Normalt att inte ha servicebok?

Trolig förklaring

Troligtvis förvaras serviceboken till bilen tillsammans med instruktionsboken och lite besiktningspapper och servicekvitton i handsfacket på bilen. Det är nog därför det finns mer historik på bilar kvar efter ett antal år.

Förvarar man serviceboken i kutsen skulle den antagligen bli förstörd rätt fort.

Det är nog ganska vanligt att serviceböckerna tappas bort på hojar som har några år på nacken tror jag.
Mer ovanligt på bilar.

Det har alltid gått att köpa nya ostämplade serviceböcker från tillverkarna. Oärliga säljare köper en ny servicebok och låter förfalska servicehistoriken med stämplar.

Möjligheten att få en ny servicebok utnyttjas tyvärr inte bara i goda syften.

Just därför är ju servicebok egentligen total ointressant, framförallt när man vet att till och med "firmastämplar" går det att köpa kopior av.

Skicket är det enda intressanta när jag köper hoj, klart att det för dagens generation av hojåkare måste finnas nått att "hänga" upp sitt beslut på och en servicebok kanske för många betyder nått.

Om en hoj ser och går bra så är den vanligtvis bra, de flesta är "bättre" omhändertagen än vad serviceboken stadgar.
Hur många har verkligen "läst" vad som ingår i servicen av en mc....?
Finns egentligen bara en punkt som INTE varje hojägare klarar av själv...nämligen ventilkontroll. Alla fixar väl att kolla kedjan och lufttrycken i däcken, byta olja och filter.

/KentW

Jag är benägen att hålla med dig. Det var därför jag skrev "helst" framför servicebok etc. Finns den är det bra, men långt ifrån avgörande. Andra faktorer är viktigare.

Om motorcykeln passerat de miltal där ventiljusteringar/kontroller krävts vill jag ha kvitto på att det är utfört på ett korrekt sätt.

Är motorcykeln ett par år gammal och har gått 2000- 3000 mil vill man även se bevis på att oljan är bytt under årens lopp.

Finns allt för många tokar där ute som endast fyller på och kör vidare. Gäller både bil och mc. Desto billigare en motorcykeln eller bil är desto sämre verkar folk ta hand om dem. En välskött 5000 kr bil kan hålla många år om man bara sköter den någorlunda. Mycket är upp till hur tidigare ägare vårdat fordonet.

Just därför är ju servicebok egentligen total ointressant, framförallt när man vet att till och med "firmastämplar" går det att köpa kopior av.

En hoj som är från 2000-talet skulle jag nog inte köpa utan bok. Hur jävla svårt är det att ha en pärm med alla papper för sina bilar och hojar. Tycker att det hör till och uppskattar att se papper/kvitton på drivpaket eller annat som man kanske har bytt själv.

En hoj som är från 2000-talet skulle jag nog inte köpa utan bok. Hur jävla svårt är det att ha en pärm med alla papper för sina bilar och hojar. Tycker att det hör till och uppskattar att se papper/kvitton på drivpaket eller annat som man kanske har bytt själv.

Jag har en -00....men inget kvitto på kedjebyte, men servicebok.
Skulle du köpa den iom serviceboken.....eller inte tack var saknaden av kvitto på kedjebytet...?

/KentW

Last edited:
Que? Serviceboken är viktigare än kvitto på kedja tycker jag, det går ju att kolla. "tack var saknaden av" förstår jag inte, du har ju boken kvar. Det är viktigare för mig på en hoj som bara är nåt enstaka år gammal dock.

Skulle du köpa den iom serviceboken.....eller inte tack var saknaden av servicebok...?

/KentW

Hur jävla svårt är det att ha en pärm med alla papper för sina bilar och hojar. Tycker att det hör till och uppskattar att se papper/kvitton på drivpaket eller annat som man kanske har bytt själv.

Kan bara hålla med.

Jag sparar alla kvitton på minsta lilla pryl jag skaffat till hojen i en plastficka/pärm. Tycker att det "hör till" hojägandet att hålla ordning på sina papper.

Min Yamaha saknade förvisso servicebok, men tidigare ägaren beställde en ny bok och åkte sen förbi yamahacenter där den varit servad. De kollade upp det i sina system och stämplade den nya boken med korrekta miltal. Detta tillsammans med kvitton på service:arna räckte för mig.

Men att köpa en hoj helt utan bok, kvitton eller besiktningspapper.. "njae".. finns så mkt pajasar där ute så det skulle jag nog låta bli.

Skulle du köpa den iom serviceboken.....eller inte tack var saknaden av servicebok...?

/KentW

På en 10 år gammal cykel börjar serviceboken bli mindre intressant. Men självklart är det intressant om ägaren som haft cykeln har varit noga med kvitton, servicebok etc. En ägare som är noga med detta är troligen noga med allt annat. En ägare som skiter i all dokumentation är troligen mer benägen att skita i andra saker med.

På en 10 år gammal cykel börjar serviceboken bli mindre intressant. Men självklart är det intressant om ägaren som haft cykeln har varit noga med kvitton, servicebok etc. En ägare som är noga med detta är troligen noga med allt annat. En ägare som skiter i all dokumentation är troligen mer benägen att skita i andra saker med.

Har i princip inga kvitton kvar på inköp av delar, olja, filter osv.
Men du är välkommen hit och titta på hojen så kan vi höra sen om din teori stämmer..."skiter i andra saker med..."
I min värd är ett papper(servicebok), nått som går att förfalska men skicket på en hoj kan man inte förfalska.

Så länge det är garanti kvar på hojen har serviceboken ett värde, sen är den bara ett papper....

/KentW

Men du är välkommen hit och titta på hojen så kan vi höra sen om din teori stämmer..."skiter i andra saker med..."
I min värd är ett papper(servicebok), nått som går att förfalska men skicket på en hoj kan man inte förfalska.

Så länge det är garanti kvar på hojen har serviceboken ett värde, sen är den bara ett papper....

/KentW

Jag tittar på nyare cyklar. Men tack för erbjudandet. Du är naturligtvis fri att ha din åsikt samtidigt som jag som presumtiv köpare har min.

Ett intressant sammanträffande är att de som tycker att serviceboken är ointressant brukar vara ägare som saknar just en sådan.

Bara för att du är petnoga men inte har pappren i ordning betyder ju inte det att det är så för alla. En hoj som är i bra skick och har kompletta papper och kvitton rankar nog många högre än en utan dokumentation. Tänker du på samma sätt vad gäller bilar också? Bara för att en bil är Mr CAP:ad och har lite däckglans säger ju inte så mycket om motor och övrigt under skalet.

/KentW

stämplar och papper är så gammalt system och går att fuska med en hel del.

ngr hundringar under bordet och du har en aukt service stämpel är min erfarenhet.
Kvitton är mycket svårare att fuska med och bör finnas oavsett om service boken finns el inte.

På service kvittona specas ju upp vad det är för service som är gjort tex 2400 mil service ink ventil kontroll.

boken har ytterst liten betydelse på en hoj som garantin är slut på,har man däremot alla kvittona kvar på alla fasta service punkter,100,600,1200 osv osv det är nästan ett krav om hojen är under 6 år gammal.

Personligen så slänger jag inte bort serviceboken, lika lite som det skulle falla mig in att lämna en hoj på service.

Köper även motorcykel utan servicebok ifall ägaren ger ett vettigt intryck samt en viss dokumentation i form av kvitton finns. Skicket på motorcykeln både visuellt och känsla när man kör väger dock tyngst.

Detta grundar sig också på att jag vet att jag kan fixa de flesta problem som uppstår på en motor utan att kostnaden blir mycket större än en "stor service".

Sen får man ju inte bortse från det fa″ att det blir lite tokigt* att visa upp en fullstämplad servicebok på en hoj som mätaren visar 800 mil.

* Gäller inte Ducati, KTM eller valfritt franskt fordon.

Suzuki GSXR 1000 från runt 2002 och kanske runt 3000 mil är det jag inriktar mig på just nu.

Vanligaste orsaken är att serviceboken "försvunnit". Vilket jag tycker är fine så länge det åtminstone finns några kvitton eller liknande. Men jag hajade till på att det är fler som INTE har servicebok än de som har och började fundera om det kanske var normalt bland motorcyklister att slänga serviceböcker ;)
Begär och få regnr. tror det räcker med det.(Ev. chassienr)Sen kan du knata till närmaste Suzuki verkstad och fråga om ett utdrag från Suzukis service web.Då får du fram när och var den blivit servad om den är det på märkesverkstad.:tummenupp

Suzuki GSXR 1000 från runt 2002 och kanske runt 3000 mil är det jag inriktar mig på just nu.

Dom hojarna är ju 8år gamla nu, så det kanske inte är så konstigt att den har försvunnit.

Jag har dessutom mindre förtroende för vissa auktoriserade handlares verkstad än för andra som har drivit eget i många år, eller för den delen duktigt folk som har skruvat själva.

Men en hoj där det finns fabriksgaranti kvar förväntar jag mig att få med servicebok, korrekt ifylld.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back