Ninja 300R.En Stjärna eller en Wannabe !?.

Jag vet faktiskt inte vad som hänt. På min hoj är torrvikten 172kg enligt specen.

Har de de angivna specarna någonsin stämt med verkligheten?
Tillverkarna och den okritiska MC-pressen målar upp en fantasivärld med deras siffror. En R1:a väger inte 170kg och har inte 180hk. En BMW S1000RR väger inte 180kg, och har inte 190 hk.

En R1 -06 väger 192kg utan bränsle, och 203kg med bränsle, enligt:
http://www.sportrider.com/weights_measurements/146_motorcycle_weights_measurements/yamaha.html

R1 -06 har 134 hk på bakhjulet, enligt:
http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

BMW S1000RR väger fulltankad 208kg, och har 163kg på bakhjulet med slipon.

Detta ger också ett perspektiv på prestandan i en MotoGP-hoj, ifall de på riktigt har 250hk på bakhjulet, och väger 160kg.

Ninja 250R väger 161kg utan bränsle, och 174kg med bränsle. Den har 25hk på bakhjulet.

CBR250 väger 152 kg utan bränsle, och 161kg med bränsle. Hittar ej uppgift på "true rear wheel hp", men gissar att den är samma som kawan.

En R1 med förare väger alltså 280kg, och har 130hk. Det kan jämföras med en 125GP-hoj, som väger 140kg (hälften) med förare, och har 55hk (ej kontrollerad siffra, möjligtvis lika mycket fantasi som andra siffror. 40hk borde den ha iaf).

Last edited:
Har de de angivna specarna någonsin stämt med verkligheten?
Tillverkarna och den okritiska MC-pressen målar upp en fantasivärld med deras siffror. En R1:a väger inte 170kg och har inte 180hk. En BMW S1000RR väger inte 180kg, och har inte 190 hk.

En R1 -06 väger 192kg utan bränsle, och 203kg med bränsle, enligt:
http://www.sportrider.com/weights_measurements/146_motorcycle_weights_measurements/yamaha.html

R1 -06 har 134 hk på bakhjulet, enligt:
http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

BMW S1000RR väger fulltankad 208kg, och har 163kg på bakhjulet med slipon.

Detta ger också ett perspektiv på prestandan i en MotoGP-hoj, ifall de på riktigt har 250hk på bakhjulet, och väger 160kg.

Ninja 250R väger 161kg utan bränsle, och 174kg med bränsle. Den har 25hk på bakhjulet.

CBR250 väger 152 kg utan bränsle, och 161kg med bränsle. Hittar ej uppgift på "true rear wheel hp", men gissar att den är samma som kawan.

En R1 med förare väger alltså 280kg, och har 130hk. Det kan jämföras med en 125GP-hoj, som väger 140kg (hälften) med förare, och har 55hk (ej kontrollerad siffra, möjligtvis lika mycket fantasi som andra siffror. 40hk borde den ha iaf).

Hk räknas väl alltid på "veven" och inte på bakhjulet, samma på bilar.

Hk räknas väl alltid på "veven" och inte på bakhjulet, samma på bilar.

Vevaxeleffekten är intressant ur perspektivet att man vill ta reda på motorns trimningsgrad. Men hur verifierar man den? Det kräver ju i ganska omfattande förändringar av en motorcykelmotor för att mäta vevaxelns effekt.

I perspektivet att jämföra fordons prestanda är endast drivhjulseffekten intressant. Denna siffra är dessutom enklare att mäta.

Vevaxeleffekten är intressant ur perspektivet att man vill ta reda på motorns trimningsgrad. Men hur verifierar man den? Det kräver ju i ganska omfattande förändringar av en motorcykelmotor för att mäta vevaxelns effekt.

I perspektivet att jämföra fordons prestanda är endast drivhjulseffekten intressant. Denna siffra är dessutom enklare att mäta.

Men nu snackar vi ju produktionshojar i den här tråden och då är det ju bekvämast att hålla sig konsekvent till angiven effekt från leverantörerna. Och den är ju på veven.

FIM-Reglemente sa: 125GP minimivikt 135kg inklusive förare:fakta
Effekt enligt rykten 55+Hk = 135kg/55Hk = 2,45kg per hästkraft med piloten i sadeln:tungan

Jag vet faktiskt inte vad som hänt. På min hoj är torrvikten 172kg enligt specen. .

R1 2012 väger 206kg fulltankad enligt yama.se

kawa.se säger 174kg tjänstevikt, antar att de menar att det inkluderar full tank.

Ninja 300: 174kg fulltankad med alla vätskor, 39Hk vevaxeleffekt ger 4,5kg per hästkraft, 131Hk per liter motoreffekt.
Så ser hojen ut standard:)
Fullkitad A2 till 35kW (29kW std) blir det 3,7kg per hästkraft. En prestandaökning på 21%, som säkert är klart posetivt märkbart:tungan

Effekt enligt rykten 55+Hk = 135kg/55Hk = 2,45kg per hästkraft med piloten i sadeln:tungan

Sa inte Kent Andersson att maxeffekt på 125cc var 49,9hk eftersom lättningskurvan och hållfasthetskurvan möttes där?
Detta var hans inhopp som expertkommentator på eurosport omkring ett år innan han gick bort.

Sa inte Kent Andersson att maxeffekt på 125cc var 49,9hk eftersom lättningskurvan och hållfasthetskurvan möttes där?
Detta var hans inhopp som expertkommentator på eurosport omkring ett år innan han gick bort.

Vet inte när det var, men metallurgin kan ha gjort framsteg sedan dess (beroende på hur länge sen det är), så hållfasthetskurvan bör förskjutits.

174 hk i ett 40 kgs chassi låter intressantare.

Effekt/viktförhållandet får inte överstiga 0,2 kw per kg för A2, 35/174=0,2 kw.

Räknar jag rätt här och betyder det att man inte "legalt" kan banta bågen?

Edit: noterar att 35 kW är 47,5 hk, så man har vikt motsvarande 7,5 hk/kW att göra sig av med?

Last edited:
Men nu snackar vi ju produktionshojar i den här tråden och då är det ju bekvämast att hålla sig konsekvent till angiven effekt från leverantörerna. Och den är ju på veven.

Fast siffrorna stämmer ju inte. De enda siffror som verkar stämma är på BMW:n, eftersom det endast skiljer 15% mellan motor och bakhjul. På R1:an skiljer det 27%, på Aprilia RSV4 skiljer det 22%, och på Ninja 250R 25%. Det är inte rimligt med en så stor skillnad, utan själva motorn måste vara svagare än angivet.

Men okej, det kanske är bättre att fortsätta hålla "skenet uppe", eftersom att alla förväntar sig de högre siffrorna.

Ja, men det är ju minimivikt när dom går i mål. Dom har ju normalt mer bränsle, och det var därför jag skrev 140kg, eftersom att det blev precis hälften av R1:an. Fast jag tror att 55hk är en siffra som utsatts för samma inflation som alla andra siffror i pressen. Annars skulle folk börja gnälla om att deras Aprilia RS125 gathoj ju har 40 hästar, och då låter det ju inte så imponerande om världselitens hojar har 40 hk.

Fast siffrorna stämmer ju inte. De enda siffror som verkar stämma är på BMW:n, eftersom det endast skiljer 15% mellan motor och bakhjul. På R1:an skiljer det 27%, på Aprilia RSV4 skiljer det 22%, och på Ninja 250R 25%. Det är inte rimligt med en så stor skillnad, utan själva motorn måste vara svagare än angivet.

Det kan ju bero på hur man definierar vevaxelhästar.
Det kanske bara beror på om man räknar med eller utan generator/vattenpump/oljepump?

Att Ninja 250 har mycket mer förluster kan ju bero på att den helt enkelt fått låna prylar från sina större syskon och därmed blir den procentuella effektförlusten stor.

Tror inte det finns nån hk-inflation. Det har alltid varit lite flexibelt flexibelt, särskilt när det funnits behov av att nå vissa gränser i angiven effekt. Som när de första 100 hästars motorcyklarna började komma. Den var en sån där magisk gräns som gjorde att vissa hojar i verkligheten hade svårt att prestera vad som lovats.

Och andra sidan var ju muskelbilarna på 60-talet exempel åt andra hållet när producenterna angav lägre motoreffekt än vad bilarna eg hade.
Skulle inte förvåna mig om det även gjorde så på vissa hojar den tiden när alla hojar fick ha max 100hk. Istället för att montera strypningar så specar man bara effekten lite lägre. Klart.

Det kan ju förresten gälla på Ninja 250 nu? Dom specar effekten lite lägre än vad den egentligen är bara för att den ska bli godkänd.

Senaste numret av Allt om MC hade ett ingående test av den. De hade väl egentligen bara negativa synpunkter på effekten.

fan va den här tråden spårade.. ta både ninja 250r och ninja 300 för vad de är.. bra och billiga nybörjarhojar som dessutom är riktigt roliga att köra när det svänger. Kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter av min lill-ninja och jag har inte ångrat mitt köp någon gång. sen har jag köpt till lite godis till den men va fan det hade jag gjort med vilken hoj som helst. det går att köra "fort" med en 250/300, handlar om att våga ta med sig farten in i kurvorna å behålla momentumet.

självklart är de segare än telia kundsupport på motorvägen om man har planer på att köra snabbare än 110/120. Om man nu är ute efter högfarttourer ska man för fan inte köpa en hoj med låg effekt.

hade jag inte köpt mina 250 nu i år hade jag mycket väl kunnat tänka mig en ninja 300 istället

fan va den här tråden spårade.. ta både ninja 250r och ninja 300 för vad de är.. bra och billiga nybörjarhojar som dessutom är riktigt roliga att köra när det svänger. Kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter av min lill-ninja och jag har inte ångrat mitt köp någon gång. sen har jag köpt till lite godis till den men va fan det hade jag gjort med vilken hoj som helst. det går att köra "fort" med en 250/300, handlar om att våga ta med sig farten in i kurvorna å behålla momentumet.

självklart är de segare än telia kundsupport på motorvägen om man har planer på att köra snabbare än 110/120. Om man nu är ute efter högfarttourer ska man för fan inte köpa en hoj med låg effekt.

hade jag inte köpt mina 250 nu i år hade jag mycket väl kunnat tänka mig en ninja 300 istället

Japp, den är förvånansvärt härlig i kurvor och inte bångstyrig på något sätt. Det märks att ramen är byggd för en effektsvag hoj när man tar kurvor i 150-160, å andra sidan så går ju inte hojen så jävla mycket fortare.
Så, en 300ninja hade varit rätt skoj att provköra (och jag ska nog göra det med), med tanke på lite mer effekt, lite bättre ram och sådär. däremot är den nog alldeles för liten för mig, precis som 250in. Men skulle tro att den är lika skön att köra, och med den lite högre effekten blir nog motorväg liiiite mindre olidligt. Och bensinförbrukningen måste ju ha gått ner iom att MC folket säger att den nu drar 0.32 liter milen, min 250 drog mer.

Kul att du ville svara med din erfarenhet.Alltså är det uteslutet att på en Ninja 250 / 300R bara dra på gasrullen i 110 km/h utan nedväxling vid en omkörning.Förmodligen en smart marknadsföring från tillverkarna när man namnger en effektsvagare hoj med t ex namnet Ninja eller CBR som annars brukar förknippas med hojar som har mer kraft och fart.En lill Ninja och lill CBR för folk som inte vill köra fort kanske.Bike angav ju även lite kryptiskt i sitt test att Ninja 300R var en klart bra stadshoj vilket jag tycker verkar lite egendomligt när den sämst tänkbara miljön för en sport / sporttouring hoj med en förare hängandes över styret är just körning i stadsmiljö där denna bara längtar ut till långa landsvägssträckor.

Kul att du ville svara med din erfarenhet.Alltså är det uteslutet att på en Ninja 250 / 300R bara dra på gasrullen i 110 km/h utan nedväxling vid en omkörning.Förmodligen en smart marknadsföring från tillverkarna när man namnger en effektsvagare hoj med t ex namnet Ninja eller CBR som annars brukar förknippas med hojar som har mer kraft och fart.En lill Ninja och lill CBR för folk som inte vill köra fort kanske.Bike angav ju även lite kryptiskt i sitt test att Ninja 300R var en klart bra stadshoj vilket jag tycker verkar lite egendomligt när den sämst tänkbara miljön för en sport / sporttouring hoj med en förare hängandes över styret är just körning i stadsmiljö där denna bara längtar ut till långa landsvägssträckor.

Den ÄR en bra stadshoj. Den har en sittställning som en sporttourer snarare än en renodlad sporthoj, och sporttourers är inte alls hemska i stadstrafik, iaf inte min.
Och i USA kallas även Z1000SX ninja. ;)

Jag har kört min hoj med 25kW strypbrickor till och från besiktningen, och jag märkte egentligen ingenting, förutom en bit på resan hem då jag provade lite extra. Motorn på min hoj är ganska sävlig under 8000 rpm, och vaknar till ordentligt först vid 10000. När jag puttrar i 20% högre fart än omgivningen går det bra att ligga under 8000 rpm. Om en 600 framförs med mindre än 3/4 gas, och under 8000rpm, ger den antagligen mindre än 25kW. Det bekräftas båda av siffrorna och av min erfarenhet. Så att köra en 250 med 25hk på bakhjulet, duger nog bra för nästan alla. Man kommer ju anpassa sin körstil för att hitta andra njutningar än bara enkel acceleration.

Tror inte det finns nån hk-inflation. Det har alltid varit lite flexibelt flexibelt, särskilt när det funnits behov av att nå vissa gränser i angiven effekt.
...
Det kan ju förresten gälla på Ninja 250 nu? Dom specar effekten lite lägre än vad den egentligen är bara för att den ska bli godkänd.

Men om en sporthoj som uppges ha 180hk, har 130hk på bakhjulet, då tycker jag att man verkligen tänjer på gränserna för betydelsen av ordet "flexibelt". Det är ju uppenbart att 50hk inte kan vara förluster, så motorn måste vara en bra bit ifrån 180hk. Det dom möjligtvis menar med 180hk är att om man byter ut alla prylar utanför cylindrarna till avstämda grejer, och mappar den snålt, så får man ut originaleffekten på vevaxeln.

Med tanke på att Ninja 250 har 25hk uppmätt effekt på bakhjulet, gissar jag att de 33 angivna hästkrafterna inte är fler i verkligheten.

Last edited:
Jag har kört min hoj med 25kW strypbrickor till och från besiktningen, och jag märkte egentligen ingenting, förutom en bit på resan hem då jag provade lite extra. Motorn på min hoj är ganska sävlig under 8000 rpm, och vaknar till ordentligt först vid 10000. När jag puttrar i 20% högre fart än omgivningen går det bra att ligga under 8000 rpm. Om en 600 framförs med mindre än 3/4 gas, och under 8000rpm, ger den antagligen mindre än 25kW. Det bekräftas båda av siffrorna och av min erfarenhet. Så att köra en 250 med 25hk på bakhjulet, duger nog bra för nästan alla. Man kommer ju anpassa sin körstil för att hitta andra njutningar än bara enkel acceleration.

Men om en sporthoj som uppges ha 180hk, har 130hk på bakhjulet, då tycker jag att man verkligen tänjer på gränserna för betydelsen av ordet "flexibelt". Det är ju uppenbart att 50hk inte kan vara förluster, så motorn måste vara en bra bit ifrån 180hk. Det dom möjligtvis menar med 180hk är att om man byter ut alla prylar utanför cylindrarna till avstämda grejer, och mappar den snålt, så får man ut originaleffekten på vevaxeln.

Med tanke på att Ninja 250 har 25hk uppmätt effekt på bakhjulet, gissar jag att de 33 angivna hästkrafterna inte är fler i verkligheten.

Tror inte du förstod mig riktigt. Om Ninjan fått "låna" tungdriven utrustning från sina större syskon så får den automatiskt större procentuella förluster.
Lite förenklat säg att Ninjans utrustning förbrukar 8 hk enligt vad du anger. Med samma utrustning på en hoj som ger 50 hk så är samma 8 hk förluster bara 16%.

Den där hojen som ger 130 på bakhjulet och 180 specat i motorn? Är det R1an? Det är alltså 28 % förluster? Vad har den för generatoreffekt? Sannolikt har dom även plockat bort vattenpumpen i sin spec.

Och under vilka förhållanden är dessa 130 hk uppmätta? Lufttryck? luftfuktighet? Hur är bromsbänken kalibrerad? I vilket skick var kedjan?

Sen förstår jag inte varför du ska plocka på avstämda grejor och sedan mappa snålt? Tror du formulerade dig fel och menar någon annan kombination för jag får inte ihop logiken.
Hur som helst så är ommappningar och andra avgassystem inget som förväntas eller ska förklara någonting.

Sen förvånar det mig ju inte om den fabrikant med effektsvagaste hojen även är den fabrikant som känner sig tvingad att ljuga mest.

EDIT
Det är så mycket som inverkar vid en bromsning och så mycket som varierar så att räkna procentsatser på effektskillnader mellan olika bromsbänkar är som att försöka bedöma hojens vikt med hjälp av tumstocken.

Last edited:
Tror inte du förstod mig riktigt. Om Ninjan fått "låna" tungdriven utrustning från sina större syskon så får den automatiskt större procentuella förluster.
Lite förenklat säg att Ninjans utrustning förbrukar 8 hk enligt vad du anger. Med samma utrustning på en hoj som ger 50 hk så är samma 8 hk förluster bara 16%.

Svårt att tro att den "lånat" någon komponent från "storebror", har du något exempel?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8