Ninja 300R.En Stjärna eller en Wannabe !?.

20% var en ovanlig förlust.
Men en intressant sak var att det inte var värmeförluster utan lågfrekventa vibrationer som stod för energiförlusten.

Jo, jag förstod att det måste vara ovanligt. Men med o-ringar vid det ovanliga fallet så lär man kunna lägga på ett stort gäng procent.

Jag läste det om vibrationerna men valde att inte kommentera eftersom jag hade svårt att ta till mig resonemanget. Har svårt och se hur energi ska försvinna i vibrationer till ingenting. I min termodynamiska värld så förstörs energi bara i form av värmeförluster.

Jo, jag förstod att det måste vara ovanligt. Men med o-ringar vid det ovanliga fallet så lär man kunna lägga på ett stort gäng procent.

Jag läste det om vibrationerna men valde att inte kommentera eftersom jag hade svårt att ta till mig resonemanget. Har svårt och se hur energi ska försvinna i vibrationer till ingenting. I min termodynamiska värld så förstörs energi bara i form av värmeförluster.

Vibrationerna vandrar igenom hojen, däcken och ner i marken och ut i luften skulle jag säga. På ungefär samma sätt som värmen (Vilket bara är jävligt högfrekventa vibrationer)

Vibrationerna vandrar igenom hojen, däcken och ner i marken och ut i luften skulle jag säga. På ungefär samma sätt som värmen (Vilket bara är jävligt högfrekventa vibrationer)

Fast vibrationer brukar oftast innehålla väldigt lite energi. Jag säger inte att det är fel men jag sväljer det inte heller. Jag lägger det på min hög av obekräftade sanningar.

Efter att ha åkt 1000cc +-cubik i större delen av mitt mc-liv ca 30år. Dom sista åren har jag åkt med en gammal veteran mc -RD350(vass sporthoj en gång i tiden:D) och känt att man kan ha lika roligt på en liten och gammal motorcykel :tummenupp

Hittade en paper om kedjeväxlar och energiförlust
Länk?

Sååå, din siffra verkar inte konstant...
Det var inte menat att betyda 97,0000%, utan bara en ytterst grov siffra för att visa att det bara handlar om kanske 2-4% förluster.

Ja, det kanske kan lägga på en stort gäng procent på förlusterna. Om en vanlig kedja har 2% förluster, och en oring- 3%, så är det ju 50% mer förluster. Men det lär ju inte kunna påverka ett stort gäng procentenheter av förlusterna, som det låter som när ni slänger er med siffran 20%. Om en kedja skulle ha så stora förluster som ni hoppas, då skulle den ju så klart inte användas, utan då skulle man använda tandad rem eller kardan.

Fast vibrationer brukar oftast innehålla väldigt lite energi. Jag säger inte att det är fel men jag sväljer det inte heller. Jag lägger det på min hög av obekräftade sanningar.

Njae, vibrationer ger energiförluster i motorer och liknande.
Och att de inte bär mycket energi är lite fel, ta tex en högtalarstapel på en festivalscen. Eller en våggenerator ute i havet. Det är en hel del energi i de vågorna, vi är bara oerhört dåliga på att skörda den sortens energi.

Länk?

Det var inte menat att betyda 97,0000%, utan bara en ytterst grov siffra för att visa att det bara handlar om kanske 2-4% förluster.

Ja, det kanske kan lägga på en stort gäng procent på förlusterna. Om en vanlig kedja har 2% förluster, och en oring- 3%, så är det ju 50% mer förluster. Men det lär ju inte kunna påverka ett stort gäng procentenheter av förlusterna, som det låter som när ni slänger er med siffran 20%. Om en kedja skulle ha så stora förluster som ni hoppas, då skulle den ju så klart inte användas, utan då skulle man använda tandad rem eller kardan.

Kan inte påstå att jag hoppas att en kedja har stora förluster, men alla former av drev har energiförluster. En rem har ungefär lika stora energiförluster som en kedja, tex, enligt vad jag läst ikväll. :)
Och ja, de sa också att standardförlusten för deras experiment var 2-5%, men att de hade stora avvikelser från det, på upp till 20%, förlusten var beroende på mängden kuggar på dreven och växlingen och hur spänd kejdan var. En slapp kedja gav mer förluster, en helt spänd kedja gav minst förluster (det är med andra ord med en helt spänd kedja de fick 2% förluster.)
Smörjningen var försumbar för den mätta energiförlusten med. Vilket var rätt intressant.
Men du kan ju räkna baklänges från att ~5% av energiförlusten var värme, resten lågfrekventa vibrationer...

Stängt fönstret så har inte länken till pappret kvar, men nuffran i det är:
DOI: 10.1115/1.1412848

Länk?

Jag tror inte och jag hoppas inte heller på 20%. Men förlusterna är knappast en konstant procentsats från noll till maxgränsen innan kedjan brister.

Rimligtvis har du en grundfriktion redan från början, C
Sedan har du en förlust som är varvtals/hastighetsberoende C2*v + C2*v^2...
Sedan har du en momentberoende förlust K1*M + K2 *M^2...

Kedjeförlusterna blir alltså rimligen typ
Förlust = C + C2*v + C2*v^2... + K1*M + K2 *M^2...

Effekten är proportionellt mot hastigheten och momentet så det är väldigt rimligt att man inom ett visst intervall kan aproximera funktionen ovan till
Förlusten = A*v*M = B * Effekten

Vilket ger din enkla version
Förlusten = 0.03*Effekten

Men det är och förblir en approximation.

Förlusterna i en kedja beror på:
Kedjans hastighet
Diameter på drev
Drivet moment

För att:
Kedjans hastighet gör att den strävar efter att bli "rund", effekt går även åt till att styra länkarna i linje med kugghjulens krökning.
Diametern avgör hur mkt varje länk måste krökas och därmed den utvecklade friktionen mellan hylsa och bult och länk.
Det drivna momentet avgör hur mkt friktion som utvecklas radiellt i varje länk.

Men som diskussionen har utvecklats hittills med formler för remmar osv, kommer man inte längre än så.

Man kan ju köra i hög konstant hastighet och ändå inte ha mer än 10Kw uppspänt mellan kugghjulen.

Och den här tråden handlade om vad?

Hur som så tycker jag att den är ball, hojen inte diskutionen om förluster i en kedja. Lite väl tung kanske :(

Och den här tråden handlade om vad?

Hur som så tycker jag att den är ball, hojen inte diskutionen om förluster i en kedja. Lite väl tung kanske :(

Finns det någon tråd i SHs historia där diskussionen inte sprungit iväg i någon tangent efter ett par sidor? :)
Men jag skulle tro, med tanke på hur 250ninjan var att köra, att 300ninjan är jävligt trevlig och att man inte märker av vikten. Provkör en vetja! :D Jag tänkte iaf göra det.

Kan vi komma överränns om det skulle kunna vara rimligt att köra Ninja300R med 420/428-racekedja isf O-ringad 520?? Kortfattat svar tack:):krama

Ninja300R är en trevlig hoj, för alla som inte behöver 200hp och 300kmh, PuNkt!!! slut

Jag tror det är dags att lyfta fram den här filmen igen för att belysa användandet av tillgänglig effekt:rolleyes:

Tyckern den videon är über cool!!! Och hen som kör med! Var på väg att köpa en 250R att köra bana med men blev en RS250 istället, funderar på att utöka garaget med en Kawa, en 300R hade inte varit fel om den går att banta ner lite :banana man får nog vänta tills det finns en massa delar att köpa till den på eBay dock.

Tyckern den videon är über cool!!! Och hen som kör med! Var på väg att köpa en 250R att köra bana med men blev en RS250 istället, funderar på att utöka garaget med en Kawa, en 300R hade inte varit fel om den går att banta ner lite :banana man får nog vänta tills det finns en massa delar att köpa till den på eBay dock.

Hur lång tid tror folket att det tar innan eBay är en djungel av delar till en så ny hoj?

Vi hade någon kursbok som behandlade momentomvandling, men jag minns inte vad den hette. Numera brukar jag bara googla runt lite. Om jag hittar liknande uppgifter från flera olika källor så tror jag på dem.

Så kan det ju vara. Att det t.ex. alltid krävs samma kraft att vrida länken mot gummiringen, oavsett vilket moment som överförs. Men jag gissar att den stora förlusten uppstår när länkens led vrids, och när länkarna glider mot kuggarna, och den friktionen borde vara proportionell med kraften/momentet.

Man kan ju fundera på rimlighet också. Är det rimligt att en kedja kan ha 10hk/7kW förluster?
Låt säga att kedjan består av 1500g stål. Stål har värmekapaciteten 0,466 J/(g*K). Det betyder att kedjans temperatur kommer öka 7000/(1500*0,466) = 10K/s. Efter en minut kommer den utan kylning nå 600°C över omgivningstemperatur. Efter tre minuter skulle den utan kylning ha smält. Kedjan kyls såklart av omgivningen, men jag är skeptisk till att det skulle räcka om värmeeffekten är 7kW. Vi kan ju ta siffror från en kylfläns för att få ett grovt hum om rimligheten. Jag såg nyligen en kylfläns i aluminium med måtten 40x40x16mm. Med forcerad kylning hamnade flänsen 2°C över omgivningen per watt effekt. Kedjans utformning ger antagligen inte lika effektiv kylning som kylflänsen, men vi kan räkna som om att den hade det. Låt säga att kedjan har måtten 2000x20x16, då borde den kyla 25 ggr bättre än kylflänsen. Då skulle kedjan stabilisera sig på 7000*2/25 = 560°C över omgivningstemperatur. Så varm blir väl ändå inte en MC-kedja?

Och då kan man tänka på att ifall verkningsgraden är 97%, då skulle kedjan på en MC med 200hk värmas med 4,5kW, vilket skulle ge 350°C över omgivningen enligt tidigare resonemang. Verkningsgraden är i praktiken högre än 97% tror jag, iaf vid höga effekter. Vid låga MC-effekter är det ju möjligt att den är en halv eller en hel procentenhet lägre, om kedjan är tungdriven.
Ha haa,här handlar det om raketforskring!!!Här skriver vi om hur bra egentligen är lill-ninjan o så kommer det här,du måste vara nån slags ingenjör som gillar att räkna ut osv.tror inte att du är sån där bikers med ovårdad hår o skägg.....o luktar svett

Ducati borde bygga en minsting som konkurrerar med ninjan, v2 dock :) De har ju en hoj i alla segment numera, så de kan lika gärna bygga en efter nya EU klassningarna!

Ducati borde bygga en minsting som konkurrerar med ninjan, v2 dock :) De har ju en hoj i alla segment numera, så de kan lika gärna bygga en efter nya EU klassningarna!

Det tror jag hade kunnat bli kanon. Gärna då i ett lite mer avancerat chassie så det från början hade gått att köra på ordentligt!

Men det blir väl som vanligt. En sådan hoj hade blivit för dyr. Även om chassiet hade varit jättebra hade den ändå jämförts med typ CBR250 och just Ninja 300 och kommit sist i test bara för att den kostar mest :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8