Ni som kör supersport och bor i stan, hur har ni råd?

En "supersport" är väl åtminstone kåpklädd? Inte räknas väl nakenfisarna till den kategorin?
Jag trodde faktiskt att majoriteten av mc-olyckorna skedde med just stunthojar utan kåpor, med tanke på att de används mer för "lek" än en klassisk landsvägshoj. Det är väl inte hastigheten i sig som står för olyckorna, utan beteendet i trafiken. Har för mig att de flesta olyckorna sker i städerna, men kan möjligen...möjligen ha fel där.

Nej. vad gäller olyckor så är det faktiskt så att kåpförsedda sporthojar av den typ som du har som avatar som är överrepresenterade. Mindre nu än för 10 år sedan men dom är fortfarande överrepresenterade.
Vad det beror på kan jag ju bara gissa men min gissning är att dom som stuntar och grejar i majoriteten av fallen är hyfsat duktiga på att köra och man för det mesta testar och tränar på stunt i låg fart vilket inte leder till stora skador och dom har nog i dom flesta fall räknat med att den ska gå omkull och preppat den för det.

Att kåpförsedda sporthojar är överrepresenterade tror jag är för att dom ser snabba och häftiga ut (vilket dom också är) och dom drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll. Det är ju en sak att gasa satan rakt fram men om man inte har koll på motstyrning eller att en 200 kg tung hoj faktiskt kan kännas som att försöka styra ett tåg i 150 om man gör fel så leder det ju ofelbart till att en sådan individ drar rakt ut i spenaten i första höghastighetskurvan. Och det är också singelolyckor där man misstänker hög hastighet som står för en stor del av olyckorna.

Dvs dom nakna hojarna som det leks med går oftast omkull i låg fart och då kan man svära över att man sabbade en blinkers.
Sporthojarna går oftare åt helsike i högre fart pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett att upptäcka det innan det är för sent.
 
Nej. vad gäller olyckor så är det faktiskt så att kåpförsedda sporthojar av den typ som du har som avatar som är överrepresenterade. Mindre nu än för 10 år sedan men dom är fortfarande överrepresenterade.
Vad det beror på kan jag ju bara gissa men min gissning är att dom som stuntar och grejar i majoriteten av fallen är hyfsat duktiga på att köra och man för det mesta testar och tränar på stunt i låg fart vilket inte leder till stora skador och dom har nog i dom flesta fall räknat med att den ska gå omkull och preppat den för det.

Att kåpförsedda sporthojar är överrepresenterade tror jag är för att dom ser snabba och häftiga ut (vilket dom också är) och dom drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll. Det är ju en sak att gasa satan rakt fram men om man inte har koll på motstyrning eller att en 200 kg tung hoj faktiskt kan kännas som att försöka styra ett tåg i 150 om man gör fel så leder det ju ofelbart till att en sådan individ drar rakt ut i spenaten i första höghastighetskurvan. Och det är också singelolyckor där man misstänker hög hastighet som står för en stor del av olyckorna.

Dvs dom nakna hojarna som det leks med går oftast omkull i låg fart och då kan man svära över att man sabbade en blinkers.
Sporthojarna går oftare åt helsike i högre fart pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett att upptäcka det innan det är för sent.

- Mycket text för att ge mig en bassning/passning - "..drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll." och "..pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett.." :brynad
 
En "supersport" är väl åtminstone kåpklädd? Inte räknas väl nakenfisarna till den kategorin?
Jag trodde faktiskt att majoriteten av mc-olyckorna skedde med just stunthojar utan kåpor, med tanke på att de används mer för "lek" än en klassisk landsvägshoj. Det är väl inte hastigheten i sig som står för olyckorna, utan beteendet i trafiken. Har för mig att de flesta olyckorna sker i städerna, men kan möjligen...möjligen ha fel där.

Den vanligaste olyckan är singelolycka på 70-80 väg, föraren kör över sin förmåga och klara inte att svänga, ca 50% av olyckorna sker där.
Näst vanligaste är korsning, ca 25% och sen 10% mötesolycka, väldigt vanlig även den på 70-80 väg. Samma olycka som singelolyckan bara att det kommer en bil i motsatt körfält.

All denna statistik finns på SMC:s hemsida
 
Är det inte så enkelt att riktiga sporthojar blir roligare först efter ca 10k och då går det undan. Medans med nakna kan man kan hoppa upp på bakan och bli spännande efter vilken kurva som helst och man släpper av innan det går tokfort?

Notera: Tuono är det närmaste sporthoj jag har ägt så vet inte riktigt vad jag prater om men känns som med mer drag längre ner så nöjer man sig innan man kör över sin förmåga.
 
- Mycket text för att ge mig en bassning/passning - "..drar till sig en del individer som vill vara häftiga men som inte har koll." och "..pga att föraren kört över sin förmåga och inte haft vett.." :brynad

Det var inte ämnat som en bassning åt dig. Det var mer ett påpekande att ditt antagande att stunthojar skulle vara överrepresenterade inte är korrekt utan att det är dom kåpförsedda sporthojarna som är överrepresenterade. Sen råkade det bara falla sig så att du har en sådan hoj vilket gjorde det till en lätt jämförelse.

Det innebär inte på något vis att jag påstår att du tillhör den klick som inte har koll eller kör över sin förmåga. Eftersom majoriteten faktiskt sköter sig så antar jag att du tillhör den kategorin. Dessutom har du ju bevisligen inte kört ihjäl dig vilket stärker den tesen.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top