Ni som har lite koll på GPS marknaden Se hit!!!

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
R1 2001 Turbo
Tjo!
Är inne på att köpa mig en gps.
Vill gärna ha en liten som ja kan ha en hållare i bilen, samt att ja vill kunna ha den på mc:n, i fickan utan att känna att den e för stor.
Har sneglat lite på Navigon PNA6000T, Garmin iQUE 3600 och Garmin nüvi 310.
Har du provat någon av dessa eller har en, skriv gärna vad ni tycker om dom, vad som e bra och mindre bra.

ska väl kosta runt 3 - 5 tusen

Mvh Ola

Använder Nüvin, och kan säga att den är en höjdare.

Liten och smidig, lätta menyer, bra hållare, och tydlig skärm!

Den rekomenderas :tummenupp

Nemal skrev:
2262390 Tjo!
Är inne på att köpa mig en gps.
Vill gärna ha en liten som ja kan ha en hållare i bilen, samt att ja vill kunna ha den på mc:n, i fickan utan att känna att den e för stor.
Har sneglat lite på Navigon PNA6000T, Garmin iQUE 3600 och Garmin nüvi 310.
Har du provat någon av dessa eller har en, skriv gärna vad ni tycker om dom, vad som e bra och mindre bra.

ska väl kosta runt 3 - 5 tusen

Mvh Ola
Se för guds skull att inte köpa någon gammal utgående modell till bra pris från kännt märke. Vad som är absolut viktigast är att köpa nya generationens gps!

Fas 3, eller vad dom heter .. som gör det möjligt att få kontakt med sateliterna vid molnigt väder, i tunlar etc. Fram till i sommar, så har de senaste årens portabla gps'er fungerat ok sålänge det varit ok väder, samt om dom suttit i vindrutan. Men läggerm an de i handskfacket, så tappar de uppkopplingen, sen när du kommer ut från affären, så ska den leta sateliter i 15 minuter.

Med senaste generationens gps så har de grymmare kontakt..och letar inte lika länge efter sateliter. Bara tuta köra....

:tummenupp

Så, köp en nyare men mindre status-märke, än en gammal med kännt märke, om budgeten är begränsad!

Ptja att köpa en med t.ex. SIRF III chipet istället för det gamla är att föredra, det är nog det IM försöker säga. Det är grymt stor skillnad på dessa mottagare.

HanneZ skrev:
2262433 Ptja att köpa en med t.ex. SIRF III chipet istället för det gamla är att föredra, det är nog det IM försöker säga. Det är grymt stor skillnad på dessa mottagare.
Ja exakt! SIRF....

:huvet så hette det... inte fas 3, SIRF 3 ska det vara! Det är grym skillnad.. det är det enda som gäller om man ska ha något utan krångel...

Det finns dock även många andra nya chip som är minst lika bra som SIRF III så att ha just det är inget måste. Köp inget gammalt som sagt bara för då riskerar man att tappa signal när det är höga hus runt om t.ex. och det är då man oftast behöver gps'en som mest!

Jag kör just nu men tomtom blåtand och Qtek s200
Och är grymt nöjd..
qteken är telefon, handdator, mp3spelare mm mm o när jag kör bil /hoj är den gps
Så otroligt smidigt.
Kostnad ca 1200för gps
O ca 5000för qtek...

Samma gps använder jag till min ipaq 3970 (lite större skärm än qteken) o de funkar skitbra..
Hade en gammal typ av gps till den innan... men den hade sitt egna liv..

Jag köpte en Garmin 60CSx för några månader sedan. Ser ut som en svullen mobiltelefon ung. Funkar klockers. Har dessutom det nya känsliga SIRF-chippet.

Navigationen (vägangivelser och "direktiv") funkar utmärkt.

Knapparna är lite för små att pillra med när man kör, även om det går. För det mesta behövs det inte pillas under färd. Finns ju även GPSer som är mer anpassade för MC/bil, men jag ville ha en som jag kan bära med mig i skogen, på joggingturen, i båten osv osv. GPS 60 CSx en är en mycket bra kompromiss och jag är nöjd.

Vad du än gör så köp den inte i Sverige. Köp på nätet från staterna eller nånstans. MYCKET billigare!

En kollega köpte en sån där blåtands-navigationsgrunka på ebay för 200.- plus frakt från Hongkong. Fungerar hur bra som helst.

AleX skrev:
2262444 Jag kör just nu men tomtom blåtand och Qtek s200
Och är grymt nöjd..
qteken är telefon, handdator, mp3spelare mm mm o när jag kör bil /hoj är den gps
Så otroligt smidigt.
Kostnad ca 1200för gps
O ca 5000för qtek...

Samma gps använder jag till min ipaq 3970 (lite större skärm än qteken) o de funkar skitbra..
Hade en gammal typ av gps till den innan... men den hade sitt egna liv..

Blev ett jäkla drag här...
Ska altså kolla så de finns SIRF 3... Har även sneglat lite på MITAC MIO C710 alt MITAC MIO C510. Någon som har någon erfarenhet av den?

Mvh Ola

Du, en sak till. När du köper GPS kan det vara kul om du har en som det finns bra kartor till. Garmin har en uppsjö grymt detaljerade kartor till sina produkter. Kartorna kostar iofs extra. Vissa kartor såsom Friluftskartan (Gröna kartan) har jag dock hittat på nätet (TPB)

Jag skulle personligen inte köpa något annat än Garmin efter att ha läst om alla som förgäves letar kartor till sina icke-garmin GPSer.

Finns några andra stora tillverkar som också verkar ha hyfsade kartor, men Garmin är överlägsen. Tro mig, jag läste kilometervis med tester innan jag slog till på min GPS 60.

Nu får jag väl hela GPS-maffian över mig, men men.

Nemal skrev:
2262513 Blev ett jäkla drag här...
Ska altså kolla så de finns SIRF 3... Har även sneglat lite på MITAC MIO C710 alt MITAC MIO C510. Någon som har någon erfarenhet av den?

Mvh Ola

Starstriker skrev:
2262525 Du, en sak till. När du köper GPS kan det vara kul om du har en som det finns bra kartor till. Garmin har en uppsjö grymt detaljerade kartor till sina produkter. Kartorna kostar iofs extra. Vissa kartor såsom Friluftskartan (Gröna kartan) har jag dock hittat på nätet (TPB)

Jag skulle personligen inte köpa något annat än Garmin efter att ha läst om alla som förgäves letar kartor till sina icke-garmin GPSer.

Finns några andra stora tillverkar som också verkar ha hyfsade kartor, men Garmin är överlägsen. Tro mig, jag läste kilometervis med tester innan jag slog till på min GPS 60.

Nu får jag väl hela GPS-maffian över mig, men men.
Nu har jag inte riktigt koll på hur garmin ställer sig mot tomtom t.ex. Dom borde va på samma nivå då både levererar mjukvara samt även levererar hårdvara. Tomtom 5 är iaf det bästa programmet jag provat på och kartorna är riktigt bra! Sen om det går att använda på sjön eller i skogen vet jag inte men som bilnavigation är det helt klart bäst enligt min mening.

Det är redan så otroligt mycket värdefull kunskap här så jag kan inte låta bli längre:

SIRF III är inte ett chip.

:hej

Markus skrev:
2262577

SIRF III är inte ett chip.

:hej

Är det en torktumlare?
SS3%20Chips.gif

HanneZ skrev:
2262532 Nu har jag inte riktigt koll på hur garmin ställer sig mot tomtom t.ex. Dom borde va på samma nivå då både levererar mjukvara samt även levererar hårdvara. Tomtom 5 är iaf det bästa programmet jag provat på och kartorna är riktigt bra! Sen om det går att använda på sjön eller i skogen vet jag inte men som bilnavigation är det helt klart bäst enligt min mening.

Det är inte programvaran jag talar om (finns gott om olika programvaror) utan själva kartorna. Ett riktigt bra program för kart/rutt-hantering etc är Touratechs TTQV.

Och SIRF kanske inte är ett chip, men jag har iaf såndära SIRF i min gepes.

Kul att ni började snacka om detta just nu :) Köpte nämligen en Garmin 320i torsdags! Hitills är jag ap-nöjd, otroligt lättanvänd! Har dessutom fått tips om en sida så man kan få den att varna för :fart-kameror, har laddat hem filen, men fattar inte alls hur jag ska få den att funka?? :va

Last edited:
Kongo skrev:
2262646 Kul att ni började snacka om detta just nu :) Köpte nämligen en Garmin 320 i torsdags! Hitills är jag ap-nöjd, otroligt lättanvänd! Har dessutom fått tips om en sida så man kan få den att varna för :fart-kameror, har laddat hem filen, men fattar inte alls hur jag ska få den att funka?? :va

Skulle tro att du öppnar filen (som innehåller waypoints för alla fartkameror) i Mapsource och för över informationen därifrån till GPS:en. Sen kopplar du lämpligen ett waypointlarm till dessa waypoints så att GPSen tjuter 100-200 meter innan kameran så att du hinner bromsa....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph