Normalt att inte ha servicebok?

Du menar "Jag trodde Pawlowski var lika duktig som de andra trots att han offererade en tredjedel av priset"?
Timell har ju en lysande plan f.ö. Sätt igång och granska hans 10 tidigare säsonger av "Äntligen hemma" så har han 10 säsonger av sitt nya program spikat och kontrakterat.... :D

Du tror inte att folk gör så med hojar då?

Frågas det inte dagligen på SH om vart man ska lämmna sin hoj för att få billigast service då?

Jag har jobbat på bil/lastbils verkstad, jag har kompisar som jobbar inom byggsvängen, jag har byggt ett hus tillsammans med min far.

Jag tycker att jag har ganska god insikt i dom brancherna.

Likväl som det fanns bil/lastbilsmekaniker som ALDRIG fuskade/slarvade så fanns det såna som man funderade vem fan som knöt skorna åt.
Likväl finns det byggare på stora erkända firmor som fuskar minst lika mycket som "Pawlowskis bygg och escortservice".

En stämpel eller ett välkänt namn på en firma säger ABSOLUT INGENTING om kvalitet på utfört arbete.

Sök i trådarna på SH, det finns massor av folk som är missnöjda med arbeten utförda på auktoriserade verkstäder, likväl som det finns dom som hyllar småfirmor, nu senast en MC skrot/mek.
 
Och du har aldrig sett en anställd snickare som har fuskat då?

Det går visst något program på TV om sånt, du kanske skulle kika på det?

Men skärp dej, klart som fan att de hittar fuskjobb om det är det tv serien går ut på. Serva ditt skit själv om du vill men jag vill ha det utfört av en yrkesman. Inte en hemmaklåpare. Så enkelt är det.
 
Kan man mecka så varför inte? är garantin ute så vad ska man serva för dyra pengar när man kan göra det 100% själv. Men kan man inte ska man inte låta bli, går det åt helvete blir det lika dyrt som om man hade servat på verkstad förhoppningsvis och man lärt sig nåt på vägen. men har man tummen mitt i ska man nog lämna in skiten för ens egen och andras bästa!
 
Och hur ska man som köpare veta när man ser serviceboken att servicen är gjord av en kunnig mekaniker?

Hur ser man att det är en snubbe med yrkesheder som har servat då?

Sitter stämpeln absolut centrerad i rutan i serviceboken?

Det brukar IOFS vara en kundmottagare som stämplar och någon annan som gör servicen på större firmor...

Hmmm, inte lätt det här....

Mitt råd är att strunta i de större firmorna. Ofta sker kommunikationsmissar mellan kundmottagare och mekaniker. Sällan jag har blivit nöjd med service och reparationsjobb jag lämnat till den typen av firmor. Undantag finns givetvis.

Välj istället en mindre välrenommerad verkstad där man kan prata direkt med mekanikern som utför jobbet. Ofta är mekanikern på den här typen av firmor väldigt känd bland märkesanhängarna. Finns säkert en sådan mekaniker hos varje märke. Gäller bara att hitta dem.
 
Men skärp dej, klart som fan att de hittar fuskjobb om det är det tv serien går ut på. Serva ditt skit själv om du vill men jag vill ha det utfört av en yrkesman. Inte en hemmaklåpare. Så enkelt är det.

Hahaha vad är det ni diskuterar igentligen?Hur komplicerat är det att byta olja och filter?

Om yrkesmannen du så gärna vill ha en stämpel av i serviceboken på en MC du eventuellt är spekulant på, servar sin egen MC hemma i sitt eget garage, och kanse till och med tar med sej olja från jobbet så han inte har nått kvitto att sätta in i den fina pärmen (lite löneförmåner ska ju även vi skitiga mekar ha), innebär det då att hojen mår sämre än om han även lånat hem stämpeln och stämplat boken?

Jag jobbar på lastbilsverkstad, och jag vet fan inte äns var service-stämpeln ligger nånstans.Jag servar ioförsej bara i undantagsfall (mekar mest) men stämplar böcker är något som vi bara gör om kunderna frågar efter det.Är i dagens läge lika onödigt som att stämpla passen när man åker utomlands...:krama
 
Sök i trådarna på SH, det finns massor av folk som är missnöjda med arbeten utförda på auktoriserade verkstäder, likväl som det finns dom som hyllar småfirmor, nu senast en MC skrot/mek.

Nu delciterar jag dig endast och hoppas det är ok. Visst, det finns många trådar om missnöjdhet på verkstäder. Men på varje sådan finns säkert tio "Nu har jag rivit av tank och luftburk, hur justerar jag ventilerna?"
Det är jä**igt lätt att kasta skit på märkesverkstan som gjort ett misstag men vem vågar komma ut med "Jag glömde montera ventilkåpan", eller "jag glömde dra åt bakaxeln" när "jag mekade"?

Det du även skrev om lägst pris på service kan jag inte kommentera. Själv letar jag alltid bäst pris, inte lägst.
Jobbar själv som hantverkare och vill inte ha kunder som bara ser till priset, jag vill ha dom som vill ha ett kvalitétsjobb utfört. Är kunderna på min våglängd levererar jag med råge, är det kronor och ören som är viktigast kan de gå någon annanstans.
 
Jag undrar om de som är så rabaiata moståndare till att ha papprena i ordning tar det personligt? Finns det nåt enda fel med att ha kvar alla böcker och alla papper och kvitton på allt som gjorts med en hoj eller en bil? Jag som köpt hyfsat nya bilar sen 2008 (bil, eller Peugeot..., från 2002, BMW 320i 2006 och X3 2007) och hojar sen 2002 (ny Triumph 2002, beggad R1 2002, och beggad KTM 950 SM 2006) vill ha komplett dokumentering när jag köper. På BMW vill jag helt klart ha full bok och betalar hellre lite extra även för simpla saker som oljebyte, eller oljeservice som de kallar det, då det är bra vid försäljning. Att köpa en BMW utan bok finns inte på kartan.

Tycker att det är konstigt att det i princip ska vara bättre att inga papper finns och att man blint ska lita på att fordonet är kanon och att all service är gjord. Hojen ska helst vara ordentligt körd också, tydligen kan de rackla om man inte gasat tills det rasar heller. Nu raljerar jag men vad är felet med att spara alla papper? Jag sparar kvitton på sånt jag byter själv och brukar notera miltalet också. Tycker det är kul själv och bra att veta för nästa ägare.
 
Last edited:
Jag undrar om de som är så rabaiata moståndare till att ha papprena i ordning tar det personligt? Finns det nåt enda fel med att ha kvar alla böcker och alla papper och kvitton på allt som gjorts med en hoj eller en bil? Jag som köpt hyfsat nya bilar sen 2008 (bil, eller Peugeot..., från 2002, BMW 320i 2006 och X3 2007) och hojar sen 2002 (ny Triumph 2002, beggad R1 2002, och beggad KTM 950 SM 2006) vill ha komplett dokumentering när jag köper. På BMW vill jag helt klart ha full bok och betalar hellre lite extra även för simpla saker som oljebyte, eller oljeservice som de kallar det, då det är bra vid försäljning. Att köpa en BMW utan bok finns inte på kartan.

Tycker att det är konstigt att det i princip ska vara bättre att inga papper finns och att man blint ska lita på att fordonet är kanon och att all service är gjord. Hojen ska helst vara ordentligt körd också, tydligen kan de rackla om man inte gasat tills det rasar heller. Nu raljerar jag men vad är felet med att spara alla papper? Jag sparar kvitton på sånt jag byter själv och brukar notera miltalet också. Tycker det är kul själv och bra att veta för nästa ägare.

Det är naturligtvis inget fel att spara kvitton och sånt.Har vid ett par tillfällen köpt nån gammal bil av nån gubbe som spart alla kvitton, och tyckt att det har varit himmla roligt.Att vissa absolut inte kan tänka sej att köpa en bil/mc som saknar servicbok är väll det jag tycker är lite märkligt.

Anledningen till att vissa häldre servar själv än att lämnar in den har ju redan diskuterats.Liiite mera motiverat tycker jag att det är att man vill att det ska finnas kvitton på saker man köpt till bågen, men det finns ju många anledningar till att vissa inte har dom heller.Momsen kan ju ha dragits på en firma till exempel...eller så är man händigare med verktygen än med papper (ett vanligt fenomen faktiskt).
 
Eller så är man bara slarvig, det är ju inte svårt att stoppa ett kvitto i en plastficka i en pärm när man köpt nåt.

...eller så är man händigare med verktygen än med papper (ett vanligt fenomen faktiskt).
 
Eller så är man bara slarvig, det är ju inte svårt att stoppa ett kvitto i en plastficka i en pärm när man köpt nåt.

Absolut.Men att man är slarvig med kvitton (vilket jag definetivt är ska jag erkänna) betyder ju inte att man slarvar med oljebyterna!

Ett kvitto är bara värt något för mej om det är garanti på grejjorna (fast då har jag oftast slarvat bort det när jag ska ha det:huvet) eller om jag kan få tillbaka momsen på nått vis...
 
Vilka stämplar kollar ni efter i serviceboken då?

Är det milen eller är det mil+säsong? :va
 
Ingen har hittils brytt sig om kvitton/bok vid köp (förutom renoveringar) så jag skiter i det helt enkelt :-)

Kontakta bilprovningen för tidigare protokoll så ser du om nån fifflat med mätarställningen
 
Tack för all input :) Men hur gör ni om det inte finns servicebok och inga kvitton vad gäller ventilkontroll/justering? Försöker ni lyssna på ventilerna under provkörningen, litar ni på säljarens ord, gör ni egen ventilkontroll strax efter köp eller bryr ni er helt enkelt inte?

Visst, stämplar och kvitton kan vara fake men jag känner mig nog säkrare om jag ser något sorts papper på att åtminstone den stora servicen (ventilkoll/justering) är gjord på en hoj som gått ~3000 mil. Att en säljare ger bra och seriöst intryck tycker inte jag betyder jättemycket - det visar ju bara att han är en bra säljare
 
Men skärp dej, klart som fan att de hittar fuskjobb om det är det tv serien går ut på. Serva ditt skit själv om du vill men jag vill ha det utfört av en yrkesman. Inte en hemmaklåpare. Så enkelt är det.

Det finns nog lika stor andel yrkesklåpare som hemmaklåpare ska du se... :rolleyes:

Jag måste lämna in min R1'a på Yamaha enligt serviceplanen för jag vill att garantin ska gälla, men jag gör alltid ett extra oljebyte själv inför vintern. Men skulle jag ha något gammalt härke från -04 så skulle jag definitivt göra det själv.
 
Jag bryr mig inte det minsta om servicebok.
Finns det med så tycker jag att det är bra, för att nästa klåpare som jag ska sälja till kanske uppskattar serviceboken.

Är hojen servad på verkstad så betyder det oftast att ägaren inte har en aning om hur man sköter hojen. Och att verkstaden skulle göra ventilsjusteringar på servicen kan ni glömma. Det är så otroligt många verkstäder som varvar hojen och lyssnar lite på ventilerna och sen stämplar serviceboken.

Vill ni ha ventilerna justerade så bör ni lämna in hojen enbart för den saken och till någon ni känner och litar på.

Det är dessutom sällan som hojen "slits" till ras pga dålig service.
Fungerar den när du köper och du börjar med att serva hojen så kommer den fungera så länge du sköter om den. Skiter du i att serva hojen så kommer den fungera fin fint tills en kritisk punkt då den rasar. Hade du servat den 1 timme innan raset så hade den fungerat fin fint tills det är dags för nästa service.
 
Tack för all input :) Men hur gör ni om det inte finns servicebok och inga kvitton vad gäller ventilkontroll/justering?

Jag gör en kontroll av ventlispelet helt enkelt.
Om man inte vågar justera så kan man ju lämna in för det, kontrollera borde de flesta som är normalhändiga klara.

Även om man är under toleranserna i spelet så behöver det inte betyda varken problem eller oljud men varför vänta.

Jag skulle alltså försöka komma on-track med serviceschemat.

Edit: Det är ju inte några avancerade grejer man får stämpel för:
1. Luftfilter
2. Bromsvätska
3. Ev Kylvätska
3. Motorolja
4. Tändstift
5. Ventilkontroll (ev justering)
6. Synkning av fuggar
och diverse kontroller som man kan utföra själv med enkla medel.

Men man ska naturligtvis inte äventyra garantierna på hojen om den har sådana kvar.
 
Last edited:
Servicebok i all ära men ser hojen ut som den blivit misskött/vanvårdad så spelar det ingen roll hur väldokumenterad den är. Inte för mig iaf. Till syvende och sist så är det skicket som avgör. Finns det med servicebok till en välvårdad hoj, kanon. Om inte så ok, men då ska det avspeglas på priset. Av alla hojar jag ägt så har jag bara fått med servicebok en gång och då var hojen bara tre år gammal. Jag anser mig ha såpass bra teknisk kunskap att jag kan avgöra om hojen är välskött eller ej. Har man inte det så förstår jag till fullo varför man vill ha med serviceboken.

Det enda man i princip inte kan avgöra genom en okulär besiktning är om ventiljustering gjorts eller ej. Har det blivit gjort så borde kvittot finnas. Inget kvitto så tar man hänsyn till det i sitt bud till säljaren. Är säljaren så jevla dum att dom inte sparar kvitto eller slarvat bort serviceboken så får man vara beredd på att köparen prutar ner priset.
 
Är det någon av alla som gapar om serviceböcker hit och dit som verkligen läst vad som står i serviceplanen?

Min R1 -03 ska oljefiltret bytas varannan oljeservice. Det innebär tvåtusenmilaintervaller, i min värld är det inget vidare. Tusen mil mellan oljebytena är säkert inga problem, dagens oljor är bra, ingen tvekan om den saken, jag byter iallafall efter 500 mil, mycket för att få en indikation på hur motorn mår.

Men så är jag ju en värdelös hemmaklåpare... Skämt åsido, när man läser trådar om hur folk ska justera ventiler utan att knappt veta fram och bak på en skiftnyckel, ja då föredrar jag ju märkesservice. Lägstanivån blir så oändligt mycket högre.
 
ja alla är vi olika, själv föredrar jag saker med mindre defekter så jag kan pruta mycket.
Köper gärna bil med rasad motor o byter eller renoverar, men skulle jag lämna in för allt så skulle bilen ligga på 200 000 nu med allt jag gjort ist för 50 000 i delar.

Men för varje som vägrar köpa utan bok så kommer det 10 andra md pengar i handen.

Det enda jag lärt mig av serviceböcker för bilar iaf är att kollas inte oljenivån mellan servicar så rasar dom lika fort fast dom har en blå stämpel i rutan... troligen fortare eftersom hemmameckaren klarar o kolla oljan.

Fast visst... justera ventilspel på en radfyra är inget roligt eller nåt som kanske alla ska pyssla med.

En som sparar alla kvitton på delar.......
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top