Mycket möjligt att du har rätt, även jag brukar vara en av dom som tycker att många som inte borde vara B-förare ligger och slirar på Rookie-licens år efter år.
Men här pratar du inte förare utan team. Det är faktiskt inte så ofta som teamet med den snabbaste varvtiden vinner, det är ganska mycket som skall klaffa.
Vårt team som mycket riktigt vann i Anderstorp och även i Knutstorp testade endurance i REC förra året, titta gärna på resultaten där. Vi var lika snabba i varvtid men resultaten talar för sig själva. VI visste inte hur vi ville göra i år och tanken blev att jag och Morgan skulle köra 4-timmars för "skoj skull". Vi tyckte att sex timmar på två förare (numera även väldigt otränade sådana) samt vår endurance-rutin skulle innebära att vi förmodligen inte kom imål alls. (nu har vi ännu inte kunnat köra i den "konstellationen" än då jag inte kunde köra i Anderstorp och Morgan inte kunde i Knutstorp, därför fick vi "låna in" lite andra förare för att kunna ställa upp)
Men det är väl egentligen inte det denna tråden handlar om. Utan att några team har kört denna tävling och kan räkna med sig dessa poäng i en "annan" serie. Jag håller med om att det verkar helt uppåt väggarna. OK, att man kan köra NEC istället för REC och då få räkna de poängen. Detta är ju ett bra sätt om det blivit "snebelastning" mellan klasserna. Men här har man ju inte bytt ut någon tävling utan bara lagt till en. Skall man ha en serie måste väl alla lagen få samma möjligheter eller. Eftersom det inte gick någon REC tog kunde jag inte i min vildaste fantasi få för mig att man kunde få poäng i REC i denna tävling. Den infon tycker jag var alldeles för dålig och hade den varit tydlig är jag övertygad om att platserna inte räckt till.
Skall man ha en serie som man dessutom tar ut en SERIEAVGIFT för så måste det väl för faan framgå vilka tävlingar som ingår i serien.....
Helt OT är det inte eftersom att dessa poängen mest troligen är en morot för REC-team att ta steget till NEC precis som du säger. Detta för att få bort "snebelastningen" som "rookie-kulturen i sverige" som den blivit kallad ger.
OT däremot:
Jag kollade inte på varvtider utan kollade bara på "snittet". ni körde 131 varv på 4 timmar vilket ger 32,75 varv per timme i snitt. Hade ni då hållit detta snitt i 6 timmar hade ni landat på 196,5 varv och runt 6:e plats.
Likaså hade teamet på 20 plats i NEC 165 varv på 6 timmar. Detta ger 27,5 varv per timme som i sin tur ger 110 varv och en 31:a plats i REC.
Sen så ska naturligtvis nya förare och team få lov att vara snabba under rookie-tiden!
Jag fortsätter mitt sne-stegande då jag själv inte är aktiv race'er
En tanke för ERF......
Kan man inte köra ett gemensamt kval med alla teamen.
Genom lottning hamnar man i kvalgrupp 1 eller 2.
Kvalen bör ligga tätt p g a skillnade i väder å temp. m m.
Efter kvalet drar man ett sträck i mitten på resultatlistan.
Övre halvan är sedan grupp A och kör sina t ex. 5 timmar ihop.
Nedre blir grupp B och kör sina t ex. 5 timmar ihop.
Man har sedan en gemensam tabell för samtliga team
men ger t ex de teamen som kvalat in i grupp A dessa
bonuspoäng det är prat om.
Detta ger en morot att kvala in med bra tid.
Lika stora startfält i båda grupperna.
En enda tabell att ta poäng till.
Inget snack om team 1 i REC är snabbare än team 7 i NEC.
Sorry om jag var otydlig men jag tänkte på dem som kör i sprintklasser.
Och jag tänkte på både sprint och endurance.