Nerdrevning av 660?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Hur mkt kan man dreva ner utan att kedjan blir för lång el kort? 14-42? 14-45?

/Marcus

När jag bytte till 42 bak och behöll 16 fram så var de precis att
jag fick köpa ny kedja för den blev en länk för kort :(

Staffan skrev:
När jag bytte till 42 bak och behöll 16 fram så var de precis att
jag fick köpa ny kedja för den blev en länk för kort :(

Polaren kör med 15/48 och orginal kedja. dock är däcket längst fram nu.

Ja det verkar vara olika längder, fick inte på 14-42 med orginalkedjan och får nu gå tillbaka till 38 bak för att undvika en ny kedja för 1000 spänn :huvet
Fattar inte varför de inte kan ha vettig drevning från början, vem fan åker runt med touringdrevningen som sitter orginal???

mada skrev:
Ja det verkar vara olika längder, fick inte på 14-42 med orginalkedjan och får nu gå tillbaka till 38 bak för att undvika en ny kedja för 1000 spänn :huvet
Fattar inte varför de inte kan ha vettig drevning från början, vem fan åker runt med touringdrevningen som sitter orginal???

Instämmer helt! vem vill ligga och åka 190 blås med en motard ?? näe har jag fått som jag velat har det varit 15/44 orginal eller nåt liknande..

mada skrev:

Vad är monterat som standard? Jag har precis tröttnat på min 15/41 nu när man är ute på transportsträckor och ska gå upp till åtminstone 16/41. Sänker säkert soppaförbrukning med 2dl/mil dessutom.

16-38 är orginal.
Kör nu på 14-38 vilket väl är ungefär samma som 15-41, får du upp din på bakhjulet med 3'an vid enbart gaspådrag? Har mkt svårt att få upp min, kanske blir bättre efter inkörning?

/Marcus

jP skrev:
Vad är monterat som standard? Jag har precis tröttnat på min 15/41 nu när man är ute på transportsträckor och ska gå upp till åtminstone 16/41. Sänker säkert soppaförbrukning med 2dl/mil dessutom.

mada skrev:
16-38 är orginal.
Kör nu på 14-38 vilket väl är ungefär samma som 15-41, får du upp din på bakhjulet med 3'an vid enbart gaspådrag? Har mkt svårt att få upp min, kanske blir bättre efter inkörning?

/Marcus

Jag kör 15/38 för stunden och det går att ta upp 625:an med lite ryck på 3:an
med de börjar gå lättare och lättare att ta upp den ju mer inkörd den blir verkar det som.. (har hunnit med 1:a servicen och ligger nu på 140 mil)
till veckan kommer 40:s bakdrev så man ska slippa rycka helt förhoppningsvis :)

Tror ni det blir någon skillnad (enklare få upp på 3'an) med 14-40 jämfört 14-38? Eller ska man vänta tills man har råd att byta kedja och ändra ordentligt till typ 14-45?

/Marcus

mada skrev:
Tror ni det blir någon skillnad (enklare få upp på 3'an) med 14-40 jämfört 14-38? Eller ska man vänta tills man har råd att byta kedja och ändra ordentligt till typ 14-45?

JAG skulle inte märka någon skillnad, imo lika bra att du väntar på drivpaketsbyte och går ner ett kugg fram eller upp 3+ bak.

Om jag läste det någonstans eller om det var någon med koll som talade om eller..... Jag la det i alla fall på minnet så någorlunda trovärdigt måste jag tyckt det var.

I alla fall, vad det gick ut på var att använd aldrig 14-drev fram, undvik 15, försök köra på 16 eller 17. Öka i första hand bak om du skall ändra utväxlingen. Visst, det innebär ny kedja men det var det tydligen värt.

Resonemanget bakom det hela hade att göra med effektförluster och onödigt slitage i och med den skarpa krökningen runt framdrevet. Det finns säker någon här som kan detaljerna och kan förklara mycket bättre än jag.

.

Last edited:
Bra att ha en lite mer redig drevning (original) när man är ute och busar med sporthojar... Då är det lätt att snittfarten hamnar en bra bit över 100 på kurviga vägar... Kör man mest bana är det förstås en annan 5:a...

/G

Spider skrev:
I alla fall, vad det gick ut på var att använd aldrig 14-drev fram, undvik 15, försök köra på 16 eller 17. Öka i första hand bak om du skall ändra utväxlingen. Visst, det innebär ny kedja men det var det tydligen värt.

Resonemanget bakom det hela hade att göra med effektförluster och onödigt slitage i och med den skarpa krökningen runt framdrevet. Det finns säker någon här som kan detaljerna och kan förklara mycket bättre än jag.
Ett mindre drev rycker mer i kedjan, men fortfarande vid 14 t är ojämnheten inte så stor.
(Drevet är 'kantigt' sas, ju färre kanter desto större kanter. För en 4kant varierar
avståndet till centrum mer än för en 6kant, t.ex.)
Under det ökar det snabbt. Om det gör nån skillnad eller inte beror säkert på om man har ryckutjämnare eller inte.

Dragkraften i kedjan blir förstås större m mindre framdrev, så är kedjan i klenaste laget redan från början
kanske man oxå ska undvika små framdrev.
/u

Varför överhuvudtaget dreva om en 660/625 ??

Man kopplar ju upp dom enkelt på 3:an ...

Standardlösningen för att wheela på så högt växelnummer som möjligt är att numrera om växlarna. :D
(Mycket sällsynt nån nämner vid vilken hastighet dom tar upp hojen, så
utväxlingen finns iaf inte med 'ta upp den på 3an'-snacket. Fast Göran bröt mönstret lite grand ovan.)
/u

Om kedjan blir för lång är det väll bara att korta den...blir den för kort så köp några länkar till och andvänd dubbla kedje lås...svårare än så är det inte.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT