Ni som har lite koll på GPS marknaden Se hit!!!

Starstriker skrev:
2262676 Skulle tro att du öppnar filen (som innehåller waypoints för alla fartkameror) i Mapsource och för över informationen därifrån till GPS:en. Sen kopplar du lämpligen ett waypointlarm till dessa waypoints så att GPSen tjuter 100-200 meter innan kameran så att du hinner bromsa....
Problemet är när jag Klickar pår "Garminsymbolen" så får jag bara upp en karta över Europa, där jag kan ladda ner olika städer, får ingen "Mapsource".. eller så är jag blind :va

Såg precis en GPS 60Cx till salu på ebay. $235 och det är 2h kvar. Det är SNORBILLIGT om det är någon som vill ha en bra GPS. Tror den kostar 5000 i Sverige.... Hade jag inte redan en skulle jag klippa till direckt..

Kongo skrev:
2262686 Problemet är när jag Klickar pår "Garminsymbolen" så får jag bara upp en karta över Europa, där jag kan ladda ner olika städer, får ingen "Mapsource".. eller så är jag blind :va

Öppna Mapsource och sen öppnar du filen där?

Starstriker skrev:
2262706 Såg precis en GPS 60Cx till salu på ebay. $235 och det är 2h kvar. Det är SNORBILLIGT om det är någon som vill ha en bra GPS. Tror den kostar 5000 i Sverige.... Hade jag inte redan en skulle jag klippa till direckt..

Då kan ja köpa din för 3 lax så kan du köpa den... Vill ha en helst igår. Okej? :pannkyss

Nemal skrev:
2262723 Då kan ja köpa din för 3 lax så kan du köpa den... Vill ha en helst igår. Okej? :pannkyss

Min ligger tyvärr på en lastbåt på väg ner till Seoul just nu.
Fan, man kanske ska köpa på sig lite pryttlar därborta när man kommer dit. Någon som vet vad som är billigt i Korea?

Nemal, har du ingen GPS så slå till. Säljaren hade 74/74 positiva betyg.

Starstriker skrev:
2262596 Det är inte programvaran jag talar om (finns gott om olika programvaror) utan själva kartorna. Ett riktigt bra program för kart/rutt-hantering etc är Touratechs TTQV.

Och SIRF kanske inte är ett chip, men jag har iaf såndära SIRF i min gepes.
Garmin i sig står ju inte för kartorna, det är det två andra bolag som gör. Teleatlas o va de andra nu heter.

Starstriker skrev:
2262898 Säljer dom under egna varumärken?
Nä men det är ju där kartorna kommer ifrån från början. Så så länge man köper en programvara vars karta är från samma typ så är dom nästan identiska.

Starstriker skrev:
2262484 Jag köpte en Garmin 60CSx för några månader sedan. Ser ut som en svullen mobiltelefon ung. Funkar klockers. Har dessutom det nya känsliga SIRF-chippet.
....

Verkar ju positivt. Funderar på en sådan eller en Quest 2. Jag har inte fått full koll på skillnaden mellan dessa två, men du verkar ju vara insatt? Som jag fattat det ingår inga kartor i 60CSx, samt att den inte "talar". Men har Quest 2 den nya typen av chip? Jag har även hört att den ska vara hyfsat långsam i skärmuppdateringen, någon som kan bekräfta?

Blev grymt sugen på GPS nu!

Har en Tomtom Rider som jag flyttar mellan hojen och bilen med ett enkelt handgrepp (som det heter). Är jävligt nöjd med den - några småsaker som irriterar men som tydligen är åtgärdade i senaste firmwaren som jag inte laddat ner än.

Förutom att vara kompetent GPS så kommunicerar den via bluetooth med headseten (ja, följer med två, ett att montera i hjälmen och ett att använda i bilen) OCH mobilen. Ringer det medans du är ute och åker så kommer det upp på skärmen så du kan se vem som ringer och sedan välja att svara eller ej genom att peta på skärmen. Samma sak om det kommer SMS så läser du dem direkt på skärmen, hur smidigt är inte det när man är ute på hojen?

Har köpt till John Cleese som navigatorröst och det var väl sisådär, lite småkul men alldeles för lite variation.
Bland det första jag gjorde var att ladda ner fartkameror och installera dessa (pissenkelt), sedan väljer man själv hur lång förvarning man vill ha, olika lång beroende på gällande hastighetsbegränsning.

Det enda tråkiga var väl priset, hamnade på lite drygt 6.200 med frakt och bilhållare som extra tillbehör.

Använder Garmin nuvi 300, tycker den är kanon, lätthanterlig och smidig. Dock så behövs kartorna uppdateras, köpte min i april och kartorna är c:a ett år gamla, så många av nybyggen är inte inlagda, en nackdel då jag är på många sådana i jobbet. En kollega har en mio någonting, visserligen lättare att lägga in rutter, om man ska till flera ställen samtidigt, men tycker det är för mycket "plotter" i skärmen, och den är allmänt slö i menyerna, samt att man är tvungen att använda penna.

Smeddie skrev:
2263480 Har en Tomtom Rider som jag flyttar mellan hojen och bilen med ett enkelt handgrepp (som det heter). Är jävligt nöjd med den - några småsaker som irriterar men som tydligen är åtgärdade i senaste firmwaren som jag inte laddat ner än.
....

Hur funkar det med att ha headsetet under hjälmen, blir det bekvämt, eller klämmer det?
Blir det inte en massa brus när man ringer under färd?

Annars är ju denna modellen ett alternativ om man bara ska ha den på hojen eller i bilen. Känns inte helt optimal att ha med sig i skogen, eller?

Starstriker skrev:
2262706

Jo... Har ngt program som heter g-start när jag kopplat i GPS:en så får jag bara ETT alternativ och det är den där europakartan som jag kan välja land på... Vad är "Mapssource"? hittar inget sån't jag :va

jag köpte en wayfinder med en gps-dosa som är som en liten tändsticksask, sedan kör jag blåtand till mobilen och handsfree för röstnavigering, funkar riktigt bra, den går sedan att ställa om till fotgängare om man ska ut och promenera i någon främmande stad...har hittills funkat skitbra för mig och jag har haft stor nytta av den då jag lyckats hitta till bulten och lite andra "måste-ställen"...

Kongo skrev:
2263728 Jo... Har ngt program som heter g-start när jag kopplat i GPS:en så får jag bara ETT alternativ och det är den där europakartan som jag kan välja land på... Vad är "Mapssource"? hittar inget sån't jag :va

Hmmm. G-start vet jag inte vad det är. Nåt sånt fick jag inte till min GPS. Säker på att du inte glömt istallera Mapsource? Tror annars att du kan tanka ner det från garmins hemsida.

Skillnaderna är inte så stora. Quest 2 är ju inte "mobil" på samma sätt. Mjukvara/menyer är i princip samma. Quest2:an är säkert bättre att ha på mc då skärm och knappar är större. Jag har dock inga problem att se min 60SCx när jag är ute och kör. Den sitter ju rakt under näsan :) Fördelen med min är att den är mer mångsidig. Går att alltid ha med den i fickan. Den är ofta med, även när jag är på "känd" mark... Kul när man är ute och flyger också!

Sen finns ju www.geocaching.com. En riktigt kul grej. En sorts världsomspännande skattjakt med "skatter" ÖVERALLT. Ligger tom några uppe på Everest. Bara i Sthlms innerstad finns det nog 200 st....

gurrah skrev:
2263321 Verkar ju positivt. Funderar på en sådan eller en Quest 2. Jag har inte fått full koll på skillnaden mellan dessa två, men du verkar ju vara insatt? Som jag fattat det ingår inga kartor i 60CSx, samt att den inte "talar". Men har Quest 2 den nya typen av chip? Jag har även hört att den ska vara hyfsat långsam i skärmuppdateringen, någon som kan bekräfta?

Blev grymt sugen på GPS nu!

gurrah skrev:
2263547 Hur funkar det med att ha headsetet under hjälmen, blir det bekvämt, eller klämmer det?
Blir det inte en massa brus när man ringer under färd?

Annars är ju denna modellen ett alternativ om man bara ska ha den på hojen eller i bilen. Känns inte helt optimal att ha med sig i skogen, eller?

Beror nog mycket på hjälmen, jag har en Shoei som Princess Leia skulle kunna ha .. hjälmhandsfreen är en platt historia med kardborre på som jag inte ens känner. Däremot så brusar det naturligtvis en del när man pratar under färd, men det funkar tillräckligt bra för att kunna snacka lite om man bara finåker lite. I värsta fall kan man åtminstone be den man pratar med vänta tills man stannat.

Går naturligtvis att släpa med i skogen också, även om den formatmässigt inte riktigt är perfekt för ändamålet.

Bifogat

• 590162.jpg
    590162.jpg
    77.1 KB · Visningar: 51
  • 590162b.jpg
    590162b.jpg
    21.7 KB · Visningar: 52
jag tycker att tomtom fungerar perfekt när man skall ta sig till ett mål,men om resan är själva målet så vet jag inte om det är den bästa lösningen.
kanske fungerar olika beroende på plattform, jag har bara testat på min qtek 8310 samt s100.

tomtom är för vägen, finns väl inga "skogskartor" till tomtom ?

fördelen med en handdator med gps vs en plattformbaserad gps är väl att man kan testa olika program, typ tomtom för vägen och något annat för skogen/vattnet,nackdelen är väl att det ibland kan bli lite fipplande för att få det att fungera.

DwD skrev:
2264906 jag tycker att tomtom fungerar perfekt när man skall ta sig till ett mål,men om resan är själva målet så vet jag inte om det är den bästa lösningen.
kanske fungerar olika beroende på plattform, jag har bara testat på min qtek 8310 samt s100.

tomtom är för vägen, finns väl inga "skogskartor" till tomtom ?

fördelen med en handdator med gps vs en plattformbaserad gps är väl att man kan testa olika program, typ tomtom för vägen och något annat för skogen/vattnet,nackdelen är väl att det ibland kan bli lite fipplande för att få det att fungera.

Va menar du med målet är vägen o vägen är målet?

AleX skrev:
2264986 Va menar du med målet är vägen o vägen är målet?

tex tomtom är gjort för att du skall knappa in en adress och sedan så visar den vägen dit(fungerar utmärkt), jag tycker inte den fungerar så bra när man bara är ute å glider och vill se naturen och vägarna runt om. tex vilka orter man passerar,sido vägar etc.
(kanske går i dom nya versionerna av tomtom bättre).

microsoft autoroute fungerar riktigt bra för det.men det får man köra på en laptop.

Eum, tomtom 5 visar vad alla vägar heter samt de intressepunkar man valt att visa. Jag tror det är en guide du är ute efter, sånna går att hyra på den lokala resebyrån :)

"Ja och om vi vänder oss till höger så ser den vi denna märkliga sten som Olof den III lämnade här efter slaget om den brunstiga Birgitta, 1426 e. Kr." :hihi

HanneZ skrev:
2265129 Eum, tomtom 5 visar vad alla vägar heter samt de intressepunkar man valt att visa. Jag tror det är en guide du är ute efter, sånna går att hyra på den lokala resebyrån :)

"Ja och om vi vänder oss till höger så ser den vi denna märkliga sten som Olof den III lämnade här efter slaget om den brunstiga Birgitta, 1426 e. Kr." :hihi
:D

eller som "Ja här på högersida var det HanneZ som krashade för att han pillade för mycket på GPS'en"

är det stor skillnad på tomtom3 å 5an?
vad gäller tomtom så verkar ju tomtom rider eller var den heter ett bra alternativ

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti