Off Topic (sorry!)
Vi som bor söder om polcirkeln (jag vet, vi är inte så många) var tvungna att googla, men nu har jag hittat byn på kartan.
Puoltikasvaara hade 163 invånare år 2023 enligt Wikipedia så det är kanske inte konstigt att den inte är så välkänd här söderöver. När jag hade googlat insåg jag att jag faktiskt kört genom Puoltikasvaara. Attans att jag hade glömt det! Pinsamt.![]()
E10 mellan Gällivare och Kiruna. Finns ett helt OK bageri där, annars mest samer i byn skulle jag tro. Och en Tesla Superchargerstation.
Andelen tung trafik på E10 är extremt hög, det är försörjningsleden till Malmfälten och den andra vägen till Kiruna (dvs väg 99/E45) har ännu högre tonnage då den trafikeras av 90-tons malmlastbilar som åker var 8-e minut mellan Kaunisvaara och Malmbanan i Svappavaara.
E10 är försörjningsled till hela malmfälten och det är extremt uppenbart att det är långt till Stockholm när man ser på dess status i förhållande till tung trafik och betydelse för Sveriges BNP. Både LKAB och Boliden är helt beroende av denna smala väg och den enspåriga järnväg som ensamma fraktar kanske 25-30% av Sveriges BNP.
Exempel: Strax SO Gällivare ser man en stor grå fläck - syns från månen som man brukar säga, denna gång på riktigt. Det är Aitikgruvan, ett av världens största dagbrott.
Jämför gärna ytan med stora städer, och då menar jag inte Stockholm. Och då har vi Malmberget/Gällivare, Koskullskulle och Svappavaara också, för att inte tala om Kiruna. Och Kaunisvaara då, strax norr om Pajala.
Till dessa orter går då E10 samt E45. Lite drygt två lastbilar bred, utan viltstängsel och tämligen dålig under, särskilt sträckan Stenbron-Kiruna. Som tur är är det ju tjäle ett antal månader per år, det räddar vägen från sammanbrott. E45 är smal och kurvig mellan Jokkmokk och Porjus (plus ett antal kraftverk att köra över) vilket gör att tung trafik hänvisas till E10.
Att Sveriges infrastrukturminister inte redan idag fattar beslut om att gå fram med proposition att bredda och förstärka E10 och E45 samt bygga dubbelspårig järnväg hela vägen mellan Luleå och Narvik måste bero på att Stockholm ligger så långt borta. Det finns liksom inga andra logiska argument emot, särskilt inte när man betänker hur känslig verksamheten är för Sveriges ekonomi och industriproduktion och för Sveriges funktion i Nato att utgöra logistiskt uppmarschområde.
Mvh
Och det var inte jag som samtalade med föraren, det var föraren som samtalade med mig. Och berättade/upplyste mig om hur hennes vardag såg ut och tipsade mig (som vanligen i bra väder cyklade Växjö hemmet Ingelstad jobbet TR varje dag.