Noll vision - i praktiken

Det sätts upp nya fartkameror på löpande band runt om i landet nu. Just detta är väg 87 utanför Gräfsåsen, men det spelar mindre roll. Men, något som verkligen spelar roll är att Trafikverket sätter upp en hård, oeftergivlig stolpe inom vägområdet!

Jo, jag har noterat att flera sådana helt plötsligt ploppat upp i min hemkommun. Alla längs E4, så jag vet inte om man ska tolka det som att E4 är extremt farlig eller att vanliga landsvägar inte är farliga alls...?

Men jag är inte förvånad. Jag såg precis ett TV-inslag om att hela E14 får sänkt hastighet, där sedvanlig clown från Trafikverket envist repeterade samma mantra om att det är hastigheten som dödar...
 



Jag tror att roffe_s's (eh...?) svidande, svetsande, svarta ironi faller till marken och skapar ett lokalt litet fräthål som ingen riktigt ser.

"60 km/h" är just den hastighet som Trafikverket anser vara säker för motorcyklister.

Notera att jag inte satte några citationstecken kring ordet säker.

Det är nämligen fastställt att så är det, och det är det man arbetar efter och strävar mot. 60 km/h för motorcyklar. Inga problem.

Kolla gärna på videon igen.

Grunden för detta beslut är en forskarrapport som en av Tingvalls smorda har (del)författat; Matteo Rizzi - mannen som höjdes till skyarna för en undersökning som sade att äldre, mer erfarna motorcyklister på touringmotorcyklar ute på landsväg har ett säkerhetsövertag på yngre oerfarna förare i stadsmiljö.

...men det var inte det som beställaren ville höra, så resultatet basunerades ut som något annat.

Nå, det var en parentes. Visserligen en parentes som Trafikverket baserar det mesta av sitt arbete med MC-säkerhet på, men ändå.

Rapporten om hastigheter och överlevnad ligger här:


för den som är intresserad.
Varning! Den är trist.

Den säger egentligen bara att det är bättre att köra in i breda, runda, mjuka grejer än smala, vassa, hårda.
Alltså ungefär den medvetandegrad en 10-årig knattecrossare uppnår på egen hand de två första helgerna på bana.

Rapporten säger vidare att det kan finnas olika räckestyper som är mer eller mindre lämpliga för motorcyklister, men att man inte vet vilka och att mer forskning krävs.

Som sagt - man hade kunnat haffa random Dark Helmet på knattecrossvarvet och fått ett bättre svar.

Det är dessa två utredningar som Trafikverket grundar sitt arbete(?) med MC-säkerhet på:

1. ABS tar bort hälften av alla olyckor

2. 60 km/h är en säker hastighet för motorcyklister.

Under tiden har Sverige seglat upp som den nation i världen där högst andel motorcyklister dör eller skadas allvarligt mot "fasta trafikinstallationer inom vägområdet" och ingen förstår varför eftersom det påstås att det saknas forskning kring räcken.

Ååkaaay...?

Den omhuldade försiktighetsprincipen kanske borde kickat in innan man tapetserade landet med räcken som är livsfarliga på ena sidan - den sidan som vi kör på...?


Ni fattar varför jag ser det hela som
Noll Vision?
 
Last edited:
Under tiden har Sverige seglat upp som den nation i världen där högst andel motorcyklister dör eller skadas allvarligt mot "fasta trafikinstallationer inom vägområdet" och ingen förstår varför eftersom det påstås att det saknas forskning kring räcken.

Just detta citat borde väl rimligtvis intressera ett antal "skandaljournalister" typ Janne Josefsson, Agenda och Kalla Fakta...? De gillar ju att ställa myndigheter mot väggen och det skulle onekligen vara intressant att se vad som händer om de stormar in på Trafikverket med lite obekväma frågor...
 
Under tiden har Sverige seglat upp som den nation i världen där högst andel motorcyklister dör eller skadas allvarligt mot "fasta trafikinstallationer inom vägområdet" och ingen förstår varför eftersom det påstås att det saknas forskning kring räcken.
Var kan man läsa mer om detta?
 
Just detta citat borde väl rimligtvis intressera ett antal "skandaljournalister" typ Janne Josefsson, Agenda och Kalla Fakta...? De gillar ju att ställa myndigheter mot väggen och det skulle onekligen vara intressant att se vad som händer om de stormar in på Trafikverket med lite obekväma frågor...

Förutom att dessa troligen inte ens ser problemet med att motorcyklister försvinner från vägarna…
 
Var kan man läsa mer om detta?


Gamla nyheter.
Vi har legat i världstoppen för räckesdödade motorcyklister i ett decennium, typ.


Räcken utgör det vanligaste krockvåldet i en singelolycka med dödlig utgång på motorcykel. I takt med räckesutbyggnaden i Sverige har antalet omkomna motorcyklister i räckesolyckor ökat. Under 2014 hade Sverige världens högsta andel dödade motorcyklister i räckesolyckor, 20 procent.



SMC driver arbetet, Trafikverket lyssnar inte, motorcyklister fortsätter dö mot räcken.

Business as usual. :zpy
 
Ni däruppe skall få en lokalproducerad spaning från i morse:


Havsbadsvägen, breda avkörningszoner, helt röjda och mjuka sandyner. Idealisk miljö att köra av i.
Fram tills nu.


20210910_062850.jpg


35 ståndare bär upp räcket.


Trafiksäkerhetskamera?
Slaktbänk?


Detta pågår just nu över hela landet.
No one cares.
 
Trafikverket lyssnar inte

Om alla tjänstemän på Trafikverket har samma attityd som Maria Krafft (den kvinna som alltid verkar bli intervjuad när Trafikverket har ställt till med något) så är jag inte ett dugg överraskad.

Arrogant, vet-bäst-attityd, lite sådär lagomt stockholmskt dumdryg och pinsamt uppenbart mediatränad till att envist besvara alla frågor med "det är hastigheten som dödar" och "hastighetssänkningar, fartkameror och mitträcken löser alla problem".

Jag vill minnas att det också var hon som framstod som en riktig clown i TV-programmet om de schweiziska ungdomarna som krockade med en malmtransport, när hon skulle förklara Trafikverkets senfärdighet med att skylta en skarp kurva trots upprepade påringningar från lokalbefolkningen...
 
Förutom att dessa troligen inte ens ser problemet med att motorcyklister försvinner från vägarna…
Räckena stänger också ute alla som inte kör bil, lastbil eller buss, tex cyklister och fotgängare. Så för att minska vår klimatpåverkan så omöjliggör dom miljövänligare transporter, eller för delen motion.
 
Räckena stänger också ute alla som inte kör bil, lastbil eller buss, tex cyklister och fotgängare. Så för att minska vår klimatpåverkan så omöjliggör dom miljövänligare transporter, eller för delen motion.
Kan bara instämma. Väg 23 Linköping-Kisa är fullständigt livsfarlig för oskyddade trafikanter.
30cm vägren för cyklister, moppar.
 
Just detta citat borde väl rimligtvis intressera ett antal "skandaljournalister" typ Janne Josefsson, Agenda och Kalla Fakta...? De gillar ju att ställa myndigheter mot väggen och det skulle onekligen vara intressant att se vad som händer om de stormar in på Trafikverket med lite obekväma frågor...
Det har redan hänt men ingenting har förändrats, Tragikvärket fortsätter som vanligt...

 
Tragiskt att se, men jag är inte förvånad efter att ha sett beteendet hos vissa av Trafikverkets representanter. Ens egen inkompetens och senfärdighet går alltid att släta över med tillräckligt mycket mediaträning...
 
Tragikverkets usla vajerräcken kan väl skyllas på när
det gäller olyckan vid Markaryd där två poliser och Vilks omkom.
Hoppas de är nöjda i Borlänge idag.
 
Tragikverkets usla vajerräcken kan väl skyllas på när
det gäller olyckan vid Markaryd där två poliser och Vilks omkom.
Hoppas de är nöjda i Borlänge idag.
Det där dribblar dom bort ska du se, poliserna var ju i tjänst, så Tragikvärket klassar det nog som arbetsplatsolycka, då klarar sig statistiken.
 
Det där dribblar dom bort ska du se, poliserna var ju i tjänst, så Tragikvärket klassar det nog som arbetsplatsolycka, då klarar sig statistiken.


Ja...?

Dom körde ju för fort.
"Höll inte hastigheten" helt enkelt.
Då kan man inte påräkna någon hjälp från Noll Vision.

Inte stackarna i mötande körfält heller...
 
Först och främst - alltid tragiskt när en trafikolycka kräver liv, oavsett om de är motorcyklister eller bilister.

Men precis som ni säger - här har ju Trafikverket alla möjligheter i världen att dribbla med statistiken så att det verkligen passar dem själva. Hög hastighet, tekniskt fel på bilen och möjligt (men kanske inte sannolikt) terrorbrott har ju redan nämnts i nyhetsflödet...

Annars är jag mest oroad över deras förvåning att en nästan fem ton tung bepansrad bil som körs i hög hastighet tog sig rakt genom mitträcket...Vad blir trafikverkets svar på detta...? Ännu grövre balkar, ännu tjockare vajer och ännu högre upp i luften...?
 
Back
Top