Nekad ledighet inför antagningsprov till högskola.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Skrev först i "idag är jag förbannad tråden". Frågan som uppstod är om det är som både jag och Dee Cati fått för oss. Att man alltså enligt lag ska få ledigt inför högskoleprov, antagningsprov till högskolan och liknande ifall det är så att man arbetar den dagen som provet infaller.

Det som hänt var att jag fick det glada beskedet att jag tillhör den skara människor som har nog hög poäng på högskoleprovet för att få skriva antagningsprovet till journalistprogrammet. Det provet ska skrivas imorgon, jag sa till för två veckor sen att jag MÅSTE få ledigt. Pratade med min närmaste chef nu som sa att hon minsann inte gett mig ledigt för att skriva något prov. Jag sa i princip att det spelar ingen roll om jag är beviljad någonting, det är antagningsprovet till utbildningen jag ska gå så jag kommer skriva det även om jag inte blivit beviljad ledighet. Varpå hon sa att hon skulle ta upp det här med sin chef och att det kan nog komma att kosta mig jobbet.

Frågan är då alltså om allting går rätt till här?

Host host, oj va sjuk du blev... Va ska dom göra, Ska dom avskeda dig för att du blev sjuk ??

Har du rätt engligt lag, ta fram fakta och påvisa detta för chefen...

Last edited:
Jag tror inte arbetsgivaren är skyldig att ge dig ledigt för att du ska skriva antagningsprovet till programmet. Känns dock ruttet av arbetsgivaren att inte ge dig det.

Det kan dom ju fetglömma att de kan kicka dig för den saken.

Gå in på fackets hemsida o läs lite.

Om du har rätt enligt lag vet jag inte, men om vi säger att du har rätt men din arbetsgivare begår ett lagbrott och avskedar dig så kan du skatta dig lycklig. Vanligt är en årslön som kompensation plus att du ska få jobbet tillbaka :)

Strängt taget är det frågan om en dags ledighet. Dvs mindre än två veckor. Du har frågat om ledighet mer än två veckor i förväg vilket är det som krävs av dig.

Lagen säger att om du vill ha ledighet i utbildningssyfte och det är frågan om maximalt en veckas ledighet så krävs det samtycke för att dom ska få skjuta den mer än två veckor.
Eftersom du frågat två veckor innan så får dom inte skjuta på din ledighet.

Du har med andra ord rätt att vara ledig.
Samma lag säger också att om dom avskedar dig pga detta så kommer uppsägningen att ogiltigförklaras på din anmodan.

Lagtexten är Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning som länkats till här ovan.
Men det är ju inte direkt så att det är skrivet lättfattligt och enkelt för gemene man att tolka.

Ruttet av arbetsgivaren att inte ge ledigt. Lycka till på provet i morgon. Under alla omständigheter hade jag gått dit och tagit konsekvenserna av det senare.

Ja jag kommer ju skriva provet vad som än händer. Jag vet inte om det skulle vara en så stor förlust att bli av med jobbet heller. Jag blev fruktansvärt irriterad när dom är så fruktansvärt ruttna att dom inte ger mig ledigt för en sån här grej. Jag jobbar i en fabrik så det kan inte vara så otroligt svårt att lösa det på något sätt. Det är ju inte så att jag är hjärnkirurg med tre brådskande operationer den dagen.

Fast pengar behöver man ju.

Tack för lagtexten och tolkningen av lagtexten i alla fall. Googlade lite själv tidigare men lyckades inte hitta nånting. :)

...

Lagen säger att om du vill ha ledighet i utbildningssyfte och det är frågan om maximalt en veckas ledighet så krävs det samtycke för att dom ska få skjuta den mer än två veckor.
Eftersom du frågat två veckor innan så får dom inte skjuta på din ledighet.

Du har med andra ord rätt att vara ledig.
Samma lag säger också att om dom avskedar dig pga detta så kommer uppsägningen att ogiltigförklaras på din anmodan.

Lagtexten är Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning som länkats till här ovan.
Men det är ju inte direkt så att det är skrivet lättfattligt och enkelt för gemene man att tolka.

Steffo, är det en egen tolkning eller har du koll?
Jag har inte koll men skulle gissa att lagen inte är relevant. Ett intagningsprov är inte utbildning, även om det kan leda till en utbildning. Bara så att TS inte knackar chefen i huvet med lagen och upptäcker att lagen inte alls är lag. =)

Steffo, är det en egen tolkning eller har du koll?
Jag har inte koll men skulle gissa att lagen inte är relevant. Ett intagningsprov är inte utbildning, även om det kan leda till en utbildning. Bara så att TS inte knackar chefen i huvet med lagen och upptäcker att lagen inte alls är lag. =)

Det är väl en definitionisfråga kanske. Det är ju inte direkt en utbildning men det måste ju räknas som en del av utbildningen eftersom att alla måste göra det.

Men om det skulle bli så att jag får sparken så ska jag prata med facket. De har meddelat alla sommarjobbare om att vi kommer få precis samma hjälp som deras medlemmar nu under sommaren.

Jag blev fruktansvärt irriterad när dom är så fruktansvärt ruttna att dom inte ger mig ledigt för en sån här grej.

Vilka helvetes människor det finns, fixa antagningsprovet så kan hon bita i det sura äpplet när du är en känd reporter om några år och ser dig i rutan OFTA, istället för att hon uppmuntrade dig :D

till hennes försvar så kanske hon inte vågar ge dig ledigt, en svag chef annars en häxa

[YOUTUBE-ID]2RZoU2dgoh8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det är ju mediaprogrammet FFS

Hälsa att du är nästa Sverker och att du kommer att kasta hela företaget i soptunnan.

Lycka till på provet!

Om du har rätt enligt lag vet jag inte, men om vi säger att du har rätt men din arbetsgivare begår ett lagbrott och avskedar dig så kan du skatta dig lycklig. Vanligt är en årslön som kompensation plus att du ska få jobbet tillbaka :)

Vilken bra stämning det skulle bli på det jobbet :rolleyes::rolleyes:

Skulle vara intressant att veta var du jobbar.

Låter som Ankeborg AB.
Otroligt amatörmässigt skött.
Att ge ledigt någon eller några dagar skall inte vara något problem om man vet vad man sysslar med.
Sköter man inte personalen på ett schyst sätt, så finns det inte en chans att få ett fungerande företag.

Idag har jag i alla fall skrivit provet. Det kändes som att det gick väldigt bra, fast det är ju gott om konkurrens så man får väl se. Men det var väldigt kul att ha gjort i alla fall.

Hur som helst ska jag ringa facket imorgon innan jobbet. Jag är ju inte medlem men de informerade oss sommarjobbare om att vi skulle få alla rättigheter och all hjälp som vanliga medlemmar under sommaren.

Om jag får sparken eller inte återstår väl att se. Däremot tror jag hur som helst att jag inte kommer vara kvar veckan ut ens. Har bara blivit mer och mer förbannad ju längre tid som gått och jag ifrågasätter verkligen om jag klarar av att jobba åt det här företaget längre. Jag kan meddela att det här inte är det första som har hänt.

Vad hade hänt om jag hade varit en svag människa? Eller vad hade hänt om jag hade haft socialfall till föräldrar så att jag inte skulle haft något skyddsnät? Jag har inte bakåtslickat hår och drar pappas kort i baren, men jag vet att ifall jag blir av med jobbet så kommer jag absolut inte hamna på gatan i alla fall.

Troligtvis hade ett halvår av mitt liv gått bort för att jag inte kunnat skriva provet, för att min arbetsledare är så gud förbannat inkompetent att de inte kan hitta en ersättare på två veckor. Det finns så många sätt man kan pussla och fixa men jag har inte hört ett pip om att kanske byta skift med någon eller någon annan plan på hur man kan fixa det.

Jag känner verkligen för att raisa hell.
RageFace.png

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...