Normalt att inte ha servicebok?

om första ägaren saknar servicebok kanske det är lite konstigt men när det blivit några st ägare så kan ju grejer försvinna o har man missat serviceintervallen men några hundra mil så den är förverkad så spelar den ingen roll.
Servar allt jag äger själv, yrkesfolk som gör saker på rutin tappar ibland bort sig o slarvar.
Men visst det beror på vem som säljer,.. man måste ju få ett intryck av förtroende, vem som helst skulle jag kanske inte köpa av men det har oxå o göra med om prylen kostar 10 000 eller 100 000.
Utan garantier kan lika gärna jag själv tippa i oljan 3ggr så ofta som verkstan gör det.

En servicebok brukar inte ge så mycket extra som man lägger ut på arbetskostnaderna för service, men alla är vi olika :)
 
om första ägaren saknar servicebok kanske det är lite konstigt men när det blivit några st ägare så kan ju grejer försvinna o har man missat serviceintervallen men några hundra mil så den är förverkad så spelar den ingen roll.
Servar allt jag äger själv, yrkesfolk som gör saker på rutin tappar ibland bort sig o slarvar.
Men visst det beror på vem som säljer,.. man måste ju få ett intryck av förtroende, vem som helst skulle jag kanske inte köpa av men det har oxå o göra med om prylen kostar 10 000 eller 100 000.
Utan garantier kan lika gärna jag själv tippa i oljan 3ggr så ofta som verkstan gör det.

En servicebok brukar inte ge så mycket extra som man lägger ut på arbetskostnaderna för service, men alla är vi olika :)
Håller med till 100%. Känner folk som jobbar på en mc-firma som mek och jag skulle ALDRIG låta dem röra min hojj. Ändå är de auktoriserade och du får en fin stämpel när du servar där. Servar den gärna själv så vet man att det är ordentligt gjort istället för att firman ska hålla på och göra massa B-lösningar på saker som dom klantat till...
 
Provkör innan du köper istället för att provläsa servicemanualen... ger ju så mycket mer att känna och lyssna.
 
Jag har samma erfarenhet som TS. Importerade, saknar servicebok, felaktigt miltal i annonserna (jag kom visst ihåg fel, vanlig kommentar)
Omlackade, slitna däck, egenservade. Detta på hojar som är 4-5 år gamla.

En hemmaservad hoj köper inte jag!

Hur många begangnade Enduro och Crosshojar finns det som inte är hemmaservade?? Jag skulle tro att urvalet på begangnade firmaservade hojar är ganska begränsat.:confused:
 
Hur många begangnade Enduro och Crosshojar finns det som inte är hemmaservade?? Jag skulle tro att urvalet på begangnade firmaservade hojar är ganska begränsat.:confused:

Visst är det så. Helt ointressant på en maskin med begränsad (tävlings)livslängd. Ingen frågar efter servicebok på en RR hoj heller.

För mej och många köpare är servicebok viktigt. Särskilt när hojen är 2-6 år gammal. Det är den åldersintervallen som jag tittar på när jag köper hoj. Sen är det nog så att vi inte kommer längre i den här diskussionen eftersom jag och många med mej även i framtiden kommer att tycka att full dokumentation är en självklarhet på en gatcykel i det åldersintervallet.
 
Visst är det så. Helt ointressant på en maskin med begränsad (tävlings)livslängd. Ingen frågar efter servicebok på en RR hoj heller.

För mej och många köpare är servicebok viktigt. Särskilt när hojen är 2-6 år gammal. Det är den åldersintervallen som jag tittar på när jag köper hoj. Sen är det nog så att vi inte kommer längre i den här diskussionen eftersom jag och många med mej även i framtiden kommer att tycka att full dokumentation är en självklarhet på en gatcykel i det åldersintervallet.

Jaja, jag fick uppfattningen när du skrev att du inte köpte någon hoj utan servicebok att det även gällde Endurohojar (Då det står att du har en KTM 300..):)
 
Jag inbillar mej att yrkesfolk endast i undantagsfall gör sämre jobb än en hemmamek ja.

Okej, då bör du få reda på att yrkesmek på märkesverkstad oftast gör arbeten på kortast möjliga tid och knappast gör sitt yttersta för att få saker perfekta.
 
Okej, då bör du få reda på att yrkesmek på märkesverkstad oftast gör arbeten på kortast möjliga tid och knappast gör sitt yttersta för att få saker perfekta.

aha generaliseringar. Ja det finns både bra och dåliga mekaniker på mc-verkstaden. Däremot finns det fler usla hemmamekar än bra sådana.
 
aha generaliseringar. Ja det finns både bra och dåliga mekaniker på mc-verkstaden. Däremot finns det fler usla hemmamekar än bra sådana.

Varför finns det ingen facepalm ikon?
polar-bear-face-palm_thumbnail-1.jpg
 
Okej, då bör du få reda på att yrkesmek på märkesverkstad oftast gör arbeten på kortast möjliga tid och knappast gör sitt yttersta för att få saker perfekta.

Finns fortfarande folk med yrkesheder där ute. En motorcykel servad på rätt firma av rätt mekaniker värdesätter jag högre än en okänd hemmamekaniker.
 
Finns fortfarande folk med yrkesheder där ute. En motorcykel servad på rätt firma av rätt mekaniker värdesätter jag högre än en okänd hemmamekaniker.

Hur ser man att det är en snubbe med yrkesheder som har servat då?

Sitter stämpeln absolut centrerad i rutan i serviceboken?

Det brukar IOFS vara en kundmottagare som stämplar och någon annan som gör servicen på större firmor...

Hmmm, inte lätt det här....
 
Du tror att verkstäder gör en bättre service än en engagerad hemmamekare?

Exakt...en pryo på märkesverkstad som gör sitt "bästa". En stressad mekaniker som stressar för han vill sluta tidigare.. etc

Jag har aldrig lämnat in någon av mina hojar för service. Har lämnat in 1gång för däckbyte, samt 1gång på Honda för skada då hojen blev påbackad. Den sistnämnda gång lossade oljelocket (bytt skadad kopplingskåpa) utanför när jag skulle köra därifrån...

Har själv jobbat på märkesverkstad (Volvo). Och inte skruvar jag bättre på jobbet än hemma...utan tvärt om!
 
Hur ser man att det är en snubbe med yrkesheder som har servat då?

Sitter stämpeln absolut centrerad i rutan i serviceboken?

Det brukar IOFS vara en kundmottagare som stämplar och någon annan som gör servicen på större firmor...

Hmmm, inte lätt det här....

Jovisst. Så kan man resonera om samtliga yrkeskategorier. Det blir ju bara korkat. Det säger sig självt att en mekaniker i större utsträckning känner till hur man ventiljusterar sitt eget märke liksom.

Vissa anlitar inte snickare av samma anledning som diskuterats tidigare. Därav timell effekten.
 
Jag har själv ingen respekt för MC-verkstäders noggrannhet, lite exempel på vad de missat då jag haft den inne på service:
-Haft sönder bränslesensorn i tanken eller kablarna till den.
-Fäst mikrobrytaren till bromsljuset på bakbromsen felaktigt så att den inte fungerade.
-Missat att montera låsbrickan till främre drevet, resulterade i att drevet och kedja lossnade under körning!!!


Själv har jag inte sparat kvitton på olja och filter mm. det skulle lika gärna kunna vara ett kvitto på köp av olja till någon annan MC. Jag har varit med om allt för många personer som lägger ner allt för mycket tid på att förfalska saker, för att lita på några kvitton.
 
Finns fortfarande folk med yrkesheder där ute. En motorcykel servad på rätt firma av rätt mekaniker värdesätter jag högre än en okänd hemmamekaniker.

Och hur ska man som köpare veta när man ser serviceboken att servicen är gjord av en kunnig mekaniker? Jag har råkat ut för så många klantskallar när jag lämnat bil/mc på service.
Senast var en bil som lämnades in för kopplingsbyte och ordinarie service och kundmottagaren påpekade stolt att man passade på att byta olja i växellådan när man ändå tog ner lådan. Jag fick en snygg stämpel i boken och växelådan började krångla dagen efter, åkte tillbaka till verkstaden och dom konstaterade att man missat fylla olja i lådan. Så jag ger inte mycket för dom vackra stämplarna i serviceboken.
 
Vissa anlitar inte snickare av samma anledning som diskuterats tidigare. Därav timell effekten.

Och du har aldrig sett en anställd snickare som har fuskat då?

Det går visst något program på TV om sånt, du kanske skulle kika på det?
 
Sen får man ju inte bortse från det fa″ att det blir lite tokigt* att visa upp en fullstämplad servicebok på en hoj som mätaren visar 800 mil.

* Gäller inte Ducati, KTM eller valfritt franskt fordon.

En servicebok för Ducati, KTM(landsvägshojar) eller franska(!?) hojar (Peugot scooter?) har väl inte fler stämplar vid 800 mil än någon annan hoj? Eller har KTM 600 mil på sina?


Du tror att verkstäder gör en bättre service än en engagerad hemmamekare?

Engagerad betyder inte samma som kompetent/duktig. En verkstad har oftast pressen på sig att anställa mekaniker som inte åstakommer ras på maskinerna de servat, dylika krav ställs inte på hemmamekare. Jag motsäger dig inte på att många privatpersoner är sjuhelsikes duktiga, men på 1 duktig går ofta 10 klåpare. Hur vet man det utan att känna personen mer än genom vanlig köpkontakt?


För övrigt undrar jag vart alla som hyser sådan misstro till mekaniker servar sina hojar. De verkstäder jag har (känd duccemekare samt lokal duktig japsmekare) har jag fullt förtroende för deras kunskaper då det bara rullar mil efter mil utan bekymmer.

Och du har aldrig sett en anställd snickare som har fuskat då?

Det går visst något program på TV om sånt, du kanske skulle kika på det?

Du menar "Jag trodde Pawlowski var lika duktig som de andra trots att han offererade en tredjedel av priset"?
Timell har ju en lysande plan f.ö. Sätt igång och granska hans 10 tidigare säsonger av "Äntligen hemma" så har han 10 säsonger av sitt nya program spikat och kontrakterat.... :D
 
Last edited:
när jag lämnade in förra hojen för rambyte fick jag tillbaka den halvt ihopasatt,,. slangen för pairvalven under tanken var inte ihopförd, sladden till powercommandern hade tappat kontakten efter att dom rotat o hojen spottade eldslågor men hade ändå blivit regbesiktad o troligen körd till besiktningen :va, kedjejusteringen på bakhjulet hängde o dinglade o höll på att ramla loss.
Proffs på auktoriserad verkstad ;), dessutom påstod dom att en distans till bakhjulet saknades när dom bytte däck så jag fick betala en ny.. dom tappade väl den så att dom inte orkade böja sig o plocka upp den för kulmagen tog i.
Svarade inte ens på mail med bilder på deras jobb.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top