Ninja 300R.En Stjärna eller en Wannabe !?.

Mycket nöje!
Så många fågelexperter i samma tråd. Haha.
Det är mycket roligt att läsa.

Utveckla hit och dit, vikt hit, effekt dit. roligt.

Senaste numret av Allt om MC hade ett ingående test av den. De hade väl egentligen bara negativa synpunkter på effekten.

Tragiskt om tom. pressen trackar ner på effekten när det är en hoj som ska passa som A2. Man kan ju inte ha en ostrypt 600 supersport som referens:va

Jag tror det blir en bra A2-hoj, betydligt mer prestanda än Ninja 250.Dessutom med bredare register iom längre slag och +50cc.
Visst kan man längta efter 80-talets små sanslöst varvande 250 radfyror (kommer inte ihåg om det fanns någon 250 V4) med moderna komponenter:tungan

Tror inte du förstod mig riktigt. Om Ninjan fått "låna" tungdriven utrustning från sina större syskon så får den automatiskt större procentuella förluster.
Lite förenklat säg att Ninjans utrustning förbrukar 8 hk enligt vad du anger. Med samma utrustning på en hoj som ger 50 hk så är samma 8 hk förluster bara 16%.

Det förstår jag såklart, att parasitförlusterna blir större om grejerna är dimensionerade för större motor. Men jag tror inte det handlar om så mycket effekt. Även om parasiterna skulle vara dubbelt så stora som nödvändigt, tror jag det handlar om en hästkraft eller två.

Den där hojen som ger 130 på bakhjulet och 180 specat i motorn? Är det R1an? Det är alltså 28 % förluster?
Ja, R1;an.

Vad har den för generatoreffekt?
Vet ej, men generatorn förbrukar ju inte mer än vad elsystemet förbrukar + förluster på kanske 20%. Borde handla om några hundra watt.

Sannolikt har dom även plockat bort vattenpumpen i sin spec.
Möjligt, jag kan inte tro att en vattenpump förbrukar så mycket att det blir en signifikant skillnad.

Och under vilka förhållanden är dessa 130 hk uppmätta? Lufttryck? luftfuktighet? Hur är bromsbänken kalibrerad? I vilket skick var kedjan?

Alla siffror jag angett kommer från Factory Pro EC997, eftersom att det är de enda siffror jag litar på.
"DEF:
Corrected True HP is the:
Actual power under Steady State (preferred)
or Sweep with CORRECT inertial mass value at 20 f/ps
delivered to the drive roller of a chassis dyno
to which is ONLY added the dyne coast down parasitics and then
corrected to existing atmospheric test conditions."

"R1,04-06 w/ all stock bike 3 samples tested ~132 to 134 True HP"
http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

Eftersom att de testat tre hojar till mellan 132 och 134 HP, så syns ju variansen där, och den är försumbart låg i förhållande till de 50 hk som "försvunnit".

Sen förstår jag inte varför du ska plocka på avstämda grejor och sedan mappa snålt? Tror du formulerade dig fel och menar någon annan kombination för jag får inte ihop logiken.
Hur som helst så är ommappningar och andra avgassystem inget som förväntas eller ska förklara någonting.

Jag menade att mappa motorn så snålt (snålt i förhållande till A/F 12:1) att den ger max effekt, men inte kyls tillräckligt av bränslet, så att förbränningskammaren hettas upp så mycket att motorn till slut överhettas, smälter någon avgasventil, eller skär, ifall det är en tvåtaktare.

EDIT
Det är så mycket som inverkar vid en bromsning och så mycket som varierar så att räkna procentsatser på effektskillnader mellan olika bromsbänkar är som att försöka bedöma hojens vikt med hjälp av tumstocken.

Kanske, men nu använder jag ju inte siffror från någon dynojetbänk, utan jag använder siffror från EC997, vilken verkar vara av bra kvalitet, och mäter på konstant varvtal, alternativt långsamt svep. Fabriken lär ju också ha bromsat vevaxeln på konstanta varvtal/svep. Att mäta effekt är ju egentligen mycket simpelt. Det handlar om att mäta en kraft på konstant hävarm, och att multiplicera den med ett varvtal. Tabellerna som korrigerar för atmosfären verkar väl beprövade.

Anledningen till den här röran med att bromsbänkar visar olika effekt beror ju dels på att många bromsbänkar använder accelerationen av en tung trumma som mått på kraften, vilket gör att tröghetsmomentet av alla rörliga delar i motorn/drivningen inverkar. Det beror också på att den som skrivit mjukvaran till dessa bromsbänkar har lagt till en faktor för att kompensera för detta, vilket orsakar felmätning om faktorn inte stämmer, samt möjliggör fusk om operatören t.ex. vill visa att hojen som han just sålt, eller mekat med, är ett starkt och friskt exemplar.

Ämnet känns uttömt. Ninja 300 är astung för att den måste vara det för att klara kraven på effekt/viktförhållande. det är väl det viktigaste. Dvs man har gjort en onödigt tung hoj för att kvala in i en speciell klass.
Därtill tillkommer att amerikanska R1:or är inte alls speciellt vassa eftersom de är tunga och effektsvaga jämfört med specen, samt man kan dra en långtradare med en scooter.

Vattenpumpen kan nog förbruka en hel del på maxvarv... skulle då jag gissa.

Jag räknar allt fetare än lambda = 1 som fet blandning och alla motorer ger bäst effekt på fet blandning, därav min förvirring. Det har hur som helst inte med saken att göra

ok, tre hojar mellan 132 och 134 hk? Räknar man en normalfördelning på den stora spridningen så skulle jag inte bli förvånad om den genomsnittlige R1an lika gärna kan ligga på 138 hk.

Det finns så mycket som kan ge variationer och avvikelser så jag vill inte dra någon slutsats alls.

Och du avslutar ju själv med mycket stor felkälla. Fabriken mäter ju knappast vid acceleration utan med största sannolikhet stationärt.

Man skall inte glömma aspekter som mindre svängmassa (motor) mindre ofjädrad vikt (hjul fjädring bromsar) osv som kan göra att hojarna känns otroligt olika. I många fall är det inte bara en lätt vikt som gör att hojarna blir bra att svänga med. Vikten måste även sitta på rätt ställe.

En annan aspekt är vilket effekt band man brukar ligga på. En tex R1:a behöver man knappast ligga på maxvarv med för att köra fort på småvägarna (även om vissa gör det ändå). Frågan då är hur mycket riktigt effekt man verkligen använder? Hade varit intressant att ha en effekt kurva där man kan se vad en van snabb förare anväder för effektuttag på ett underhållande vägavsnitt. Jag tror att många skulle bli förvånade. I verkligheten kanske det skulle räcka med 30 hkr på bakhjulet??

tja, första länken från bakhjulet räknat är kedjan som troligen är samma.

Det är en mindre kedja på 250 ninjan än på zx10r (520 vs 525), men jag tror inte att det gör någon jättelik skillnad för effektbortfallet. Det brukar väl vara lite av en tumregel att hojar med kedja har åtminstone 10 hk bortfall mellan motor och bakhjul?

En annan aspekt är vilket effekt band man brukar ligga på. En tex R1:a behöver man knappast ligga på maxvarv med för att köra fort på småvägarna (även om vissa gör det ändå). Frågan då är hur mycket riktigt effekt man verkligen använder? Hade varit intressant att ha en effekt kurva där man kan se vad en van snabb förare anväder för effektuttag på ett underhållande vägavsnitt. Jag tror att många skulle bli förvånade. I verkligheten kanske det skulle räcka med 30 hkr på bakhjulet??

Jag tror det är dags att lyfta fram den här filmen igen för att belysa användandet av tillgänglig effekt:rolleyes:

Jag tror det är dags att lyfta fram den här filmen igen för att belysa användandet av tillgänglig effekt:rolleyes:

Ja, tänk om fler skulle fatta detta! Att köra hoj och ha kul behöver inte kosta skjortan. Går att köra på bra med små hojar också!

Ser att du har en RS250. Hade själv en sådan i några år. Att köra bandagar med en sådan är nog det roligaste jag har gjort (trotts att jag har haft en hel hög med "stora" sporthojar). Enda problemet är det man ser på filmen du visar. Att de med stora hojar kommer förbi på rakorna, tradigt att alltid ha dom framför sig när det svänger. Och när man började göra omkörningar i kurvor osv blev det ofta gnäll.

Ser att du har en RS250. Hade själv en sådan i några år. Att köra bandagar med en sådan är nog det roligaste jag har gjort (trotts att jag har haft en hel hög med "stora" sporthojar). Enda problemet är det man ser på filmen du visar. Att de med stora hojar kommer förbi på rakorna, tradigt att alltid ha dom framför sig när det svänger. Och när man började göra omkörningar i kurvor osv blev det ofta gnäll.

Javisst är de kul de små:) Till våren släpper nog http://www.yoshimura-jp.com/en/index.html ett A2-kit till Ninja300R som maxar den till 35kW:tungan

Och du avslutar ju själv med mycket stor felkälla. Fabriken mäter ju knappast vid acceleration utan med största sannolikhet stationärt.

Du kanske inte läste så noga, men jag skrev ju att EC997 mäter stationärt. Det är en "eddy current dyno". Fabriken använder alltså sannolikt samma mätmetod

Det brukar väl vara lite av en tumregel att hojar med kedja har åtminstone 10 hk bortfall mellan motor och bakhjul?

En oringad kedja i bra skick har >97% verkningsgrad, så det är 1 hästkraft förlust på kawan.

En oringad kedja i bra skick har >97% verkningsgrad, så det är 1 hästkraft förlust på kawan.

Intressant, har du någon litteratur jag kan grotta ner mig i om energiförluster i olika former av kraftöverföring? Det täcktes inte riktigt in på de kurserna jag gått. ;) Och jag känner att jag är farligt nära cargo cult på området...

Du kanske inte läste så noga, men jag skrev ju att EC997 mäter stationärt. Det är en "eddy current dyno". Fabriken använder alltså sannolikt samma mätmetod

Du har rätt jag läste slarvigt. Sorry

Tror inte det är så enkelt i verkligheten att man kan räkna % på kedjan sådär. Det är nog en approximation som stämmer vid nåt givet förhållande. Sannolikt ligger en Ninja 250 lite väl lågt i effekt för att den procentsiffran ska gälla bra.

För att ta ett extremt exempel. Sätt samma kedja på din trampcykel och antag att du producerar 0,2 kW så kanske kedjan helt plötsligt stjäl så lite som 0,1 kW med det är helt plötsligt 50%.

Intressant, har du någon litteratur jag kan grotta ner mig i om energiförluster i olika former av kraftöverföring? Det täcktes inte riktigt in på de kurserna jag gått. ;) Och jag känner att jag är farligt nära cargo cult på området...

Vi hade någon kursbok som behandlade momentomvandling, men jag minns inte vad den hette. Numera brukar jag bara googla runt lite. Om jag hittar liknande uppgifter från flera olika källor så tror jag på dem.

Du har rätt jag läste slarvigt. Sorry

Tror inte det är så enkelt i verkligheten att man kan räkna % på kedjan sådär. Det är nog en approximation som stämmer vid nåt givet förhållande. Sannolikt ligger en Ninja 250 lite väl lågt i effekt för att den procentsiffran ska gälla bra.

För att ta ett extremt exempel. Sätt samma kedja på din trampcykel och antag att du producerar 0,2 kW så kanske kedjan helt plötsligt stjäl så lite som 0,1 kW med det är helt plötsligt 50%.

Så kan det ju vara. Att det t.ex. alltid krävs samma kraft att vrida länken mot gummiringen, oavsett vilket moment som överförs. Men jag gissar att den stora förlusten uppstår när länkens led vrids, och när länkarna glider mot kuggarna, och den friktionen borde vara proportionell med kraften/momentet.

Man kan ju fundera på rimlighet också. Är det rimligt att en kedja kan ha 10hk/7kW förluster?
Låt säga att kedjan består av 1500g stål. Stål har värmekapaciteten 0,466 J/(g*K). Det betyder att kedjans temperatur kommer öka 7000/(1500*0,466) = 10K/s. Efter en minut kommer den utan kylning nå 600°C över omgivningstemperatur. Efter tre minuter skulle den utan kylning ha smält. Kedjan kyls såklart av omgivningen, men jag är skeptisk till att det skulle räcka om värmeeffekten är 7kW. Vi kan ju ta siffror från en kylfläns för att få ett grovt hum om rimligheten. Jag såg nyligen en kylfläns i aluminium med måtten 40x40x16mm. Med forcerad kylning hamnade flänsen 2°C över omgivningen per watt effekt. Kedjans utformning ger antagligen inte lika effektiv kylning som kylflänsen, men vi kan räkna som om att den hade det. Låt säga att kedjan har måtten 2000x20x16, då borde den kyla 25 ggr bättre än kylflänsen. Då skulle kedjan stabilisera sig på 7000*2/25 = 560°C över omgivningstemperatur. Så varm blir väl ändå inte en MC-kedja?

Och då kan man tänka på att ifall verkningsgraden är 97%, då skulle kedjan på en MC med 200hk värmas med 4,5kW, vilket skulle ge 350°C över omgivningen enligt tidigare resonemang. Verkningsgraden är i praktiken högre än 97% tror jag, iaf vid höga effekter. Vid låga MC-effekter är det ju möjligt att den är en halv eller en hel procentenhet lägre, om kedjan är tungdriven.

Hittade en paper om kedjeväxlar och energiförlust med en massa skoj integralkalkylus och lite experimentdata. Energiförlusten varierade mellan 20 och 2 %, och smörjningens påverkan på energiförlusten var enligt experimenten försumbar...

Förlustenergin verkar inte vara värme heller, enligt experimentet var den högst 5% av den förlorade energin, utan snarare lågfrekventa vibrationer.

Sååå, din siffra verkar inte konstant...

Last edited:
Hittade en paper om kedjeväxlar och energiförlust med en massa skoj integralkalkylus och lite experimentdata. Energiförlusten varierade mellan 20 och 2 %, och smörjningens påverkan på energiförlusten var enligt experimenten försumbar...

Förlustenergin verkar inte vara värme heller, enligt experimentet var den högst 5% av den förlorade energin, utan snarare lågfrekventa vibrationer.

Sååå, din siffra verkar inte konstant...

Upp till 20%? Och då verkar du inte ens tittat på o-ringskedjor?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8