Ni som kör egen firma?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Funderar på att öppna en liten firma. Tanken är att syssla med
överföring av gamla filmer till dvd. Tanken är inte att jag ska kunna leva
på detta utan bara som en sidoverksamhet. Och nu är frågorna till er som
kör egen firma med endast er själv som anställd.

Vilken bolagsform kör ni?
Nackdelar?
Fördelar?
Andra tips att tänka på när man kör igång?

Enskild firma passar dig bäst. Enkelt och bra, inga svårigheter med taxering osv, billigt då det kostar gratis.

Välj momsinbetalning månadsvis istället för årsvis, då har man bättre koll.

Enda nackdelen jag kan se är att du inte längre är berättigad till a-kassa när du skaffar FA-skattsedel som du ska ha i detta fallet.
Så skiter det sig och du blir uppsagd från nuvarande arbete så har du ingen a-kassa, om du mot förmodan inte lägger ner firman eller lägger den vilande.
Men däremot finns det småföretagarnas akassa du kan vara med i som företagare, men du har precis som i de andra akassorna ingen ersättningsrätt förrän du kursar eller lägger ner verksamhete.

Skaffa ett enkelt och bra bokföringsprogram, SPCS är ett bra sådant och kostar inte många kronor om du vill köpa det. Ännu billigare på nätet :3freak

Tänk på att du får dra av för telefon, bredband och dylikt som behövs för att kunna bedriva verksamheten. Det behöver inte vara tecknat på firman utan det räcker med att det är tecknat på dig som privatperson.
Spara ALLA kvitton! Ordning och reda är A och O, skaffa pärmar och en kopiator vid starten och kopiera alla viktiga papper så du har dubletter av allt. Kvitton sorterar du i datumordning.

Eller så gör du som jag gjorde när jag startade firma, la allt i en plastmapp och åkte till revisorn så fick han fixa allt. Detta är smidigast och enklast, men räkna med att det kostar 8-10k per år för en liten enmansverksamhet isåfall. Men då blir det inga fel och du kan alltid fråga om det är något. Så inget fel att börja med en revisor som kan lära dig en del, det är värt pengarna.

www.gnucash.org <-- gratis bokföringsprogram (gratis som i GRATIS på riktigt) Jag har då inte fått kläm på det än....:3freak

Enda nackdelen jag kan se är att du inte längre är berättigad till a-kassa när du skaffar FA-skattsedel som du ska ha i detta fallet.
Så skiter det sig och du blir uppsagd från nuvarande arbete så har du ingen a-kassa, om du mot förmodan inte lägger ner firman eller lägger den vilande.

Just det som är problemet. Jag är redan varslad.

Om man kör enskild firma och den konkar blir det utmätning i ens hem då?

Men vilka eventuella skulder skulle bli så pass stora att de inte skulle vara hanterbara i en verksamhet som rullar vid sidan om ordinarie sysselsättning?

Det skulle kunna tänkas vara
-leasingavtal
-lån till verksamheten
-löpande avtal
?

Detta förutsatt att man sköter sina skatter. Och enligt tips som lämnats tidigare är månatliga deklarationer och rimligt preliminärskatt ett bra sätt att hålla detta i schack. Man bör även förstå principen bakom enskild firma, att hela vinsten ska beskattas som lön, förr eller senare.

Minst 100.000kr i kontanter eller apportegendom som kan användas för verksamheten. Använder man egendom ska intyg på detta finnas och det ska vara värderat av person godkänd för detta.

Last edited:
Detta förutsatt att man sköter sina skatter. Och enligt tips som lämnats tidigare är månatliga deklarationer och rimligt preliminärskatt ett bra sätt att hålla detta i schack. Man bör även förstå principen bakom enskild firma, att hela vinsten ska beskattas som lön, förr eller senare.
När jag gick starta eget-kurs för en massa år sen så hälsade vi på hos skattmasen, och frågan om skatten ställdes så klart, hur många % betalar man i skatt på x kr i vinst? Men det kunde dom där jonen inte svara på, dom pratade schablonavdrag hit å hokuspokus dit, men ingen kunde svara på hur många pengar man fick kvar i handen på tex 100kr i vinst :huvet Det här gällde enskild firma ska väl sägas då :)

Välj momsinbetalning månadsvis istället för årsvis, då har man bättre koll.

Jag röstar på årsvis samt skippa att betala in preliminärskatt varje månad. Är du det minsta ekonomisk och har du "minimal" koll på din bokföring så kommer du inte få någon jättechock att du ligger tusentals kronor i minus till staten. Fördelen är att alla dina pengar är dina och du kan göra "vad du vill" med dom tills det är dags att betala in den exakta summan skatt/moms du ska betala (vilket inte är svårt att hålla koll på).

betalar du preliminärskatt varje månad så "försvinner" dessa pengar från ditt konto och du kan inte göra något med dom, och då är det ju mycket roligare att ha pengarna och kunna köpa utrustning eller whatever till företaget med oskattade pengar.
Alltid roligare att få nånting för pengarna än att dom bara försvinner i det stora svarta hållet vi kallar "skatt". ;)

Då får jag ändra båda inläggen om momsinbetalning. Ta kvartalsvis istället. Tycker i alla fall jag fungerar betydligt bättre.

Men låt säja att jag har betalt 10 000 i skatt på min firma under 08. det visar sig att jag bara ska betala 8000. Får jag själv se till så det där blir rätt eller är masen så sjysst så dom meddelar att:
"Oj, du har betalt för mkt och får tillbaka 2000.-" (Som vid vanlig deklarering?)

HAr googlat lite och hittat lite forum där folk disskuterar detta med att ha en enkild firma och samtidigt gå på a-kassa. Vissa säger att det går bra andra säger att det inte gör det.

Någon här som vet säkert? Kanske någon som gör det redan???

HAr googlat lite och hittat lite forum där folk disskuterar detta med att ha en enkild firma och samtidigt gå på a-kassa. Vissa säger att det går bra andra säger att det inte gör det.

Någon här som vet säkert? Kanske någon som gör det redan???

Kontakta din A-kassa och fråga. Tror det skiljer sig för respektive kassa och att reglerna ändrar sig med tiden + att det alltid är en bedömningsfråga från fall till fall.

Glöm inte att anteckna namnet på den som du har fått svar ifrån. Givetvis är ett skriftligt svar värt mer än ett muntligt ifall det blir problem efteråt.

Last edited:
Jag vet inte heller men jag TROR att det HAR VARIT så här:

Jag _har för mig_ att om du bedrivit enskild firma på hobbybasis innan du blir arbetslös kan du fortsätta att bedriva den utan att A-kassan påverkas.

Ungefär som att om du bär ut tidningar innan ditt vanliga jobb men sedan får sparken från ditt vanliga jobb får du fortsätta med tidningsrundan och ändå ha full A-kassa från det andra jobbet.
Men om du tar en tidningsrunda efter att du har blivit arbetslös så räknas det av från din A-kassa.

100.000 idag. Men jag har hört att det skall bli billigare, kolla upp det. Sen finns ju möjligheten att starta ett AB i UK, det kostar 1pund!

Om du kör enskildfirma så behöver du inte gå till en revisor som fixar dina papper om du inte vill/kan eller orkar själv, det räcker med en redovisningskonsult. Betydligt billigare. Har du AB så MÅSTE du gå till en revisor som fixar dina årsbokslut.

Om du driver EF så kan du grovt räkna med att skatta bort 50-60% av vinsten. Därför är det bra att hitta saker som firman kan betala åt dig så du slipper en vinst.

Här är lite länkar du kan lägga några timmar på!
http://www.skatteverket.se/
http://www.smakassa.se/index.html
http://www.startaeget.se/
http://www.bry.se/index.html
http://www.bolagsverket.se/
http://www.foretagarna.se/

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...