Ni som kör egen firma?

Min redovisningskonsult hävdar att de 100000kr som krävs för ett AB kommer att slopas inom kort. Någon som vet mer om det? Verkar ju helt klart vara värt att vänta isf.

Min redovisningskonsult hävdar att de 100000kr som krävs för ett AB kommer att slopas inom kort. Någon som vet mer om det? Verkar ju helt klart vara värt att vänta isf.

Saxat ut Redovisningskonsulten nr 1 2008:

"Ett enklare aktiebolag
En särskild utredare ska ta ställning till om kravet
på lägsta tillåtna aktiekapital för privata aktiebolag
bör sänkas. Bakgrunden till detta är bland
annat att i Europa finns en trend mot sänkta eller
slopade krav på aktiekapital för bolagsformer
som motsvarar svenska privata aktiebolag.
I Spanien har kravet på visst aktiekapital
sänkts kraftigt och i Storbritanien har sedan
lång tid tillbaka gällt att ett privat aktiebolag inte
behöver ha mer än ett pund (cirka 14 svenska
kronor) i aktiekapital.
I Frankrike har kapitalkravet i vissa aktiebolag
helt slopats.
Utredaren ska analysera för- och nackdelar
med nuvarande bestämmelser och överväga
lösningar med ett lägsta tillåtna aktiekapital på
50 000 kr på alternativt 20 000 kr eller att helt
slopa kravet på aktiekapital."

Saxat ut Redovisningskonsulten nr 1 2008:

"Ett enklare aktiebolag
En särskild utredare ska ta ställning till om kravet
på lägsta tillåtna aktiekapital för privata aktiebolag
bör sänkas. Bakgrunden till detta är bland
annat att i Europa finns en trend mot sänkta eller
slopade krav på aktiekapital för bolagsformer
som motsvarar svenska privata aktiebolag.
I Spanien har kravet på visst aktiekapital
sänkts kraftigt och i Storbritanien har sedan
lång tid tillbaka gällt att ett privat aktiebolag inte
behöver ha mer än ett pund (cirka 14 svenska
kronor) i aktiekapital.
I Frankrike har kapitalkravet i vissa aktiebolag
helt slopats.
Utredaren ska analysera för- och nackdelar
med nuvarande bestämmelser och överväga
lösningar med ett lägsta tillåtna aktiekapital på
50 000 kr på alternativt 20 000 kr eller att helt
slopa kravet på aktiekapital."

Nice. Tack!

Ja och jo, det var ganska självklart. Men det framgick inte riktigt av annonsen, den känns missvisande.

Så är det alltid vid köp av lagerbolag. Inte lätt att veta, men med tillämpning av den vanliga prinipen; "If it´s too good to be true..." så får man ju en hint. :)

Hade faktiskt en nisse som ringde från ett företag för någon vecka sedan som ville sälja något i denna stilen till mig/mitt företag (jag har enskild firma).
Alltså göra om det till ett LTD (brittiskt aktiekapital med filial i sverige).

Tror det jävla samtalet tog 40 minuter, han gav sig verkligen inte (och jag spelade med lite och underhållde mig själv hehe).

Först och främst ringer idioten vid runt halv sex en fredagkväll, inte världens smartaste tillfälle att ringa någon affärsmässigt...
Men kort och gott sa jag "visst, maila över lite info till mig så ska jag kolla upp det under helgen" då han själv redan nämnt min mail och att han skulle ringa upp på måndag för att säkerhetsställa allt.
Men nej, det gick ju inte, det vore såååå mycket bättre om jag bara gav honom mina 16 siffror som står på framsidan av företagets kontokort... YEAH FUCKING RIGHT!... inte en chans i världen att jag ens nämner en av dom siffrorna.

Han tyckte helt klart att jag skulle ta denna unika chansen :rofl varför inte fira fredagkvällen med ett nytt företag och slippa det personliga ansvaret!? jag frågade varför inte fira en tråkig måndag med det istället?... njaaa men alltså... vad sa du att ditt företag hade för bank?... zZzZzZzZz

Tillslut började jag tröttna samt noterade att han började bli mer och mer arg :D så jag avslutade samtalet med att "kan ni inte maila mig lite simpel info så vet jag inte riktigt vad ni kan göra för mig eller mitt företag, tack, hej då."

http://se.panlegis.com/ <--- deras hemsida - och förövrigt så ringde dom från ett hemligt nummer, bara det är ju uselt.

http://www.blocket.se/vi/13932464.htm?ca=11_s

Intressant! Känns lite mystiskt, vem står för det egna kapitalet?

Ingen, då det är ett LTD-bolag. Du kan teckna allt själv i England istället för att betala massa tusenlappar, enda nackdelen om du gör det själv är att det tar 13 månader innan du har det i drift här i Sverige. Men har du inte bråttom så är det ett bra alternativ.
Frågan är hur länge det dröjer innan myndigheterna ändrar reglerna så att dessa bolag ej får kallas för AB utan kanske måste ha ett tillägg eller dylikt...

TS: Det finns ett tredje alternativ. När du går ut i arbetslöshet går du in på a-förmedlingen och presenterar din idé. Då kan du om du har tur få din a-kassa som startbidrag i exempelvis 6 månader. Med a-kassans tillåtelse, efter 6mån kan du utvärdera hur det gått. Antingen stänger du ner verksamheten och går på a-kassa eller så kan du få förlängd tid på arrangemanget max 12 mån tror jag. Eller det bästa alternativet är att det funkar skitbra efter 6 mån och du klarar dig själv.

Detta är inget du kan kräva, men själv blev jag erbjuden detta men jag nappade inte, tog ett jobb istället senare. (hade tur)

Då slipper du krånglet med a-kassa och en egen firma.

Själv har jag en annan firma som AB, men jag tar ingen lön där. efter typ 10 blanketter fick jag a-kassa ändå... Så visst går det men det är krångligt

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år