Negerboll

Vad säger du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Kia skrev:
2691876 För vi vet ju alla att det finns människor som tar illa upp av uttrycket. Nån gång kan man ju visa sin smidiga sida... :)

Vilka ? Negrer eller de som har blivit intutade angloamerikansk antirasistisk politisk korrekthet genom media.

Ny teknik har en mycket bra poäng med ålder i pollen.

Badger skrev:
2691903 Vilka ? Negrer eller de som har blivit intutade angloamerikansk antirasistisk politisk korrekthet genom media.

Ny teknik har en mycket bra poäng med ålder i pollen.

Både och....

Finns väl folk av alla de sorter som blir illa berörda när man säger "negerboll". Av respekt till dessa kan man ju då kanske välja nåt annat ord..?

Jag säger absolut inte att det är fel eller rätt med ordet "negerboll". Säger ju bara att när man vet att det väcker upprörda känslor hos vissa människor så kan man ju undvika det ibland....

"Kina är ett land.. neger är ett ord som är påhittat. Jag tror INGEN skulle ha problem med tex Marocko som ett namn på dadlar? "

Vilka ord är inte påhittade???

Yabba skrev:
2691949 "Kina är ett land.. neger är ett ord som är påhittat. Jag tror INGEN skulle ha problem med tex Marocko som ett namn på dadlar? "

Vilka ord är inte påhittade???
Jag tror även du förstår vad jag menar, även om jag förstå att det är svårt för dig ibland :pannkyss

Jag kallar det negerboll, håller inte på och tassa runt på tårna hela tiden för att någon möjligtvis kanske kan tänkas ta illa upp.

Dr.Bike skrev:
2691313

Eller hur säger man på telefon när man ska beskriva Lisas nye pojkvän?
- Ja alltså han är mörk.
- Va? Mörkhårig?
- Nej mörkhyad.
- Jahaaa, en Italienare?
- Nej nej... mera mörk.
- Ahaa en Turk?
- Mera söderut.
- Indier?
- Nix
- Nu vet jag: Från Borneo?
- Nej! *viskar* Det förbjudna ordet...
- Ah...en neg..ja! jag vet vad du menar!
Sen när slutade Afrikan funka?
Eller ev Marockan? Sydafrikan? Somalier? Listan kan göras lång

Neger funkar dock.

Det jag ogillar är bara hur de flesta som vill ha negerbollar säger det! Nu mera har det blivit nån slags prestige i att säga det, i alla fall har jag upplevt det så på de fik jag varit på. Ofta den häftiga killen som gungar fram till kassan och halvskriker att han minsan ska ha negerbollar och inte några chokladbollar.

Drar en Jörgen - // Tycker jag! :tungan

Cyren skrev:
2691953 Jag tror även du förstår vad jag menar, även om jag förstå att det är svårt för dig ibland :pannkyss

HAHA!

Cyren skrev:
2691962 Sen när slutade Afrikan funka?
Eller ev Marockan? Sydafrikan? Somalier? Listan kan göras lång

Neger funkar dock.

Det jag ogillar är bara hur de flesta som vill ha negerbollar säger det! Nu mera har det blivit nån slags prestige i att säga det, i alla fall har jag upplevt det så på de fik jag varit på. Ofta den häftiga killen som gungar fram till kassan och halvskriker att han minsan ska ha negerbollar och inte några chokladbollar.

Drar en Jörgen - // Tycker jag! :tungan

Jodå, men nejdå :)

De ska INTE sägas i nedvärderande syfte, och det exemplet med tuffa killen du drar, där är det fel.

Men neger är till att börja med en MÄNNISKOTYP. Det är inte Marockan.
Jag kan vara Marockan t.ex...
Då säger du: Men jag menar TYPISKA Marockaner...
Ja säger jag, de är araber. Inte negrer.
Så ordet Afrikan, eller vilket land personen kommer ifrån (iaf ofta) säger inte så mycket i dagens globalisering.
Vi svenskar ser ju järna negrer, eller andra som just "svenskar" när de vinner os-medaljer. Märkligt.

För att återgå: Nej man kan inte säga Marockan, eller Sydafrikan osv. Sydafrikan är för mig oftasst en vit! De jag träffar i jobbet är vitingar OCH sydafrikaner...
Ej heller namnet säger alltid allt. T.ex var det en negress på nyheterna igår som hette Jane Adolfsson.
Men hon är förvisso svensk.
Så säger man Jane Adolfsson, svensk, så seglar iaf inte upp en söt negress på min näthinna.

Och jodå, neger betyder visst någonting!
KOmmer f.ö av ordet negro, som betyder svart.
Rasen är negroid, och de är negrer.
Inte så svårt.

Har vi till sist en Somalier, som förvisso invandrat dit från Kina, så är han ju Somalier i passet. Men fortsätter alltid att vara Kines.
Neger blir han inte.

Dr.Bike skrev:
2692122 Jodå, men nejdå :)

De ska INTE sägas i nedvärderande syfte, och det exemplet med tuffa killen du drar, där är det fel.

Men neger är till att börja med en MÄNNISKOTYP. Det är inte Marockan.
Jag kan vara Marockan t.ex...
Då säger du: Men jag menar TYPISKA Marockaner...
Ja säger jag, de är araber. Inte negrer.
Så ordet Afrikan, eller vilket land personen kommer ifrån (iaf ofta) säger inte så mycket i dagens globalisering.
Vi svenskar ser ju järna negrer, eller andra som just "svenskar" när de vinner os-medaljer. Märkligt.

För att återgå: Nej man kan inte säga Marockan, eller Sydafrikan osv. Sydafrikan är för mig oftasst en vit! De jag träffar i jobbet är vitingar OCH sydafrikaner...
Ej heller namnet säger alltid allt. T.ex var det en negress på nyheterna igår som hette Jane Adolfsson.
Men hon är förvisso svensk.
Så säger man Jane Adolfsson, svensk, så seglar iaf inte upp en söt negress på min näthinna.

Och jodå, neger betyder visst någonting!
KOmmer f.ö av ordet negro, som betyder svart.

Rasen är negroid, och de är negrer.
Inte så svårt.

Har vi till sist en Somalier, som förvisso invandrat dit från Kina, så är han ju Somalier i passet. Men fortsätter alltid att vara Kines.
Neger blir han inte.

Och namnet skapades av de människor som kom från Spanien och Portugal som tog sig till Afrika och helt sonika tog de svarta människorna som slavar, förtryckte dom och kallade dom negrer.

Är vi inte lite snett på det där? Negroida rasen?

Och ja, självklart, "neger" är ju ingen nationalitet.

För att hänga med i utvecklingen och för att inte stöta sig med människor av annan härkomst, bör helt enkelt uttrycket bytas ut med afrikan.

Afrikaner som idag bor i exempelvis i Sverige behöver inte bli påtalade av infödda svenskar som "ivrigt söker politisk korrekthet" att neger är ett "fult" ord. De känner troligtvis till sina rötter och det är kanske inte så svårt att förstå att det finns folk som tar illa upp när de blir kallade samma sak som deras förfädrar blev av de som förtryckte och behandlade dom väldigt illa, eller hur?

Och Guw, nej, kanske nervärderar du inte dom när du säger så, jag var kanske lite väl snabb där, men du använder ett ord som mycket väl kan såra dom, eftersom ordet är skapat av förtryckare och slavdrivare. Varför säger du inte istället afrikan?

Sporthojarn skrev:
2692164 Och namnet skapades av de människor som kom från Spanien och Portugal som tog sig till Afrika och helt sonika tog de svarta människorna som slavar, förtryckte dom och kallade dom negrer.

Är vi inte lite snett på det där? Negroida rasen?

Och ja, självklart, "neger" är ju ingen nationalitet.

För att hänga med i utvecklingen och för att inte stöta sig med människor av annan härkomst, bör helt enkelt uttrycket bytas ut med afrikan.

Afrikaner som idag bor i exempelvis i Sverige behöver inte bli påtalade av infödda svenskar som "ivrigt söker politisk korrekthet" att neger är ett "fult" ord. De känner troligtvis till sina rötter och det är kanske inte så svårt att förstå att det finns folk som tar illa upp när de blir kallade samma sak som deras förfädrar blev av de som förtryckte och behandlade dom väldigt illa, eller hur?

Och Guw, nej, kanske nervärderar du inte dom när du säger så, jag var kanske lite väl snabb där, men du använder ett ord som mycket väl kan såra dom, eftersom ordet är skapat av förtryckare och slavdrivare. Varför säger du inte istället afrikan?

Afrikankula.......?

sgtpepper skrev:
2691162 Kaffer kommer ju för fan från afrikaans, det holländska språk som talas av sydafrikanska boer-ättlingar, varför snackar din mormor afrikaans? Är hon en gammal apartheid-ivrande boer-ättling?

Kaffer var det allmänt accepterade uttrycket även i sverige, från hansa-tiden och ett okänt antal år framåt (IAF tills min mormor lärt sig det)

Jag drar väl mitt favorit-citat från boken "Pyttans A,b och c,d lära" (bokstaven K)

"Kaffern är så svart om magen, att han mörkrädd blir om dagen"

(EDIT) Jag jobbar med en Afrikan som pratar både Afrikaans och Swahili, jag får väl fråga honom om vad det heter på respektive språk, när han pratar svenska säger han negerbollar...
Sen att han är vit, och har svenska föräldrar som jobbade i Afrika när han föddes, det är en annan sak.
Han har själv berättat att hans nanny var "en tjock negertant som var jättesnäll, men inte kunde vare sig svenska eller engelska" när jag frågade hur det kunde komma sig att han lärde sig språket som barn.
Observera, han kallade henne både tjock och neger, och han verkligen älskar sin nanny.

Last edited:
GuW skrev:
2692260Jag drar väl mitt favorit-citat från boken "Pyttans A,b och c,d lära" (bokstaven K)

"Kaffern är så svart om magen, att han mörkrädd blir om dagen"

Har också ett favoritcitat från ett gammalt svenskt lexicon, vet tyvärr inte vad det heter för pärmarna är tyvärr bortslitna. Hur som helst, så här står det. "Mulatt är en blandning mellan människa och neger" Det får vara hur anti PK som helst men jag tycker det är kul.

Sporthojarn skrev:
2692164

En neger från australien skulle nog ta väldig illa vid sig om jag kallade honom för afrikan.
Du kanske ser skillnaden på en neger från afrika och en från australien, det gör inte jag.
En Japan blir nog arg om du kallar honom Kines, men kallar du honom Asiat så tror jag att han tar det på ett bra sätt.

När jag gick skola på en annan ort så presenterade sig en av killarna på orten med "Hej, det är jag som är neger-Persson", han hade ett väldigt vanligt förnamn, och det fanns fler som hette Persson, det fanns en enda neger-Persson..

GuW skrev:
2692377 En neger från australien skulle nog ta väldig illa vid sig om jag kallade honom för afrikan.
Du kanske ser skillnaden på en neger från afrika och en från australien, det gör inte jag.
Australiensiska urinvånare är inte negrer, de är aboriginer. En svart indier (finns ganska många afrikansvarta i södra indien) är inte heller det. Neger är en benämning på svarta afrikaner.

KalleNorton skrev:
2692550 Australiensiska urinvånare är inte negrer, de är aboriginer. En svart indier (finns ganska många afrikansvarta i södra indien) är inte heller det. Neger är en benämning på svarta afrikaner.

Och vare sig Suzuki eller Toyota har någonsin tillverkat en Jeep...

Men dom har tillverkat bilar som kallas Jeep.

Förövrigt tycker jag hela tråden blev enbart tramsig på sidan 1, jag har lovat mig själv att inte svara i den flera gånger efter mitt andra ganska misslyckat skämtsamma inlägg som givetvis skulle tolkas super seriöst.

Neger är inte ett nervärderande skällsord, Hottentott är inte heller ett nervärderande skällsord, Malaj/Masai är inte nervärderande skällsord.

Det land som har drivit den politiska korrektheten längst med sitt "african-american" är ju USA, och dom har ju inte alls några problem med rasism just för att man har i den politiska korrekthetens namn förbjudit det urgamla namnet "Niggertoes" på en blomma som ofta växte nedanför trädrötter. (där man högg tårna av slavar som försökt rymma)

Dom har inte alls några segregeringsproblem, blandförhållanden är fullständigt accepterade, och allt är frid och fröjd?

Vi säger väl så.

Wikipedia-Neger
"Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning baserad på andra kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från begreppet neger skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även de australiska folken och papuaner (på Nya Guinea). Under det koloniala tidevarvet kom alltså negrer därför att mena bara de i Afrika inhemska eller i historisk tid därifrån genom slavhandel utförda svarta folken. Dock användes även uttrycken "papuanegrer" och "australiska negrer" i motsats till de afrikanska folken ifråga.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
2692122
Neger blir han inte.
Ja, varför göra det lätt för sig när man kan krångla till det.

En neger behöver inte alltid vara en neger, se bara på Michael Jackson. Så visst det går att krångla till allt! :huvet

GuW skrev:
2692588 Och vare sig Suzuki eller Toyota har någonsin tillverkat en Jeep...

Men dom har tillverkat bilar som kallas Jeep.
Men det gör fortfarande inte att en svart australiensisk blir en neger :tuttar

Jag har också försökt hålla mig undan, men de går inte

Last edited:
GuW skrev:
2692260
Han har själv berättat att hans nanny var "en tjock negertant som var jättesnäll, men inte kunde vare sig svenska eller engelska" när jag frågade hur det kunde komma sig att han lärde sig språket som barn.
Observera, han kallade henne både tjock och neger, och han verkligen älskar sin nanny.
Herregud, du är så dum att jag får näsblod av att läsa dina inlägg.

En vit snubbe kallar sitt afrikanska tjänstefolk för neger och då betyder det i din värld av sinnesslö logik att begreppet neger inte är nedvärderande då den vita snubben ju faktiskt gillade sin tjocka neger-tjänstetant? :va

sgtpepper skrev:
2692857 Herregud, du är så dum att jag får näsblod av att läsa dina inlägg.

En vit snubbe kallar sitt afrikanska tjänstefolk för neger och då betyder det i din värld av sinnesslö logik att begreppet neger inte är nedvärderande då den vita snubben ju faktiskt gillade sin tjocka neger-tjänstetant? :va

:D

:fakta

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025