Newbie fråga

skewnkie

Retta
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1 -07
Har en lite newbie fråga angående framlysena på en mc. Kör en cbr 600 rr -08, har sett att vissa har tänt båda lamporna utan att ha på helljuset. Hur lyckas man med detta? =) Tycker det är sjukt mkt snyggare när båda framlamporna lyser istället för bara 1.

Ha de gött alla så syns vi på vägarna i sommar!
 
Håller med , det är snyggt när båda lampor lyser.

Det jag gissar man får byta är, sockel så du får dit en hel/halvljus lampa.
Sen koppla om lite sladdar från halvljus och vice versa. Någon annan kan säkert förklara bättre.
 
Det går tyvärr inte att få till detta på CBR av din årsmodell.

Skillnaden mellan lamporna är att höger (halvljus) är riktad nedåt och vänster (helljus) är riktad åt sidan, se bild. Det kvittar alltså om du byter lampor, socklar och kopplar ström i all oändlighet.

Antingen kör du med helljuset på (det bländar inte närmvärt på dagtid) eller så klipper du av styrpinnarna på glödlampan i vänstersidan och stoppar i lampan så ljuset riktas "nedåt", men då är du tyvärr helt utan helljus.
 
Det går tyvärr inte att få till detta på CBR av din årsmodell.

Skillnaden mellan lamporna är att höger (halvljus) är riktad nedåt och vänster (helljus) är riktad åt sidan, se bild. Det kvittar alltså om du byter lampor, socklar och kopplar ström i all oändlighet.

Antingen kör du med helljuset på (det bländar inte närmvärt på dagtid) eller så klipper du av styrpinnarna på glödlampan i vänstersidan och stoppar i lampan så ljuset riktas "nedåt", men då är du tyvärr helt utan helljus.

Har inte USA modellen dubbla ljus?
 
Det går tyvärr inte att få till detta på CBR av din årsmodell.

Skillnaden mellan lamporna är att höger (halvljus) är riktad nedåt och vänster (helljus) är riktad åt sidan, se bild. Det kvittar alltså om du byter lampor, socklar och kopplar ström i all oändlighet.

Antingen kör du med helljuset på (det bländar inte närmvärt på dagtid) eller så klipper du av styrpinnarna på glödlampan i vänstersidan och stoppar i lampan så ljuset riktas "nedåt", men då är du tyvärr helt utan helljus.


Frågan är hur mycket tid och pengar TS vill lägga ner. Allting går om man vill.
TS kanske struntar i om den pekar fel håll därav frågan eller tror du ts inte kan tänka själv?!
 
En tidigare ägare hade modifierat till dubbla halvljus på min ZX-10R. Man får byta socklar och lampor och rikta om ljuset ganska mycket. Min erfarenhet är att det är rena skiten när det börjar mörkna och helljuset pekar rakt ner i backen 20 meter framför hojen. Jag vet inte om det blir samma på Hondan, det kan säkert skilja på både reflektorer och lampans position.


Jag tyckte också att det var snyggare när båda lamporna lyser. Det tycker jag inte längre. :gnissla
 
Frågan är hur mycket tid och pengar TS vill lägga ner. Allting går om man vill.
TS kanske struntar i om den pekar fel håll därav frågan eller tror du ts inte kan tänka själv?!

Jag är övertygad om att TS kan tänka själv (har jag ens påstått ngt annat?) och jag hoppas att de alternativ vi hittills kommit fram till är en bit på väg.

OT: Ett tips är att du slutar lägga in egna tolkningar i folks inlägg. Läs vad som står istället!
 
Jag är övertygad om att TS kan tänka själv (har jag ens påstått ngt annat?) och jag hoppas att de alternativ vi hittills kommit fram till är en bit på väg.

OT: Ett tips är att du slutar lägga in egna tolkningar i folks inlägg. Läs vad som står istället!

Hmm nog du som inte läser. Han fråga ju om det går eftersom han sett det på andra hojar (jag tolkar det som han menar sin cbr 08, fast det är ju en tolkningsfråga ;)) .
Det är ju upp till ägaren om han vill skarva kablar eller inte.
Han frågar efter tips eftersom han sett det. Då går det att fixa.
Så någon har ju skarvat sina kablar på cbr:en eller köpt USA lyktan .

Jag är nyfiken vad du får annan el-nät för att en USA lykta inte skulle passa? kan du utveckla det lite.
 
Last edited:
Hmm nog du som inte läser. Han fråga ju om det går eftersom han sett det på andra hojar (jag tolkar det som han menar sin cbr 08, fast det är ju en tolkningsfråga ;)) .
Det är ju upp till ägaren om han vill skarva kablar eller inte.
Han frågar efter tips eftersom han sett det. Då går det att fixa.
Så någon har ju skarvat sina kablar på cbr:en eller köpt USA lyktan .

Jag är nyfiken vad du får annan el-nät för att en USA lykta inte skulle passa? kan du utveckla det lite.

Nja det framgår faktiskt inte vilken hojmodell han har sett dubbla lysen på och varför ska jag ens göra en tolkning av det när jag kan ägna energi åt att svara på frågan istället.

Givetvis kan jag utveckla svaret om du vill :krama

US-modellen levererar signal till både höger och vänsterlampan oavsett om läget på strömställaren är halv eller hel. Glödlampans infästning i refelktorn samt rekfletorns utförande är gjort för att ge en symetriskt ljusbild (ser ut som en fyrkant om du lyser mot en vägg). Hur de får H7 lampan att lysa med lägre effekt på halvljusläget vet jag faktiskt inte.

EU-modellen levererar enbart signal till vänsterlampan på halvljus-läget men signal till båda lampor på helljusläget. Glödlampans infästning och lampans reflektor på höger sida är utformade för att ge ett assymetriskt ljus (dvs lyser upp högersidan av vägen mer).

Faktum är att om man kopplar in eller modifierar elnätet från en US-modell till en EU-modell gör man ju egentligen samma sak som att sätta på helljuset.

Går man hela vägen och köper både elnät och lyktor från US-modellen kommer inte hojen att klara besiktningen eftersom vi har lagkrav på assymetrisk ljusbild.
 
Nja det framgår faktiskt inte vilken hojmodell han har sett dubbla lysen på och varför ska jag ens göra en tolkning av det när jag kan ägna energi åt att svara på frågan istället.

Givetvis kan jag utveckla svaret om du vill :krama

US-modellen levererar signal till både höger och vänsterlampan oavsett om läget på strömställaren är halv eller hel. Glödlampans infästning i refelktorn samt rekfletorns utförande är gjort för att ge en symetriskt ljusbild (ser ut som en fyrkant om du lyser mot en vägg). Hur de får H7 lampan att lysa med lägre effekt på halvljusläget vet jag faktiskt inte.

EU-modellen levererar enbart signal till vänsterlampan på halvljus-läget men signal till båda lampor på helljusläget. Glödlampans infästning och lampans reflektor på höger sida är utformade för att ge ett assymetriskt ljus (dvs lyser upp högersidan av vägen mer).

Faktum är att om man kopplar in eller modifierar elnätet från en US-modell till en EU-modell gör man ju egentligen samma sak som att sätta på helljuset.

Går man hela vägen och köper både elnät och lyktor från US-modellen kommer inte hojen att klara besiktningen eftersom vi har lagkrav på assymetrisk ljusbild.

Sant men frågan var ju inte om den klarar besiktningen utan om det gick att fixa.:tungan

Besiktning vart 4 år, om man nu inte har otur och fastnar i en poliskontroll.

Dual Headlight HID Projector Retrofit
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=60297

ha ha ha händer bara hondaägare näää men :D:D:gnissla
http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=36829

Här är det du letar efter som inte går att fixa enligt chili?
Dual Headlight mod: 5 min install
http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=63693

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=11555

Chili jag säger inget :krama men du måste lära dig använda google ibland.

http://www.600rr.net/vb/showthread.php?t=58476
 
Last edited:

Missade du vad jag skrev i inlägg nr 10. "Hur de får H7 lampan att lysa med lägre effekt på halvljusläget vet jag faktiskt inte".

Tänk på att när du själv använder Google att du kan söka på rätt årsmodell. Tyvärr hittade du bygginstruktionerna till modellerna mellan 2003-2006 så det är inte riktigt rätt på alla punkter. Principen att få till lägre effekt på H7-lampan funkar nog men att det skulle ta 5 minuter att bygga om kan man dock glömma... Personen som tillverkade och sålde ombyggnadskitten slutade med detta i december 2006.

Vad gäller Xenon-konvertering var det jättebra att du tog upp som alternativ, tänkte inte på det själv faktiskt. Finns jättebra info om detta i mekforumet här på SH.

Och till sist lite OT: Jag svarar bara på saker kan och har erfarenhet om. Skulle aldrig falla mig in i att söka svar åt någon annan med hjälp av Google. Uppenbarligen gjorde jag ett misstag när jag skrev att "det inte går" skulle ha skrivit "det kan vara svårt att få till" och jag ber så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att ingen kommit till skada eller dött pga detta.
 
Var samma fel på min förra hoj Suzuki GSXF 750 04. Tycket det var så fult med en enögd hoj. Jag letade hur mycket information som helst allt från att buda på ebay.com hem en dubbellampa från USA marknaden till att byta och skarva till. Vissa saker skiljer inte så mycket mellan japshojarna. Inte nu och inte då heller.

Varför svara på en fråga om man inte vet någotting om det eller ens orkar ta reda på fakta?:va:D
:3freak:lol
 
Varför svara på en fråga om man inte vet någotting om det eller ens orkar ta reda på fakta?

Så du menar alltså att citatet nedan är ett felaktigt sätt att svara på? Först gissar du och sen orkar du inte förklara :va

Det jag gissar man får byta är, sockel så du får dit en hel/halvljus lampa. Sen koppla om lite sladdar från halvljus och vice versa.
Någon annan kan säkert förklara bättre.

Eftersom du undrar så svarade jag i tråden för att ditt inlägg ovan var felaktigt plus för att jag känner till en hel del om just den modellen som det frågas om.
 
Du har så rätt chili. :) :) Du kan ju jättemycket om modellen:tummenupp:) , du har ju en själv. Vet du och vill du förklara för TS och sh läsare hur man fixar lyse så hojen, så den slipper se så enögd ut.
Gick det att fixa lampan fram eller inte?
 
Last edited:
Blev du så sur att det var så krångligt o fixa så båda lamporna lyser så du bestämmde dig för att sälja hojen? =) Såg att den låg ute till Salu :)
 
Blev du så sur att det var så krångligt o fixa så båda lamporna lyser så du bestämmde dig för att sälja hojen? =) Såg att den låg ute till Salu :)



Haha ja nästan. Nej då så illa är det inte =D provkörde en polares R1:a och blev helt såld :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top