Noll vision - i praktiken

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Den stora frågan är väl hur fördummade bilförarna i slutändan kommer att bli…

Automatiska vindrutetorkare, automatiskt helljus, ”lane assist”, farthållare med avståndshållare, ”trötthetsvarnare”, parkeringshjälp, nödbroms när biljäveln får för sig att den håller på att krocka och en massa annat svammel som i nuläget bara har en högst medioker funktion. Om och när dessa system får en bättre funktion så kommer ju bilkörandet verkligen att förvandlas till bilåkande.

Vad blir då Trafikverkets respons…? Att förbjuda alla fordon som inte har sådana funktioner…? Att i praktiken förbjuda ”körandet” av ett fordon till förmån för ”åkande”…?

Fast så där har gubbar som du och jag ondgjort oss över yngre generationers förfall då tekniken gör det möjligt för dom att förändra beteendet till något annat än vad vi lärde oss.
Men lite mer objektivt sett har världen inte direkt blivit sämre de senaste 40 åren.

DaK

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z

Automatiska vindrutetorkare, automatiskt helljus, ”lane assist”, farthållare med avståndshållare, ”trötthetsvarnare”, parkeringshjälp, nödbroms när biljäveln får för sig att den håller på att krocka och en massa annat svammel som i nuläget bara har en högst medioker funktion. Om och när dessa system får en bättre funktion så kommer ju bilkörandet verkligen att förvandlas till bilåkande.

Vad blir då Trafikverkets respons…? Att förbjuda alla fordon som inte har sådana funktioner…? Att i praktiken förbjuda ”körandet” av ett fordon till förmån för ”åkande”…?
Inte Trafikverket, beslutet tas av EU! Efter att Tyskland infört hastighetsbegränsning på alla vägar, kommer det inte att dröja länge innan alla motorfordon skall ha hastighetsbegränsare liknande de som finns på tunga motorfordon idag.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
Mercedes w124 är i mitt tycke ergonomiperfektion. Dessutom kan de vara utrustade med allt det nödvändigaste, dvs AC, farthållare och tillsatsvärmare. Den Bauhaus-strama layouten är så funktionell att det typ blir vackert. Mycket trafiksäkert då allt är så tydligt och genomtänkt. Efter några mil i en sådan vet man var allt sitter och det räcker med en blixtsnabb snegling för att trycka rätt.
Jag tycker att BMW E28 och E34 var bättre i det avseendet. Där hade man mittpanelen en aning vinklad mot föraren så inte passagerare blandar sig i framförandet av fordonet.

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)

Bilförare i allmänhet kan väl nästan inte bli dummare än nu?
Varje dag ser jag folk som gör vansinniga saker i trafiken, sånt som inte inträffade för 20 år sedan.
Skillnaden? Mobiltelefonen och kamelryttarna.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mobiltelefonerna och bilarnas så kallade infotainmentsystem har definitivt bidragit med störningar som bilisterna inte hade för tjugo år sedan. Då hade man ett lättåtkomligt reglage för att ändra värmen inuti bilen, inte någonting gömt i en undermeny på en stor pekskärm. Då visste man dessutom vart man skulle, utan att sitta och stirra på GPS'en på samma pekskärm.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag vill bara påpeka att vissa av oss har alltid varit orienteringsutmanade, redan innan det blev populärt.
Under en tråkig arbetsvecka brukar jag i förväg köra nya vägar mha Google Maps. Sen att asfalten försvunnit i 40 km sen Google körde vägen, som t.ex. mellan Annefors och Åmot, är sånt man får räkna med. Nyregnat och kladdigt var det också. En av de få gånger som Banditen blev tvättad efteråt. Noll bilar mötte jag dock på den sträckan.

Nyheter
Mektips: Kedjesläpa och kedjestyrare.

Kedjestyrare från; Polispor...

KTM 390 Adventure 2022!

Nya snygga hjul och grafik ...

Triumph firar 1 miljon tillverkade motorcyklar

Som en kickstart för 120-år...

Nytt däck, Dunlop RoadSmart IV

Nya RoadSmart 4, en multita...

Kalender för Enduro-SM 2022

Kalendern för Enduro-SM är ...

ExploreBike: Själland runt och service