Ni som filmar från hojen.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Vad använder ni för kameror?

Jag funderar på att köpa en canon mv600 dv kamera,nån som vet nått om den är den bra/dålig..

Sen behöver man ju nått fäste till kameran oxå, vart kan man köpa det,eller ska man föröka bygga eget??

Vore tacksam för svar då jag inte vet ett skit om kameror...

Roadrunner skrev:

Jag funderar på att köpa en canon mv600 dv kamera,nån som vet nått om den är den bra/dålig..

Sen behöver man ju nått fäste till kameran oxå, vart kan man köpa det,eller ska man föröka bygga eget??

GSXR1100R gör kamerafästen.. de e de enda ja kan svara på :p

Jag rekomenderar då Canon mv600i modellen. Canon mv600 kan inte spela in via extern lins. Jag vet. :( Vill du inte ha möjlighet till det är väl kameran ett bra val.

Det är klart praktiskt att lägga kameran i tankväskan/ryggsäcken istället för att ha den på tanken (framförallt om det börjar regna). Den externa linsen sätter du på hjälmen, bakom kåpglaset eller liknande.

Har funderat på att köpa en kamera oxå och jag har fått höra att dv-kamerorna kan störas ut av tändspolarna om man ligger på höga varv. Vet inte hur mycket det inverkar på bildkvaliteten, men det kan vara värt att kolla upp iaf.

Jag har en MV600i (med analog in och DV in på) och jag är ganska nöjd med den. Dock med två undantag ... dålig mörkerfilmning samt "surrande ljud" i filmerna från bandmotorn.

Kameratrampolin tycker jag verkar onödigt ... lägg en tvättsvamp på tanken, lägg på kameran, tejpa med 2-3 remsor silvertejp i kors över alltsammans. Blir vibrationsdämpat på en gång och du behöver ingen skruvmejsel m.m. Nästan alla onboardfilmer (förutom vissa av de allra senaste) på PMC är filmade med tvättsvapsvarianten och de andra med pennkamera ...

Bygg egen kameratrampolin...bara såga ut en halvmåne för bensinlocket, bocka sedan plåten/aluminumen till lagom höjd till kameran...lätt som en plätt :fakta använd sedan skruvarna till bensinlockhållaren att fästa trampolinen i :tummenupp

JoS skrev:
Jag rekomenderar då Canon mv600i modellen. Canon mv600 kan inte spela in via extern lins. Jag vet. :( Vill du inte ha möjlighet till det är väl kameran ett bra val.

Det är klart praktiskt att lägga kameran i tankväskan/ryggsäcken istället för att ha den på tanken (framförallt om det börjar regna). Den externa linsen sätter du på hjälmen, bakom kåpglaset eller liknande.

Vart köper man en extern lins då?
Och vad kostar det..

Se till att du köper en dv-kamera med A/V-ingång.
Annars kan du inte koppla in någon hjälmkamera.

Om du inte känner för att hosta upp 2500 för att ha samma kamera som TV4 räcker en övervakningskamera från teknikmagasinet bra för enkla behov. Enda nackdelen med den vad jag märkt är att den anpassar sig långsamt till sämre ljus och klarar ljus himmel dåligt.

Ugluk skrev:
Se till att du köper en dv-kamera med A/V-ingång.
Annars kan du inte koppla in någon hjälmkamera.

Om du inte känner för att hosta upp 2500 för att ha samma kamera som TV4 räcker en övervakningskamera från teknikmagasinet bra för enkla behov. Enda nackdelen med den vad jag märkt är att den anpassar sig långsamt till sämre ljus och klarar ljus himmel dåligt.

Är det den här du menar?

Om den funkar hyffsat bra så är det ju helt klart prisvärt..

Bifogat

• 570458.jpg
    570458.jpg
    5.2 KB · Visningar: 543
Roadrunner skrev:
Är det den här du menar?

Om den funkar hyffsat bra så är det ju helt klart prisvärt..
Nä, tänkte på den här:

Bifogat

• 570468.jpg
    570468.jpg
    6.5 KB · Visningar: 532
Har inte prövat mv600 men har en annan canon kamera själv och tycker att den är grym, är dock en 3 ccd kamera vet inte om det är det på den där?

Roadrunner skrev:

Mikrofonen i min Sony DCR TRV22 suger, och jag tvivlar starkt på att den är ett undantag. Omständigt eller inte, en extern mic har fler fördelar än att man slipper mekaniska ljud från kameran. Om man som jag använder AV-ingången behövs inte bara extern mikrofon utan även en förstärkare till densamma då ingången är en line-ingång. I brist på bättre uppslag (en riktigt bra bärbar micförstärkare kostar minst 3500 och är ganska otymplig) fick det bli en Vellemanbyggsats från Elfa. Drivs precis som hjälmkameran av 12VDC och kommer såsmåningom att få sin ström från hojen.

inom fallskärmshoppning används nästan enbart sonys pc-modeller för de klarar av vibrationer å fukten bäst å vi håller ju till ute i d fri åsså :) (men kanske lite fortare.... :) )

håller med ovan.
Sonys PC6, PC8 alt 110 är grymma kameror. tål oöm behandling å fukt bra.

jag har en pc6, å filmar en hel del snowboard med, har överlevt 2 säsonger i pudersnö å slask!!!

sikta in dig på Sony!!!

Re: Re: Ni som filmar från hojen.

Mr_Eddie skrev:
Har inte prövat mv600 men har en annan canon kamera själv och tycker att den är grym, är dock en 3 ccd kamera vet inte om det är det på den där?
3ccd? Är inte det (semi)proffsprylar för 25-50 000? (Vet heller inte ett skit om kameror, men jag håller på att lära mig :) )

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP