Ni som kör, har kört sv650s

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Lysekil
Hoj
2006 Suzuki sv650s
Jag är väldigt sugen på att köpa en sv650s, dock har jag bott och bor fortfarande i usa sedan 10 månader, och har svårt att få till provkörning där jag bor.
Det kommer isåfall bli min andra hoj efter en Honda cx 500, från 83 på 50 hästar och 240kg, om den räknas som hoj.
Jag är bara nyfiken att höra vad ni som har kört eller kör sv har att säga om hojen, både bra och dåliga egenskaper. Kommer jag uppleva sv'n jätte stark med tanke på min effektsvaga första hoj, eller finns det risk att man fort tröttnar på den?
Jag var och tittade på en sv här om veckan.. jag fastnade verkligen för ljudet, trots att stock exhaust satt på.

Ja, jag började läsa sv-tråden på modellspecifika men hittade inte så mkt av det jag ville höra.

mvh
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Provkörde en sv650s -03 i höstas, tänkt som förstahoj.

Den är ju 70kg lättare än din gammel :tummenupp
ca 20 hp mer :tummenupp
Billig försäkring :tummenupp

Jag upplevde den som lättkörd, smidig, skojig och skapligt bekväm med ett double-bubble kåpglas på...

Hittar du en välskött till rätt pris så blir du nog inte besviken! Skönt ljud i dom som sagt.

Hur det än går så önskar jag dig lycka till i din jakt! Blackbird är annars en underbar hoj (aningens högre försäkringspremie dock :rolleyes: )
 

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki
Nu vet jag inte om försäkringspremien är motsvarande lika låg i Usa, men här är premien förhållandevis låg i alla fall.

Du kommer nog inte att uppleva SVn som värsta kraftpaketet men det beror alldeles på vad du är ute efter och med tanke på vad du haft lär du verkligen känna att du byter upp dig. SVn är fantastiskt rolig att köra och med mycket bättre bottendrag än motsvarande radfyror. Sedan att det är ett härligt ljud gör inte saken sämre. Äh, slå till. Jag kan lova dig att du inte blir besviken.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag var nöjd med min i alla fall. Väldigt billig i inköp, drift och försäkring. Den drar fint en bra bit över 100 km/h, sedan tröttnar den. Så länge man håller sig till lagliga hastigheter kan man alltså inte klaga på motorstyrkan. Dock tyckte jag att den var ganska obekväm vid längre turer.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Min syn på sv650s är att det är en riktigt bra cykel förmodligen, men det är en instegsmodell eller hur man nu ska säga det. Det vill säga, du kommer ha den ett tag och sen byta upp dig.

Satsa på en Firestorm istället, eller något med lite mer power.
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Är du liten och nätt så kanske hojen passar. Är själv över 190 lång och lånade tjejens gamla SV 650 någon gång. Den var alldeles för liten och obekväm för mig.
 

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Lysekil
Hoj
2006 Suzuki sv650s
tack för svar! jag är normal lång och ganska tanig, 184cm och 75kg, Jag kommer dock vänta att köpa tills jag kommer hem till sverige i september. känns krångligt med import.
Alltså om man aldrig kört en riktig supersport hoj annat än en sleten cbr600f från 93 så tror ni att jag kommer vara nöjd med motorstyrkan? Jag var inne på en zx6r från 98 innan, men hört att man har roligare på en twin i hastigheter under 150kmh?
Men fortsätt gärna spä på av era sv erfarenheter!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
tack för svar! jag är normal lång och ganska tanig, 184cm och 75kg, Jag kommer dock vänta att köpa tills jag kommer hem till sverige i september. känns krångligt med import.
Alltså om man aldrig kört en riktig supersport hoj annat än en sleten cbr600f från 93 så tror ni att jag kommer vara nöjd med motorstyrkan? Jag var inne på en zx6r från 98 innan, men hört att man har roligare på en twin i hastigheter under 150kmh?
Men fortsätt gärna spä på av era sv erfarenheter!

När det gäller motorstyrka så får SV:en pisk av cbr600f:en du körde. Fast kraftleveransen är helt annorlunda, tror SV:en känns köttigare.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag kör en SV och har kört en himla massa hojar innan.

SVn är liten och smidig och hänger bra med på kurviga vägar. Dock är framgaffeln under all kritik, något som jag verkligen fick uppleva i helgen. Den är mjuk och i princip obefintlig, i bland kändes den som att köra en BMX i ett Endurospår....

Det är väl det enda jag har att klaga på gällande SVn och då har jag trots allt kört hoj i 27 år och hunnit avverka några hojar.

Slå till du kommer att gilla den, men håll dig undan från tvättbrädeliknande vägar...
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Jag kör en SV och har kört en himla massa hojar innan.

SVn är liten och smidig och hänger bra med på kurviga vägar. Dock är framgaffeln under all kritik, något som jag verkligen fick uppleva i helgen. Den är mjuk och i princip obefintlig, i bland kändes den som att köra en BMX i ett Endurospår....

Det är väl det enda jag har att klaga på gällande SVn och då har jag trots allt kört hoj i 27 år och hunnit avverka några hojar.

Slå till du kommer att gilla den, men håll dig undan från tvättbrädeliknande vägar...

Hade en SV ett par år och ver verkligen nöjd! Satte på slip on och Öhlinfjädrar i gaffeln så var det en helt annan hoj.
Kan verkligen rekommendera denna pärla!:tummenupp
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
En jäkla fin cykel som jag saknar ibland. Buggarna är framgaffeln och även bakfjädringen för oss som är fullvuxna. För de pengarna blir du inte besviken
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Är grymt nöjd med min SV. Bra chassi, bra prestanda upp till 150 km/h, bra försäkring osv. Det enda jag skulle vilja ha är lite mer effekt. Sen är gaffeln lite svampig original.

// Afterburner
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
Bra hoj.

Tja. Bra hoj för nybörjare, jag bytte till Firestom efter ett år.
Jag monterade nya gaffelfjädrar och slipon, bromsslangar. helt annan körkänsla för rimliga pengar.
Jag är 175cm och den passade mig perfekt.
Motoreffekten är för låg för mig men det är ju upp till dej..:D
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Men varför SV650 när det finns SV1000? En kostnadsfråga?

Har testat både 650 och 1000 (i stort sett samma hoj förutom motorn) och tycker att den är oerhört trevlig. Skulle jag köpa en twin idag så är det mycket möjligt att det blev en SV1000. 650 är i mitt tycke lite för klen.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top