NEC och REC Samma serie?

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vad är det igentligen som sker?

Team från REC som kör wildcard i NEC får seriepoäng i REC!?!?

Hur är det möjligt att få poäng i en annan serie (REC) när man kör som wildcard i NEC?

Eller är REC att se som Rookie bara uppklassningspoäng? Varför har man i så fall en serietabell?

// Oskar

Den här tråden har potential :tummenupp

Skumma lite i erf forumet så hittar du några trådar om det, eller nec piloter i rec osv :)

björn

Den här tråden har potential :tummenupp

Skumma lite i erf forumet så hittar du några trådar om det, eller nec piloter i rec osv :)

björn

Kollade i ERF Forumet men hittade ingen tråd om hur det har varit med upplägget i år.

Denna tråden handlar inte om vilka som kör vart utan om hur fenomenet att man får poäng i en serie där det inte körs någon tävling för att man kör en deltväling i en annan serie.

Utveckla gärna din kommentar om att tråden har potential?

//Osakr

Det skulle ju vara som att om en från R600 körde wildcard i R1000 och fick 600 poäng ifrån 1000 rejset..:banana Vart är logiken!?! Fram med den, för jag är helt säker på att den finns där!!:huvet

Tanken var väl att stimulera deltagande i NEC då fördelningen var/är sned mellan klasserna, ..och att REC-team därför kunde få bonuspoäng om dom plockade dom i den "svårare" serien på motsvarande tävling.
Men jag förstår & instämmer i ifrågasättandet i detta fall eftersom där inte var någon REC-tävling på F-berg denna gång (om dom nu fått poäng i REC).

Tanken var väl att stimulera deltagande i NEC då fördelningen var/är sned mellan klasserna, ..och att REC-team därför kunde få bonuspoäng om dom plockade dom i den "svårare" serien på motsvarande tävling.
Men jag förstår & instämmer i ifrågasättandet i detta fall eftersom där inte var någon REC-tävling på F-berg denna gång (om dom nu fått poäng i REC).

Poäng får man när man tar sig i mål i både rec och nec. Således kunde man betalt avgiften kört några varv på kvalet, varit med i starten och sedan kört två varv på slutet och ta poäng. Känns lite snedvridet.
Hade REC bara varit en uppklassningsserie till NEC hade jag förstått upplägget, men som jag förstått det är det en egen tävling men egen tabell.

/Oskar

Hade REC bara varit en uppklassningsserie till NEC hade jag förstått upplägget, men som jag förstått det är det en egen tävling men egen tabell.

/Oskar

Det ligger nåt i det, ..samtidigt förstår jag att man tar till någonting för att jämna ut skillnaden i antal deltagare.
Och möjligheten finns där ju för samtliga team.

Rec

Som sagt är ett wildcard är ett sätt att stimulera lag att kunna prova på lite tuffare motstånd utan att klassa upp sig.

Det är öppet för alla som vill söka WC hos Brånalt.

Alla kan söka Wildcard till vilken tävling som helst.
Man får 5 bonus poäng om man åker med WC i NEC

Läser man reglementet innan sesongen så står det att man kan söka WC.

Sen var tanken med Falkenbergs tävlingen att det skulle vara ordinarie NEC lag som skulle ta plats och sedan resten skulle fyllas ut med REC lag.

Vi sökte till båda lagen i April och båda lagen hade fått köra tävlingen efter som det är 38 lag som kan starta.

Sen är det tråkigt att det inte går ut info om att det går att söka WC till Falken för att få det fullt startfält.

Arrangörerna var besvikna att det inte var fler startande där....för lite info så blir det så

5 snabbaste REC lag blir uppklassade varje år.

För tanken är att A-förare ska köra i NEC för annars är det för stora fartskillnader.

Sen är det uppklassnings poäng till Elit Licens för dom som vill och förstår hur det går till.

Men resonomanget med att bara köra in start och mål poöng förstår jag inte.
Man åker väl till tävlingen och gör sitt bästa..
är det race så är det race...och 6 timmars är det svårarare att få allt att klaffa.
Mer clean och schysstare körning

Ur Reglemtet

1.6.4 Wild Card *
Team kan ansöka om wild card för enskild deltävling i NEC.
Ansökan görs skriftligen till ERF:s Koordinator. Ansökan och skall vara ERF:s koordinator tillhanda 20 dagar företävling. Anmälan anses inte giltig fören serieavgift och startavgift erlagts.

1.6 Team *
ERF körs i 2 klasser Nordic Endurance Challenge och Rookie Endurance Challenge.
Nordic Endurance Challenge skall ha 42 permanenta platser.
Upp klassning sker efter varje säsong, de 5 sista i NEC. klassas ner till REC-serien för att lämna plats åt de 5 främsta från REC-serien. Dessa team skall senas 31 januari tackat ja till platsen annars övergår den till nästa Team ifrån REC-serien.
För att det skall anses vara samma Team skall 50% av Teamet bestå samma sammansättning nästa säsong.
Det är tillåtet att byta namn på Teamet mellan säsongerna.
I det fall ett NEC Team slutar eftersäsongen erbjuds nästa REC Team platsen.

1.19.1 Poäng beräknas eldigt följande:
Poängberäkningen gäller för ERF
Startpoäng: Start från Gridd 4 poäng Målpoäng: Tagit målflagg. Poäng = Racets längd i timmar Placeringspoäng: Placering i Race:

1:a 25 poäng 5:a 15 poäng 9:a 11 poäng 13:de 7 poäng 15.de 3 poäng
2:a 20 poäng 6:a 14 poäng 10:a 10 poäng 14:de 6 poäng 16:de 2 poäng
3:a 18 poäng 7:a 13 poäng 11:de 9 poäng 13:de 5 poäng 17:de 1 poäng
4:a 16 poäng 8:a 12 poäng 12:de 8 poäng 14:de 4 poäng

1.19.2 Poäng för Wild Card. *
Rookie Endurance Challenge Team som kör på Wild Card i Nordic Endurance Challenge får utöver ordinarie poäng 5 bonuspoäng per tävling. Team som kört på Wild Card i NEC kan inte räkna poäng i REC under samma tävlings helg.

MVH BC

Last edited:
1.19.2 Poäng för Wild Card. *
Rookie Endurance Challenge Team som kör på Wild Card i Nordic Endurance Challenge får utöver ordinarie poäng 5 bonuspoäng per tävling. Team som kört på Wild Card i NEC kan inte räkna poäng i REC under samma tävlings helg.

MVH BC

Det här är ju en skitbra grej, detta borde dom ta efter i "sprint racingen" med.

Men om man är ett serieanmäld i REC så hade man kunnat köra alla tävlingar som wildcad och därmed få 7 gratispoäng i varje tävling!!

Sedan verkar det konstigt att de 5 första teamen klassas upp, då det inte nödvändigtvis är dom som är snabbast med tanke på att vissa team nu fick en uppsjö med "bonuspoäng" i en serie där det inte gick någon tävling.

Att fylla ut en NEC tävling för att det ska bli fulla starfält låter lite konstigt, man kan ju inte fylla ut med vilket team som helst det måste ju ändå vara en viss nivå.

Annars kan det väll vara en serie med fler tävlingar....

Sen är det uppklassnings poäng till Elit Licens för dom som vill och förstår hur det går till.
Vet du hur det fungerar? Låter lite konstigt att man kan få uppklassningspoäng genom att köra i ett lag.
Att fylla ut en NEC tävling för att det ska bli fulla starfält låter lite konstigt, man kan ju inte fylla ut med vilket team som helst det måste ju ändå vara en viss nivå.
Vet inte hur kostnaderna ser ut för ett ERF-arrangemang men det gäller väl att få in så mycket pengar som möjligt och därför tar man in så många team som möjligt.

Nytt i från med 2007. Vet ej hur det funkar. Men om man vill bli upp klassad så är det ju bra. Det kanske finns dom Endurance förarna som bara åker långlopp och vill kanske köra utomlands. Hur ska dom göra annars? Det finns tävlingar utomlands som du måste ha Elit licens för.
För Endurance är ju oxo en MC tävling. Det är ju ingen slump att det finns snabba endurance förare som åker superbike VM
Det kanske är så att Svemo kollar på hur mycket man kört i sitt team och därefter bestämmer sig för uppklassning eller inte. Det skulle ju hindra slökorvar som mig från att teama med ett par snabba förare och bara köra några varv per tävling.

Angående det låga deltagandet i NEC: Det finns inte plats för fler supportklasser, som Rookie 600 och 1000? Det skulle ju ge lite klirr i kassan om nu tiden finns.

Vad syftar du med att vissa team fick en uppsjö av poöng!!!! Du menar att vissa kör för dåligt!!
Det är klart att det är bra om man bara vill ha poäng och inte klara av att köra sig till bra poäng i REC serien är det ju bra.
Det är väl lagets prestaion som räknas i detta fall.

Jag menar inte att vissa kör för dåligt. Har jag aldrig sagt! Vet inte vad du fick det ifrån.

Jag menar att de team som deltog som wildcard fick en hel del (minst 11) poäng i en klass där det inte gick någon deltävling.
Ditt team fick 13 poäng och gick upp ett flertal placeringar.
Vi tappade vår andra placering och ledaren fick delad ledning med ett team som kört en tävling i en annan serie........

Det är ju Teamens uppgift att ta reda på hur det funkar.

Klart sitter man bakom en dator på SH forum får man inte reda på mycket.

Sannt! dock kan man ju tycka att arrangören kunde gått ut med info lite tydligare om man är intresserad av att få dit fler förare så kanske man får jaga lite. När jag har dåligt med jobb så hör jag av mig till mina kunder och försöker sälja tjänster / produkter.

Sök wildcard till nästa tävling å kör för 7 poäng x-tra.

Vi har större changs på fler poäng i rec.

För dom som va med innan REC blev till så var det bara en tävling. Och som problemet är i dag är att det är dyrt att hyra banan 2 dagar. Så eftersom det är så lågt deltagare antal så överlever väl inte REC till nästa år.

Jupp tyvärr är vi väll tillbaka till det gamla ERF nästar år. Med utkvalning av de långsammaste teamen.

Vi är för många för att köra en serie men för få för en. Det är väll bara anderstorp där samtliga kan starta.

/ Oskar

Last edited:
Det skulle ju hindra slökorvar som mig från att teama med ett par snabba förare och bara köra några varv per tävling.

Varför vill man klassa upp sig om man är långsam? i så fall är det väll bättre och billigare att köra SP klassen?

Angående det låga deltagandet i NEC: Det finns inte plats för fler supportklasser, som Rookie 600 och 1000? Det skulle ju ge lite klirr i kassan om nu tiden finns.

Dom har bott samt sp som tävlar under samma dag.

Så det är 3 klasser och då tar NEC 45 min kval samt 6 timmar race av körtiden. Finns inte mycket tid över till fler klasser.

/ Oskar

Sannt! dock kan man ju tycka att arrangören kunde gått ut med info lite tydligare om man är intresserad av att få dit fler förare så kanske man får jaga lite. När jag har dåligt med jobb så hör jag av mig till mina kunder och försöker sälja tjänster / produkter.
Om jag annordna något som hade med RR att göra i Sverige hade SH varit första stället jag "annonserat". Att söka folk till en tävling är ju dessutom gratis, bara att skapa en tråd. Vad är folk så rädda för? Är det gamlingar som inte kan hantera en dator som styr och ställer?
Varför vill man klassa upp sig om man är långsam? i så fall är det väll bättre och billigare att köra SP klassen?
Som du vet finns det vissa som verkar se någon typ av status i att ha elitlicens och tourar runt år efter år sist i sin klass.
Dom har bott samt sp som tävlar under samma dag.
Så det är 3 klasser och då tar NEC 45 min kval samt 6 timmar race av körtiden. Finns inte mycket tid över till fler klasser.
Ja, då blir det ju lite tajt. Men om de kört 2 dagar så hade väl både REC och några rookie-klasser fått plats?

Som du vet finns det vissa som verkar se någon typ av status i att ha elitlicens och tourar runt år efter år sist i sin klass.

Jo det är väll sannt! Hoppas det kommer någon nedklassnings regel eller att man börjar använda 107% eller 110% eller liknande lite oftare.

Anledningen till att det inte körs i Mantorp är att det inte finns tillräckligt intresse att köra där med tanke på deltagar antalet.
Förra året var det 17 lag. å bana kostar ca 50-75 tusen att hyra per dag.

Det var väl närmare 40 startande lag på mantorp i REC förra året, dock fick flertalet åka halva racetiden efter pacecar, kanske därför folk tröttnar.
Jag betalar inte 3000:- för att åka efter en bil som krypkör runt banan så däcken kallnar.

Som jag har räknat på det så får jag mycket mer körtid per krona om man kör r1000 i SO. Samtidigt som kvaliteten på körningen blir mycket högre, i alla fall för mig.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026