Ni som klotat, hur kör ni nu?

marinmo, jag vill inte trycka till dig nu men, (...eller vänta förresten, det vill jag ju visst! ):lol

Generaliseringar? Hmmm. Jag har kört bana, Dafe har kört bana, Hoztic har kört bana, gixxerTina har kört bana, Pulkaskurk har kört bana, Pelle jag gissar att även du kört bana?
Den enda som inte kört bana är ju du marinmo! :va

Så ska vi göra så att du återkommer med rekommendationer om huruvida man bör köra bana eller ej den dan du faktiskt vet vad du pratar om och inte bara sitter och gissar? Hörs då! :tummenupp
Jag har tom lyckats klota ordentligt många gånger, sen -98 har det blivit 4 sjukhusbesök varav två gånger åkte jag dit med helikopter, varav en gång medvetslös. Sen har det blivit en massa mindre marksyningar, dock bara en på allmän väg (om man bortser från omkullbromsning i 20kmh i hal fläck), en i skogen å resten på bana. Så jo, jag har "viss" erfarenhet både av vurpor och att komma tillbaka :) Absolut inget att skryta om, men om mina erfarenheter kommer någon annan till nytta så har jag ju inte vurpat helt i onödan iaf :)

Du BusAnna! Testa läsa alla inlägg hela vägen, jag har inte kört storbana skrev jag. Hörs när du lärt dig läsa! :tummenupp Tycker denna tråd hållit sig fri från personangrepp och tråkigheter hittills, trist att du kände behovet av att bryta trenden.
Och vi som har det kan upplysa om att det är otroligt stor skillnad på det och go cart-bana!

Last edited:
Kan låta tjatigt men det är intressant. Dom flesta som är ute igen på gatan vilket verkar alla förutom en person så är det ni som kört över era begränsningar och inte någon annan som i mitt fall.
Mvh

I mitt fall är det ganska enkelt. Jag vet vad jag gjorde fel, betedde mig som en idiot samt att jag känner trygghet i att jag vet vad jag ska göra för att det inte skall inträffa igen. Jag höll på tok för hög fart i en kurva som var skymt och där stod en traktor bromsade på mig. Sen är ju min klotning som en bruten nagel i jämnförelse med din. Men hör med JP han tog ju en rejäl lufttur.

Men framför allt jag är inte rädd att vistas i trafiken eftersom det var jag som gjorde fel.

Sen nöta åk motorväg först där blir det ju inga vänstersvängar.

Last edited:
Tror det är väldigt få som kör bana som kommer dit och tänker "idag ska jag ta det riktigt jävla chill", även om man är nybörjare. Men det kanske bara är jag. Tror nog de flesta är där för att utveckla sin körning = man behöver testa gränser, även om mina/tikkis/många andras gränser säkert går mycket tidigare än t.ex. ezzos. Att bara glida runt på banan "för att det är nice att köra bana" känns, ursäkta uttrycket, lite tossigt.

Omkörningsförbud är bra men det minskar likväl inte stressen för någon som är osäker. Vad tikki behöver, enligt min mening utifrån vad han skrivit själv, är att få känna sig komfortabel överhuvudtaget på MC, något han inte gör just nu. Banåkning kommer inte att ge den komforten, igen, enligt min mening. Vet inte om du någonsin vurpat, men säkerheten kom i alla fall inte för mig från att jag satte kurvor bra (well, så bra det blir ...) igen, den kom från att jag fick, i min egen takt, komma in i hela grejen i sig igen. Skulle aldrig, aldrig, sätta mig på bana första gångerna efter en av mina krascher, även om dessa varit relativt små.
.
När alla är nybörjare/gröna åker på en kurs/bankörning för gröna förare så är det ingen som flåsar en i nacken direkt det går i stort sett lika långsamt för alla, sen finns ju som sagt instruktörerna där för att hjälpa till med både körteknik som det som rör sig i förarens huvud. Sen är det betydlig skillnad på en nybörjar grupp och en med mera fart i SE SKILLNADEN!

Fö kör ezzo touring ;) Men det finns som sagt grupper för alla.

För övrigt har jag kraschat på både bana och gata, jag har åkt ambulanshelikopter och varit medvetslös från både banan och gatan. Jag har blivit påkörd på banan så jag är förlamad i en del av kroppen men jag kör ändå å javisst har jag massor med spöken och de är betydligt fler på gatan än på banan pga banan är betydligt säkrare.

Du verkar helt klart ha en väldigt skev bild av hur bankörning fungerar.

Du BusAnna! Testa läsa alla inlägg hela vägen, jag har inte kört storbana skrev jag. Hörs när du lärt dig läsa! :tummenupp Tycker denna tråd hållit sig fri från personangrepp och tråkigheter hittills, trist att du kände behovet av att bryta trenden.

Så du har inte kört "storbana", men känner ändå att du vet precis hur det går till på samtliga körningar, hur alla kör och att det absolut inte är någon bra idé för en nybörjare eller någon som är rädd?

Bana är ALLTID bra.

:rolleyes:

Är du på riktig? :dummer

Har kraschat två gånger, inte krascha nära döden men bruten tumme ena gången och axeln fick sig en jävla smäll förra gången. Men jag skulle aldrig kunna lägga av och köra. Älskar verkligen att köra hoj och man vet ju riskerna när man kör.

Last edited:
Jag klotade för 2 månader sedan, 70km/h i kurva där det låg rullgrus, jag fick panik och låste blicken i diket. MC:n köpte försäkringsbolaget upp pga dess skador. Själv bröt man handleden, vilket fortfarande inte har läkt, dock tagit av gipset.:mad:

Jag vill aldrig mer klota, det har förstört en del saker i livet, men jag har lärt mig jävligt mycket på det, som tex att kolla upp när jag kör,rikta blicken "rätt" i kurvorna, och så kör jag mycket lugnare på småvägar, stora vägar håller jag fortfarande bra tempo.:rolleyes:

Men jag är fortfarande rädd så fort jag ser lite grus i någon kurva, då saktar jag ner rejält och väjar bort från det. Dålig vana?:gnissla

Lägg ner personangreppen i denna tråd, känns så tråkigt att läsa sånt. Försök förstå att efter en allvarlig olycka så har olika människor olika sätt att bearbeta det på. Det är bättre att vi försöker att ge varandra råd hur vi ska kunna komma tillbaks igen

Personligen tyckte jag det var enklast att åka ut själv på småvägar och puttra. Jobbade med blicken fast det gick sakta.

Hade jag själv åkt av eller gjort bort mig är det ändå mitt fel ingen annans tror det är ett annat tänk där. Förstår ni vart jag vill komma? Jag vill ut en vacker dag igen men det blir bana först helt klart. Mitt inlägg är rent av i syfte av att få klarhet varför dom som orsakar olyckorna själva är mer bekväma att åka ut och köra än dom som blivit utsatta för andra.

Mvh

Jag tror inte heller att det spelar någon större roll "vems" fel det var.

Första (och enda gången) jag klotat på gata (första gången jag klotade ö ht) var när en bil gjorde en plötslig oannonserad usväng framför mig mitt inne i sthlm c. Han fick dessutom möte och blev stående på tvären varpå jag bromsade, insåg att jag aldrig skulle hinna stanna, och la ner hojen. (ville inte fortsätta upp på trottoaren där det fanns massa folk osv).

Åkte hoj direkt när den blivit lagad men är fortf. nojig just vid stadskörning nu när man fått uppleva hur sjukt snabbt det går när någon gör något oväntat.

Däremot så kan jag tro att omkullkörningar på bana generellt sett ger mindre hjärnspöken än trafikolyckor, då de flesta på bana kör av just när man pressar det där lilla extra, så man är medveten om vad man gör i större utsträckning.

Jag har tänkt på bana ett flertal gånger, men jag vet att jag kommer att ligga sist i klungan och känna mig ivägen för alla. Sen är bara känslan att en jävla massa hojar kommer att ligga runt omkring mig och pressa på som fan gör mig kallsvettig.

Du har ju en kalasbana där i järfälla som har körningar varje vecka i stort sett, kör dit å kolla hur d funkar innan du bestämmer dej. Är själv väldigt förtjust i vår motsvarande gokartbana här nere i lockarp, har kört både i långsamma å snabba gruppen. I "gröna" går d så pass långsamt att du sannolikt kör om ngn annan ist för å bli omkörd. Nu sist körde jag i "röda" och höll mitt eget tempo och höll till sidan på rakorna vilket gav dom snabbare förarna enkla omkörningar utan att jag behövde känna mej stressad. I slutet av dagen hade jag ökat hastigheten och kände mej mkt stabilare i kurvorna :yoparty:banana

Körde om en hel hög med bilar på E4 an i cirka 230km/h på bakhjulet landade snett och fick ett helvetes wobbel.Åkte in i ett vägräcke med hojen skrapade hål i höger motorkåpa och lite skrap märken på stöveln.Så vägräcket räddade mitt liv.Efter det kör jag betydligt lugnare och försöker tänka efter före:huvet

Borde kanske ha fått nått hjärnspöke efter efter marksyningen i somras men tyvärr, kör som vanligt och tänker sällan om aldrig på den dan.

Är dock fullt medveten varför det hände och har bara mig själv att skylla.

Last edited:
Du var med på TV va?

[YOUTUBE-ID]UuLhDH3mjwM&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Spräckt fotled = Gav upp dyngsprättare och satsade på gata
Medvetslös ett tag, nada puls å grejer = Började köra bana, lugnare på väg.
Blandade småvurpor med bara skadad hoj på bana = kör fortare å fortare, på bana, fortfarande lugnt på väg.
Tre avbrutna ben i foten = Körde långsammare första passen efter, men sen kapades det PB, fortfarande lugnt på väg.
Senaste vurpan gav tre mosade kotor, en sprucken kota, skallfraktur mm = Inte fått köra hoj efter vurpan, pga skadorna, men så fort det är läkt så ska jag upp i sadeln igen! :tummenupp
Sen jag började köra bana, pga en krasch på väg, har jag tagit det mycket lugnare på väg, och dom gånger det har kört ihop sig (pga djur, andra dårar mm) har jag känt att jag har haft ordentliga marginaler! Och jag har minst lika kul som förr, när jag kanske tom körde långsammare, men alltid precis på gränsen.

kör man på gatan skall man först ha stora marginaler till alla möjliga risker som måntro kan dyka upp på vägen(hästskit katter barn taxibilar rattfyllon mc.polis oljefläckar grus (kvinnor som vill döda dig :) ) etc..), och sedan fläskar därefter, känns som många gör tvärtom, typ
gasar o hoppas på det bästa

Last edited:
Jag klotade ordentligt för ett par dagar sen vetifan om jag ens ska fortsätta köra.

Jag klotade ordentligt för ett par dagar sen vetifan om jag ens ska fortsätta köra.

Har klotat rejält 2 ggr och har alltid försökt att kliva upp på "hästen" så fort som möjligt.... Ju längre man väntar ju fler hjärnspöken.

På banan har jag nog vuxit efter krascherna men visst i den kurvan man gick av så kan man ibland ge det en funderare men den blir mindre för varje besök. :)

Man får väl någonstans inte glömma att reflektera och dra lärdom av varför man vurpade? Dvs om man nu inte blev avvåkt eller tryckt av en bil eller dylikt. :huvet

Slog över en gång på bakhjulet vilket satte sina spår ett tag efter men är borta nu!

Drog även ikull i år vid ett övergångsstället med kalla däck och ett snorhalt vitt streck men utvärderade snabbt att det enbart var olyckliga omständigheter och inget annat. Har inte gjort något för min körning utom de första vändorna efter.

Allvarligare olyckor sätter nog djupare spår och det hoppas jag undvika!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!