kan ju beställa en ny, tom servicebok och sedan fylla den med stämplar så det ser ut som att den fått service utan att det egentligen betyder att någon ens brytt sig om att titta på hojen.
Då är det bättre med kvitton och arbetsordrar från verkstaden. Då syns det i alla fall att man gett en verkstad uppdraget att serva och dom har i alla fall gjort såpass mycket att dom har mage att ta betalt för det.

Kvitton och sådant är lite värre att förfalska då det kan leda til problem med skattemyndigheten så det är inte en verkstad särskilt villig att förfalska. Alltså ett betydligt bättre bevis för utförd service än en servicebok.

Sen har man ju då också extremfallen.
Dels finns det säkert dom som lämnar in hojen och får den servad och serviceboken stämplad men inte ens kollar lufttrycket i däcken mellan servicen och sedan lämnar in den för nästa service mer eller mindre tom på olja. Där har du en hoj som är rejält misskött men ändå har fullstämplad servicebok.

Jämför man den med en hoj som inte har en endaste stämpel men där ägaren vårdat den som om den vore ett barn med en nogrannhet långt utöver det verkstaden skulle göra. Där har man en välskött båge men utan servicebok.

För mig känns det självklart vilken av hojarna jag skulle välja och det brukar gå ganska enkelt att se på skicket om ägaren brytt sig om sin pärla eller inte.

En fullsstämplad servicebok säger ju ingenting om huruvida hojen gått helt utan olja mellan varje service och det har enligt mig mycket större betydelse än om det stod Yamaha på ryggen på mekanikern som bytte oljefiltret.

Så för min del så bryr jag mig inte nämvärt om servicebok. Visst. Finns den när jag köper hojen så fortsätter jag se till att den stämplas under tiden jag äger den men jag sparar också kvitton och arbetsordrar för grejor som jag fått utfört. Men det är på inget sätt något som styr mig i mitt val. Jag tar hellre än välvårdad hoj utan servicebok än en misshandlad med servicebok.
Och oftast går det att se, höra och känna skillnad på en hoj som är välvårdad och en som är misskött. Serviceboken bygger på en ärlighet som inte finns och har därigenom litegrann spelat ut sin roll anser jag.

Sen kan man ju börja undra över vad vissa här på forumet tror att en service är för något...

Kollar man på en serviceinstruktion för en hoj så är det inte så mycket som faktiskt ska göras, som faktiskt spelar roll för livslängden på hojen.

Det är igentligen bara byte av olja och oljefilter som påverkar livslängden på hojen. Och det spelar väll ingen roll vad det står på tröjan på han som byter oljan.

Och sen är det justering av ventiler på 2400 mil servicen. Som många verkstäder verka skita i att göra i alla fall.

Resten av allt som en verkstad tar betalt för är kontroller av vajrar och skruvar, muttrar mm. Och det är inte saker som försämrar livslängden på en hoj om det inte sköts. Dom bara kontrollerar om det är något som kanske bör bytas ut så det inte pajar när man är som längst ut i skogen.

Sen kan man ju börja undra över vad vissa här på forumet tror att en service är för något...

Resten av allt som en verkstad tar betalt för är kontroller av vajrar och skruvar, muttrar mm. Och det är inte saker som försämrar livslängden på en hoj om det inte sköts. Dom bara kontrollerar om det är något som kanske bör bytas ut så det inte pajar när man är som längst ut i skogen.

Eller så kan man översätta det till, allt det här behöver bytas för vi vill sälja grejer för det tjänar vi pengar på:tummenupp

En bekant hade bilen på verkstad innan besiktning och det konstaterades att skivor och klossar bak va slut, men på besiktningen såg man inget anmärkningsvärt utan trodde att skivor klossar bak skulle hänga med ett par år till.:gnissla

Helt klart är att verkstäder vill sälja på kunder så mycket delar som möjligt.

Angående trådens titel; Hur seriös och noggrann är man om sitt fordon om man inte ens kan hålla rätt på en servicebok?
Att säga att man tappat den för att man inte vill visa att den är helt blank är genomskinligt, eller ett tydligt tecken på slarv, och slarv vill man väl inte ha när det gäller servicar.

Går att dra en parallell till de återkommande "gråt-ut-trådarna" om försäkringspremier. Där talas det minsann om- att om att har man inte råd att betala vad det kostar så ska man ingen hoj ha.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back