mada
Medlem
Hur mkt kan man dreva ner utan att kedjan blir för lång el kort? 14-42? 14-45?
/Marcus
/Marcus
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Staffan skrev:När jag bytte till 42 bak och behöll 16 fram så var de precis att
jag fick köpa ny kedja för den blev en länk för kort![]()
mada skrev:Ja det verkar vara olika längder, fick inte på 14-42 med orginalkedjan och får nu gå tillbaka till 38 bak för att undvika en ny kedja för 1000 spänn![]()
Fattar inte varför de inte kan ha vettig drevning från början, vem fan åker runt med touringdrevningen som sitter orginal???
mada skrev:Ja det verkar vara olika längder, fick inte på 14-42 med orginalkedjan och får nu gå tillbaka till 38 bak för att undvika en ny kedja för 1000 spänn![]()
Fattar inte varför de inte kan ha vettig drevning från början, vem fan åker runt med touringdrevningen som sitter orginal???
jP skrev:Vad är monterat som standard? Jag har precis tröttnat på min 15/41 nu när man är ute på transportsträckor och ska gå upp till åtminstone 16/41. Sänker säkert soppaförbrukning med 2dl/mil dessutom.
mada skrev:16-38 är orginal.
Kör nu på 14-38 vilket väl är ungefär samma som 15-41, får du upp din på bakhjulet med 3'an vid enbart gaspådrag? Har mkt svårt att få upp min, kanske blir bättre efter inkörning?
/Marcus
mada skrev:Tror ni det blir någon skillnad (enklare få upp på 3'an) med 14-40 jämfört 14-38? Eller ska man vänta tills man har råd att byta kedja och ändra ordentligt till typ 14-45?
Ett mindre drev rycker mer i kedjan, men fortfarande vid 14 t är ojämnheten inte så stor.Spider skrev:I alla fall, vad det gick ut på var att använd aldrig 14-drev fram, undvik 15, försök köra på 16 eller 17. Öka i första hand bak om du skall ändra utväxlingen. Visst, det innebär ny kedja men det var det tydligen värt.
Resonemanget bakom det hela hade att göra med effektförluster och onödigt slitage i och med den skarpa krökningen runt framdrevet. Det finns säker någon här som kan detaljerna och kan förklara mycket bättre än jag.
Gurra skrev:Varför överhuvudtaget dreva om en 660/625 ??
Man kopplar ju upp dom enkelt på 3:an ...
Göran_Gullbro skrev:Och relativt enkelt på 4:an (120-145km/h)![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |