Noll vision - i praktiken

Nu menade jag ju fyrfiligt som i 2 åt vardera hållet ;) Och ja, minst 2 åt vardera hållet dessutom.
Det är väl bara att åka över Bergby så kan man väl påstå att det är fyrfiligt ända upp till glada Hudik? Gamla E4 (efter all jämra 30, 40, 50 och 60) flyter på rätt bra efter Trödje. Axmar-Ljusne full spätta!
 
Man börjar nyktra till här och var...

År 2008 skickade Volvo Cars ut ett pressmeddelande till allmänheten med ett ambitiöst förkunnade. ”Volvo Personvagnars vision är att bygga bilar som inte kan kollidera. På kort sikt är målet att ingen längre ska dödas eller skadas i en Volvo 2020”, skrev de.


Uttalandet upprepades igen år 2019 i samband med att Volvo meddelade att alla märkets bilar skulle vara begränsade till 180 km/h – vilket de menar är en del av strategin.

Men sedan 2020 gick över i 2021 har det varit tyst från biltillverkaren. Några nollor i olycksstatistiken har inte redovisats. När Vi Bilägare når Jan Ivarsson, teknisk chef på Volvos säkerhetscentrum, menar han att det heller aldrig var meningen.
– Visionen är just en vision. Det är ingen målsättning, säger han.



Alla arbetar med "system", det ena mer fantasifullt än det andra.

Ingen, absolut iinnggeenn lägger 5 öre på själva mjukvaran - den som håller i ratten.

Upplysning, utbildning, attityder - inget.
Helt dött, om man säger.

Kanske dags sluta möta problemet så enögt?
 
Man kan fundera över Volvos säkerhetstänk när man kan välja bort säkerhetssystem för att få bilen levererad snabbare. Köper man XC60 utan blind spot-varning och cross traffic alert får man den snabbare.
 
Man kan fundera över Volvos säkerhetstänk när man kan välja bort säkerhetssystem för att få bilen levererad snabbare. Köper man XC60 utan blind spot-varning och cross traffic alert får man den snabbare.
Man kan fundera över varför de ens SÄLJER bilen utan all säkerhetsutrustning...
 
Hur mycket billigare blir bilen utan blind spot-varning och cross traffic?
 
Hur mycket billigare blir bilen utan blind spot-varning och cross traffic?
Vet inte, man ska väl bara vara glad för att få leverans, antar jag.
De är ju inte ensamma om att ha problem med komponenter nu. Knappast läge att investera i något dyrt teknologiskt i år med tanke på alla nödlösningar som kan misstänkas finnas.
 
Hur har vi klarat oss utan alla dessa saker hittills?
Personligen har jag kört bil som en vilde och aldrig orsakat en olycka trotts ett antal 100 000 mil totalt under närmare 40 år med bil o mc.

Personligen kommer jag nog aldrig köpa en bil med något annat än ac och elhissar som tillbehör.
 
System som kostar pengar och som kan fela och gå sönder. Hur stor nytta gör dem sett till egentligen då? Vad säger siffrorna? Plånboken gråter iaf.

Blind spot-varning klarar jag mig utan, jag kan vrida på nacken själv, jag behöver ingen mellan hand här. Eller kan man skita i det när man har detta system?
Cross traffic alert varnar för korsande trafik från höger/vänster när man ska backa ur en parkeringsficka. Ja om skiten kostar en hundring extra och evenuella fel på systemet åtgärdas gratis under bilens livslängd så kanske jag nappar på det.
 
För 150 år sen klarade sig folk utan bilar och motorcyklar också, men sen kom nån på att man kunde göra såna och livet blev enklare. För mig är det inte frågan om behov eller inte utan att säkerhetssystem kan lindra misstagen människor gör. Ser jag mig omkring i trafiken så är det ganska många situationer där elektronik hade klarat sig bättre än vissa trafikanter.

När jag kör mc har jag koll på mindre del av de 360 grader som finns runt mig än när jag går. Jag hade gärna haft en indikering på att någon finns snett bakom mig inför ett filbyte. Hittills har jag överlevt utan, men sånt kan ändra sig raskt med ett ögonblicks brist i koncentrationen.

Kör man en SUV har man också dålig runtomsikt, speciellt när det gäller små saker som motorcyklar så de får gärna ha indikatorer som visar att jag finns intill dem.
 
L-mäkinen, om man läser vad du skriver anser du då att suv ägare är dom som orsakar olyckor?
Då är det väll kanske bättre att avveckla dom däringa 2 ton+ asen till bilar då borde ju olyckorna minska något.
 
L-mäkinen, om man läser vad du skriver anser du då att suv ägare är dom som orsakar olyckor?
Då är det väll kanske bättre att avveckla dom däringa 2 ton+ asen till bilar då borde ju olyckorna minska något.
De orsakar olyckor precis som alla andra. Det är ofta välutrustade bilar med diverse stödsystem som hjälper förarna.
Jag tror att de som väljer en SUV istället för en riktig bil lider av någon slags självskadebeteende.
 
De orsakar olyckor precis som alla andra. Det är ofta välutrustade bilar med diverse stödsystem som hjälper förarna.
Jag tror att de som väljer en SUV istället för en riktig bil lider av någon slags självskadebeteende.
Då är vi ju lixom där att suv ägare åker bil medan vi få som gillar analoga farkoster kör fordonet.

Min gammla far som exempel, han bytte bort deras XC70 AVD Polestar mot en ny fabriks vässad maxutrustad XC60 polstar

Varför. Jo min far envisas vid 80+ att köra långt, detta trotts att vi sedan flera år tillbaka påpekat det orimliga att köra 100 mil norr ut.
Varför jo gubben somnar efter 15-20 mil.
Så XC60 Polestar har ju auto broms, styr mot diket och stannar om han somnar, har någon grej som gör att bilen följer vita strecken på vägen
Farthållare som följer trafiken o läser vägskyltar.
Någon historia som auto bromsar om någon går ut framför bilen. Osv osv.

Med dessa system anser helt enkelt min gammla far att det inte gör något när han somnar då bilen sköter detta o en röst påpekar att han bör stanna o ta en kopp kaffe och en rast.

Tronu inte att man får någon hjälp av polis eller läkare att ta körkortet från honom, nä fan dom anser att han gjort allt han kan för att köra säkert.

Men den dan dessa system falierar då?
 
Jag tror inte att det är systemen som gör att folk inte är vettiga.
 
Jag tror att ett bra säkerhetssystem hade varit att köra runt några liter nitroglycerin i skuffen. Drar iväg ett sms till musk om min affärside. Vi hörs grabbar.
 
Jag tror att ett bra säkerhetssystem hade varit att köra runt några liter nitroglycerin i skuffen. Drar iväg ett sms till musk om min affärside. Vi hörs grabbar.
Jo, de flesta skulle planera körningen mer omsorgsfullt om man bytte ut airbagen mot en spjutspets.
 
Dvs moderna bilar är för bra/lätta att köra. Vev-start och varken broms eller styrservo så hade vi fått bort många från vägarna som inte borde vara där.
 
Man börjar nyktra till här och var...








Alla arbetar med "system", det ena mer fantasifullt än det andra.

Ingen, absolut iinnggeenn lägger 5 öre på själva mjukvaran - den som håller i ratten.

Upplysning, utbildning, attityder - inget.
Helt dött, om man säger.

Kanske dags sluta möta problemet så enögt?
Dags sluta möta problemet så enögt? :va
Kommer inte att ske så länge Noll Vision gäller. :7peta

Det revolutionerande var ju att man förstod att olyckor inte kan undvikas. Däremot behöver konsekvenserna av en olycka inte innebära död eller allvarlig skada om hastigheten är låg och bilarna har säkerhetssystem som minskar skador.
Därmed förpassades föraren till baksätet då det inte längre behövdes en aktiv förare för att undvika olyckor.
Att då plötsligt börja bry sig om att "mjukvaran" hos oss i trafiken har betydelse skulle då vara ett erkännande om att hela Visionen är fel! :7peta

Att börja använda information som Trafiksäkerhetsverket gjorde är också att använda gamla idéer. Gammalt är fel, nytt är bra, det vet ju alla! :fakta
 
Back
Top