Njursten

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Igår så var jag på jobbet som vanligt. Grejade med min reseräkning då jag plötsligt känner hur det känns som man får sveda i urinblåsan. Så jag tänkte, ok då har man fått urinvägsinflammation för första ggn i sitt liv. Ringde vårdcentralen och fick tid till kl 1430 samma dag.
Det går 10 minuter och plötsligt börjar det kännas som man e rejält hungrig, ni vet så att det svider hyfsat i magen. Det går 10 min till och nu gör det förbannat ont, som att nån ger en en rejäl spark på bollarna. Ni vet(alltså ni killar) den där hemska känslan man får i magen när det gör så förbannat ont. Tänker, fan detta är inte normalt. Hade tänkt åka hem och lägga mig då det kändes olustigt med svedan i urinblåsan men detta är ju fruktansvärt. Som tur var så hade jag inte hoppat på MC och börjat åka hem för då vet jag inte vad som hänt. Ringer en taxi och den skall komma inom 2min. Går ut till vakten på jobbet och känner, fan jag skulle tagit en ambulans ist. Ringer SOS och frågar om de kan skicka en ambulans. Men då kommer taxin och de säger att den kommer gå snabbare. Hoppar in i ambulansen och nu gör det så ont att jag nästan inte kan prata, omanligt nog kommer tårar nu med:(
Taxichaffören kör som en riktig kärring men till slut tar hon mod och kör mot rött och håller bra hög fart, då har jag redan frågat SOS om de kan möta med en ambulans. Smärtan i magen är nu som att nån drar en kniv in och ut ur den. Kommer efter 13minuter till akuten på Sahlgrenska där jag direkt får komma in på en bår, jag bara lämna mitt eurocard hos taxichaffisen och sa att dra va det kostar jag skriver på sen! De kollar en massa och sedan får jag ligga med smärtor i 20 min innan läkaren kommer, han säger att det verkar vara njursten och så säger han att jag ska få en spruta voltaren. En sköterska kommer med sprutan som sticks i rumpan, den skall verka efter 5 minuter och när 5 min har gått och inget händer ringer jag på hjälp. Dock torn skall komma och kolla säger de då men han kommer först efter 40min, det pinsamma va att när 25 min gått så verkade sprutan och smärtan föresvann. Sedan kom doktorn och sa att jag fick gå hem.
Det var lite olustigt att gå hem när man visste att effekten av sprutan varade i 4h, hur skulle det gå efteråt? Men nu idag ett dygn senare så kände jag hur det pillrade till i urinröret och troligen är det stenen som e på väg ut :Bugar Så djävla skönt!!!!
Hoppas man slipper detta igen, troligen fick jag stenen av att jag druckit massor med rödvin i Cannes och för lite vatten. Jag hade en djävla tur som inte fick detta i Cannes, hade varit hemskt att behöva åka till doktorn där!
Läkaren sa att denna smärta är den enda som män kan få som liknar den som kvinnor har vid förlossning :skrämd Fy fan för att föda barn säger jag bara!!!

Mingves skrev:
Jag hade en djävla tur som inte fick detta i Cannes, hade varit hemskt att behöva åka till doktorn där!

LIder med dig! Skönt att det gick över.. avundas dig inte!

....däremot ska du inte vara så säker på att det hade varit värre att drabbas där nere. En bekant fick nån megainflamation i kulpåsen så den svulnade upp till en hanboll storlek när han semestrade i södra frankrike. Väl hos läkaren var de extremt effektiva och hjälpsamma. Typ tre olika läkare och undersökningar samt röntgen(?) klarades av på nån timme och därefter gick han "hem" med några dunderpiller som gjorde susen. Han var extremt impad av deras effektivitet.

korvgubbe skrev:
LIder med dig! Skönt att det gick över.. avundas dig inte!

....däremot ska du inte vara så säker på att det hade varit värre att drabbas där nere. En bekant fick nån megainflamation i kulpåsen så den svulnade upp till en hanboll storlek när han semestrade i södra frankrike. Väl hos läkaren var de extremt effektiva och hjälpsamma. Typ tre olika läkare och undersökningar samt röntgen(?) klarades av på nån timme och därefter gick han "hem" med några dunderpiller som gjorde susen. Han var extremt impad av deras effektivitet.
Min reseförsäkring e grym så det hade säkert funkat super, men att man pratar halvdålig franska och sådär engelska känns inte speciellt kul. Det är svårt med medicinska begrepp på engelska!
Det värsta är att jag missade min servicetid för hojen!!!! :gnissla Fick ny tid först nästa fredag :död

Mingves skrev:
Läkaren sa att denna smärta är den enda som män kan få som liknar den som kvinnor har vid förlossning :skrämd Fy fan för att föda barn säger jag bara!!!

å andra sidan kan man föda med kejsarsnitt.

UrbanTiger skrev:
Pinka i ett kaffefilter och se om du kan hitta den lille marodören :3freak
Bra tips!!! Dock inte så mysigt att alltid släpa på filter:D

En av mina mardrömmar, både min pappa & farbror har haft stora problem med detta, men nu är jag 31 & har aldrig haft känningar, dricker vatten som en kamel i förebyggande syfte! ..... :gnissla

O fi fan, det låter inte sköj...!

Tufft liv i Texas, som sheriffen sa.

Tur att det löste sig med en enkel spruta. Man hade nog inte vatt så tuff om man skulle fått höra att dem skulle in o gräva bak pungen eller nått, för o fixa biffen. :död

Jag ser det framför mig. Du ligger på sjukhuset o sprutan börjar kicka in. Det sista du ser ät the doctor med en stor köttklyvare i ena handen, o en pinsett i andra. :skrämd

Fanns det nårra fina :nurse på sjukan då? :)

Jag kände inget när jag kissade ut min sten...eller jag minns inte att det gjorde ont. Det gjorde nog det för jag svimmade och slog upp ett 4 cm långt jack under hakan mot toalettens tröskel. Sen låg jag medvetslös i drygt 10 min och badade i mitt eget blod.

Mingves, slipper du cystoskopi?

Zormin skrev:
Mingves, slipper du cystoskopi?
hoppas det, har varit med om det en gng...det räcker. Tror det blir röntgen.

UrbanTiger skrev:
Klart de säger att det är "nästan smärtfritt". Inte fan säger läkaren när man väl ligger där i gynstolen: "Håll i dig nu, för det kommer göra rätt ont nu när jag bänder ner din penis mellan dina ben med det här 40 cm stålröret jag kört in i ditt urinrör..."

Jag trodde helt ärligt att magmusklerna eller något annat skulle gå av. Kändes som jag blivit överkörd av tåget halva dagen efteråt.

Last edited:
HönaPower skrev:
OK, hur fan UNDVIKER man att drabbas av cystoskopi???? helvete !!!! jag blir ju rädd jue! :gnissla
Strunta i att pissa grus. Sen kan man kan ju alltid neka. Fattar inte varför de inte har ett böjt rör som följer den manliga urinledaren bättre så de slipper bända så mycket. Om det inte hade varit för bändandet så hade det inte varit någon fara.

jag mår faen illa :zpy ..nu e jag riktigt rädd :(

Helvetes, nu fick jag känningar igen:( Tog snabbt som fan en voltaren men hur länge dröjer det tills den verkar???

om jag visste att det närsomhelst skulle kunna komma en smärta så fruktansvärd som det ska vara med njurstenar så skulle jag nog fan överväga att skaffa egna KRAFTIGA smärtstillande.

Fan jag garvar sa tararna sprutar :D , inte at smartan (den har jag storsta mojliga respekt for, tar dagligen hand om dessa fall :yoparty ) men era beskrivningar! Priceless! Fan jag har ont i kakmusklerna nu. :)

Det borde goras en sporthoj bok med alla hojdpunkter, "Urban the tiger" :) skulle ha halva boken :) .

Gor dom cystoskopi utan narkos i Sverige??? Det e ju nastan inhumant. Har far man helnarkos for de flesta (general anaesthesia).

Stenar kan bli sonderkrossade med ljudvagor (lithotrypsi) och sedan blaskas de ut under cystoscopi.
Lycka till me stenarna....hoppas de inte blir berg. :död

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back