Enskild firma passar dig bäst. Enkelt och bra, inga svårigheter med taxering osv, billigt då det kostar gratis.
Välj momsinbetalning månadsvis istället för årsvis, då har man bättre koll.
Enda nackdelen jag kan se är att du inte längre är berättigad till a-kassa när du skaffar FA-skattsedel som du ska ha i detta fallet.
Så skiter det sig och du blir uppsagd från nuvarande arbete så har du ingen a-kassa, om du mot förmodan inte lägger ner firman eller lägger den vilande.
Men däremot finns det småföretagarnas akassa du kan vara med i som företagare, men du har precis som i de andra akassorna ingen ersättningsrätt förrän du kursar eller lägger ner verksamhete.
Skaffa ett enkelt och bra bokföringsprogram, SPCS är ett bra sådant och kostar inte många kronor om du vill köpa det. Ännu billigare på nätet
Tänk på att du får dra av för telefon, bredband och dylikt som behövs för att kunna bedriva verksamheten. Det behöver inte vara tecknat på firman utan det räcker med att det är tecknat på dig som privatperson.
Spara ALLA kvitton! Ordning och reda är A och O, skaffa pärmar och en kopiator vid starten och kopiera alla viktiga papper så du har dubletter av allt. Kvitton sorterar du i datumordning.
Eller så gör du som jag gjorde när jag startade firma, la allt i en plastmapp och åkte till revisorn så fick han fixa allt. Detta är smidigast och enklast, men räkna med att det kostar 8-10k per år för en liten enmansverksamhet isåfall. Men då blir det inga fel och du kan alltid fråga om det är något. Så inget fel att börja med en revisor som kan lära dig en del, det är värt pengarna.