Ni som har lite koll på GPS marknaden Se hit!!!

DwD skrev:
2265189 :D

eller som "Ja här på högersida var det HanneZ som krashade för att han pillade för mycket på GPS'en"

är det stor skillnad på tomtom3 å 5an?
vad gäller tomtom så verkar ju tomtom rider eller var den heter ett bra alternativ
Tomtom 5 tillsammans med plus-kartorna är _betydligt_ mycket bättre än 3:an. Jag har en testversion på datorn om du vill ha :gnissla...

Biturbo skrev:
2265309 Är det bara stömförsörjning från batterier till denna?

Nope. Går lätt att koppla till hojjens elsystem. Jag fick med en cig-kabel som jag modifierade lite och fick att passa i hojjens eluttag.

Starstriker skrev:
2262484 Jag köpte en Garmin 60CSx för några månader sedan. Ser ut som en svullen mobiltelefon ung. Funkar klockers. Har dessutom det nya känsliga SIRF-chippet.

Navigationen (vägangivelser och "direktiv") funkar utmärkt.

Knapparna är lite för små att pillra med när man kör, även om det går. För det mesta behövs det inte pillas under färd. Finns ju även GPSer som är mer anpassade för MC/bil, men jag ville ha en som jag kan bära med mig i skogen, på joggingturen, i båten osv osv. GPS 60 CSx en är en mycket bra kompromiss och jag är nöjd.

Vad använder du för fäste när du har den på hojen?

Har spanat in touratechs fästen, finns det några alternativ?

Kongo skrev:
2262686 Problemet är när jag Klickar pår "Garminsymbolen" så får jag bara upp en karta över Europa, där jag kan ladda ner olika städer, får ingen "Mapsource".. eller så är jag blind :va

Om jag fattade rätt så har du en Streetpilot c320? Med den så medföljer ej Mapsource vid köp utan den nyttjar G-start programmet för överföring. Mapsource medföljer däremot till exempelvis en GPSMap 60CSX som det var tal om tidigare. Nåt mer du undrar över så är det bara att fråga, ska nog kunna räta ut en del frågetecken hoppas jag :tummenupp

Edit: Ytterligare förtydligande, blev lite luddigt. Mapsource är ett kartvisningsprogram, medföljer när man köper en detaljerad karta (ex City Navigator), inte nödvändigtvis när man köper en viss GPS-enhet.

Last edited:
Hade bestämt mig för en Garmin quest 2 men efter att ha läst allt positivt om
GPSMap 60CSX så vet jag inte längre. Ska ha gpsen på motorcykel, i bil och på
vattenskoter, förslag på vilken som är bäst tack. Vad jag fattar så ingår inga bil
eller bluechart (båtkartor) kartor till GPSMap 60CSX utan man måste köpa dessa separat.
Bil karta ingår därimot i quest 2.

gurrah skrev:
2267552 Vad använder du för fäste när du har den på hojen?

Har spanat in touratechs fästen, finns det några alternativ?

Touratech har väldigt robusta hållare. Jag valde en sån eftersom jag ska ut på en ganska krävande tripp där jag misstänker att det kommar skramla en hel del. Hållaren är i aluminium med rejäla gummidämpare.

Vet även att Garmin har egna hållare i plast, men jag tror inte att de lämpar sig för offroadkörning. Ska du däremot köra gata så fungerar den nog bra.

KTM 620 skrev:
2267745 Hade bestämt mig för en Garmin quest 2 men efter att ha läst allt positivt om
GPSMap 60CSX så vet jag inte längre. Ska ha gpsen på motorcykel, i bil och på
vattenskoter, förslag på vilken som är bäst tack. Vad jag fattar så ingår inga bil
eller bluechart (båtkartor) kartor till GPSMap 60CSX utan man måste köpa dessa separat.
Bil karta ingår därimot i quest 2.

Well, nu är ju jag lite partisk, men jag skulle valt GPS 60 pga mobiliteten. Lätt att ta med sig överallt.

KTM 620 skrev:
2267926 Ok stämmer det att det inte är med några kartor till GPSMap 60CSX?

Vettefan. Jag fick med ALLA kartor i samband med att jag fick min, men vi är ju delsponsrade av Garmin så de bjöd på alla kartor i samband med att vi köpte GPSerna.

Hursomhelst ska du inte köpa din GPS i Sverige. Det är rena rånet. Köp den utomlands (på nätet) så får du gott om slantar över att köpa kartor för. (Såg en 60Cx på Ebay för $230, och då var det bara 2h kvar på auktionen)
Har även sett att vissa kartor finns att ladda ner "gratis" om man letar lite.

Last edited:
GPSMap 60CSX säljs i regel utan kartmaterial (innehåller en odetaljerad baskarta för att på ett ungefär se sin position). City Navigator säljs som ett bilkit med kartmaterial och hållare med mera.

Sådärja, nu var GPSMap60Csx beställd, anländer troligen under morgondagen!
Ska bli så himla gött, nu gäller det bara att fixa fästet på hojen å skaffa ett gäng kartor!

gurrah skrev:
2268460 Sådärja, nu var GPSMap60Csx beställd, anländer troligen under morgondagen!
Ska bli så himla gött, nu gäller det bara att fixa fästet på hojen å skaffa ett gäng kartor!

Grattis. Bra köp. Du kommer inte att ångra dig. Vill du ha fästet kvickt är det bara för dig att åka iväg till Lidköping och köpa det hos Touratech där. Friluftskartan finns att ladda ner "gratis", men City Select får du nog köpa. Mycket bra karta för övrigt. Varenda liten vägstump finns med. Även grusvägar! (plus all info du kan tänka dig om mackar, kyrkor, rastställen, sevärdheter osv osv)

Det är alltså inte att rekommendera att köpa en Garmin Vista C(x) eller?
Det är en present så man vill ju inte vara för frikostig :gnissla

Själv kör jag med ett hopplock i bilen, holux gm-210 'mouse' som antenn, Tungsten C som display/processor och Viamichelin Mapsource 1.3 (gammalt som gatan) som kartprogram.
Funkar klockrent förutom några små bekymmer, det tar jävligt lång tid att hitta sateliter 'kall', och kartorna/programmet är som sagt ganska out of date.
Men prismässigt är det en fullträff

Så gott folk.
Köpte mig en Mitac Mio C510E och kan säga att den fungerar helt perfekt, Ända nackdelen är att ja kan inte traska rakt ut i skogen, då står fortfarande "pilen" kvar vid vägen.
Mvh Ola

Nemal skrev:
2271342 Ända nackdelen är att ja kan inte traska rakt ut i skogen, då står fortfarande "pilen" kvar vid vägen.
Mvh Ola

Det vad orsaken till att jag sålde min Navman och köpte en Ipaq som jag kör TomTom i när jag åker bil eller hoj. När jag är i skogen så kör jag Fugawi med gröna eller blå kartan i den. Om jag får lust att Geocacha så kör jag Vito Navigator. Sånt här går ju oftast inte att göra i en dedikerad navigator, en PDA är mycker mer flexibel.

Peterlan skrev:
2271387 Det vad orsaken till att jag sålde min Navman och köpte en Ipaq som jag kör TomTom i när jag åker bil eller hoj. När jag är i skogen så kör jag Fugawi med gröna eller blå kartan i den. Om jag får lust att Geocacha så kör jag Vito Navigator. Sånt här går ju oftast inte att göra i en dedikerad navigator, en PDA är mycker mer flexibel.

Well, min Garmin 60Cs funkar finfint till allt såntdär ;)

Errko skrev:
2267645 Om jag fattade rätt så har du en Streetpilot c320? Med den så medföljer ej Mapsource vid köp utan den nyttjar G-start programmet för överföring. Mapsource medföljer däremot till exempelvis en GPSMap 60CSX som det var tal om tidigare. Nåt mer du undrar över så är det bara att fråga, ska nog kunna räta ut en del frågetecken hoppas jag :tummenupp

Edit: Ytterligare förtydligande, blev lite luddigt. Mapsource är ett kartvisningsprogram, medföljer när man köper en detaljerad karta (ex City Navigator), inte nödvändigtvis när man köper en viss GPS-enhet.
Tackar för hjälpen! Laddade hem Mapsource så nu får jag fina små dödskallar vid Fartkamerorna :tummenupp

Peterlan skrev:
2271387 Det vad orsaken till att jag sålde min Navman och köpte en Ipaq som jag kör TomTom i när jag åker bil eller hoj. När jag är i skogen så kör jag Fugawi med gröna eller blå kartan i den. Om jag får lust att Geocacha så kör jag Vito Navigator. Sånt här går ju oftast inte att göra i en dedikerad navigator, en PDA är mycker mer flexibel.
Vilken Ipaq e de du har?
Har en jobbakompis som ska köpa min så ja kan ha en navi i skogen oxo, Någon spec. du rekomendera?
Mvh

Nemal skrev:
2271483 Vilken Ipaq e de du har?
Har en jobbakompis som ska köpa min så ja kan ha en navi i skogen oxo, Någon spec. du rekomendera?
Mvh
Jag har en gammal 2110. Kolla efter nån med bra batteritid om du ska knata omkring i skogen. Wifi är också bra om du vill surfa när du inte är hemma (öppna nätverk finns överallt). En med VGA-skärm är ju fränt, men inte alls nödvändigt, om du inte hittar nån till vettigt pris. Man ser kartorna lika bra ändå. En Bluetooth GPS-puck måste du också ha, jag köpte en Globalsat BT-338 på Dustin, den har nya Sirf III chipsetet, som är överlägset dom gamla. Mottagaren fungerar perfekt även inomhus en bra bit från fönstret. I bilen ligger den i handskfacket och fungerar även där. Polaren lade sin i en väska i skuffen på bilen och det gick det med. Jag köpte en Brodit hållare till bilen, med laddning och en liten förstärkare med högtalare. Till hojen har jag inte riktigt löst det än, finns liksom ingen bra plats att sätta hållaren på. Funderar att göra nåt så den kan ligga ovanpå tanken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT