Ni som kört med Michelin Power One street

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Michelin Power One street vs. Power Pure??

Vad tyckte ni?

Fäste vid torrt väglag? vått?
Hur fungerar de vid bankörning?

Last edited:
Fäste i torrt > Hur bra som helst

Fäste i vått > Funkar men inget att rekomendera

Bankörning > Grymt fäste, fick mycket bra förtroende för dessa däck. Man måste dock vara oerhört noggran med däcktrycket med avseende på slitage. Det finns lite olika teorier om detta, men min erfarenhet är att INTE sänka för mycket när man kör på bana.

är inte speciellt snabb men tycker power one e grymma. vet många som är snabbare (mer erfarna) än mig och kör på dessa, det enda jag har hört är positivt!

Mycket bra grepp på bana men höll alldeles för få mil.
Sen spelar ju fjädring och dämpning in naturligtvis.
Pratade med Michelin och dom tyckte att slitaget såg normalt ut.
Såg även fler där däcken tog slut för tidigt.
Kommer inte att köra med dom mer.

Kommer att köra på Metzeler Racetec K3 i år.

MVH Håkan

De passar inte på en bana typ mittsverige iaf.
Bakdäcket höll nästan två bandagar.
Greppet var sådär, bakdäcket släppte redan på första körpasset och gick ut i en fin, fin sladd.
Betyget blir:
+ för känsla och feedback
- för grepp och livslängd.

Efter Power One street så bytte jag till Power One competition B.
Det däcket har betydligt bättre fäste och livslängd. Tål gaspåslag på en helt annan nivå jmf. med street däcket.
Competition däcket är dock inget som jag kan rekommendera för gatåka, möjligen försiktig körning i fint sommar väder.

Bankörning > Grymt fäste, fick mycket bra förtroende för dessa däck. Man måste dock vara oerhört noggran med däcktrycket med avseende på slitage. Det finns lite olika teorier om detta, men min erfarenhet är att INTE sänka för mycket när man kör på bana.

Håller med till 100%. I vått väglag så är den klart sämre än Pilot Power som jag hade tidigare, men kanonfint i torrt.

Bakdäcket höll 7 bandagar (varav 2 delvis blöta) innan jag bytte (hade eventuellt hållit en dag till). Brukar harva omkring i snabb grupp på SMC-körningarna.

Instämmer. Våtgreppet är över medel men inte lika bra som tex Qualifier RR.

Körde ett antal banstyrningar förra året, bla 3 dagar på Gotland som formligen äter däck. Jag kör i medeltempo, runt 1.40, och hade kanongrepp men jag vet ett antal snabbare piloter som klagade på att däcken slets ned oroväckande snabbt.

Samtliga labbade dock med däcktrycket både en och två gånger.

Jag har en uppsättning Competition som jag ska testa i sommar, dock inget däck man ska pröva på gatan.

Instämmer. Våtgreppet är över medel men inte lika bra som tex Qualifier RR.

Körde ett antal banstyrningar förra året, bla 3 dagar på Gotland som formligen äter däck. Jag kör i medeltempo, runt 1.40, och hade kanongrepp men jag vet ett antal snabbare piloter som klagade på att däcken slets ned oroväckande snabbt.

Samtliga labbade dock med däcktrycket både en och två gånger.

Jag har en uppsättning Competition som jag ska testa i sommar, dock inget däck man ska pröva på gatan.

Jag hade flera kursdeltagare samt instruktörer som körde Street i somras.
Rekommenderat tryck från Michelin var för lågt.
För fint och bra slitage, åkte de flesta med ca 2,5 kalltryck bak och ungefär 2,3-2,4 fram.

Har inte provat däcket själv men många recensioner säger att däcket är riktigt fint. Skall väl räcka runt 500 mil sägs det på gata.

Körde mitt framdäck ca:450 mil på gatan o då var det jävligt slitet på sidorna.Dock inget däck jag rekomenderar för aktiv körning när det inte är varmt i backen.Då jag upplevde att greppet blev betydligt sämre.(2 framhjulssläpp efter varann i samma kurva)Bakdäcket kan jag inte uttala mig så mycket om då mitt bara hann sitta på i 100mil sen hade jag ett hål stort som en 50 öring i det.:huvet

Jag körde 27 mil aktivt på bana sen började däcket drifta ut ur kurvorna.

Håkan

Jag använde power one street på kinnekulle 1 dag och lite i trafiken
och vände på däcket inför dag 2 sen kasta jag skiten för de var utslitet på sidorna och jag lär inte köpa dem igen.
Men de kritar ju gött i allafall:D

Om man vill ha ett bra däck för båda delar skulle jag välja pilot power 2ct istället.:tummenupp

Say vört? Är det SÄMRE än QRR:s våtgrepp? Är det ens möjligt?

Nä det är det inte....menade Pilot Power, sorry.

Men i ärlighetens namn var det bitvis mkt mer vatten när jag körde med Power One än Pilot Power. Så ta det som helt gripet ur luften, på gammalt gott SH manér:D

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back