max350
Yamaha RD-2Takt
- Gick med
- 23 Jan 2006
- Hoj
- 83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
T o m min AkraInnova smiska långtradare
Tydligen bara långtradare

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
T o m min AkraInnova smiska långtradare
Senaste numret av Allt om MC hade ett ingående test av den. De hade väl egentligen bara negativa synpunkter på effekten.
Tror inte du förstod mig riktigt. Om Ninjan fått "låna" tungdriven utrustning från sina större syskon så får den automatiskt större procentuella förluster.
Lite förenklat säg att Ninjans utrustning förbrukar 8 hk enligt vad du anger. Med samma utrustning på en hoj som ger 50 hk så är samma 8 hk förluster bara 16%.
Ja, R1;an.Den där hojen som ger 130 på bakhjulet och 180 specat i motorn? Är det R1an? Det är alltså 28 % förluster?
Vet ej, men generatorn förbrukar ju inte mer än vad elsystemet förbrukar + förluster på kanske 20%. Borde handla om några hundra watt.Vad har den för generatoreffekt?
Möjligt, jag kan inte tro att en vattenpump förbrukar så mycket att det blir en signifikant skillnad.Sannolikt har dom även plockat bort vattenpumpen i sin spec.
Och under vilka förhållanden är dessa 130 hk uppmätta? Lufttryck? luftfuktighet? Hur är bromsbänken kalibrerad? I vilket skick var kedjan?
Sen förstår jag inte varför du ska plocka på avstämda grejor och sedan mappa snålt? Tror du formulerade dig fel och menar någon annan kombination för jag får inte ihop logiken.
Hur som helst så är ommappningar och andra avgassystem inget som förväntas eller ska förklara någonting.
EDIT
Det är så mycket som inverkar vid en bromsning och så mycket som varierar så att räkna procentsatser på effektskillnader mellan olika bromsbänkar är som att försöka bedöma hojens vikt med hjälp av tumstocken.
Kul att du ville svara med din erfarenhet.Alltså är det uteslutet att på en Ninja 250 / 300R bara dra på gasrullen i 110 km/h utan nedväxling vid en omkörning.
Svårt att tro att den "lånat" någon komponent från "storebror", har du något exempel?
tja, första länken från bakhjulet räknat är kedjan som troligen är samma.
En annan aspekt är vilket effekt band man brukar ligga på. En tex R1:a behöver man knappast ligga på maxvarv med för att köra fort på småvägarna (även om vissa gör det ändå). Frågan då är hur mycket riktigt effekt man verkligen använder? Hade varit intressant att ha en effekt kurva där man kan se vad en van snabb förare anväder för effektuttag på ett underhållande vägavsnitt. Jag tror att många skulle bli förvånade. I verkligheten kanske det skulle räcka med 30 hkr på bakhjulet??
Jag tror det är dags att lyfta fram den här filmen igen för att belysa användandet av tillgänglig effekt
Ser att du har en RS250. Hade själv en sådan i några år. Att köra bandagar med en sådan är nog det roligaste jag har gjort (trotts att jag har haft en hel hög med "stora" sporthojar). Enda problemet är det man ser på filmen du visar. Att de med stora hojar kommer förbi på rakorna, tradigt att alltid ha dom framför sig när det svänger. Och när man började göra omkörningar i kurvor osv blev det ofta gnäll.
Och du avslutar ju själv med mycket stor felkälla. Fabriken mäter ju knappast vid acceleration utan med största sannolikhet stationärt.
Det brukar väl vara lite av en tumregel att hojar med kedja har åtminstone 10 hk bortfall mellan motor och bakhjul?
En oringad kedja i bra skick har >97% verkningsgrad, så det är 1 hästkraft förlust på kawan.
Du kanske inte läste så noga, men jag skrev ju att EC997 mäter stationärt. Det är en "eddy current dyno". Fabriken använder alltså sannolikt samma mätmetod
En oringad kedja i bra skick har >97% verkningsgrad, så det är 1 hästkraft förlust på kawan.
Intressant, har du någon litteratur jag kan grotta ner mig i om energiförluster i olika former av kraftöverföring? Det täcktes inte riktigt in på de kurserna jag gått.Och jag känner att jag är farligt nära cargo cult på området...
Du har rätt jag läste slarvigt. Sorry
Tror inte det är så enkelt i verkligheten att man kan räkna % på kedjan sådär. Det är nog en approximation som stämmer vid nåt givet förhållande. Sannolikt ligger en Ninja 250 lite väl lågt i effekt för att den procentsiffran ska gälla bra.
För att ta ett extremt exempel. Sätt samma kedja på din trampcykel och antag att du producerar 0,2 kW så kanske kedjan helt plötsligt stjäl så lite som 0,1 kW med det är helt plötsligt 50%.
Hittade en paper om kedjeväxlar och energiförlust med en massa skoj integralkalkylus och lite experimentdata. Energiförlusten varierade mellan 20 och 2 %, och smörjningens påverkan på energiförlusten var enligt experimenten försumbar...
Förlustenergin verkar inte vara värme heller, enligt experimentet var den högst 5% av den förlorade energin, utan snarare lågfrekventa vibrationer.
Sååå, din siffra verkar inte konstant...
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|