Negerboll

Vad säger du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Drysen skrev:
2688544 Okej, bara undrade, för jag känner nämnligen en sk "neger" och han tar inte så illa vid sig om man säger neger, men om man skulle säga det det i nedvärderande ton och kanske med en svordom så tar han illa vid sig, annars inte.

Jaså det gör du.

Och jag kände en muslim som visade sig vara en självmordsbombare, så akta dig för muslimer! :ajjabajja

GuW skrev:
2688546
Ord och syboler blir rasistiska och nervärderande om vi låter dom bli det.

Så låt oss alla klä oss i armbindlar med hakkors och stoltsera med den svenska flaggan för att ta tillbaka dessa symboler... :rolleyes:

Själklart ska vi använda svenska flaggan och sjunga nationalsången.. argumenten kring dem kommer ju oftast från bittra utmedpackare..

Vad det gäller hakkors och andra symboler som haft en så laddad betydelse under så lång tid är det väl inte svårare än att acceptera faktum:
- många känner sig kränkta och illa berörda av dem.

Blir ditt liv verkligen sämre för att du inte kan heila och bära hakkors?

när det gäller svenska flaggan och nationalsången har jag faktiskt aldrigt hört om några invandrargrupper som faktiskt tagit illa vid sig, tvärtom..

GuW skrev:
2688546

Ord och syboler blir rasistiska och nervärderande om vi låter dom bli det.

Ja, men varför använda negerboll då det har blivit nervärderande?

Finns INGEN anledning att säga negerboll, du får inte ut någonting av det.

Kawwa skrev:
2688557 Om ni tittar lite närmare i damernas hyllor för tex hårvårdsprodukter så finns det ett märke på hårspray som heter SWARTZKOPF! Och det betyder? :va Men det är det aldrig någon som pratar om!!!!!

För er som inte kan eller lyckas lista ut det så betyder swartz=svart och kopf=huvud, det får man ihop till svartskalle.

swartzkopf är ett namn som skaparen till swartzkopf hette!

korvgubbe skrev:
2688570 Så låt oss alla klä oss i armbindlar med hakkors och stoltsera med den svenska flaggan för att ta tillbaka dessa symboler... :rolleyes:

Själklart ska vi använda svenska flaggan och sjunga nationalsången.. argumenten kring dem kommer ju oftast från bittra utmedpackare..

Vad det gäller hakkors och andra symboler som haft en så laddad betydelse under så lång tid är det väl inte svårare än att acceptera faktum:
- många känner sig kränkta och illa berörda av dem.

Blir ditt liv verkligen sämre för att du inte kan heila och bära hakkors?

när det gäller svenska flaggan och nationalsången har jag faktiskt aldrigt hört om några invandrargrupper som faktiskt tagit illa vid sig, tvärtom..

Jag tror du läser in saker i mina inlägg som jag aldrig har skrivit, jag när ingen längtan efter att bära SOL kors på mina kläder.
(defnitivt inte ett HAK kors)
Jag har aldrig kännt ett behov av att "heila" eftersom det är ett nazistiskt påfund, och nazimen motsätter jag mig starkt
(även andra diktatoriska ledare har krävt att folket ska hälsa dom med "ave" "hell" eller andra yttryck i kombination med handrörelse)

Däremot tycker jag om mitt land och dess flagga, och sjunger nationalsången så där mumlande som alla andra svenskar när det passar sig.
På min skola skulle det inte få flaggas med svenska flaggan på skolavslutningen, eller sjungas nationalsån heller för den delen, det gjorde mig förbannad.

Och nej, det var inga invandrargrupper som stod bakom det kravet, utan patetiska svenskar som skulle vara politiskt korrekta, såna som säger att man inte få säga negerboll om ett bakverk.

Edit, här har ni receptet i orginal från havregrynspaketet http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=125599&d=1137353602
Som ni alla ser så SKA det vara kaffe i dom.

Last edited:
GuW skrev:
2688589

Och nej, det var inga invandrargrupper som stod bakom det kravet, utan patetiska svenskar som skulle vara politiskt korrekta, såna som säger att man inte få säga negerboll om ett bakverk.
Jag vet inte om jag skulle jämföra att få sjunga sitt lands nationalsång med att kalla ett bakverk någonting olämpligt.

Jag som ja sagt tidigare ser ingen anledning till att kalla det negerboll, men att sjunga nationalsången är en annan sak. Det blir inte samma grej om man reser sig upp och sjunger "Brummelisa gick i skogen"

Men du får samma bakelse om du använder chokladboll och du riskerar inte att reta upp någon.

Nationalsång - självklart. Negerboll - ONÖDIGT

GuW skrev:
2688589
På min skola skulle det inte få flaggas med svenska flaggan på skolavslutningen, eller sjungas nationalsån heller för den delen, det gjorde mig förbannad.

så var det i min skola med.. men vi sjöng ändå eftersom invandrareleverna stämde upp till nationalsång i aulan...

Så när det gäller flagga och nationalsång måste jag säga att påhittet kom från förvirrade svenskar som missförstod det hela i ivern att vara politiskt korrekta...

och detta tas upp gång på gång på gång av främlingsfientliga.. Jag har fortfarande ALDRIG hört en invandrare säga att de blir stötta av vår flagga eller nationalsång.

Däremot finns det, om än få, personer som tar illa vid sig av ordet neger, så varför då så frenetisk försvara rätten att få kränka dessa mäniskor när du blir lika nöjd av att äta chokladbollen oavsett namn..

korvgubbe skrev:
2688598
Däremot finns det, om än få, personer som tar illa vid sig av ordet neger, så varför då så frenetisk försvara rätten att få kränka dessa mäniskor när du blir lika nöjd av att äta chokladbollen oavsett namn..

Jag vägrar helt enkelt att släppa ett ord som ursprungligen var helt normalt, för att ge folk ett nytt nervärderande skällsord, på samma sätt som jag vägrar låta rasister göra anspråk på svenska flaggan och nationalsången.

Sen är det traditon för mig, jag har alltid sagt neger om mörkhyade med negroida drag, på samma sätt som jag alltid har sagt lapp om personer med samisk bakgrund.

Min mormor skulle nog kunna tänka sig att kalla det jag kallar neger för kaffer, och inte rättar jag henne för det, men det ordet tror jag håller på att vara utfasat ur språket, så kommer det att bli med ordet neger också, låt oss som använder det få använda det, jag kräver inte att det ska läras ut i skolorna, men låt i alla fall ordet självdö.

Förbjuder man ordet i vardagligt bruk blir det ju bara ännu mera laddat.

GuW skrev:
2688613 Jag vägrar helt enkelt att släppa ett ord som ursprungligen var helt normalt, för att ge folk ett nytt nervärderande skällsord, på samma sätt som jag vägrar låta rasister göra anspråk på svenska flaggan och nationalsången.

Sen är det traditon för mig, jag har alltid sagt neger om mörkhyade med negroida drag, på samma sätt som jag alltid har sagt lapp om personer med samisk bakgrund.

Min mormor skulle nog kunna tänka sig att kalla det jag kallar neger för kaffer, och inte rättar jag henne för det, men det ordet tror jag håller på att vara utfasat ur språket, så kommer det att bli med ordet neger också, låt oss som använder det få använda det, jag kräver inte att det ska läras ut i skolorna, men låt i alla fall ordet självdö.

Förbjuder man ordet i vardagligt bruk blir det ju bara ännu mera laddat.

Ordet neger eller ännu starkare, nigger, är knappast ett nytt skällsord..

Ja, vi gör som vi alltid har gjort, då blir det bäst, dvs som det alltid har varit.

Jag säger negerboll. Tycker inte att det är något nedvärderande i det öht och jag vet inte om någon neger som känt sig nedvärderad när jag sagt det.
Det är väl ungefär detsamma som att använda orden Eskimå eller Indian? Eller är det oxå nedvärderande?

:felämne
Hakkorset, eller Svastikan används fortfarande i många kulturer men där har den inget med Nazismen att göra utan anses fortfarande vara en lyckobringande symbol. Skillnaden mellan Hitlers och ex.vis hinduismens Svastika är att den Nazistiska är vriden 45 grader. Egentligen hade Sauvastikan varit mer passande som Nazistisk symbol då den står för mörker, olycka och död.

korvgubbe skrev:
2688598Så när det gäller flagga och nationalsång måste jag säga att påhittet kom från förvirrade svenskar som missförstod det hela i ivern att vara politiskt korrekta...

Och varifrån kom påhittet att ordet neger var nedvärderande?

Är den kvinnliga motsvarigheten - negress - också nedvärderande?

Jag är övertygad om att den ENDA anledningen till att några få påstår sig känna sig "kränkta" av ordet neger eller negerboll, är att några politisk korrekta svenska idioter talat om för dessa att neger minsann är ett fult ord i det svenska språket. Hur ska de veta annorlunda när de inte har svenska som modersmål utan har invandrat hit? Klart att de litar på vad som sägs, och så skapades myten om neger som ett nedvärderande ord.
Ordet "nigger" däremot är ett helt annat kapitel, om någon kallat bakverket för niggerboll hade jag haft förståelse för reaktionerna. Nu blir det bara patetiskt när fisförnäma svenskar ska visa sig präktiga genom att vara politiskt korrekta.

Så, ja, likheterna med nationalsången, svenska flaggan osv är slående.

Skalman skrev:
2688627 Är den kvinnliga motsvarigheten - negress - också nedvärderande?
Jag fick lära min i högstadiet av min svensklärare att man inte fick säga/skriva neger men negress var däremot helt okej. Man fick inte, om man skulle läst boken "tio små negerpojkar" nämna ordet neger i en eventuell recensionen sen. "Tio små svarta pojkar" skulle recensionen få heta istället. :lol

Edit: Läraren var invandrad, eller adopterad från något asiatiskt land. Åkc hemm!!!!! :mad:

Last edited:
Sporthojarn skrev:
2688619 Ordet neger eller ännu starkare, nigger, är knappast ett nytt skällsord..

Ordet NEGER är inte ett nervärderande skällsord, och nej, det är inte nytt, men det skapades inte för hundratals år sedan för att nervärdera någon.

Visst hade man en skev syn på negrers intelligens på den tiden, men det hade man å andra sidan om "fruntimmer som icke kunna köra automobiler då de vara hysteriska till läggningen" också.

En mycket klok neger sa...
En mycket stilig neger klev in...
En skitsnygg negress flirtade med mig...

På vilket sätt har jag nervärderat dom?
Förutom att just upplysningen om att dom är neger kan vara ovidkommande i resten av historien.
Byt ut ordet neger mot sydeurope/asiat och läs meningen igen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!