Nedlägg i 299 km/h

Håller med. Mätarn registrerar väl hur många varv hjulet snurrar, och hela hjulet snurrar ju lika fort. Det har väl ingen betydelse var på hjulet du kör. Man kan väl lika gärna räkna asfaltsmetrar från däckets mitt/spets om man vill? Men ett mindre hjul ger ju förstås en snabbare mätare.

SUCK!

Oavsett om han kör i 280, 299 eller 320 km/h i den där kurvan så har han problem. Han kommer över på fel sida i den kurvan (tur att han inte får något möte) och bergsväggen på vänster sida ser inge trevlig ut. Jävla puckokörning. :arsele

Håller med. Mätarn registrerar väl hur många varv hjulet snurrar, och hela hjulet snurrar ju lika fort. Det har väl ingen betydelse var på hjulet du kör. Man kan väl lika gärna räkna asfaltsmetrar från däckets mitt/spets om man vill? Men ett mindre hjul ger ju förstås en snabbare mätare.

X eller Y?

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    17.4 KB · Visningar: 41

Ja, jag fattar eftersom mätarn sitter i navet så registrerar den ju hur många varv hjulet snurrar. Ja ok det blir som ni säger som ett mindre hjul om han kör på kanten, jag fattar. Jag tänkte först att det lika gärna kunde räknas i från spetsen på däcket, och sträckan. Men ja, som sagt jag fattar, men det blir väl ganska marginell skillnad eller..????

Ja, jag fattar eftersom mätarn sitter i navet så registrerar den ju hur många varv hjulet snurrar. Ja ok det blir som ni säger som ett mindre hjul om han kör på kanten, jag fattar. Jag tänkte först att det lika gärna kunde räknas i från spetsen på däcket, och sträckan. Men ja, som sagt jag fattar, men det blir väl ganska marginell skillnad eller..????

Det blir ganska stor skillnad uppe i fart. Håll absolut jämn gas på hojen och gå in i en sväng, om du inte gasar lite grann så sänks farten markant. Du kan testa redan i 70.
Sen sitter givaren på nästan alla moderna hojar i växellådan på utgående axeln. Man burkar se sladdarna på ovansidan av växellådan...

Det blir ganska stor skillnad uppe i fart. Håll absolut jämn gas på hojen och gå in i en sväng, om du inte gasar lite grann så sänks farten markant. Du kan testa redan i 70.
Sen sitter givaren på nästan alla moderna hojar i växellådan på utgående axeln. Man burkar se sladdarna på ovansidan av växellådan...

Tackar för tipset! Det ska bli spännande att prova, frågan är väl bara hur mycket jag vågar lägga ner. Har aldrig knäskrapat ännu, jobbar på det men har en bit kvar... Om jag kritar på däcket så lär väl resultatet inte stärka självförtroendet antar jag. Man eller mus, som Torén brukar uttrycka det. Definitivt mus här. Ti hi...:D

Tackar för tipset! Det ska bli spännande att prova, frågan är väl bara hur mycket jag vågar lägga ner. Har aldrig knäskrapat ännu, jobbar på det men har en bit kvar... Om jag kritar på däcket så lär väl resultatet inte stärka självförtroendet antar jag. Man eller mus, som Torén brukar uttrycka det. Definitivt mus här. Ti hi...:D

Ja, okej då, det var ganska roligt:)

Tänk på att när du lutar hojen så mycket du vågar, så finns det en halvmeter kvar ungefär:tummenupp

Tankenöt:
Antag att du kan lägga en wire runt ekvatorn och att jorden är helt rund.
Tänk dig nu att det sitter ett staket som är en meter högt runt hela ekvatorn. Hur mycket måste du förlänga wiren för att wiren ska nå runt när den ligger på staketet, dvs konstant en meter över ekvatorn?

Följdfråga:
Samma som ovan fast byt ut jorden mot en apelsin...

Nä det är snarare du som inte förstår!
Det som händer är att hastighetsmätaren visar samma men den verkliga hastigheten sjunker.
Så ge upp och inse att du har fel:huvet :huvet

Verkar som det är du som inte förstår riktigt...
:rolleyes:

Om du kör rakt fram låt säga i en verklig fart av 200km/h. Omkretsen på hjulet, vi skiter i drevning nu, är X meter. Ut mot däckets kant är omkretsen mindre, eller hur? Låt säga 5% mindre. För att bibehålla samma fart vid nedlägg måste ju hjulet snurra 5% fortare för att det inte ska gå åt helvete, dvs rotationen på utgående drevaxel ÖKAR med 5%, med andra ord snurrar hastighetsgivaren 5% fortare. I det här fallet visar hastigetsmätaren 210 km/h

Det är därför motorvarvet stiger när man lägger ner, utan att farten ökar.

Bakhjulet har en mindre diameter längst ut på kanten jämfört med i mitten, därför snurrar hjulet fortare vid max nerlägg, det innebär att det blir som en annan utväxling.

Vid en given hastighet, ja.
Det troligaste är väl att hastigheten sjunker lite när du lägger hojen ner (sjunker rejält om du lägger för mycket :) ) eftersom varvet är konstant och du gör färre meter per motorvarv med mindre diameter på bakhjulet.

Tankenöt:
Antag att du kan lägga en wire runt ekvatorn och att jorden är helt rund.
Tänk dig nu att det sitter ett staket som är en meter högt runt hela ekvatorn. Hur mycket måste du förlänga wiren för att wiren ska nå runt när den ligger på staketet, dvs konstant en meter över ekvatorn?

Följdfråga:
Samma som ovan fast byt ut jorden mot en apelsin...
(Jordens/Apelsinens diameter+2m)pi - (Jordens/Apelsinens diameter)pi? :va
Man är ju inte snabb i huvudet såhär på nattkvisten.

Nä det är snarare du som inte förstår!
Det som händer är att hastighetsmätaren visar samma men den verkliga hastigheten sjunker.
Så ge upp och inse att du har fel:huvet :huvet
Bollox har inte fel, du har inte heller fel, ni menar samma sak men har olika sätt att förklara det på, för att bibehålla den sanna hastigheten när man går från rakt fram till max nerlägg så måste motorvarvtalet ökas och därmed även visningen på hastighetsmätaren.

På filmen visar hastighetsmätaren ca 280 innan han lägger ner, eftersom massan redan rör sig i en viss hastighet så kommer hastighetsmätaren att visa mer vid nerlägg då diametern minskar på däcket.

Nästa vecka kommer vi att behandla friktion och centripetalkraft.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti