Nissan Primera.. japp en bilfråga

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Suzuki
Att man alltid ska ha sån tur... jag ska hålla mig till motorcyklar istället, så är det bara =/.

Jag vet att det är en bilfråga men det finns ju inget annat vettigt forum och jag behöver en hyffsat fungerande bil i vinter så jag vänder mig till The All Knowing Sporthoj.com

"Klipp från min problemtråd utan svar på ett annat forum"
*Med min vanliga tur så har jag fått ett oljeläckage under min Primera 2.0 slx -95 P10

Det jag vet är att det är växellådsolja som läcker.
Troligen packningen mellan växellådan och motorn.

Nu är det så att jag varken har tid eller pengar att fixa det riktigt.
Så hur bra håller det om jag lokaliserar läckan och tätar med packningsmassa över?
Klarar det vintern tror ni?

Om inte vad skulle det kosta, på ett ungefär, att lämna in bilen för att fixa det .
Hade kanske kunnat fixa det om jag hade en riktig sprängskiss över motorn men jag hittar inte det någonstans =/.

Hjälp!*

/"En lätt stressad Andreas"

Läcker vxllådsolja mellan motor och låda, i en packning. :va
Sitter väl nån sorts tätning för ingående axel i lådan, kan väl vara den som spökar då.
Om du ändå ska ta dig hela vägen fram till läckan och pressa tätning över den, så är det nog lika bra att försöka få dit en ny packbox.

Annars så kanske det kan gå med nån sorts motortätning. Oljetillsats som skall stoppa mindre oljeläckage i motorn. Kanske funkar i vxllådan också.

Lämna in på en verkstad och plocka ner lådan och byta p-box eller dylikt tar väl en 4-6 timmar kanske, så det blir en hel del pengar kan jag tänka mig.

Jag vet inte hur bra din koppling som sitter mellan motor och växellåda mår av oljebad.

Har du kollat med Stenbergs alt. budgetalternativet Björn Haglund (0370-85144) på vägen mellan Gnosjö och Bredaryd, han har rykte om sig att vara billig.

Nu har jag hittat vart det läcker... det verkar vara den ingående axeln från motorn på vänster sida, inte packningen mellan motorhalvorna.

Packboxen där är väl slut =/.

Så hur löser man det på bästa, billgaste, snabbaste sätt?

Måste jag riva halva motorn eller kan jag byta den från utsidan?

Jag får väl ta o höra av mig till Stenbergs eller Björn Haglund och höra med dom annars, tack för tipset.

Stenbergs har typ fullt upp, där får man vänta hur länge som helst nu för att få något gjort. Det finns ju någon vietnames i Hillerstorp som tydligen ska vara duktig och billig. Från Gnosjö ska han vara och tydligen känd i trakterna.

Huck skrev:
2588915 Nu har jag hittat vart det läcker... det verkar vara den ingående axeln från motorn på vänster sida, inte packningen mellan motorhalvorna.

Packboxen där är väl slut =/.

Så hur löser man det på bästa, billgaste, snabbaste sätt?

Måste jag riva halva motorn eller kan jag byta den från utsidan?

Jag får väl ta o höra av mig till Stenbergs eller Björn Haglund och höra med dom annars, tack för tipset.

Kan Omega lösa detta problem kanske?
Kan vara värt att testa.

http://www.smorjteknik.se/oljor.html

Hm jag har fått tipset att man kan dra ut drivaxeln och byta packboxen så.
Men det ser ju olika ut på olika bilar så på endel går det att göra så hörde jag.
Men det kan ju sitta nått lager på insidan och trillar ner i lådan om man rycker ut den, villket vore mindre skoj =/.

Någon som vet hur det ser ut på en Nissan Primera 2.0slx -95.
Vore rätt bra med en sprängskiss men jag hittar ingen på nätet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg