Noll vision - i praktiken

Det finns nog flera anledningar till det. Ett är tillgängligheten på flygplan, ett annat skäl är kostnaden. Det finns nog ett antal fler, men inte att det skulle vara svårfluget i sig.
Jag har flugit det i "riktig" simulator på flottilj och det är ju gjort för att vara så enkelt som möjligt att flyga. Som simulatorpersonalen sade: "Din morsa kan flyga Gripen".

Pilotens kapacitet skall gå till att lösa uppgiften, inte framföra flygplanet.

Nu börjar man direkt på SK60 som också är väldigt lättfluget.

Super Cub kan vara ganska lömskt i vissa attackvinklar och hastigheter, man skall laborera med klaffar, propellervinkel, gaspådrag, blandningsförhållande, kombinerade roderutslag osv. Dessutom sporrhjul...
Fast det taktiska momentet kommer efter typskolningen, det är olika saker. Rent krasst tror jag nästan det finns fler Gripar än Sk60 idag och de senare är dessutom på väg ut för en propellerkärra.
(oändligt OT)
/R
 
Griparna är i full operativ drift och de tvåsitsar som finns är fulltecknade för typinflygning osv. Uppgraderingen till E/F medför också något färre men bättre flygplan än idag.

Sk60 kostar i dagsläget väldigt lite att flyga och är mycket lämplig att lära sig flyga i samt grundläggande taktisk utbildning. Efterträdaren knackar ännu inte på dörren…

Nog om det sidospåret. :)
 
Det viktiga är nog här som annars själva funktionen. När man kör bil sitter man inte och stirrar på en skärm. Klimatanläggningen är nuförtiden automatisk. Blinkers, helljus, farthållare, vindrutetorkare... det mesta går med automatik idag. Resten styr man med rösten...

Bättre än förr? Det vete fan.
Det kan ju förklara en hel del om folk tror att blinkers sköts automatiskt av bilen, och helljus med för den delen, men jag måste nog göra dig besviken och säga nej, det gör dom inte.

Bortsett från att blinkers slår av när man har svängt, men mig veterligen kan inga bilar förutse var jag vill svänga någonstans, eller när jag vill byta fil. Och visst, det finns automatik som kan slå av helljuset vid möte, men den suger bowlingklot genom trädgårdsslangar, Tack och lov är vare sig farthållare eller klimatanläggning helautomatisk/AI-styrd i min bil heller, jag får välja både temperatur och hastighet själv ;)
 
Ingen modern Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen eller Volvo som jag kört under det sista året har fungerat 100% tillfredsställande vad gäller automatiskt helljus. Varje enskild körning har ju slutat med att man bländat minst en långtradare så att han blir förbannad och dessutom att man själv blivit förbannad för att den ibland inte slår på helljuset trots att det är becksvart runt omkring...

Audi går fetbort nuförtiden. Jag hade en flånkans ny A3'a S-line som hyrbil häromveckan. Ny instrumentpanel och nu verkar man inte längre kunna slå av vansinnet med lane assist permanent, utan att det är påslaget igen när man startar bilen på nytt...Sjukt jävla irriterande med ryckande ratt och känsla av vattenplaning så fort man närmar sig en vit linje och helt omöjligt att ha påslaget om man försöker ta sig fram lite halvsnabbt längs en spansk motorväg...
 
Det kan ju förklara en hel del om folk tror att blinkers sköts automatiskt av bilen, och helljus med för den delen, men jag måste nog göra dig besviken och säga nej, det gör dom inte.
I början av året twittrade herr Musk om att Model S och X skulle få automatiskt val av körriktning framöver, dvs sensorer och programmering skulle avgöra om man skulle framåt eller bakåt från stillastående.
 
Det kan ju förklara en hel del om folk tror att blinkers sköts automatiskt av bilen, och helljus med för den delen, men jag måste nog göra dig besviken och säga nej, det gör dom inte.

Bortsett från att blinkers slår av när man har svängt, men mig veterligen kan inga bilar förutse var jag vill svänga någonstans, eller när jag vill byta fil. Och visst, det finns automatik som kan slå av helljuset vid möte, men den suger bowlingklot genom trädgårdsslangar, Tack och lov är vare sig farthållare eller klimatanläggning helautomatisk/AI-styrd i min bil heller, jag får välja både temperatur och hastighet själv ;)

Jodå det har under flera år redan fungerat i exempelvis Tesla, dvs ”Navigate On Autopilot” - den byter fil, blinkar och svänger av vid rätt avfart… ganska smutt faktiskt särskilt kring storstäder.

Funkar det på grusväg vintertid? Nä.

Likaså de automatiska torkarna och helljusen, ingen har 100% funktion i någon bil jag har kört, men många funkar ganska bra och det är enkelt att hjälpa till när det behövs (med spak/knapp).
 
Om man hela tiden måste sitta och passa bilens automatiska helljus - för att ”hjälpa till när det behövs” - så ledsnar man ganska fort och går över till helt traditionell, manuell styrning.

Min uppfattning är att denna funktion i bästa fall har 90% funktion och det är i så fall farsans XC40 som fungerat bäst av de bilar jag provat.

Oavsett bilmärke så kommer man dock snabbt till slutsatsen att minst var tionde avbländning / påbländning kan man göra bättre själv. Nej, jag vill verkligen inte vänta flera sekunder efter möte innan helljuset är på igen…
 
Jodå det har under flera år redan fungerat i exempelvis Tesla, dvs ”Navigate On Autopilot” - den byter fil, blinkar och svänger av vid rätt avfart… ganska smutt faktiskt särskilt kring storstäder.

Funkar det på grusväg vintertid? Nä.

Likaså de automatiska torkarna och helljusen, ingen har 100% funktion i någon bil jag har kört, men många funkar ganska bra och det är enkelt att hjälpa till när det behövs (med spak/knapp).
Håller med om att det funkar ganska bra.
Men där har vi kanske problemet, att man man vill/måste ta över, då blir det får många knapptryckningar.
"Meny - Slå på torkarna - välj antal svep - välj längd på svepen - bekräfta - är du säker - ok"

Nä....nu överdrev jag, men allt som tar blicken från vägen är ju egentligen dåligt för säkerheten, och bör om möjligt konstrueras om.
Så upplever jag min tjänstebil i alla fall, vissa saker verkar vara gjort av någon som aldrig kört bil. :va
 
Tryck på höger rattknapp, säg ”vindrutetorkare AUTO”… eller ”ställ temperaturen på 22 grader”… eller i stort sett vad som helst. Idag styrs det mesta via mjukvaran.

Jag gillade förarmiljön i gamla Saab 900 skarpt. Logiskt, intuitivt och översiktligt. Men det finns fördelar med moderna bilar också.
 
Håller med om att det funkar ganska bra.
Men där har vi kanske problemet, att man man vill/måste ta över, då blir det får många knapptryckningar.
"Meny - Slå på torkarna - välj antal svep - välj längd på svepen - bekräfta - är du säker - ok"

Ungefär så var upplevelsen av Audi's senaste instrumentering. Helt omöjligt att slå av "lane assist" utan att med en mängd tryckningar på en pekskärm grotta djupt nere i bilens grundinställningar. Bara för att upptäcka att skiten var på igen nästa gång bilen startades. Och naturligtvis omöjligt att slå av under färd...
 
Tryck på höger rattknapp, säg ”vindrutetorkare AUTO”… eller ”ställ temperaturen på 22 grader”… eller i stort sett vad som helst. Idag styrs det mesta via mjukvaran.
Hm...

Jag gillade förarmiljön i gamla Saab 900 skarpt. Logiskt, intuitivt och översiktligt. Men det finns fördelar med moderna bilar också.
Nattpanelen fick kompletteras med svart gaffatejp på den utbytta stereon som man då tyckte lyste som ett mindre discotek. Min första från Trollhättan var en 99'a 1.85 engelsk språllighet med turbo där wasten hade rostat fast. Roligt, men inte så länge.
 
Jodå det har under flera år redan fungerat i exempelvis Tesla, dvs ”Navigate On Autopilot” - den byter fil, blinkar och svänger av vid rätt avfart… ganska smutt faktiskt särskilt kring storstäder.

Funkar det på grusväg vintertid? Nä.

Likaså de automatiska torkarna och helljusen, ingen har 100% funktion i någon bil jag har kört, men många funkar ganska bra och det är enkelt att hjälpa till när det behövs (med spak/knapp).
Så för att slippa blinka manuellt, så måste jag alltid välja en destination att navigera till? Ja, det verkar ju jävligt mycket enklare :dummer Hur gör du med ställen som kanske inte har någon adress, eller när du ska köra in på parkeringar mm?
 
Hur gör du med ställen som kanske inte har någon adress, eller när du ska köra in på parkeringar mm?

Eller när man måste blinka och - gud förbjude enligt Bolund, Greta och fancluben - bara är ute och cruisar utan att ha en förutbestämd destination...? Alltså så som väldigt många av oss kör hoj nästan varje gång vi kör...?

Ni som redan har sålt er själ ser det inte, men steget från Teslans röststyrda auto-tjottabalong till det hundraprocentiga övervakningssamhället är inte särskilt långt. Om ditt fordon inte har mailat in en anledning, en destination och en färdplan för godkännande hos Miljödepartementet så får du inte köra...
 
Så för att slippa blinka manuellt, så måste jag alltid välja en destination att navigera till? Ja, det verkar ju jävligt mycket enklare :dummer Hur gör du med ställen som kanske inte har någon adress, eller när du ska köra in på parkeringar mm?
Jag använder blinkers, vad tänkte du?

Det är bara det att OM man navigerar efter autopiloten så sköter bilen detta, dock måste man godkänna filbytena med blinkersspaken... Men inget man använder i Norrland. :)
 
Eller när man måste blinka och - gud förbjude enligt Bolund, Greta och fancluben - bara är ute och cruisar utan att ha en förutbestämd destination...? Alltså så som väldigt många av oss kör hoj nästan varje gång vi kör...?

Ni som redan har sålt er själ ser det inte, men steget från Teslans röststyrda auto-tjottabalong till det hundraprocentiga övervakningssamhället är inte särskilt långt. Om ditt fordon inte har mailat in en anledning, en destination och en färdplan för godkännande hos Miljödepartementet så får du inte köra...
Om jag vill känna mig fri så tar jag hojen eller Landcruisern.

Flytta arslet till jobbet, stugan eller affären då duger den vanliga bilen, röststyrning eller ej.

Jag utgår från att samtliga som har problem med detta inte heller har någon mobiltelefon...
 
Röststyrning måste vara den feature som lagts absolut mest möda och besvär på genom historien och ändå resulterat i mest svordomar.
Nä, det va inte de funktionerna som jag valde bil efter.
 
Mercedes w124 är i mitt tycke ergonomiperfektion. Dessutom kan de vara utrustade med allt det nödvändigaste, dvs AC, farthållare och tillsatsvärmare. Den Bauhaus-strama layouten är så funktionell att det typ blir vackert. Mycket trafiksäkert då allt är så tydligt och genomtänkt. Efter några mil i en sådan vet man var allt sitter och det räcker med en blixtsnabb snegling för att trycka rätt.

Nu har jag inga problem med ergonomin i nya bilar, och jag uppskattar många ny funktioner, exempelvis avståndsradar, regnsensor och döda-vinkeln-varning, där det sistnämnda är guld för oss på hoj.

Men funktionellt, ergonomisk och estetiskt? W124 alla dar i veckan!

Så här såg min E420 ut:

img_1466_7812952846_o.jpg
 
Den stora frågan är väl hur fördummade bilförarna i slutändan kommer att bli…

Automatiska vindrutetorkare, automatiskt helljus, ”lane assist”, farthållare med avståndshållare, ”trötthetsvarnare”, parkeringshjälp, nödbroms när biljäveln får för sig att den håller på att krocka och en massa annat svammel som i nuläget bara har en högst medioker funktion. Om och när dessa system får en bättre funktion så kommer ju bilkörandet verkligen att förvandlas till bilåkande.

Vad blir då Trafikverkets respons…? Att förbjuda alla fordon som inte har sådana funktioner…? Att i praktiken förbjuda ”körandet” av ett fordon till förmån för ”åkande”…?
 
Den stora frågan är väl hur fördummade bilförarna i slutändan kommer att bli…

Automatiska vindrutetorkare, automatiskt helljus, ”lane assist”, farthållare med avståndshållare, ”trötthetsvarnare”, parkeringshjälp, nödbroms när biljäveln får för sig att den håller på att krocka och en massa annat svammel som i nuläget bara har en högst medioker funktion. Om och när dessa system får en bättre funktion så kommer ju bilkörandet verkligen att förvandlas till bilåkande.

Vad blir då Trafikverkets respons…? Att förbjuda alla fordon som inte har sådana funktioner…? Att i praktiken förbjuda ”körandet” av ett fordon till förmån för ”åkande”…?

Fast så där har gubbar som du och jag ondgjort oss över yngre generationers förfall då tekniken gör det möjligt för dom att förändra beteendet till något annat än vad vi lärde oss.
Men lite mer objektivt sett har världen inte direkt blivit sämre de senaste 40 åren.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top