Ni som kör supersport och bor i stan, hur har ni råd?

Touché på inlägget från Steffo_B!!

Ersätta och laga stulna och krockade sporthojar = lite smådyrt, men ändå överkomligt.
Ersätta personskador och livslånga uteblivna arbetsinkomster på grund av handikapp = sinnessjukt dyrt

Visst är det så, tycker dock inte att det speglas i försäkringspriset på vissa motorcyklar, som exempel tar vi en honda cb four 750 från 70 talet med trumbroms och jämför med en Triumph speed triple från 2013 som kostar 40 gånger mer per år att försäkra samtidigt som hojarna är värda lika mycket.

Det gör ju lika ont att lägga en cb i diket i 100 knyck på en 70 väg som det gör en speed triple. Å andra sidan kanske det inte kör runt lika många dårar på en cb från 70 talet som nyare sporthojar. Samtidigt så är väl en speed triple mer stöldbegärlig och vem fan ställer en cb four i utställningsskick ute på gatan över natten i en storstad?
 
Ja, enligt trafikverket. Jag är personligen mer intresserad av alla olyckorna, hade man djupstuderat alla dessa så hade man kunnat dra lite slutsatser. Antalet döda är så få att det är statistiskt ohållbart att basera åtgärder på dessa...

Jo, men här handlar det om försäkringen och en plasthoj som knastrar i bitar kostar för försäkringsbolag även om ingen dör. Visst kan franshållarna på en Harley Perkinson lossna, men kineserna som virkar dem jobbar billigare än styrenpundarna i Japan eller Italien.
 
vad är dyrt ? vad är billigt ?

jag blir 48 detta året & har kört sporthoj de senaste 16 åren

i fredags köpte jag en R1 2016, vilket var 100:-/ mån billigare att försäkra än den R1 2008 jag hade förra året
detta kostar mig 1283:-/ månaden för helförsäkring & helår, vilket jag anser är "billigt"
just det, bor utanför stan också
 
Jo, men här handlar det om försäkringen och en plasthoj som knastrar i bitar kostar för försäkringsbolag även om ingen dör. Visst kan franshållarna på en Harley Perkinson lossna, men kineserna som virkar dem jobbar billigare än styrenpundarna i Japan eller Italien.

En kamrat fick sin HD inlöst efter att ha lagt omkull den i låg hastighet.

Alternativet var krock eller lägga omkull så det blev det minst kostsamma alternativet utan personskador...
 
För ett antal år sen nära mitt hem, var det en ung man i 25 års åldern som frontade en kombi i 150 kmh på sporthoj och flög ut på en åker där han skadades mycket svårt. Hemsk olycka. Han ska ha legat i koma under en längre tid och vaknade till slut upp med svåra hjärnskador. Idag är han en grönsak om man ska säga det rent krasst. Han behöver konstant assistans av personal, är rullstolsbunden osv. Vad tror du det kostar försäkringsbolaget och kommer kosta i framtiden? För även om fb. ser tragedin och sorgen som detta medför för den skadade men även dess anhöriga, så ser de även på den ekonomiska biten av alltsammans och sen tittar de på ålder och fordonstyp.

Hade det slutat annorlunda om han kört på en speed triple eller CB1000R eller dylikt som är mycket billigare att försäkra? Kanske. Det kan man inte veta. Det man vet är att 1000cc sporthojar i handen på yngre inte sällan går snett. När det går snett så är risken hög för att hastigheten varit densamma och då ökar skadorna och kostnader = höööööög premie.

Kör själv en r1250gs 2020 årsmodell och har samma årskostnad för hel/hel som jag hade på en 21 år gammal 1000cc sporthoj. Är 26 och bor på landet... Den hade varit hälften så dyr om inte folk gick och böla hos sitt fb så fort skyddsbågen fick en repa. Som Brooklyn sa. :zpy :3freak :glömdet
 
Visst är det så, tycker dock inte att det speglas i försäkringspriset på vissa motorcyklar, som exempel tar vi en honda cb four 750 från 70 talet med trumbroms och jämför med en Triumph speed triple från 2013 som kostar 40 gånger mer per år att försäkra samtidigt som hojarna är värda lika mycket.

Det gör ju lika ont att lägga en cb i diket i 100 knyck på en 70 väg som det gör en speed triple. Å andra sidan kanske det inte kör runt lika många dårar på en cb från 70 talet som nyare sporthojar. Samtidigt så är väl en speed triple mer stöldbegärlig och vem fan ställer en cb four i utställningsskick ute på gatan över natten i en storstad?

Du har missat en av poängerna. Visst. Kör du åt helvete i 100 knyck så spelar det ingen roll vilken hoj du sitter på. Det gör lika ont ändå. Det har du rätt i.
Men om hoj B statistiskt sett är inblandad i olyckor dubbelt så ofta som hoj A så kommer modell B att orsaka dubbelt så höga kostnader för försäkringsbolaget och för att täcka dom kostnaderna så måste man därför ha dubbelt så hög premie. Det är där huvudproblemet med höga premier på bland annat supersport ligger. dom och andra hojar som oftare körs lite hårdare är oftare inblandade i olyckor och kostar därmed mer pengar för försäkringsbolagen och då måste dom höja premierna för att täcka kostnaderna.

Sen ligger det lite i problematiken att det gör mycket ondare att krasha i 200 än att krasha i 150 också.
En modern literklubba når 200 km/h efter 7 sekunder. En CB 750 har efter samma tid på sin höjd kommit upp i 150. Den kommer att nå 200 först efter en smärre evighet. Plus att en gammal CB har ram, stötdämpare mm som ger vägegenskaper som inte på samma sätt inbjuder till att köra tokfort som en modern supersport.
Dvs sannolikheten att du skall köra åt helsike i avsevärt högre hastigheter är större på en supersport än dom är på en hoj som inte är lika "snabb"
Lägger du ihop att du har en större risk för allvarligare olyckor med det faktum att totalrisken för olyckor är högre så ger det att vissa hojar blir dyrare att försäkra.
 
Lägger du ihop att du har en större risk för allvarligare olyckor med det faktum att totalrisken för olyckor är högre så ger det att vissa hojar blir dyrare att försäkra.


Och då SÄRSKILT kombinationen förare-hoj.

Exempel:
Ung pojk + nytt körkort + boende i storstadsförort + supersporthoj = 50% chans för totalhaveri per år, 85% chans för stulen hoj, särskilt i september...
 
Ja, enligt trafikverket. Jag är personligen mer intresserad av alla olyckorna, hade man djupstuderat alla dessa så hade man kunnat dra lite slutsatser. Antalet döda är så få att det är statistiskt ohållbart att basera åtgärder på dessa...

För trafikverket är det bara dödsolyckorna som spelar roll ja. Det ingår i deras nollvision. Om man blir lite lätt invalid eller om man hamnar på intensiven i 3 månader i koma spelar ingen roll för dom.
Däremot för försäkringsbolagen så spelar döda liten roll. Ett dödsfall är inte så dyrt för dom. Däremot är det fruktansvärt dyrt för försäkringsbolaget när någon krashar och skadas svårt så att man kräver lång rehabilitering och kanske får kvarvarande invaliditet.
Därav har inte försäkringsbolagen riktigt samma prioritering som trafikverket.

Intressant att sporthojarna numera inte längre står för 50% av dödsolyckorna. Frågan är om det beror på att andelen sporthojar i förhållande till andra hojtyper minskat något eller om det beror på att dom sköter sig bättre nu än dom gjorde tidigare.
 
Och då SÄRSKILT kombinationen förare-hoj.

Exempel:
Ung pojk + nytt körkort + boende i storstadsförort + supersporthoj = 50% chans för totalhaveri per år, 85% chans för stulen hoj, särskilt i september...

Intressant att sporthojarna numera inte längre står för 50% av dödsolyckorna. Frågan är om det beror på att andelen sporthojar i förhållande till andra hojtyper minskat något eller om det beror på att dom sköter sig bättre nu än dom gjorde tidigare.

Det är kanske svårt att förstå av debatten att döma att det inte är fordonet utan dess förare som står för olyckorna. :fakta

Jag brukade roa mig med att diskutera detta i montern hos Bilsport utan MC på mässan varje år. När vi var ense om att jag som förare, som inte haft en skada på JeTTeMångA år, och var ganska säkra pengar in för försäkringsbolaget så fick hon Daytonans regnummer!
Dålig stämning! :crash :D :banana :yoparty

Jag skulle vilja ha tillbaka systemet med bonus för skadefria år. Nu måste jag byta försäkringsbolag för att få ner premien.

Vi på SportHoj som kör SportHoj är i minoritet annars skulle frågan vara om vi sköter oss bättre!
Nu kan inte jag svara för andra än mig själv men jag försöker köra snyggt fast jag kör SportHoj. :)

Vad säger ni andra på SportHoj som inte kör SportHoj? Sköter ni er bättre?
 
Vad säger ni andra på SportHoj som inte kör SportHoj? Sköter ni er bättre?

Jag är en av de som numera inte har en sporthoj i garaget längre efter x antal sporthojar under y antal år.
Nu är det mest grus/skogskörning som gäller och i det sammanhanget är frågan inte om du klotar utan när du klotar...
Att nyttja försäkringen till varje rova är dock en icke-fråga!
Mina fordon är helförsäkrade av den enkla anledningen att det skiljer fika-pengar mellan hel och halv.
 
Jag är en av de som numera inte har en sporthoj i garaget längre efter x antal sporthojar under y antal år.
Nu är det mest grus/skogskörning som gäller och i det sammanhanget är frågan inte om du klotar utan när du klotar...
Att nyttja försäkringen till varje rova är dock en icke-fråga!
Mina fordon är helförsäkrade av den enkla anledningen att det skiljer fika-pengar mellan hel och halv.

Visst är det härligt att köra med tvåhjulssladd! :tummenupp

Vill man gasa hårt blir det svårt att köra SportHoj på landsväg, då är det grus- och skogskörning som gäller.

Och i lokaltidningen är det vanligare med skogsmoppar inblandade i olyckor än SportHojar så du är inte ensam om att vurpa! :krama
 
Det är kanske svårt att förstå av debatten att döma att det inte är fordonet utan dess förare som står för olyckorna. :fakta

Jag brukade roa mig med att diskutera detta i montern hos Bilsport utan MC på mässan varje år. När vi var ense om att jag som förare, som inte haft en skada på JeTTeMångA år, och var ganska säkra pengar in för försäkringsbolaget så fick hon Daytonans regnummer!
Dålig stämning! :crash :D :banana :yoparty

Jag skulle vilja ha tillbaka systemet med bonus för skadefria år. Nu måste jag byta försäkringsbolag för att få ner premien.

Vi på SportHoj som kör SportHoj är i minoritet annars skulle frågan vara om vi sköter oss bättre!
Nu kan inte jag svara för andra än mig själv men jag försöker köra snyggt fast jag kör SportHoj. :)

Vad säger ni andra på SportHoj som inte kör SportHoj? Sköter ni er bättre?

Jo. Det är klart att det är föraren som orsakar olyckor och inte hojen (bortsett från undantagsfall om broms hjullager eller liknande plötsligt skulle totalhaverera under färd då).
Men det är ju ett faktum att olika typer av hojar drar till sig olika typer av förare/ägare.
vill du vara "jätteheftig" och tokgasa så köper du inte en adventurehoj, touring eller custom. Då köper du en sporthoj eller liknande.
Det betyder ju inte att alla som kör sporthoj är galningar. Långt ifrån. Dom allra flesta kör relativt vettigt enligt min erfarenhet. Däremot så kommer den hojtypen att dra till sig en oproportionellt stor del av de som vill tokgasa eller köra bombarrepor eftersom hojtypen är potent.
Det resulterar i att när man tittar på statistiken så är sporthojarna överrepresenterade och det blir således en faktor som försäkringsbolagen tittar på även om det i praktiken i sin tur beror på att hojtypen bara råkar ha en lite högre andel förare/ägare som gillar att gasa mycket.
Men dom tittar ju så klart också på vem som står som ägare. En 20 åring med färskt körkort får högre premie än en 50 åring oavsett vilken hojtyp man tittar på.
 
Jo. Det är klart att det är föraren som orsakar olyckor och inte hojen (bortsett från undantagsfall om broms hjullager eller liknande plötsligt skulle totalhaverera under färd då).
Men det är ju ett faktum att olika typer av hojar drar till sig olika typer av förare/ägare.
vill du vara "jätteheftig" och tokgasa så köper du inte en adventurehoj, touring eller custom. Då köper du en sporthoj eller liknande.
Det betyder ju inte att alla som kör sporthoj är galningar. Långt ifrån. Dom allra flesta kör relativt vettigt enligt min erfarenhet. Däremot så kommer den hojtypen att dra till sig en oproportionellt stor del av de som vill tokgasa eller köra bombarrepor eftersom hojtypen är potent.
Det resulterar i att när man tittar på statistiken så är sporthojarna överrepresenterade och det blir således en faktor som försäkringsbolagen tittar på även om det i praktiken i sin tur beror på att hojtypen bara råkar ha en lite högre andel förare/ägare som gillar att gasa mycket.
Men dom tittar ju så klart också på vem som står som ägare. En 20 åring med färskt körkort får högre premie än en 50 åring oavsett vilken hojtyp man tittar på.

Helt rätt men statistik är bara siffror som kan tolkas.
När det blivit för dyrt med SportHoj köper man något billigare istället för att bli en bättre förare.
Det billigare kanske är en glidare...
 
Touche'...



Märkligt...i snöskotervärlden "försvinner" nästan alla maskiner i april...

Jag undrar om försäkringsbolagen någonsin kollat upp om de har kunder som lyckats med båda...att få hoj stulen i september och snöskoter i april...

Det gör de... och då blir det polisutredning.

Kom att tänka på den kända och träffande kommunsloganen:

”Välkommen till Överkalix, din skoter är redan här”


Buy quality, cry once
 
Jag är en av de som numera inte har en sporthoj i garaget längre efter x antal sporthojar under y antal år.
Nu är det mest grus/skogskörning som gäller och i det sammanhanget är frågan inte om du klotar utan när du klotar...
Att nyttja försäkringen till varje rova är dock en icke-fråga!
Mina fordon är helförsäkrade av den enkla anledningen att det skiljer fika-pengar mellan hel och halv.

Har också en grusmoppe med helförsäkring och har funderat lite på det där... använder man den till det den är avsedd för så kommer den vara i behov av reparationer flera gånger per säsong. Men jag skulle ha svårt för att ringa upp försäkringsbolaget och begära ersättning för något man med 100% säkerhet visste skulle kräva rep.

Personligen låter jag helförsäkringen ligga kvar av samma anledning - det är så pass billigt. Nyttjandet skulle ev vara om en olycka sker de få gånger man befinner sig på allmän väg. Den risken är väldigt, väldigt låg.
 
Intressant att sporthojarna numera inte längre står för 50% av dödsolyckorna. Frågan är om det beror på att andelen sporthojar i förhållande till andra hojtyper minskat något eller om det beror på att dom sköter sig bättre nu än dom gjorde tidigare.

Sporthojarna börjar nästan vara utdöda... Jag minns 2005 när SMC drog igång Sporthojsprojektet för att rädda sporthojarna, det var starten på det som idag är SMC:s massiva kursverksamhet. Jag sade redan då att jag inte tror att sporthojarna kommer att finnas kvar över tid och det kommer inte att bero på Trafikverket och en massa förbud utan på att vi som förare kommer att krascha bort oss själva från marknaden, vilket kommer att få premierna att gå upp så mycket att ingen har råd längre...det tog längre tid än vad jag trodde men jag tror att vi är här nu...tyvärr...:gnissla
 
Visst är det härligt att köra med tvåhjulssladd! :tummenupp

Vill man gasa hårt blir det svårt att köra SportHoj på landsväg, då är det grus- och skogskörning som gäller.

Och i lokaltidningen är det vanligare med skogsmoppar inblandade i olyckor än SportHojar så du är inte ensam om att vurpa! :krama


...och statistiken visar att under 2018-2019 så har 0% dött på en offroadhoj...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top