Nokia N95 ägare......

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
jag har nokias 6110 Navigator med inbygggd gps och navteq kartor med röstnavigering etc.
Har använt den nu under semestern, funkar kanon och det kostar inget extra att köra gps'en om man inte anger kopplingspunkt, med kopplingspunkten så kompletteras gps-datat med datatrafik som debiteras (triangulering med basstationer).

Har inte kört N95 själv men eftersom jag var ointresserad av kamerabiten och vägrar betala 15kr/Mb i datatrafik så vann denna för mig.
Dock känns den stabilare rent generellt än N95, + att den är billigare.

Den enda nackdel jag har hittat är att det inte följer med mjukvara för att kunna ruttplanera på datorn och sen lägga över det till GPS'en som det finns till dom flesta fristående GPS'er. Å andra sidan är det ganska lätt att planera på telefonen.

Har inte provat den på hojen ännu pga brist på lämpligt fäste, men i bilen funkar det klockrent. Dock trivs den bäst med strömförsörjning ikopplad, den drar en del batteri med blåtand, 3G och GPS igång...

/Danne

vägrar betala 15kr/Mb i datatrafik så vann denna för mig.
Dock känns den stabilare rent generellt än N95, + att den är billigare.

/Danne

Kartorna laddar du över på minneskort. Inget du behöver betala för. Själva navigeringen med röst är det du behöver betala för. Att den visar på karta var du är kostar inget.

Har haft min N95 någon månad nu, det mästa är mycket bra. Wlan är gött och funkar smidigt. GPSen är hyfsat snabb och har ganska detaljerade kartor. Jäkligt bra kamera må jag säga så dom bitarna funkar finemang.

EN NEGATIV SAK ÄR ATT Själva rösten, alltså "vägvisningen" kostar pengar.
Typ 600 för tre år, detta är svagt gjort av nokia.

Lika dant är det ifall man vill editera i något av programen i officepaketet, ja då kostar det 300 spänn, vafan. En telefon för typ 6-7 tusen, då borde det ingå.

Men va fan det finns dom som skiter pengar så....

:tungan skriver det här med min nya nokia

Vart lite tjurig när jag kom hem och kom på att det inte satt något minneskort i jag hade räknat med att det följde minst 1gig, jaja får fixa ett 2gigs imorn..

Nu kan ni ösa på med info om vad jag skall tanka ner för program/spel för att göra luren allsidig/funktionell/rolig........

Jag både arbetar med telefoni och är en riktigt prylbög när det kommer till mobiltelefoner.

Min förra telefon var en Nokia N73, innan dess en Nokia N70, jag byter telefoner som andra byter knäpuckar :D

Bra och Anus med Nokia N95?

Jag har kört min telefon ganska så flitigt sedan i jag köpte den kort efter den kom ut.

+
Grym skärm
Funktioner
Snabb (inte i förhållande till oldschool telefonerna men mot tex N70, N73)
Grym kamera
Högtalaruttaget på sidan
En riktig allt-i-ett-telefon (mp3, kamera, video, telefon)
Formatet
W-lan
"Landscapeformatet" på skärmen om du vill.
Touchknapparna för musikspelaren

-

Vid flitigt användande av allt, leka, mp3, gps, radio och ta kort så drar den rätt mkt batteri. Går ju lösa med ett extra batteri eller att man slutar lattja så mycket med den, kör man tex 3G och bara kör standbytiden med lite måtttligt många samtal och sms, kanske nån kamera bild, ja då brukar min hålla 1,5-2 dagar. Har du dessutom inga krav på 3G och inte har nån tex Trelåst telefon kan du ändra till 2G och räkna hem längre batteritid. Säg att den iaf räcker 1 dag lätt. Troligen 1,5 och innan dess lär du väl passera en laddare?

GPS:en tar vissa gånger att lång tid att starta upp, så även min bärbara i bilen. Inte världens bästa programvara som följer med, du måste dessutom pynta för att ha röstnavigeringen. Du kan dock stoppa i annan GPS mjukvara.

Svårt att hitta något att klaga på egentligen :va

Första telefonen jag hade funkade i ett dygn, men byttes direkt ut, fick väl ett dåligt exemplar. Första firmware som kom bootade den om många ggr när man körde w-lan (som funkar jäkligt bra!) sedan dess har det kommit två releaser till som jag uppgraderat telefonen med.

Jag är mycket nöjd och den får 4 av 5 i betyg av mig. Då är jag kräsen Nokiaanvändare och som byter mobiler ofta :mattias

Eventuellt kommer jag sälja min ironiskt nog. Ny HTC mobil på ingång på jobbet så säljer kanske min. PM om intresserad, den är olåst, plum är färgen och priset lär väl inte bli gratis.

Last edited:
Jag vill ha en sådan här, kanske ett alternativ för er Nokianer också?

Fast, jag har inte råd och den är inte släppt än..

http://video.google.com/videoplay?d...=16&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

Helt okej video i den också, detta är taget med den lilla VGA-kameran, men 3 mpix kameran sägs vara riktigt bra:

http://video.google.com/videoplay?docid=4218401358231503151&q=htc+p4550

EDIT:

Lite bilder från kameran, inte dåligt för att vara en mobilkamera iaf:

http://www.coolsmartphone.com/images/stories/kaiser/from-device/IMAGE_024.jpg
http://www.coolsmartphone.com/images/stories/kaiser/from-device/IMAGE_067.jpg
http://www.coolsmartphone.com/images/stories/kaiser/from-device/IMAGE_026.jpg

Review:

http://www.coolsmartphone.com/article727.html

Last edited:
Uppdaterade till senaste firmwaren och nu är den riktigt rapp , både i gränssnitt och GPS:en. Det man klagade på innan är borta så nu :yoparty
den.

Rekommenderas verkligen! Ska väl komma i en version som går att installera mer minne i så man kan ju vänta lite till om man inte har bråttom

Uppdaterade till senaste firmwaren och nu är den riktigt rapp , både i gränssnitt och GPS:en. Det man klagade på innan är borta så nu :yoparty
den.

Rekommenderas verkligen! Ska väl komma i en version som går att installera mer minne i så man kan ju vänta lite till om man inte har bråttom

Hur gör man laddar ner en fil från nokia.se och sen laddar över med usb eller surfar in med mobilen??

Nu kommer det en dum fråga igen! :tungan

Varför skall jag betala för att använda färddatorfunktionen med röst för? Räcker det inte att man har köpt en mobil för 7000sek?

Funkar inte den här gpsen likadant som pappas TomTom?

Jag fattar inget :va :va :va jag håller på å tankar över hela Sverige kartan nu samt svenska röster med progget map loader.. kommer jag få pynta nu när jag använder gpsen :confused: Och vad kostar det?

Kan nån reda ut oredan i mitt huvud?

Jag vet att jag kanske skulle läsa på lite först innan jag ställer alla dumma frågor... :rodnar

Tja nu har jag haft min lur i ett par veckor.

Jag är ruskigt nöjd med det mesta som jag har hunnit prova.

Gps´en funkar klockrent, jag köpte ett abbo på röst vägledning, har provat den ett flertal gr med gott reusltat. (
- Kan ibland vara lång uppkopplingstid)

Kameran är jäddrigt schyst för å va kamermobil men kan inte gämföras med min 3 år gammla canon power shot.

Musik/radio funktionen är också till min belåtenhet. Yber att den har 3,5 plugg:yoparty

Det enda som jag kan komma på som är DÅLIGT är batteri tiden, surfar man lite wlan samt gpsar och nyttjar som musikmobil så är snart batteriet slut! Jag får ladda min varje dag! Har fått köpa till både billaddare och en extra reseladdare. Hur svårt kan det vara å sätta in ett schyst batteri ? Min Sony mp3 spelare spelar 50tim.

Är ni nöjda med era?

Har ni några tips på schysta progg/spel som man kan fylla luren med?
Annat kul som man kan fylla luren med?

Jag är hemma från jobbet idag med huvet fullt med gult segt snor så tips på kuligheter mottages tacksamt!

Hur svårt kan det vara å sätta in ett schyst batteri ? Min Sony mp3 spelare spelar 50tim.

Din Sony MP3 spelare har inte en kvadratdecimeter bakgrundsbelyst färgdisplay, och en radiosändare inbyggd va?

Prova att dra ner ljusstyrkan, kontrasten och stänga av blåtand och 3G och köra bara GSM så kanske det räcker lite längre...

Din Sony MP3 spelare har inte en kvadratdecimeter bakgrundsbelyst färgdisplay, och en radiosändare inbyggd va?

Prova att dra ner ljusstyrkan, kontrasten och stänga av blåtand och 3G och köra bara GSM så kanske det räcker lite längre...

Nej det har den inte!

Nej tyvärr!

Nej!

Nej!

Redan gjort!

Nej!

Edit: Jag köper inte en pryl med en massa schysta funktioner för att sedan stänga av hälften för att spara batteri tid!

Som jag redan skrivit så har jag köpt till 2 laddare!

Edit2: Jag är sjukt trött/ har en schyst förkylning så ta mina felskrivningar med en nypa snor!

Last edited:
Vad är 3g-nätet bra för egentligen? Är det bara köra videosamtal eller?

Har nån en bra sida med grejjer att ladda ner till mobilen, gratis?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back