Ni är Kärringar allihopa

Silwer:
Nä, jag tror inte heller man kan tävla med de senaste hojarna med en gamm. Åtminstone inte så länge det svänger.

IlDuce:
Jag vill också ha mer info.
Jag har sökt efter en sån vev (begagnad) i många år men inte hittat nån.
Köpte du ny?
Kostade?
Vad har du för borr? Faliconveven ger väl ända upp till 1620 på en 1500-cyl om jag inte minns helt fel.

Silwer: Med en sån motor i ett långt och lågt chassie så får de flesta moderna sporthojar i alla fall se upp så länge det går rakt fram, trots bara två ventiler, luftkylt och endast fuggar :). Men svänga? Nej, och framförallt inte med ett sånt chassie.
 
Felix skrev:
Så sant som det är sagt! En Z1000 och en norrlands sitter aldrig fel!
Känner en snubbe som kutade en oriteringsslinga genom ett träsk på typ 5 km på 45 minuter. Fixar man inte den sträckan snabbare med en R1:a är man ett jävla våp!

Rock on!

Jag antar utmaningen. :yoparty
 
Robban_C skrev:
Silwer:
Nä, jag tror inte heller man kan tävla med de senaste hojarna med en gamm. Åtminstone inte så länge det svänger.

IlDuce:
Jag vill också ha mer info.
Jag har sökt efter en sån vev (begagnad) i många år men inte hittat nån.
Köpte du ny?
Kostade?
Vad har du för borr? Faliconveven ger väl ända upp till 1620 på en 1500-cyl om jag inte minns helt fel.

Silwer: Med en sån motor i ett långt och lågt chassie så får de flesta moderna sporthojar i alla fall se upp så länge det går rakt fram, trots bara två ventiler, luftkylt och endast fuggar :). Men svänga? Nej, och framförallt inte med ett sånt chassie.


Uppemot 1700cc kan man få :) :)
Men om man vill få det att hålla så är nog 1620 att föredra :tungan :tungan
"min" vev håller 73 i slag, och är "ny", alla Falicon vevar är MKII vevar.
Med "Uddeholm" cylinder block,"California Sleeving" foder 80 mm
total overkill men det gäller ett enda race, "The Big Bash" i Detroit 16 Aug
klassen heter "Unlimited 2 Valve", ingen överladdning bara kubik, yummy,yummy
denna vev kostar??? det vill du inte veta och det kommer jag inte att tala om här

Med vänlig hälsning
Il Duce
"mupp,byfåne,föredetting,idiot osv..........................."!!!!!!
 
Last edited:
IlDuce skrev:
Uppemot 1700cc kan man få :) :)
Men om man vill få det att hålla så är nog 1620 att föredra :tungan :tungan
"min" vev håller 73 i slag, och är "ny", alla Falicon vevar är MKII vevar.
Med "Uddeholm" cylinder block,"California Sleeving" foder 80 mm
total overkill men det gäller ett enda race, "The Big Bash" i Detroit 16 Aug
klassen heter "Unlimited 2 Valve", ingen överladdning bara kubik, yummy,yummy
denna vev kostar??? det vill du inte veta och det kommer jag inte att tala om här ...
Det vill jag visst veta.
Dessutom vill jag veta mer om ventilstorlekar, kammar, portning, kompförhållande med mer.

För övrigt kan nämnas att en 1428 är 83 mm. Och då behöver man varken åka till Uddeholm eller till Califånia. Det räcker med ett helt vanligt bigblock från APE eller Vance & Hines som kan vara åtminstone upp till 85 mm (dvs 1498 cc med std slag). :7peta Och det behövde man i detta fall inte ens åka ut ur stan för att hitta för en spottstyver. :)
80-borr verkar ju bra fegt. :hihi


För övrigt får jag inte ihop några 1560 cc av 73 slag och 80 borr. :7peta
Men 1468 smakar ju inte heller så illa. :tummenupp


Edit: Vet du vad slaget och kolvarna (fabrikat?) tål vad gäller blåvarvning?
Är kolvarna kortare eller har du bara höjt blocket för att kompensera för slaget?
 
Last edited:
Förlåt :( :(
Jag var otydlig i min framställan
Vet faktiskt inte vad priset blir för det är mera delar på samma order återkommer
när allt finns här "hemma"

Och även vad gällande borr-slag var jag otydlig
85borr x 73 slag "Arias piston unfinished dome" kolvar som skall bearbetas,
och det är här Uddeholm klumpen kommer in i bilden pga jag gör alla maskinjobb själv så vill jag göra ett eget block, men jag stötte på patrull när jag gjorde foder så därför blir det California Sleeving

En GPz 1100 -84 topp är stommen kanske mina gam Leineweber kammar
får plats vi får se
 
Last edited:
IlDuce skrev:
Och lån på mcn behöver jag inte ta, för pga mitt yrke "ramlar" det på mig motorcyklar :) :) Och som landet ligger just nu har jag det behöver :)

Aha, ytterligare en som inte fixar ironi riktig?? :rofl

(Bara måste) Har du ett yrke där det ramlar hojar på dej?
Få se, antingen är du en mindre framgångsrik stuntman eller hälare i Landskronatrakten? (Obs, jag skojar) :tummenupp :)
 
Last edited:
IlDuce:
Får fortfarande inte ihop det. Det blir inte 1560 med det slag/borret heller. Den här gången blev det 1656. Finns grejorna överhuvudtaget i den verkliga världen?:hihi

Vad ska du ha för spjällhus? Original är väl 34 mm på GPZ om jag inte minns fel och det är ju lite magert till den volymen. Borrar du spjällhuset för större spjäll? Eller tar du den fega vägen och byter till fuggar? :7peta

Vad blir det för ventilstorlekar?
Hur gör du med stiften? Flyttning?
Vad planerar du för kompressionsförhållande?
Hur gör du med kolvkylningen? Eller hoppar du över det eftersom du bara ska bänkköra? (riktiga karlar bygger för gatåka :7peta :rofl )
Vad har kammarna för värden?

Är liksom nyfiken på bygget eftersom jag bygger en liknande puffra (dock med siktet mer intsällt på botten och mellanregister) till min Bimota).
Även nyfiken på kostnad för vev. :)
 
UrbanTiger skrev:
Läser inte aööa inlägg och jag skiter i vilket.
Åk om kring på ditt gamla as och tro att det är en världsmästarmaskin.
Att åka Z1000 kan inte vara kul jämt men säkert ganska spännande för vad som händer härnäst :gnissla
Var det mig du menade?
 
Hade jag varit som er , Robban o IlDuce , så hade jag fört den diskussionen via PM istället. De som har de kaxigaste åsikterna om det ni diskuterar , lär väl troligen vara de som varken förstår charmen med att bygga eller charmen med äldre racerjärn som även idag klipper moderna racerhojar på strippen.... Verkar som det är lite svårt att förstå för de pojkarna... :rolleyes: Det är ju mycket mer manligt att åka minimoto på 49 sketna kubik , 55 km/h , slå sig på bröstet o tycka att man är kung.. :hihi. DET är minsann världsmästarmaskiner det !! :arsele
 
Har inte den här tråden självdött än!?
Om man läser villkoren för vilka som har tillträde till den här sidan så står det "SPORTHOJAR, andra göre sig icke besvär" om jag inte är ute å cyklar?
Det vet väl alla att visst va gammel-skrammel feta å grymma på sin tid, men med dagens hojar så är dom väl som bäst halvskapliga tourers?..på sin höjd!
Har själv haft en gpz från 84 och hoppas att den används som bojsänke idag..
Nä, moderator, ta ditt ansvar och döda den här tråden.. PLEASE!!
 
badcat skrev:
Har inte den här tråden självdött än!?
Om man läser villkoren för vilka som har tillträde till den här sidan så står det "SPORTHOJAR, andra göre sig icke besvär" om jag inte är ute å cyklar?
Det vet väl alla att visst va gammel-skrammel feta å grymma på sin tid, men med dagens hojar så är dom väl som bäst halvskapliga tourers?..på sin höjd!
Har själv haft en gpz från 84 och hoppas att den används som bojsänke idag..
Nä, moderator, ta ditt ansvar och döda den här tråden.. PLEASE!!
Ursäkta att vi med äldre hojar vill vara på SH.
Mina två anledningar är följande:
1. Jag har alltid gillat sporthojar och RR.
2. Det finns idag inget aktivt och bra forum för oss med
bojsänken och annat skrot :D
Visst det finns märkesklubbar, men de är ofta lite väl insnöade på sina märken.
Sedan hoppas jag att vi gubbar kan tillföra några erfarenheter vi gjort
genom de tabbar och stolleprov som vi var med om på forntiden.
Just my 2 ettöringar
 
badcat skrev:
Har inte den här tråden självdött än!?
Om man läser villkoren för vilka som har tillträde till den här sidan så står det "SPORTHOJAR, andra göre sig icke besvär" om jag inte är ute å cyklar?
Det vet väl alla att visst va gammel-skrammel feta å grymma på sin tid, men med dagens hojar så är dom väl som bäst halvskapliga tourers?..på sin höjd!
Har själv haft en gpz från 84 och hoppas att den används som bojsänke idag..
Nä, moderator, ta ditt ansvar och döda den här tråden.. PLEASE!!
TL1000 är ett bojsänke på bana, tung och slö :D
 
badcat skrev:
Har inte den här tråden självdött än!?
Om man läser villkoren för vilka som har tillträde till den här sidan så står det "SPORTHOJAR, andra göre sig icke besvär" om jag inte är ute å cyklar?
Det vet väl alla att visst va gammel-skrammel feta å grymma på sin tid, men med dagens hojar så är dom väl som bäst halvskapliga tourers?..på sin höjd!
Har själv haft en gpz från 84 och hoppas att den används som bojsänke idag..
Nä, moderator, ta ditt ansvar och döda den här tråden.. PLEASE!!

Skulle tro att många här på SH är intresserade av både gamla och nya hojar. Det ena utesluter ju trots allt inte de andra, eller?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top