Ninja 300R.En Stjärna eller en Wannabe !?.

Ja, det är verkligen konstigt att dom här maskinerna väger såhär mycket. Honda's 250 är också tung. Jag tror att dom medvetet håller vikten uppe, så att det inte ska gå att köra ifrån en större maskin på en kurvig väg.

Ja, de använder billiga material för att hålla nere priset. Det är inte många som skulle välja en 250, 300 eller nåt sånt om de kostade som en 600 eller 1000... Vilket skulle vara effekten av att bygga dem i lätta material och komponenter.
Och de kör redan ifrån literhojar på kurviga vägar. :tungan

Vem behöver en massa effekt för raktframprestanda i motorvägsfart? Min favorithoj i garaget just nu är en Moto Morini 350 twin. Kanonbromsar, rejsmässigt chassie och en motor som levererar 35 ystra hästar och varvillig till tusen med ett underbat ljud. Ja den är kass motorvägsmaskin men hur kul som helst på småvägar.

En tung skurhink med billiga bromsar och gunghästfjädring klarar jag mig dock gärna utan...

Ur en stånka? Prove me wrong.

VFR:en hade en V4 på 400 cc och cirka 150 hk i litereffekt.

Sen hade ju en sådan maskin kostat närmre 100 lök än 50.

Aldrig sagt något om en stånka. Jag syftade på alternativet att bygga en 3-4 cylindrig hoj med ca 400cc.
Min 21 år gamla ZXR ska enligt pappret lämna 65HK på sina 398 cc. En SP variant lämnar mer. Tror toppfarten på dessa små hojar ligger över 220 km/h eller så (runt 140 Mph)

Men jo, det går att få ut 100 hästar ur en 400cc någonting stånka, det handlar bara om hur man bearbetar den.:rofl
Hör med Boost3:D

Det här var en kul tråd:tummenupp
Hejdlös blandning av 2-takt/4-takt, 1-cyl/V-4, Torrvikt/Tjänstevikt, Litereffekt, Kilo per Hästkraft:rock

Tror den kan vara ok. Jag körde Hondas CBR 250 i sommras. Blev mycket positivt överraskad. Inte snabb men mycket rolig att svänga med och en jäkligt mysig gång.

Små och stora hojar har helt olika egenskaper som gör att man gillar dom på olika sätt. En äkta motorcyklist kan nyttja alla typer av hojar och ändå ha kul (fast på olika sätt).

Hur mycket väger 250R/CBR250 om man ta bort allt "fluff"? D.v.s byter till rejs-/tar bort kåpor, och byter ut bakramen till några aluminium- eller kolfiberrör.

Tror den kan vara ok. Jag körde Hondas CBR 250 i sommras. Blev mycket positivt överraskad. Inte snabb men mycket rolig att svänga med och en jäkligt mysig gång.

Små och stora hojar har helt olika egenskaper som gör att man gillar dom på olika sätt. En äkta motorcyklist kan nyttja alla typer av hojar och ändå ha kul (fast på olika sätt).

Problemet med denna är ju att den inte är en liten hoj. Den är en stor hoj med en liten motor. Små och smidiga/lätta hojar är roliga med lite effekt. En hoj som väger 2 kg mer än min R1 från 2006 och dessutom har en motor som en gammal vass 125 tvåtakt tycker inte jag är utveckling. Detta känns som hojarnas Porsche 924.
En liten motor i ett chassi på max 130 kilo kunde vara melodin. Detta borde vara fullt möjligt utan några större kostnader. Min 125:a vägde 109 kilo (med stålram) om jag minns rätt och om man lägger på några kilon för fetare däck och fälgar för coolhetsfaktorn så borde man enkelt landa under 120 kilo. Vad de ska med ytterligare 55 kilo till fattar jag inte. De måste ju ha ballast i den stackars maskinen.

OK... Jag glömde att det är en fyrtaktare och att dessa är tunga i förhållande till effekt och storlek. men lägg på 10 kilo till då så är man uppe i de 130 jag först surrade om.

Problemet med denna är ju att den inte är en liten hoj. Den är en stor hoj med en liten motor. Små och smidiga/lätta hojar är roliga med lite effekt. En hoj som väger 2 kg mer än min R1 från 2006 och dessutom har en motor som en gammal vass 125 tvåtakt tycker inte jag är utveckling. Detta känns som hojarnas Porsche 924.
En liten motor i ett chassi på max 130 kilo kunde vara melodin. Detta borde vara fullt möjligt utan några större kostnader. Min 125:a vägde 109 kilo (med stålram) om jag minns rätt och om man lägger på några kilon för fetare däck och fälgar för coolhetsfaktorn så borde man enkelt landa under 120 kilo. Vad de ska med ytterligare 55 kilo till fattar jag inte. De måste ju ha ballast i den stackars maskinen.

OK... Jag glömde att det är en fyrtaktare och att dessa är tunga i förhållande till effekt och storlek. men lägg på 10 kilo till då så är man uppe i de 130 jag först surrade om.

Min 250 väger 140 kg torr orginal, det mesta i plast och aluminium, inte ens elstart:tungan

R1 2012 väger 206kg enligt yama.se, vad har hänt sen -06? Har den blivit en blysläde??:rolleyes:

Ja, det är lite märkligt. Min gatmotard väger typ 120 kg och har (vill jag minnas) omkring 55 hk.
Att vränga på lite kåpor på en sådan borde väl vara en hyfsat smal sak? Jag tycker den går kalas på småvägar.

Eventuellt få till två liter olja till i sumpen på något sätt?

Vad väger Pulkaskurks bygge tro?

Ja precis, seriöst? Vart har de gömt alla kilona? Blyfälgar och ram i granit? När en moppe väger som ett touringlok har man gjort fel nånstans.

kan bara hålla med, tänkte skriva nåt om att den kanske kunde bli riktigt potent med lite trim och kanske en fläkt men va fan.. 174kg är ju ingen utgångspunkt.. det är ju bara pungt.slut.

174Kg är ju för fan en standard ZX10R med trimsystem och magnesium fälgar.. typ..

Vem behöver en massa effekt för raktframprestanda i motorvägsfart? Min favorithoj i garaget just nu är en Moto Morini 350 twin. Kanonbromsar, rejsmässigt chassie och en motor som levererar 35 ystra hästar och varvillig till tusen med ett underbat ljud. Ja den är kass motorvägsmaskin men hur kul som helst på småvägar.

Du säger emot dig själv?

Förövrigt är det trevligt att toura på lågvarv varvat med nu-blåser-jag-förbi-30-husvagnar-på-rad.

Du säger emot dig själv?

Förövrigt är det trevligt att toura på lågvarv varvat med nu-blåser-jag-förbi-30-husvagnar-på-rad.

Japp, det var just det som var störande med 250 ninjan, att ligga och nöta i högre hastigheter på tex motorväg var tröstlöst. Plus att den tappade orken redan vid 120, så att blåsa förbi en karavan var det ju inte tal om.
På småvägar var den däremot riktigt trevlig.

Om Kawasaki ville bygga en liten, lätt rejshoj skulle de göra det, nu är tanken med Ninja 250/300R att vara ett insteg i hojvärlden och då har de valt bort effekt och istället satsat på hög driftsäkerhet som då denna kundkatergori efterfrågar.

Sedan är frågan om folk verkligen ens skulle köpa en hoj på 300 kubik och massvis med hästar, den skulle bli dyr att försäkra, dyr att köpa och ha dyra driftskostnader tillsammans med ryktet att vara alltför liten och galen, bara kolla vad folk i allmänhet tycker om 600:or på detta forum :gnissla

Min 250 väger 140 kg torr orginal, det mesta i plast och aluminium, inte ens elstart:tungan

R1 2012 väger 206kg enligt yama.se, vad har hänt sen -06? Har den blivit en blysläde??:rolleyes:

Jag vet faktiskt inte vad som hänt. På min hoj är torrvikten 172kg enligt specen. Kanske mäter man nya hojar i blöta kilon, dvs med olja och kylvatten samt full tank. men trots det så känns 32 kilo skillnad i högsta laget.
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till för nyare cyklar. Det skulle ju förklara merparten av viktskillnaden, men inte all. 18 liter soppa väger väl ca 14 kilo. Lägg tre kilo olja på det och sedan 2 kilo kylvatten och en skvätt bromsvätska. Det blir ändå inte några 32 kilo. Jag tippar att man sparat in på material för att försöka öka på marginalen lite efter tsunami och kärnkraftsunket i Japan.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8