Nordic Stuntriding Championship 2003

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Sådär ja!!!!!!

Fy för böhveln vilken jä***a helg!!!!!

Börjar berätta dag för dag så blir det enklare!

Onsdag.
Nervositeten börjar bli grymt stor!
Sista kvällen man kan träna inför helgen. Vi var ute och körde till midnatt. Elda en massa och finslipa på tricken. Bättre blev det inte av att motorn koka för mig av burnouterna så expansionskärlen exploderade i ansiktet!
Kom hem ca kl 01.00 Onsdag natt och då var det bara att börja tok packa. Hade inte packat nånting ännu. Är alltid ute i sista minuten.. Väckning kl 05.15 för att åka iväg och hämta släp och andra saker som skulle behövas under resan.

Iväg tiil Björn som reste med mig och även var med och tävlade. Plocka upp han. Vi åkte iväg för att lasta hojarna.
"AND OFF WE GO!!!"

Båt från Kapelsär till Åbo. Övernatta i Åbo på hotell. Där kom första problemet. Släpet var för hög för att ha i hotellets bil garage så jakten på hänglås till släpet började. Vågade ju inte lämna släpet på gatan mitt inne i city utan lås. Hotell receptionisten ringde runt till olika mackar för att se om det fanns lås nånstans. Flera som inte hade men allting löste sig med lite tur. Hitta en bensin mack som hade annat än matvaror.

Klockan tickade iväg igen innan man var klar med allt på hotellet. Efter några timmar var det väckning igen.

Fredag.
På morgonen var det avfärd mor Kemora motor bana. Ca 45 mil från Åbo. Inga problem tänkte man.... Ända tills man märkte att man tog ett helt sjukt vägval... Små kurviga vägar ! Ingen höjdare med släp! Sämre väg hade man fått leta efter. Aja, Dom 45 milen tog bara 7 timmar... Suck :crash
Väl Framme på motor banan lastades hojarna av. Tälten sattes upp.

Vi hade möilighet till att träna lite på banan under kvällen. Då märktes det att nivån var hög på killaarna på andra sidan Östersjön! JÄKLAR!!! Dom gjorde cirklar och en massa sjuka saker på sina hojar! Prestationsångesten blev enorm.
Det var bara att göra sitt bästa och finslipa på det sista.

Under kvällen blev det party och då menar jag bokstavligen
P A R T Y!!!! Finnarna viste hur man festa och hade kul! Sen att deras hojar fick lida rätt grovt för allt. Det eldades och det festades på depån på kvällen! Folk plåga sina hojar till max. Ett varvstopps burnout är lite magisk. Själv är man ändå lite försiktig när det gäller att plåga hojen men dom här stod och höll full mutter på varvstoppet tills däcken smälde! Tror ni dom sluta burna då?!?!?! NEJ! Dom fortsätter elda på fälgen på dom få gummiresterna som finns kvar på däcken! Det var inte bara en eller två som gjorde sådär utan det eldades hej villt hela natten! Fortfarande Kl 04.00 på Lördag morgon hörde man varstoppen plågas på hojarna! Folk hade med sig flera uppsättningar däck bara för att elda! Det var ett rent nöje att se på ! :rock

Lördag.
Förarmöte kl 10.00 med genomgång av regler m.m.
Kl11.00 sista träningen inför tävling.
Nu började pulsen höjas. Publik strömmade in. Mer och mer folk. Tanken av att köra inför ca 1000 personer och veta att alla tittar på en gjorde mig rätt skakis. Ingenting som att tävla i cross för där har man en massa medtävlanden så man försvinner in i mängden. Som tur var man inte ensam om att va skakis. Det märktes på många att dom gick barsakargång i väntan på att tävlingen skulle börja..
Klockan började närma sig 13.00 då tävlingen skulle börja. Klart det börjar regna då!!!!!
Det var många finska svordomar man hörde från medtävlanden kan jag lova! Tävlingen sköts fram lite i väntan på uppehåll. Rätt vad det var så sluta det regna ocdh banan torka upp.

Förste man ut på banan! Han fick igång publikenn. Publiken var grym! Jubel och vrål!
Nu började det kännas som om det man åt dagen innan var påväg upp!!!
Jag skulle ut som 6:e man. När 5:an åkte ut starta jag motorn och spana nogrant på han som tävla innan mig. Alla som kört innan mig verkade ha stora problem pga publiken! Folk som var väldigt duktiga på träningen hade svårigheter inför publiken!
Det gjorde ju inte det lättare för mig att åka ut på banan!

Mål flaggan viftades för killen innan mig! Min tur nu!
Ut på rakan för att köra en repa för att få upp värmen i däcken och peppa upp publiken! Höll på att sluta i katastrof redan på uppvärmingen då jag fick ett bra stort framhjulssläpp!

Och då börja det hela! Ut på banan! En "basic" wheelie! En "basic" Stoppie och Vanliga "basic" Doughnuts åt bägge håll men där låste det sig för mig! Fick inte till mina doughnuts!!! katastrof tänkte jag!!!
Kändes som om det bara svartna för ögonen! Hade planerat ett litet program som jag skulle köra men den fanns inte kvar i huvudet ute på banan! TOTAL BLOCK!!!!! Det vara bara att köra och rocka fett! Busa och hade mig så gott jag kunde. Satte mig på tanken med benen över kåpan och skulle göra doughnuts. Klart man tappar hojen men det var bara att spexa till det hela och bjuda på det! Publiken gillade det!
Upp på hojen igen! Körde lite långsamma trick. Avslutade med en parkering mitt framför läktare. Buga åt publiken och vifta med armarna att dom skulle låta lite. Det var inte bara lite dom lät. PUBLIKEN VRÅLA!!!! :rock
Kände mig som en rock stjärna som fick igång hela läktaren! Aldrig varit med om nått liknande! Kan bara tänka på att hur Bruce Springsteen eller hur hans namn nu stavas kände sig på Ullevi då det var 57 000 personer!

Efter min körning kom en medtävlande och fråga mig hur det kändes. Fick knappt ur mig ett enda ord utan jag visa på mitt hand då jag försökte hålla den still. Jag skaka nått så sjukt mycket! Mitt livs bästa kick det där! Jag stornjöt av varge sekund ute på banan!!!!!

Några medtävlanden mellan mig och Björn. Väl hans tur. Såg att det låste sig för han också! Ingenting verkade sitta som det brukar göra. Sen råka han crasha och då kom publiken igång igen!
(Som Kyle Woods säger. "The crowd want´s to see you get hurt. Nothing personal, they just want to see you get hurt")
Efter hans crash släppte det för han. Några rejäla burnouter bjöd han på som avslutning! 6:ans växel och full mutter! Jäklar vad det rykte och publiken bara älskade det! Däcket small och korden hade virat in sig på dom mest sjuka ställen! :rock

Efter Björn körde en Norman som crasha lite hårdare. Han burna rätt kraftigt och sen skulle han axelerera iväg men bakhjulet fick fäste för fort så han slog över hårt! Gick bra med killen men hojen började blöda olja.

Sist ut på banan körde en 17 åring som kört 125:a till för 4 dagar innan tävlingen. Det var det mest extrema jag sett. Han gjorde cirklar och en massa annat med den hojen. Inom ett par år kommer han rätt säkert va i världseliten. Killen har ju inte ens körkort ännu och gör cirklar på en cbr 600!

Direkt efter tävlingen börja det regna så vi hade extremt tur med vädret!

Prisutdeling på kvällen och sedan PARTY PARTY! Glömde jag säga att finnarna visste hur man festa?!?! :crash

17 åringen vann tävlingen. Första pris 1600 Euro. Räcker till några bakdäck det...

Själv Hamna jag på 5:e plats och Björn på 8:e plats.

Denna helg har rockat FETT!!!!!

Stort tack till Mc Varuhuset och Metzeler Med all hjälp vi fått inför tävlingen.

PS: Bilder och filmer kommer inom snar framtid.
Tack Backe och Karin för filmningen under tävlingen! :tummenupp

:squid

Mattilainen du va grym... finnarna gapade som fågelholkar när du parkerade tolvan på banan :D

Björn... din vurpa fick hela Soumi att tända på alla åtta... :D

Cool helg med massa sjuka upplevelser... fettfri surmjölk tex :rolleyes:

Last edited:
härligt grabben :tummenupp är det nån tävling planerad i swedala ? brukar visserligen få se lite uppvisning av er när man jobbar, men tävling är tävling :bow

Bra skrivet och mycket roligt att läsa om!

Tack för att du delar med dig!

/KetogaN

Riktigt härlig läsning, Matti, men verkligheten var bättre!! :D Det var sånt drag på området på dan att jag inte i min vildaste fantasi kan tänka mej hur det var på kvällen.... :rock Finnarna kan festa (!!) och köra hoj. När du fixade parkeringen framför publiken var jag nog inte ensam om att få ståpäls! :tummenupp

Björns klotning var oxå en stilstudie!! Ska man klota ska man göra det med stil!! :D :D Upp och pån igen bara! :tummenupp

/Fröken Carin

Bra skrivet och kämpat Matti ! Synd att det låste sig lite för dig men så ska det väl vara inför publik antar jag ! Påt igen bara ... :)

P.s. Glöm inte att du är en finne själv nu !

Skön läsning..... Väntar med spänning på lite bilder/video :tummenupp

edit: Grattis kanske man skall säga också!

Last edited:
Jodu Matti,, vilken helg!!

Trodde aldrig att vi skulle våga!! Minns när jag läste den lilla notisen i "streetfighter" för några månader sedan!! va väl aldrig riktigt allvarlig när jag föreslog att vi skulle anmäla oss men ditt "Jag är på" pushade mig!! Om det inte varit för dig skulle det inte blivit någe!! Speciellt efter allt strul med min hoj hela våren!!

Denna helg har verkligen varit super !! när man som jag älskar burnisar och varvstopp kan det inte bli bättre!! Finnarna var inte kloka!! Snacka om plågade motorer !!

Var mycket nervös när det vart min tur och låste också upp mitt framhjul under uppvärmningsstoppien!! Sen gick det väl skapligt men det är lätt att få lite panik när man kör inför publik och domare!!

Inte vart det lättare av att Arto Nykvist var en av domarna! tidningen streetfigter filmade och gjorde reportage!! Två finska tv kanaler var där!! + tusen blodtörstande i publiken!!

Nåväl efter kanske 6 minuter gjorde jag en högfartsstoppsladd som gick över i en riktig highsider och plötsligt fann jag mig rullande runt på backen!! Snabbt upp och "YES" Cykeln startade och inget allvarligt var skadat!!

Publiken gillade mig skarpt nu!! Det var en ordentlig krasch och jag ville visa att en liten crasch inte skrämmer en dalmas!! Jag fortsatte showen med krokigt styre och avslutade showen med en varvstoppsburnis på 6an tills corden bara sprutade!!

Satan vad det rök!! Publiken vrålade!!

Jag är fullt nöjd med min åttonde plats!! Men både jag och Matti hade nog inte riktig pejl på hur högt domarna skulle bedöma basicstunten!! Nu åkte man och lajade lite istället för att sätta basicgrejerna klockrent!!

Hade Matti satt sina burnisar så hade han haft känn på tredjeplatsen!!

Men nu är oskulden tagen och nästa år då jävlar!!!!!!

Apropå 17 åringen så var han inte sann!! han gjorde nohandwheelisar!! Varvstoppsdonuts!! och cirklar!! Tydligen så gör han highchair tolvor på träning osså!!

Farias får se upp om några år!!

Men det bästa ändå är inställningen hos alla deltagarna !! Inga divalater och alla var verkligen supertrevliga!! även om jag hade lite språkproblem ibland!! " tur att Matti var med"

Ingen höll sina knep hemliga och det man frågade fick man svar på!! Hade en riktig utfrågning av 17 åringen via tolk!! Vilken inställning!!

Börja träna nu gott folk!! Nästa år hoppas vi att vi inte är dom enda svenska deltagarna!!

Tack Mc varuhuset och metzeler för stödet!!

Björn

Last edited:
Shysst referat , det var skoj och läsa , hoppas nån hade videocam med.

oooh.. grym film!! synd att den va så kort.. och du matti förresten.. sitter bakrutan i bilen i fortfarande :D
haha

Hey! schysta grejjer!!! Min hoj är på verkstad just nu så man kan få på 12 skrapan. Så fort jag har tillbaka hojjen kan jag lova att jag har iaf en cirkel å visa på Video.

Grattis till Matti för 5e plats och Björn för 8e. Av hur många förresten?

Hoppas ni får upp flera filmer och bilder!!!

Bilden i föregående inlägg kanske vi hade kunnat vara utan. Vad den har med sporthojar att göra vet jag inte. Nåväl...

Stort grattis, Matti, till femteplatsen! Ett ännu större grattis till att du vågade. Just det att du vågade tycker jag på sätt och vis är större än femteplatsen. Go, Matti go!!!

Grattis och snyggt gjort.
Men vart du inte 6:a????

Ser ut som det i resultatlistan på Bombers sida ;)

NSRC 2003 KILPAILUN TULOKSET:

NRO Kilpailijan nimi Kunta Maa Prätkä Pisteet
13 Joni Tammela Kellokoski Suomi Honda CBR600 8,84
10 Pasi "Hepe" Heikkilä Tampere Suomi Honda CBR900 8,44
7 Juho"Onni" Puurunen Järvenpää Suomi Honda CBR600 7,78
1 Janne Uskali Helsinki Suomi Honda CBR900 7,48
4 Sami Mäkinen Hollola Suomi Bandit 1200 7,42
6 Matti Tepsa Järfälla Sweden Yamaha R1 7,4
11 Gøran Nikolaisen Tromsø Norway Yamaha R1 7,36
3 Marko Marjomäki Suomi Honda CBR900 6,88
12 Bjorn Andersson Järfälla Sweden Honda CBR900rr 6,76
8 Ossi Mäkeläinen Ohkola Suomi Honda CBR900rr 6,6
9 Mikko Lievonen Joensuu Suomi Suzuki 1100F 6,48
5 Ville "Vane" Karlsson Vantaa Suomi Honda VTR1000 5,3
2 Niko Paavola Helsinki Suomi Kawasaki Z1000 3,04

5:e eller 6:, grattis i vilket som.

RRickard: Jodå! gamla rutan ligger där fortfarande och nya rutan är fortfarande hel. Ingen som vågat pilla på den! :P

WestW: Ne det där är en bild från nån gammal fest. Visst fanns det strippor där iår igen men hon var inte mycket att titta på. Bättre har man sett! PS: Praq är att rekomendera! :crash

Teddy! Det var ett tag sen! :)
Rejsar du fortfarande? Jo, nervöst var det först men nu har man fått en blodad tand! :rock

Liwa1. Inofficielt blev jag 6:a
officielt blev jag 5:a. Det ligger nämligen till så att en av killarna var med och arrangerade tävlingen. Han skulle inte tävla officielt men ville gärna va med och köra ändå. Han sulle köra som första förare och värma upp publiken lite. Tydligen lades han till på listan vilket jag inte visste om. Tack för tillrättavisningen.
Spelar det nån roll? Jag har dock ändå varit där och tävlat. Och föresten, om jag hade blivit 5:a och det visat sig att jag blev 4:a. Hade du tillrättavisat mig då? Puss och kram.

Till er som ville se på lite foton från tävlingen och lite runt om kring.

http://medlem.spray.se/madbikers/matti/

Tyvärr har jag inga foton från själva tävlingen men film material har jag. Ska redigeras när tillfälle kommer.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden