Njursten

@honkiie - Asså...ärligt. Det var själva bändandet som jag led av. Att få röret i snorren, inga problem. Att få röret tryckt genom prostatan och muskeln som hindrar dig från att pinka på dig (vad den nu heter) sved till just när det hände. Väl på plats gjorde det inte ont. Jag skulle kalla det obehagligt. Men som sagt, bändandet var fan ingen picknick. :jisses

@Nursey - Narkos hade väl varit att ta i kanske eftersom det alltid är förenat med vissa risker. Men en fet morfinspruta ska jag kräva nästa gång om jag blir tvingad till en ny cystoskopi.

ja njurstensanfall är förjävligt, som om nån kört en kniv i en och vrider om.
Jag fick röntka mig med ett hårt bälte och massor av kontastvätska som de punpade in i blodet, massor.

sitter stenjävlarna kvar så får man sitta i nåt badkarsliknade och så slår de ett rör in genom ryggen i njuren och tappar ur urinet, sen skjuter de sönder stenen med ultraljud.
Barar lokalbedövning gäller inget sövande.

Nä, fy fan va ont jag hade, kunde inte sova eller göra nåt annat än att kvida.
Men alltså det är en akutgrej, man sitter just inte hemma o lallar när det slår till, de får göra vad de vill med en bara man slipper smärtan.

Last edited:
Zormin} @Nursey - Narkos hade väl varit att ta i kanske eftersom det alltid är förenat med vissa risker. Men en fet morfinspruta ska jag kräva nästa gång om jag blir tvingad till en ny cystoskopi.[/QUOTE skrev:
Helt ratt, men har sover dom fan dig om du skall ta bort fodelsemarken :rolleyes:

Nu e jag hemma igen:(
Efter både ett andra och tredje besök på akuten.
I onssdags natt fick jag åka in igen, satt nu från kl 2300 till 0700 och blev matad med morfin och voltaren. Snygga pupiller man får....
Sedan så fick jag gå hem med två stolpiller med morfin i. I morse vaknade jag med ont igen, tog stolpillret och det hjälpte ej. Så det var bara att åka. Min tjej som hade suttit med mig hela onsdagsnatten bara droppade av mig och sedan fick jag komma in ganska omg. Jag fick en spruta med morfin och sedan blev det CT för hela slanten. 4 stenar en 4mm i höger sida och 3x 1 mm på vänster syntes. Först lovade doktorn att de skulle sprängas men sedan ändrade han sig. Troligen för att det kostar deg för landstinget....
Men nu hoppas jag att min privatvårdsförsäkring skall gälla så jag slipper sahlgrenskas sega byråkrati och kan få komma till Calanderska ist.

UrbanTiger skrev:
De var ju skit att det inte släppte efter första vändan.
Lider med dig :död
Detta låter mesigt men man blir varse sin dödlighet när man blir så här sjuk. Kan bara tänka mig hur hemskt det är att komma in för en vurpa med mina smärtor :näsblod Mina smärtor går att bota men en vurpas????
Under mitt senaste morfinrus börja jag tänka mycket......jag vet inte om jag känner att risken med MC är värd den glädje det ger mig....??
Får ta mig en funderare...

Mingves skrev:
Under mitt senaste morfinrus börja jag tänka mycket......jag vet inte om jag känner att risken med MC är värd den glädje det ger mig....??
Sluta upp med att fundera allt för mycket medan du är påverkad av tunga droger. I ett sådant stadium är ingen kapabel att fatta ett viktigt beslut :fatta!

Krya på dig och fundera sedan till midsommar nästa år innan du bestämmer dig för att sälja hojen. :)

Du verkar ha haft tur med att inte behöva vänta så länge på akuten... själv fick jag ligga 5h utan att nån undersökte mig. När det väl kom en läkare hade jag inte ont längre... Blev kontraströntgen efter några veckor men då var allt bra.. Men lider med dig, det gör förbannat ont!!

mia83 skrev:
Du verkar ha haft tur med att inte behöva vänta så länge på akuten... själv fick jag ligga 5h utan att nån undersökte mig. När det väl kom en läkare hade jag inte ont längre... Blev kontraströntgen efter några veckor men då var allt bra.. Men lider med dig, det gör förbannat ont!!
Victory!!!!!!
Nu rasslade det till i kaklet. Den stora på 3 mm kom nu ut!!!! Bara 3 små på 1mm kvar....hoppas jag....
Fan va gött!!

//M

Mingves skrev:
Detta låter mesigt men man blir varse sin dödlighet när man blir så här sjuk. Kan bara tänka mig hur hemskt det är att komma in för en vurpa med mina smärtor :näsblod Mina smärtor går att bota men en vurpas????

Ta en funderare och sa kommer du fram till att DET E VART DET. Jag salde min hoj efter att jag klotade (och jag brot inte ens nagot, jag visste val att flasket skulle komma till anvandning :rolleyes: ). Men jag dregglade efter varenda tvahjuling som passerade mig i trafiken tills jag kopte min bandit.
Det var nog bara en dum morphin dimma, inget att bry sig om.
DET E VART DET !! Hall dig uppratt bara :hihi

Last edited by a moderator:
Haft både njursten och gallsten själv... :3freak

Jag vet hur det är - krya på dig!

Fyfaaaaan, jag hatar försäkringsbolagen.

Jag har ju skandia Grupp privatvård via volvo.
Förra våren hade jag lite ont i ryggen och gick till doktorn. Råkade då säga att jag haft njursten men 1999 och inga besvär sedan dess. Ontet i ryggen gick över på 2 dagar och var troligen inget mer än träningsvärk. De kunde inte se något på röntgen heller.
Nu när jag skulle fixa med min försäkring visa skandia så säger de att det inte e säkert att jag får utnyttja den pga detta då man skall inte ha sökt för samma problem de senaste 3 åren innan förs tecknades:Grr
Grejen e att jag hade försäkringen förra året men inte som volvo utan som privat och då gäller ett annat avtal. FYYYYYYYYYYFAAAAAAAAAAAAAAAAN för försäkrings bolag.
Så nu har jag fått fixa läkarjournalen från förra våren och skall faxa den till skandia, får se vad de säger när de får den...

Zormin skrev:
Mingves, slipper du cys****pi?

GHA!!!!!!! Inte säga sådana fula ord! Min pung drar ihop sig till ingenting bara av att läsa ordet.

Har liksom ksann haft båda. Gallsten vid 11 års ålder (var typ på top-10-listan över yngsta patienter) och så en under 1 mm stor njursten för 3 år sedan. Den hade kilat fast på fel ställe så det blev givetvis cys****pi.

Vet inte om ksann håller med men gallstenen kändes som en liten maginfluensa jämfört med njurstenen.

Jag brukar beskriva ett njurstensanfall på följande sätt:
- Ta en svetstång och så applicerar du den på ollonet/klitoris (beroende på kön).
[Nu kommer oftast kommentaren "ÅFYFAN vad det skulle ta ont."]
När du vet att du har ett bra grepp, vrid ett varv till vänster... alternera med vänster och högervarv var 3:e minut eller så... :huvet

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025