Bearing
Gudomlig sporthojare
Jag vet faktiskt inte vad som hänt. På min hoj är torrvikten 172kg enligt specen.
Har de de angivna specarna någonsin stämt med verkligheten?
Tillverkarna och den okritiska MC-pressen målar upp en fantasivärld med deras siffror. En R1:a väger inte 170kg och har inte 180hk. En BMW S1000RR väger inte 180kg, och har inte 190 hk.
En R1 -06 väger 192kg utan bränsle, och 203kg med bränsle, enligt:
http://www.sportrider.com/weights_measurements/146_motorcycle_weights_measurements/yamaha.html
R1 -06 har 134 hk på bakhjulet, enligt:
http://www.factorypro.com/dyno/true1.html
BMW S1000RR väger fulltankad 208kg, och har 163kg på bakhjulet med slipon.
Detta ger också ett perspektiv på prestandan i en MotoGP-hoj, ifall de på riktigt har 250hk på bakhjulet, och väger 160kg.
Ninja 250R väger 161kg utan bränsle, och 174kg med bränsle. Den har 25hk på bakhjulet.
CBR250 väger 152 kg utan bränsle, och 161kg med bränsle. Hittar ej uppgift på "true rear wheel hp", men gissar att den är samma som kawan.
En R1 med förare väger alltså 280kg, och har 130hk. Det kan jämföras med en 125GP-hoj, som väger 140kg (hälften) med förare, och har 55hk (ej kontrollerad siffra, möjligtvis lika mycket fantasi som andra siffror. 40hk borde den ha iaf).
Last edited: