Nordiskt Mästerskap i Våler????

Va trött man blir,först vill dom inte och nu helt plötsligt tror dom att man ska komma springande och anmäla sej till tävlingen.Va det inte dom som inte ville jobba ihop med Mike luff?Nä jag tycker att det ska vara klara besked från början av säsongen så man har chans att planera med ledighet från jobb och alla andra saker som man ska göra.Nä lite mer ordning och reda!Kunde dom inte lagt ut detta lite tidigare?De börjar likna den framförhållningen som det var i mopperacingen innan det tog slut.

Som jag tolkar det har det inget med SO och Luffen att göra, utan en fristående tävling men Nordiskt Mästerskapstitel. Jag har mailat Fredrik på Svemo och bett om ett förtydligande. Men för att det skall vara ett Nordsikt Mästerskap måste väl Svemo säga OK till det och det verkar ju underligt att man går med på att det nordiska mästerskapet körs på detta viset när det norska förbundet gjorde så att SO tappade NM-statusen. Verkar som att någon behöver ryta till lite för vi måste fan kunna planera säsongen utan att tävlingar med status som stryks/flyttas/läggs till hur som helst.

Som jag tolkar det har det inget med SO och Luffen att göra, utan en fristående tävling men Nordiskt Mästerskapstitel. Jag har mailat Fredrik på Svemo och bett om ett förtydligande. Men för att det skall vara ett Nordsikt Mästerskap måste väl Svemo säga OK till det och det verkar ju underligt att man går med på att det nordiska mästerskapet körs på detta viset när det norska förbundet gjorde så att SO tappade NM-statusen. Verkar som att någon behöver ryta till lite för vi måste fan kunna planera säsongen utan att tävlingar med status som stryks/flyttas/läggs till hur som helst.

Ungefär lika seriöst som att klassen junior tydligen nu mitt i delats i minst 2 klasser och olika poängberäkning, verkar som att de som gnäller mest för att deras ungar inte hänger med ska bli hörda och få lite poäng så de tystnar...

Välkommen till blåbärsracing ala Sverige :krama

Du kan knyta näven i fickan och få hjärtproblem i för tidiga år, skrika dig hes och vara arg och få hjärtproblem eller skita i det. :gnissla

sandlådan i Norrköping??

Nu har jag fått svar från Fredrik Hansson och det är inte utan att man blir lite mörkrädd. Tydligen har någon "högre upp" i SVEMO lagt sig platt för norrmännen när de kommit med en förfrågan att köra Nordiskt Mästerskap, men man har inte informerat sina förare. Men tanke på att det var det Norska förbundet som såg till att SO tappade sin NM-status tycker jag det är väldigt märkligt att att vårt förbund helt plötsligt går med på att Nordiska Mästerskapen avgörs på EN tävling i Norge och inbjudan kommer 3 veckor innan tävlingen äger rum. Är det bara jag som är kinkig eller tycker ni andra att detta är ett ok förfarande?

Det låter som att NM inte kommer att betyda Nordiskt utan NORSKT Mästerskap!

Nu har jag fått svar från Fredrik Hansson och det är inte utan att man blir lite mörkrädd. Tydligen har någon "högre upp" i SVEMO lagt sig platt för norrmännen när de kommit med en förfrågan att köra Nordiskt Mästerskap, men man har inte informerat sina förare. Men tanke på att det var det Norska förbundet som såg till att SO tappade sin NM-status tycker jag det är väldigt märkligt att att vårt förbund helt plötsligt går med på att Nordiska Mästerskapen avgörs på EN tävling i Norge och inbjudan kommer 3 veckor innan tävlingen äger rum. Är det bara jag som är kinkig eller tycker ni andra att detta är ett ok förfarande?

Helt sjukt!Va sysslar dom med?Vi kör inte som ren protest!:mad::mad: man blir ju förbannad det är ju en lekstuga de här! Man kan ju inte ändra status på en tävling mitt i säsongen,det här gynnar ju bara dom som har en himla massa pengar och kan ta ledigt från sitt jobb och sticka iväg på kort varsel och tävla!Hur tänker dom?Var är det tydligare svemo som dom pratar om nu? Inte så konstigt att det inte är folk som vill lägga sina surt intjänade pengar på sm/nm om dom blir hanterade på det här sättet sedan är det sponsorer som frågar varför vi inte har med den här tävlingen på vårat schema och undrar varför vi inte kör.Pengarna räcker inte för den tävlingen ingår inte i våran budgetsvarade jag då och den tävlingen var inte med från början!Då fick jag till svar:så kan man ju inte göra!Tydligen kan man de!Pelle jag tycker det är skit helt klart man gör inte på det här sättet man blir riktigt förbannad:huvet:huvet:huvet

Last edited:
Jag tycker verkligen att detta stinker och jag bad Fredrik i förrgår att återkomma med VEM som OK:at detta eftersom RR-sektionen lägger ansvaret "högre upp". Ska bli spännande att se om det kommer något svar och i så fall vem som tycker att detta är ett ok förfarande att representera sina förare på detta sättet.

Tydligen är det inte så många mer än mig som stör sig på detta, dock verkar det ju heller inte vara så många som vill köra där. Två svenskar i Nordiska Mästerskapsklasserna skall göra upp mot en driva norrmän, noll finnar och lika många danskar. Visst är det härligt att någon tyckte att vi behöver ett Nordiskt Mästerskap så vi får fram NORDENS bästa förare....:gnissla:gnissla

HAha, ja de va 99,9% norrmän i startlistorna... Jag sätter en mille på att nordisk mästare i superbike blir en norrman ! nån som vill sätta emot ? :tungan
De kan väl skippa nordiska titeln o bara kalla de norska mästerskapen..

Last edited:
Hoppas Svemo-folket är nöjda med resultaten...

Har man tagit bort regeln om att Mästerkapsrace måste vara sökta till förbunden innan december och rookie-race anmälda innan februari för att få lov att räkna poäng? Så var det iaf förr. Kan inte tro att FIM eller UEM kan gå med på sånna här premisser av deras underförbund..

Har man tagit bort regeln om att Mästerkapsrace måste vara sökta till förbunden innan december och rookie-race anmälda innan februari för att få lov att räkna poäng? Så var det iaf förr. Kan inte tro att FIM eller UEM kan gå med på sånna här premisser av deras underförbund..
Ingen aning men norrmännen borde skämmas för att kalla det ett nordiskt mästerskap, om de nu gör det.

Ingen aning men norrmännen borde skämmas för att kalla det ett nordiskt mästerskap, om de nu gör det.

Kanske det, men har nu norrmännen sökt detta hos respektive förbund och fått det ok:at är det ju inte det norska funbundet som gjort fel utan det förbunden som godkänt det. Jag har under tre veckor försökt få en förklaring från SVEMO hur de kan godkänna ett Mästerskap på dessa premisser men inte fått något riktigt svar. Pellieff gör sitt livs resultat och därför blir det lite synd att nu förtsätta kräva att denna tävling skall fråntas sin status, han är väl värd de medaljer han plockat och visar att han helt klart hör till Sveriges framtidslöften! Dock tänker jag fortsätta försöka få en förklaring till hur plötsligt en kalle-anka-tävling i norge blir upphöjd till Nordiskt mästerskap utan att förarna får reda på det mer än en liten notis på SVEMO:s hemsida tre veckor innan tävlingen äger rum. Det verkar som att RR-sektionen inte varit så inblandat i detta beslut utan att någon högre upp tyckte detta verkade bra.....Tävlningen finns inte ens med i SVEMOs tävlingskalender!

Tävlingen fanns inte ens med i svemos kalender på deras hemsida...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8