Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Drysen skrev:2688544Okej, bara undrade, för jag känner nämnligen en sk "neger" och han tar inte så illa vid sig om man säger neger, men om man skulle säga det det i nedvärderande ton och kanske med en svordom så tar han illa vid sig, annars inte.
GuW skrev:2688546
Ord och syboler blir rasistiska och nervärderande om vi låter dom bli det.
imaster skrev:
GuW skrev:2688546
Ord och syboler blir rasistiska och nervärderande om vi låter dom bli det.
Cyren skrev:2688582Ja, men varför använda negerboll då det har blivit nervärderande?
Finns INGEN anledning att säga negerboll, du får inte ut någonting av det.
Kawwa skrev:2688557Om ni tittar lite närmare i damernas hyllor för tex hårvårdsprodukter så finns det ett märke på hårspray som heter SWARTZKOPF! Och det betyder?Men det är det aldrig någon som pratar om!!!!!
För er som inte kan eller lyckas lista ut det så betyder swartz=svart och kopf=huvud, det får man ihop till svartskalle.
jo.. du kanske får ut chokladbollen ur disken. Men inte mer. Du uppnår samma resultat med chokladboll, jag lovar! du borde testa!Rocky skrev:2688583Jo det får jag!
korvgubbe skrev:2688570Så låt oss alla klä oss i armbindlar med hakkors och stoltsera med den svenska flaggan för att ta tillbaka dessa symboler...![]()
Själklart ska vi använda svenska flaggan och sjunga nationalsången.. argumenten kring dem kommer ju oftast från bittra utmedpackare..
Vad det gäller hakkors och andra symboler som haft en så laddad betydelse under så lång tid är det väl inte svårare än att acceptera faktum:
- många känner sig kränkta och illa berörda av dem.
Blir ditt liv verkligen sämre för att du inte kan heila och bära hakkors?
när det gäller svenska flaggan och nationalsången har jag faktiskt aldrigt hört om några invandrargrupper som faktiskt tagit illa vid sig, tvärtom..
Jag vet inte om jag skulle jämföra att få sjunga sitt lands nationalsång med att kalla ett bakverk någonting olämpligt.GuW skrev:2688589
Och nej, det var inga invandrargrupper som stod bakom det kravet, utan patetiska svenskar som skulle vara politiskt korrekta, såna som säger att man inte få säga negerboll om ett bakverk.
GuW skrev:2688589
På min skola skulle det inte få flaggas med svenska flaggan på skolavslutningen, eller sjungas nationalsån heller för den delen, det gjorde mig förbannad.
Och nej, det var inga invandrargrupper som stod bakom det kravet, utan patetiska svenskar som skulle vara politiskt korrekta, såna som säger att man inte få säga negerboll om ett bakverk.
Kafferboll?Strongliquid skrev:2688509Kör alla utan kaffe?![]()
korvgubbe skrev:2688598
Däremot finns det, om än få, personer som tar illa vid sig av ordet neger, så varför då så frenetisk försvara rätten att få kränka dessa mäniskor när du blir lika nöjd av att äta chokladbollen oavsett namn..
GuW skrev:2688613Jag vägrar helt enkelt att släppa ett ord som ursprungligen var helt normalt, för att ge folk ett nytt nervärderande skällsord, på samma sätt som jag vägrar låta rasister göra anspråk på svenska flaggan och nationalsången.
Sen är det traditon för mig, jag har alltid sagt neger om mörkhyade med negroida drag, på samma sätt som jag alltid har sagt lapp om personer med samisk bakgrund.
Min mormor skulle nog kunna tänka sig att kalla det jag kallar neger för kaffer, och inte rättar jag henne för det, men det ordet tror jag håller på att vara utfasat ur språket, så kommer det att bli med ordet neger också, låt oss som använder det få använda det, jag kräver inte att det ska läras ut i skolorna, men låt i alla fall ordet självdö.
Förbjuder man ordet i vardagligt bruk blir det ju bara ännu mera laddat.
korvgubbe skrev:2688598Så när det gäller flagga och nationalsång måste jag säga att påhittet kom från förvirrade svenskar som missförstod det hela i ivern att vara politiskt korrekta...
Jag fick lära min i högstadiet av min svensklärare att man inte fick säga/skriva neger men negress var däremot helt okej. Man fick inte, om man skulle läst boken "tio små negerpojkar" nämna ordet neger i en eventuell recensionen sen. "Tio små svarta pojkar" skulle recensionen få heta istället.Skalman skrev:2688627Är den kvinnliga motsvarigheten - negress - också nedvärderande?
Sporthojarn skrev:2688619Ordet neger eller ännu starkare, nigger, är knappast ett nytt skällsord..
Diskrimineringsombudsmannen heter det:Mattias skrev:2688538Jag är överraskad att folk refererar till detta bakverk såpass ofta att problemet ens uppstår. Vad händer om man säger fel? Kommer rasdiskrimineringsombudsmannen och tar en i örat?
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|