Nekad ledighet inför antagningsprov till högskola.

Om man vill kan man läsa tråden innan man skriver ett inlägg :)

Ber om ursäkt :tuttar
Men jag läste faktiskt igenom tråden delvis.
Så jag vill bara styrka tidigare påståenden om att facket kan sätta hus i helvete om dom säger upp honom emot hans vilja.

Se till att du inte säger upp dig själv bara, då har du massa karensdagar och skit.
Så dom har behandlat dig så kan dui gott ge lite tillbaka, bete dig illa på ett osynligt sätt som bara chefen märker av, så ska du nog se att dom säger upp dig.

Varför det, som jag har förstått det så är det ett sommarjobb, men även där har man väl uppsägningstid?

Jobba tiden ut, sen är sommarn slut och du börjar på journalisthögskola :yoparty

Idag har jag i alla fall skrivit provet. Det kändes som att det gick väldigt bra, fast det är ju gott om konkurrens så man får väl se. Men det var väldigt kul att ha gjort i alla fall.

Hur som helst ska jag ringa facket imorgon innan jobbet. Jag är ju inte medlem men de informerade oss sommarjobbare om att vi skulle få alla rättigheter och all hjälp som vanliga medlemmar under sommaren.

Om jag får sparken eller inte återstår väl att se. Däremot tror jag hur som helst att jag inte kommer vara kvar veckan ut ens. Har bara blivit mer och mer förbannad ju längre tid som gått och jag ifrågasätter verkligen om jag klarar av att jobba åt det här företaget längre. Jag kan meddela att det här inte är det första som har hänt.

Vad hade hänt om jag hade varit en svag människa? Eller vad hade hänt om jag hade haft socialfall till föräldrar så att jag inte skulle haft något skyddsnät? Jag har inte bakåtslickat hår och drar pappas kort i baren, men jag vet att ifall jag blir av med jobbet så kommer jag absolut inte hamna på gatan i alla fall.

Troligtvis hade ett halvår av mitt liv gått bort för att jag inte kunnat skriva provet, för att min arbetsledare är så gud förbannat inkompetent att de inte kan hitta en ersättare på två veckor. Det finns så många sätt man kan pussla och fixa men jag har inte hört ett pip om att kanske byta skift med någon eller någon annan plan på hur man kan fixa det.

Jag känner verkligen för att raisa hell.
RageFace.png

Sommarjobb? Din arbetsgivare verkar iofs lite tappad men du bör ju rimligtvis vara provanställd? Om så är fallet så tror jag att det är 2 veckors uppsägningstid, omotiverat.

Oseriösa och idiotiska arbetsgivare ska man inte ha och göra med, därför sa jag upp mig igår. Surt som fan, semestern/sommaren förstörd men vet man inte hur man ska behandla sin personal så kommer aldrig ett företag att funka.

du sa till? skrev du ledighetsansökan? eller mailade? annars är du rökt tror jag.

ord står mot ord.

Om du skickat in papper eller mail i god tid men inte fått svar, då är det lika med beviljat.

PS. Tänk innan du skriver alltför mycket negativt om nuvarande arbetsgivare på nätet. Jag håller med dig i sak men det var väl en kille som skrev lite tuffare saker om inkompetens m.m. här och arbetsgivaren fick nys om tråden = kicken. Sen om det var rätt eller inte är en annan sak.

Hur gick det nu?

Fick du skäll och blev KreNgT?

Tyvärr fick jag inget skäll och jag blev inte krengt. Jag kom till jobbet redo med hundra olika svordomsramsor/förolämpningar/argument. Men jag fick knappt använda något av dom. Men jag har aldrig träffat min arbetsledare eller hennes chef så trevliga förut. Framförallt hennes chef är den mest otrevliga människan jag träffat i mitt liv, riktigt typiskt psykopatchef som gärna skäller bara för att skälla.

Omedelbart avsked och betalt veckan ut blev det i alla fall. De sa ungefär i alla fall att sånt här inte kan tolereras och jag sa att det fanns inget att göra och jag skulle gjort samma sak hundra gånger om. Så var det klart med det.

Jag hejdade mig vid dörren och tänkte fråga hur det kommer sig att de inte kan ordna en ersättare för en eftermiddag med två veckors varsel fast utan problem ersätta mig permanent med en dags varsel. Fast jag orkade inte tjafsa.

Nu blir det arbetsförmedlingen och lägga ut bilen som jag köpte för jobbets skull på blocket. :banana

Tyvärr fick jag inget skäll och jag blev inte krengt. Jag kom till jobbet redo med hundra olika svordomsramsor/förolämpningar/argument. Men jag fick knappt använda något av dom. Men jag har aldrig träffat min arbetsledare eller hennes chef så trevliga förut. Framförallt hennes chef är den mest otrevliga människan jag träffat i mitt liv, riktigt typiskt psykopatchef som gärna skäller bara för att skälla.

Omedelbart avsked och betalt veckan ut blev det i alla fall. De sa ungefär i alla fall att sånt här inte kan tolereras och jag sa att det fanns inget att göra och jag skulle gjort samma sak hundra gånger om. Så var det klart med det.

Jag hejdade mig vid dörren och tänkte fråga hur det kommer sig att de inte kan ordna en ersättare för en eftermiddag med två veckors varsel fast utan problem ersätta mig permanent med en dags varsel. Fast jag orkade inte tjafsa.

Nu blir det arbetsförmedlingen och lägga ut bilen som jag köpte för jobbets skull på blocket. :banana

Man undrar ju om fabriken välte när du inte var där och stöttade den, kunde man utlösa av lönen att du var oersättbar?
Man undrar ju hur det står till i huvudet på vissa, men det var ju ett fruntimmer OCH chef minsann så hon skulle väl visa att det var hon som styrde och ställde.
Typ som 95% av alla fruntimmer :D

Skulle nog ha tagit ett snack med facket i vilket fall också!

Detta var ju en väntad utgång.

Låt nu facket vända på steken en gång till.

Att dom ger dig betalt utan att du arbetar borde ju innebära att dom inser att dom gör nåt fel :va

Pratade med facket och de sa att den där lagen gäller för de som jobbat där längre än sex månader, och det har jag alltså inte gjort. Han sa också att han kunde kolla upp lite mer saker och sådär men om jag ville ta det längre än sånt så gick det inte eftersom att jag inte är medlem.

Kul eftersom att dom på introduktionsmötet sa att vi som skulle jobba där i sommar skulle få exakt samma rättigheter och hjälp som de som är medlemmar.

Kul att se att man har haft rätt inställning till dom de senaste åren i alla fall. :)

Pratade med facket och de sa att den där lagen gäller för de som jobbat där längre än sex månader, och det har jag alltså inte gjort. Han sa också att han kunde kolla upp lite mer saker och sådär men om jag ville ta det längre än sånt så gick det inte eftersom att jag inte är medlem.

Kul eftersom att dom på introduktionsmötet sa att vi som skulle jobba där i sommar skulle få exakt samma rättigheter och hjälp som de som är medlemmar.

Kul att se att man har haft rätt inställning till dom de senaste åren i alla fall. :)

Var det folk på avdelningen eller på fackets hjälptelefon du pratade med?

Måste man inte uppge en orsak vid avsked? Typ "arbetsbrist".
Vad gav de för orsak? "Sånt här tolererar vi ikke!"?

Hela storyn låter amatörmässigt från företagets sida.
Hoppas du hittar nåt bättre jobb! :)

Som arbetsgivare har man väl iofs ytterst få skyldigheter gentemot provanställda? Dvs, man kan i princip sparka folk med en dag kvar på provanställningen utan större konstigheter?

Som arbetsgivare har man väl iofs ytterst få skyldigheter gentemot provanställda? Dvs, man kan i princip sparka folk med en dag kvar på provanställningen utan större konstigheter?

Och sen ses ju arbetsvägran som en allvarlig sak om dom väljer att se det så.
Men företagets policy känns helt galnet i detta fallet.

Jag kan ju meddela att det var värt att få sparken i alla fall. Gick in på studera.nu idag och såg att jag blivit antagen! Nu måste jag spendera resten av sommaren med att dricka rödvin och läsa kommunistiska manifest så att jag passar in med resten av klassen!
:cpparty

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...