Noas ark hittad på över 5000 meters höjd.

Korstågen var på sin tid populärt och uppmuntrades högljutt av påven! Det ansågs som en god gärning att ta livet av så många islamister som möjligt. Samma sak hände även här i Sverige när vi "omvände" finnarna under de svenska korstågen...

Tro och styrande har under så lång tid varit sammaknuten att det i stort sett varit samma sak... Därför tog Gustaf Wasa brutalt makten över kyrkan på 1500-talet. Så att kyrkan och staten har "bara" varit ett i 500 år :mattias

/Göran

Rikard skrev:
Hej!

Tack för din fråga. Ja bibeln är tydlig på den punkten. Vi är alla behov av att få syndernas förlåtelse. Allt är redan fullbordat på korset och du kan i dag och för all evighet upprätta en relation med Gud genom att ge ditt liv till Jesus och bli pånyttfödd. Ta emot den helige Ande och börja din vandring med Gud. Tack och lov så handlar frälsningen inte om gärningar, utan har du i tro tagit emot Jesus i ditt hjärta så är du förlåten och räddad. Läs gärna Johanesevangeliet kap.3 eller varför inte hela Johannesevangeliet? Känner du någon överlåten kristen? Som sagt det är en gåva och kan inte förtjänas. Jag är en syndare, frälst av nåd. Inte bättre än någon annan, men jag har frid med Gud. Det kan inte köpas för pengar men är det mest värdefulla av allt. Kolla gärna in denna sidan: http://www.billygraham.org/believe/howtobecomeachristian.asp
Kom ihåg, det är Jesus det handlar om. Ciao!

Rikard
Att ni aldrig lär er; varenda gång kommer en hänvisning till sagoboken. Inse att den har lika mycket värde som faktalitteratur som fibban för mig och många andra.

Rikard skrev:
Hej!

Tack för din fråga. Ja bibeln är tydlig på den punkten. Vi är alla behov av att få syndernas förlåtelse.....

Just den fördömande människosynen, där tro och inte handlingar avgör ditt människovärde, gör mig spysjuk.

jag lever som jag lär och kan trots utseende lättt sålla mig till t-rex skara. Jag tror mig helt enkelt vara en god människa. Jag vet jävligt kristna människor som jag hade blivit förolämpad av att jämföras med pga inskränkthet och fördomar, men trots det är dessa "bättre"...

Fy fan....

Rikard skrev:
...Tack och lov så handlar frälsningen inte om gärningar, utan har du i tro tagit emot Jesus i ditt hjärta så är du förlåten och räddad. ...

Just på väg bort från kontoret, så det blir onödigt kort, men det där var fruktansvärt deprimerande. Kan man inte bli frälst för att man beter sig som folk har jag svårt att se poängen. Då ger man ju inte riktigt världen en chans...

valmers skrev:
Att ni aldrig lär er; varenda gång kommer en hänvisning till sagoboken. Inse att den har lika mycket värde som faktalitteratur som fibban för mig och många andra.

Fast just i det här fallet frågade faktiskt T-rex vad bibeln (eller kristendomen i alla fall) sa om saken. Imponerande av Rickard att lyckas pressa in så mycket tomt och idiotiskt predikande i svaret att det (nästan) blev obegripligt.

Chrille skrev:
Just den fördömande människosynen, där tro och inte handlingar avgör ditt människovärde, gör mig spysjuk.

jag lever som jag lär och kan trots utseende lättt sålla mig till t-rex skara. Jag tror mig helt enkelt vara en god människa. Jag vet jävligt kristna människor som jag hade blivit förolämpad av att jämföras med pga inskränkthet och fördomar, men trots det är dessa "bättre"...

Fy fan....

Tråkigt att du har kännt dig förolämpad av kristna. Jag tror vi många gånger får människor att inte känna sig accepterade och det gör mig djupt bedrövad. Men frågan om frälsning, så är jag tacksam för att det inte är en elitreligion som bygger på en viss duktignivå. Utan endast tro. Det ligger inte i vår natur att följa Gud, då vi alla är syndare. Gud är Gud och många har svårt att acceptera Guds väg. Gud har valt att erbjuda evigt liv genom att Gud får vara Herre (no.1) Vill vi inte det så slipper vi. That´s it. Sedan tror jag många kan känna sig stötta av just detta, att det finns en väg, en plan. Hoppas att ni vill våga lita på att Gud har det bästa för dig och att Gud är värdig att vara Herre. Det håller att bygga på, det är min erfarenhet. Livet blir inte lättre men absolut mer livskvalité

Rikard skrev:
Tråkigt att du har kännt dig förolämpad av kristna. Jag tror vi många gånger får människor att inte känna sig accepterade och det gör mig djupt bedrövad. Men frågan om frälsning, så är jag tacksam för att det inte är en elitreligion som bygger på en viss duktignivå. Utan endast tro. Det ligger inte i vår natur att följa Gud, då vi alla är syndare. Gud är Gud och många har svårt att acceptera Guds väg. Gud har valt att erbjuda evigt liv genom att Gud får vara Herre (no.1) Vill vi inte det så slipper vi. That´s it. Sedan tror jag många kan känna sig stötta av just detta, att det finns en väg, en plan. Hoppas att ni vill våga lita på att Gud har det bästa för dig och att Gud är värdig att vara Herre. Det håller att bygga på, det är min erfarenhet. Livet blir inte lättre men absolut mer livskvalité

Vi är båda kristna, men verkar ändå ha en totalt skild uppfattning... inte konstigt att det är så vansinnigt komplicerat.

URRninja skrev:
Fast just i det här fallet frågade faktiskt T-rex vad bibeln (eller kristendomen i alla fall) sa om saken. Imponerande av Rickard att lyckas pressa in så mycket tomt och idiotiskt predikande i svaret att det (nästan) blev obegripligt.

Vad är det du inte förstår? Det är svårt att svara på en sådan fråga utan massa kringfakta. Jag kunde svarat med att citera Joh3:16 "Så älskade gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv" Men det svaret hade känts lite opersonligt.

Rikard skrev:
....Men frågan om frälsning, så är jag tacksam för att det inte är en elitreligion som bygger på en viss duktignivå. Utan endast tro. Det ligger inte i vår natur att följa Gud, då vi alla är syndare. .......

Den variant av gudstro som du bekänner dig till är ju än värre. När du inte har några krav på dig så länge du anammar Gud.
I slutänden lär ju den tolkning innebära att du får göra vad som helst så länge du biktar dig i kvällsbönen....

Känns medeltid.

Rikard skrev:
Vad är det du inte förstår? Det är svårt att svara på en sådan fråga utan massa kringfakta. Jag kunde svarat med att citera Joh3:16 "Så älskade gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv" Men det svaret hade känts lite opersonligt.

Äh, det var nog bara mitt blajfilter som gick igång. Det var vid en närmare genomläsning inte så obegripligt som jag tyckte innan, det var mest tjatigt.

t-rex

Jag tror inte att mitt svar kommer få dig väldigt glad.

Svaret delar jag upp i två delar, för att det ska bli lättare att förstå. Om någonting är oklart, fråga mig gärna. Helst innan ni mördar mig. :rolleyes:

# Du är en bra människa, t-rex. Det kan ingen ta ifrån dig, och du ska ha massor med heder för det. Jag blir alltid imponerad av människor som reser sig för bättre behövande, i bussen, och i samhället. Bara för denna sak vill jag bjuda dig på en Cola, eller nåt annat gott. Påminn mig, om vi ses.

# Du är inte dömd till evig förbannelse. Så länge du lever, är du inte dömd till evig förbannelse. Inte.
Först när man har levt klart sitt liv, så ska man dömas. Inte tidigare.

Det finns ett väldigt enkelt recept till frälsning. Samtidigt är det väldigt svårt.
Om man tror på Jesus som Gud, och bekänner detta, så ska man vara räddad undan den domen.

Så. Sammanfattningsvis handlar det om tro. Inte om gärningar.

Chrille (och ni andra också, för den delen).

Jag är ledsen att det jag tror på gör dig spysjuk.
Jag gissar nämligen på att du vid det här laget inte ser någon större skillnad på det jag och Richard (?) skriver.
Jag ser inte detta som en människosyn. Jag fördömmer inte människor för att de inte tror. Jag skulle personligen inte klara av att leva i den här världen då.

Fördommar gör även mig spysjuk, oavsett om det är fördomar om "nysvenskar" eller om det är kristna som "ser ner på" människor som inte tror.

Med ödmjuka hälsningar, John.

Rikard skrev:

Det finns en viss von oben attityd i detta. Vi som tror vi finns för alltid. Ni som inte tror går det åt skogen för, era små stackare. Och detta oavsett vad jag eller ni gör.
Jag har mött "him" och därför har jag "carte blanche" för framtida fröjder i det himmelska paradiset, oavsett vad. Ni däremot kan fortsätta med era futtiga försök till världsförbättring för det spelar ändå ingen roll. Ni har ju inte "mött" "him".

Är detta religion enligt Rikard så säger jag, som vanligt när det gäller religion, Nej tack!

när vi ändå är igång med insnöade tolkningar på unkna livsförklaringar så kan vi väl få din syn på kritna homosexuella, kvinnliga präster, evolutionen (ja just det ddet fanns ju inga dinosaurier), missionsarbete i 3:e världen samt sist men inte minst bönens helande kraft.

gladh

Rikard skrev:

Det som verkligen är hemskt, om man nu ska hårddra det, är att:
Den kristendom som lärde mig om barmhärtighet, kärlek till din nästa och förlåtelse sen i de vuxnas tappning blir något fördömande, intolerant och inskränkt.

Chrille skrev:
Den variant av gudstro som du bekänner dig till är ju än värre. När du inte har några krav på dig så länge du anammar Gud.
I slutänden lär ju den tolkning innebära att du får göra vad som helst så länge du biktar dig i kvällsbönen....

Känns medeltid.

Hej Chrille,

Jag talar om hur man uppnår frälsning, inte hur man lever som kristen. Givetvis så skall man ju leva som man lär. Men utan den helige Ande är det omöjligt att leva efter Guds bud.

Rikard skrev:
Dessa förbannade citat. Jag tror jag ska börja citera Svemos RR-reglemente i mitt vardagsliv. Om någon halkar i trappen; gulflagg. Om någon går och dräller i en trång korridor; blåflagg. Spillt kaffe på golvet; röd/gul-flagg. Tafsa på någon av ekonomitjejerna; svartflagg, eller åtminstone en drive through.

Rikard skrev:
Vad tänker du på då?

* Att jag tror på både Gud och Jesus men inte på kyrkan.

* Att jag inte tycker att Bibeln är ett pålitligt dokument, varken det nya eller gamla testamentet. På skilda sätt och av olika anledningar.

* Att det är dina gärningar och hur du lever ditt liv och inte vad du tror som är 'vägen till Gud'.

URRninja skrev:
Men din gud gör det.

(Hej igen förresten :hej)
Nej, det gör han inte. Han bedrövas av det.

(Hejhej! :hej Gick det bra att rulla hemåt? Härlig sång i din maskin må jag säga. När jag kom hem igår började jag genast kika på hoj-annonser igen. :rolleyes: )

(PS. Ser du förresten att jag bytt "Bor: Västerås" till "Bor: Uppsala"? ;) )

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti