Upp till 20%? Och då verkar du inte ens tittat på o-ringskedjor?
20% var en ovanlig förlust.
Men en intressant sak var att det inte var värmeförluster utan lågfrekventa vibrationer som stod för energiförlusten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Upp till 20%? Och då verkar du inte ens tittat på o-ringskedjor?
20% var en ovanlig förlust.
Men en intressant sak var att det inte var värmeförluster utan lågfrekventa vibrationer som stod för energiförlusten.
Jo, jag förstod att det måste vara ovanligt. Men med o-ringar vid det ovanliga fallet så lär man kunna lägga på ett stort gäng procent.
Jag läste det om vibrationerna men valde att inte kommentera eftersom jag hade svårt att ta till mig resonemanget. Har svårt och se hur energi ska försvinna i vibrationer till ingenting. I min termodynamiska värld så förstörs energi bara i form av värmeförluster.
Vibrationerna vandrar igenom hojen, däcken och ner i marken och ut i luften skulle jag säga. På ungefär samma sätt som värmen (Vilket bara är jävligt högfrekventa vibrationer)
Länk?Hittade en paper om kedjeväxlar och energiförlust
Det var inte menat att betyda 97,0000%, utan bara en ytterst grov siffra för att visa att det bara handlar om kanske 2-4% förluster.Sååå, din siffra verkar inte konstant...
Jo, jag förstod att det måste vara ovanligt. Men med o-ringar vid det ovanliga fallet så lär man kunna lägga på ett stort gäng procent.
Fast vibrationer brukar oftast innehålla väldigt lite energi. Jag säger inte att det är fel men jag sväljer det inte heller. Jag lägger det på min hög av obekräftade sanningar.
Länk?
Det var inte menat att betyda 97,0000%, utan bara en ytterst grov siffra för att visa att det bara handlar om kanske 2-4% förluster.
Ja, det kanske kan lägga på en stort gäng procent på förlusterna. Om en vanlig kedja har 2% förluster, och en oring- 3%, så är det ju 50% mer förluster. Men det lär ju inte kunna påverka ett stort gäng procentenheter av förlusterna, som det låter som när ni slänger er med siffran 20%. Om en kedja skulle ha så stora förluster som ni hoppas, då skulle den ju så klart inte användas, utan då skulle man använda tandad rem eller kardan.
Länk?
Det var inte menat att betyda 97,0000%, utan bara en ytterst grov siffra för att visa att det bara handlar om kanske 2-4% förluster.
Ja, det kanske kan lägga på en stort gäng procent på förlusterna. Om en vanlig kedja har 2% förluster, och en oring- 3%, så är det ju 50% mer förluster. Men det lär ju inte kunna påverka ett stort gäng procentenheter av förlusterna, som det låter som när ni slänger er med siffran 20%. Om en kedja skulle ha så stora förluster som ni hoppas, då skulle den ju så klart inte användas, utan då skulle man använda tandad rem eller kardan.
Och den här tråden handlade om vad?
Hur som så tycker jag att den är ball, hojen inte diskutionen om förluster i en kedja. Lite väl tung kanske![]()
Jag tror det är dags att lyfta fram den här filmen igen för att belysa användandet av tillgänglig effekt
Tyckern den videon är über cool!!! Och hen som kör med! Var på väg att köpa en 250R att köra bana med men blev en RS250 istället, funderar på att utöka garaget med en Kawa, en 300R hade inte varit fel om den går att banta ner liteman får nog vänta tills det finns en massa delar att köpa till den på eBay dock.
Jag tror det är dags att lyfta fram den här filmen igen för att belysa användandet av tillgänglig effekt
Ha haa,här handlar det om raketforskring!!!Här skriver vi om hur bra egentligen är lill-ninjan o så kommer det här,du måste vara nån slags ingenjör som gillar att räkna ut osv.tror inte att du är sån där bikers med ovårdad hår o skägg.....o luktar svettVi hade någon kursbok som behandlade momentomvandling, men jag minns inte vad den hette. Numera brukar jag bara googla runt lite. Om jag hittar liknande uppgifter från flera olika källor så tror jag på dem.
Så kan det ju vara. Att det t.ex. alltid krävs samma kraft att vrida länken mot gummiringen, oavsett vilket moment som överförs. Men jag gissar att den stora förlusten uppstår när länkens led vrids, och när länkarna glider mot kuggarna, och den friktionen borde vara proportionell med kraften/momentet.
Man kan ju fundera på rimlighet också. Är det rimligt att en kedja kan ha 10hk/7kW förluster?
Låt säga att kedjan består av 1500g stål. Stål har värmekapaciteten 0,466 J/(g*K). Det betyder att kedjans temperatur kommer öka 7000/(1500*0,466) = 10K/s. Efter en minut kommer den utan kylning nå 600°C över omgivningstemperatur. Efter tre minuter skulle den utan kylning ha smält. Kedjan kyls såklart av omgivningen, men jag är skeptisk till att det skulle räcka om värmeeffekten är 7kW. Vi kan ju ta siffror från en kylfläns för att få ett grovt hum om rimligheten. Jag såg nyligen en kylfläns i aluminium med måtten 40x40x16mm. Med forcerad kylning hamnade flänsen 2°C över omgivningen per watt effekt. Kedjans utformning ger antagligen inte lika effektiv kylning som kylflänsen, men vi kan räkna som om att den hade det. Låt säga att kedjan har måtten 2000x20x16, då borde den kyla 25 ggr bättre än kylflänsen. Då skulle kedjan stabilisera sig på 7000*2/25 = 560°C över omgivningstemperatur. Så varm blir väl ändå inte en MC-kedja?
Och då kan man tänka på att ifall verkningsgraden är 97%, då skulle kedjan på en MC med 200hk värmas med 4,5kW, vilket skulle ge 350°C över omgivningen enligt tidigare resonemang. Verkningsgraden är i praktiken högre än 97% tror jag, iaf vid höga effekter. Vid låga MC-effekter är det ju möjligt att den är en halv eller en hel procentenhet lägre, om kedjan är tungdriven.
Ducati borde bygga en minsting som konkurrerar med ninjan, v2 dockDe har ju en hoj i alla segment numera, så de kan lika gärna bygga en efter nya EU klassningarna!
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |