Ni som klotat, hur kör ni nu?

Jag har tänkt på bana ett flertal gånger, men jag vet att jag kommer att ligga sist i klungan och känna mig ivägen för alla. Sen är bara känslan att en jävla massa hojar kommer att ligga runt omkring mig och pressa på som fan gör mig kallsvettig.

Lägg dig längst bak vänta 10 sek när alla åkt ut sen åker du själv ut. När man kör på storbana har man inte bakspeglar eller hastighetsmätare vilken gör att du bara kan koncentrera dig på din körning.

Lägg dig längst bak vänta 10 sek när alla åkt ut sen åker du själv ut. När man kör på storbana har man inte bakspeglar eller hastighetsmätare vilken gör att du bara kan koncentrera dig på din körning.

Kanske skulle våga mig på det någon gång snart, kanske!

Körde omkull-08
Bröt 10 revben
nyckelbenet
skulderbladet av på flera ställen
hål i lungan
bröt armen
bröt ryggen
bröt nacken

Nästan samma skador som mig.
Bara att nöta och nöta åka kurviga vägar fast man inte tycker det är kul, efter några månader börjar det bli en vana och då brukar det släppa, gjorde det för mig iaf men kan säga att det va motvilligt att åka bulten första månaden efter vurpan, nu börjar det kännas kul igen även om jag inte är lika gasglad där som jag va förut:yoparty

Kanske skulle våga mig på det någon gång snart, kanske!

De är bara å göra det. Själv märkte jag inget av de andra förrens jag var omkörd och tycker man inte om det kan man gå ut i depån och vänta tills det blir fritt. Kör första varvet i 40 km/h om du vill sen ökar du vart efter det känns tryggt. Till alla andra är det bara att säga att du över att köra med en hand.

Jag förstår inte. Du råder honom på allvar att köra bana när hans största rädsla är när folk swischar förbi honom bakifrån? Du är medveten om att bara för att man inte har backspeglar så förlorar man inte hörseln? Och stressen av att han vet att folk kör snabbare än honom ...

Som de säger i staterna: Wow. Just wow.

tikki:
Ta det lugnt. Babysteps. Kör förihelvete inte bana om du är rädd för att ha folk omkring dig i trafiken, för du kommer hinna köra 1, max 2 varv, sen kommer du att få gå in i depå, vänta på alla andra, köra ut (och hoppas på att alla i gruppen är någorlunda jämnsnabba så fältet inte är utdraget) ... Bana, om du nu vill det, ska du köra när du inte blir kallsvettig av att köra från första början. Såvida du nu inte är stormrik och kan hyra en bana och instruktör för att ha för dig själv. Bana är (säkert, för jag har aldrig varit där skall erkännas, iaf inte på stor sådan) bra, men det börjar bli lite av en panacea här på SH.

Jag har ramlat 3 ggr, alla lättare former. Tar det mycket mer försiktigt i blinda kurvor, men tänker nog i allmänhet mer på vad jag gör. Även om jag aldrig fått fysiska men så har jag förstått vad det är man har att göra med, och det inger en viss respekt. Ibland önskar jag att jag skulle våga dra på mer i kurvor och liknande, men samtidigt så inser jag att jag inte har lust att pressa på dem gränserna. Hellre komma hem hel och inte 100 % lycklig över den perfekta kurvan än att 1 av 1000 gånger komma hem i rullstol. Det senare är inte värt det.

Last edited:
Förra hösten skulle jag göra nån form av långsam wheelie, och klarade självklart inte av det utan slog i backen och bröt nyckelbenet på 2 ställen, och skjöt ihop axeln 4cm. In med lite plåt och skruv, riktiga bekymmer med läkning, böjd stålplatta och ett fucked-up nyckelben som följd. Ser för jälvigt ut, men funkar som det ska. Sammanlagt 6månaders värk och besvär.

Körde lugnt i början, men va snabbt tillbaka där man slutade.

I juli iår gjorde jag en lowsider i snabba gruppen på sviesta. Körde helt enkelt över min förmåga och bröt det ANDRA nyckelbenet likadant... Sitter just nu hemma efter 6veckor och tittar på sjukskrivningen. Är opererad med plåt och skruv även denna gången, har 2st fina ärr på 15-16cm per sida...

Hur jag kommer köra i vår? Vet inte... känner ett visst obehag att två små olyckor skadar mig såpass. Vad händer om de blir en värre olycka?
Men ska definetivt ut på banan igen, men börja om där jag borde kört, i mellan grupp och köra med huvudet...

(Offtopic så voltade jag ganska illa med bil år 2000, väjde för råddjur och klarade inte ta sladden. Tog nära ett år innan jag bekvämt kunde köra landsväg i mörket efter det.)

Allt känns bra nu förutom kurvor, särskilt vänster kurvor. Körde Bulten för ett tag sedan, blev helt sjöblöt av svett, känns som om jag ska köra av hela tiden i varje kurva hugger det i magen, jag låser blicken hela tiden mot diket istället för att titta genom kurvan. Det blev en chock för mig att inse att jag har tappat så mycket av min körförmåga, förut brydde jag mig inte om dom andra hojarna som man möter eller om man blir omkörd, nu blir jag helt stel när andra hojar kommer som ett skott både bakifrån och emot mig.
Det där är otroligt vanligt! Jag gjorde så efter min vurpa på bulten för många år sen, riktigt läskigt. I en kurva började bromsa mitt i kurvan för att jag tyckte det gick för fort. Men då vaknade jag till och sa till mig själv att det där var jävligt fel, och gör jag fel igen så kommer jag vurpa igen. När jag verkligen sa det till mig själv så släppte en stor del av spänningen!

Så nuförtiden blir det mest körning på lite större landsvägar, små kurviga vägar har jag i stort sett gett upp helt. Jag vet inte hur jag ska kunna bli av med räddslan,stressen när jag kör, det känns jävligt jobbigt, samt att jag är en betydligt sämre förare nu eftersom jag inte kan slapna av ordentligt när jag kör. Vad fan ska man göra för att komma över kurvräddslan?
Slappna av, kör massor och tänk på vad du gör. Tänk verkligen på att sitta rätt, titta verkligen dit du ska och låt resten ge sig. Jag var livrädd för att dra rullen i botten och hålla den där till varvstoppet, så jag åkte ut i skogen och gjorde just det, gång på gång på gång, då vande jag mig med både känslan och ljudet och visade för kroppen/skallen/spökena att det ju inte alls var farligt att göra det VID RÄTT TILLFÄLLE! Första turen efter att ha krockat med ett räcke på Gotland Ring (när ryggen gick sönder) åkte jag till Järna-Nykvarnvägen som är kantad med räcken långa bitar och åkte fram och tillbaka dels för att se hur jag reagerade och dels för att visa mig själv att dom inte var farliga.

Som alla andra sa till mig och kommer säga till dig. Ut och kör bana gillar du inte att det går fort i kurvorna börja med go-kart bana.
Nja, jag skulle nog säga tvärt om, på en storbana har man mer vingelmån, det blir inte alls lika trång vid omkörningar och det finns mycket mer utrymme för temposkillnader. Framför allt slipper man känna att banan är jättesmal och att man inte har plats att svänga där.

Jag har tänkt på bana ett flertal gånger, men jag vet att jag kommer att ligga sist i klungan och känna mig ivägen för alla. Sen är bara känslan att en jävla massa hojar kommer att ligga runt omkring mig och pressa på som fan gör mig kallsvettig.
Jag förstår dig precis med att ha en massa hojar runt om! Men om man aldrig möter sina rädslor så kan dom aldrig någonsin motas bort utan kommer alltid att finnas där! Att du skulle vara ivägen är inget problem heller, så länge du inte gör farliga saker som att vända dig om i kurvorna eller pallnita på fel ställen så är det ju bara för andra att köra förbi :)

Jag bytte till motard efter min avåkning, och har aldrig haft roligare än nu. Kör inte mer lugnt, utan kort och gott bara långsammare och busigare.

Exakt samma här.

Kraschade min CBR600 nere i Nyköping, köpte en kompis CBR600 sedan, men körde typ 50-70mil bara, och sedan blev det en KTM 660, aldrig haft lika roligt som jag har nu (då hojen är hel :rolleyes:), kör rätt galet med, men hastigheten är ju inte direkt samma som på en sporthoj.

Drog i backen när jag övningskörde med lätt mc (förlåt pappa, men det var jag som fick värsta smällen. Och sorry brorsan, om du läser detta. Inte meningen att dra omkull med din hoj för 20 år sen)

Rullgrus i en kurva tagen i 70. Efter det så blev det just inte mer åka. Mer än att köra hem hojen.

Försökte mig på helgkurser med FMCK. Men samma helg som jag vurpat på rullgrus, så var det ett moment där man skulle låsa både fram och bakhjul samtidigt. PÅ GRUS!

Då sa jag tack för mig, tog mina kryckor och linkade ut till mopeden.

NUTID:
Drog ju omkull för några månader sen då jag slog i en trottoarkant. Så jag försöker ligga så mycket mitt i vägbanan jag kan. Sakta ner gör jag inte dock. :gnissla

Jag förstår inte. Du råder honom på allvar att köra bana när hans största rädsla är när folk swischar förbi honom bakifrån? Du är medveten om att bara för att man inte har backspeglar så förlorar man inte hörseln? Och stressen av att han vet att folk kör snabbare än honom ...

Som de säger i staterna: Wow. Just wow.

tikki:
Ta det lugnt. Babysteps. Kör förihelvete inte bana om du är rädd för att ha folk omkring dig i trafiken, för du kommer hinna köra 1, max 2 varv, sen kommer du att få gå in i depå, vänta på alla andra, köra ut (och hoppas på att alla i gruppen är någorlunda jämnsnabba så fältet inte är utdraget) ... Bana, om du nu vill det, ska du köra när du inte blir kallsvettig av att köra från första början. Såvida du nu inte är stormrik och kan hyra en bana och instruktör för att ha för dig själv.

Ehh är du helt tokig? Klart man rekommenderar banan till någon som är osäker/rädd!

Alla som kör bana är faktikst inte raceputtar!
Det finns gott om bankörningar som är till för nybörjare/osäkra förare som dessutom har ett otroligt lugnt tempo och omkörningsförbud!

Och då swischar det inte runt omkring en eftersom man inte får köra om och alla kör åt samma håll.
Man kan få hjälp av instruktörer med både körteknik och hur man ska tänka och göra för att kunna slappna av och få körningen behagligare.

Dessutom riskerar man i regel inte livet på en sådan körning med tanke på lugnt tempo, alla åt samma håll, avåkningssoner osv.

Ni verkar ha lite lustiga bilder av bankörning. Tänk inte Rossi,tänk SMC med gula västar, vi pratar trafikskola här liksom. Sen är alla bankörningar uppdelade i 3-4 tempogrupper. Finns ingen i lugna gruppen som varken kan eller vill pressa nåt tempo.

Klarar du av vanlig trafik kommer du def klara av att såsa runt i lugna gruppen på bana.

Tack för alla goda råd. Jag jobbar på det varje dag att försöka att bli mer självsäker i min körning. Men hjärnan är en konstig sak, fast jag vet hur jag ska göra och hur man ska ligga i kurvor, så låser hjärnan sig och jag börjar bromsa i kurvor och låser blicken i diken. Men som sagt det blir bättre för varje dag och jag har kanske haft för bråttom, bättre att låta det ta sin tid.

.[/QUOTE

Jag förstår hur du tänker. Tänkte lite så innan jag hade kört på storbana. Men jag har nog aldrig känt mig så trygg på hojen som på bana. Tänk bara alla åt samma håll, inget grus i kurvorna, inga dolda kurvor inga plötsliga vänstersvängar. Det där med att höra, det enda jag hörde var vrålet från min twin men det är ju jag.

Fint att du lägger in länkar till svåra ord lärde mig nåt nytt :tummenupp

Ehh är du helt tokig? Klart man rekommenderar banan till någon som är osäker/rädd!

Alla som kör bana är faktikst inte raceputtar!
Det finns gott om bankörningar som är till för nybörjare/osäkra förare som dessutom har ett otroligt lugnt tempo och omkörningsförbud!

Och då swischar det inte runt omkring en eftersom man inte får köra om och alla kör åt samma håll.
Man kan få hjälp av instruktörer med både körteknik och hur man ska tänka och göra för att kunna slappna av och få körningen behagligare.

Dessutom riskerar man i regel inte livet på en sådan körning med tanke på lugnt tempo, alla åt samma håll, avåkningssoner osv.
Många svepande generalisationer här. Nej jag är inte tokig för att jag inte tycker som du, hör och häpna.

Tror det är väldigt få som kör bana som kommer dit och tänker "idag ska jag ta det riktigt jävla chill", även om man är nybörjare. Men det kanske bara är jag. Tror nog de flesta är där för att utveckla sin körning = man behöver testa gränser, även om mina/tikkis/många andras gränser säkert går mycket tidigare än t.ex. ezzos. Att bara glida runt på banan "för att det är nice att köra bana" känns, ursäkta uttrycket, lite tossigt.

Omkörningsförbud är bra men det minskar likväl inte stressen för någon som är osäker. Vad tikki behöver, enligt min mening utifrån vad han skrivit själv, är att få känna sig komfortabel överhuvudtaget på MC, något han inte gör just nu. Banåkning kommer inte att ge den komforten, igen, enligt min mening. Vet inte om du någonsin vurpat, men säkerheten kom i alla fall inte för mig från att jag satte kurvor bra (well, så bra det blir ...) igen, den kom från att jag fick, i min egen takt, komma in i hela grejen i sig igen. Skulle aldrig, aldrig, sätta mig på bana första gångerna efter en av mina krascher, även om dessa varit relativt små.

Vet nämligen hur jag funkar; skulle jag släppa ut mig själv på storbana skulle jag självklart göra som Hoztic et al och ligga och pressa PB första bästa chans jag fick (och även om den inte kommer i nybörjargruppen så ...). Det handlar inte om att jag är osäker i mig själv och måste visa mig bättre än alla andra (det kommer jag aldrig bli). Undvikandet handlar snarare om att det inte är värt de eventuella konsekvenserna för mig.

Sist men inte minst så har jag aldrig påstått att man skulle riskera livet på bana.

Jag förstår hur du tänker. Tänkte lite så innan jag hade kört på storbana. Men jag har nog aldrig känt mig så trygg på hojen som på bana. Tänk bara alla åt samma håll, inget grus i kurvorna, inga dolda kurvor inga plötsliga vänstersvängar. Det där med att höra, det enda jag hörde var vrålet från min twin men det är ju jag.

Fint att du lägger in länkar till svåra ord lärde mig nåt nytt :tummenupp
Jag hittade inget bra ord på svenska, så det fick bli sådär ... :) Jag förstår var ni syftar, men jag håller inte helt med. Bana kör man när man inte är rädd för allt runt MC-körningen, i min mening. Skulle jag känna (och det har jag gjort efter mina vurpor) att jag inte kan vrida på huvudet för att se på fin natur (eller tjejer, whathaveyou) för att jag var orolig för vägen framför mig, skulle jag hellre få in den känslan först och sen köra bana, för då tror jag man får ut precis allt ni verkar fått ut av det! :)

Last edited:
Bana är lätt ett bra rehabinstrument! Hugg en instruktör och förklara läget och be att han ligger bakom några varv i början. Går man ut sist i lugn grupp hinner man ganska många varv innan man blir varvad.

Att köra rehab i trafik istället för på bana är utan tvivel farligare och får allvarligare konsekvenser om det går snett, inget snack.

Du kan ju åka till någon bana iaf och köra i långsamma klassen och så kan du ju be raceledaren informera om att du ska köra så att de andra håller lite avstånd.
Tror även det är viktigt att informera om vad som faktiskt kan hända när man klotar.

Starkt att du är tillbaka i sadeln igen :Bugar

Många svepande generalisationer här.... osv

marinmo, jag vill inte trycka till dig nu men, (...eller vänta förresten, det vill jag ju visst! ):lol

Generaliseringar? Hmmm. Jag har kört bana, Dafe har kört bana, Hoztic har kört bana, gixxerTina har kört bana, Pulkaskurk har kört bana, Pelle jag gissar att även du kört bana?
Den enda som inte kört bana är ju du marinmo! :va

Så ska vi göra så att du återkommer med rekommendationer om huruvida man bör köra bana eller ej den dan du faktiskt vet vad du pratar om och inte bara sitter och gissar? Hörs då! :tummenupp

Kan låta tjatigt men det är intressant. Dom flesta som är ute igen på gatan vilket verkar alla förutom en person så är det ni som kört över era begränsningar och inte någon annan som i mitt fall.

Som alla säger spelar ingen roll hur bra du kör finns alltid idioter ute på vägen. Jag körde bra men det spelade ingen roll. Vad ska jag förbättra när det inte är jag som orsakar olyckan. Hur mycket man undviker och ser situationer så finns det alltid situationer andra kan göra dig illa på vilket jag fått smaka på därav rädslan.

Hade jag själv åkt av eller gjort bort mig är det ändå mitt fel ingen annans tror det är ett annat tänk där. Förstår ni vart jag vill komma? Jag vill ut en vacker dag igen men det blir bana först helt klart. Mitt inlägg är rent av i syfte av att få klarhet varför dom som orsakar olyckorna själva är mer bekväma att åka ut och köra än dom som blivit utsatta för andra.

Mvh

Kan låta tjatigt men det är intressant. Dom flesta som är ute igen på gatan vilket verkar alla förutom en person så är det ni som kört över era begränsningar och inte någon annan som i mitt fall.

Som alla säger spelar ingen roll hur bra du kör finns alltid idioter ute på vägen. Jag körde bra men det spelade ingen roll. Vad ska jag förbättra när det inte är jag som orsakar olyckan. Hur mycket man undviker och ser situationer så finns det alltid situationer andra kan göra dig illa på vilket jag fått smaka på därav rädslan.

Hade jag själv åkt av eller gjort bort mig är det ändå mitt fel ingen annans tror det är ett annat tänk där. Förstår ni vart jag vill komma? Jag vill ut en vacker dag igen men det blir bana först helt klart. Mitt inlägg är rent av i syfte av att få klarhet varför dom som orsakar olyckorna själva är mer bekväma att åka ut och köra än dom som blivit utsatta för andra.

Mvh

Hej
Jag ska försöka ge dig ett längre svar senare i kväll efter jag kommit hem från jobbet.
Men jag tror faktiskt inte att det spelar någon roll om man själv är orsak till olyckan eller om det är en bil som orsakat den. Jag är själv mycket mer medveten och räddare för övriga medtrafikanter nu än vad jag var tidigare. Har en helt annan koll på bilar, samt att jag nu börjar betrakta andra hojar som potentiella faror, det gjorde jag aldrig förut.

marinmo, jag vill inte trycka till dig nu men, (...eller vänta förresten, det vill jag ju visst! ):lol

Generaliseringar? Hmmm. Jag har kört bana, Dafe har kört bana, Hoztic har kört bana, gixxerTina har kört bana, Pulkaskurk har kört bana, Pelle jag gissar att även du kört bana?
Den enda som inte kört bana är ju du marinmo! :va

Så ska vi göra så att du återkommer med rekommendationer om huruvida man bör köra bana eller ej den dan du faktiskt vet vad du pratar om och inte bara sitter och gissar? Hörs då! :tummenupp
Du BusAnna! Testa läsa alla inlägg hela vägen, jag har inte kört storbana skrev jag. Hörs när du lärt dig läsa! :tummenupp Tycker denna tråd hållit sig fri från personangrepp och tråkigheter hittills, trist att du kände behovet av att bryta trenden.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT