NEC och REC Samma serie?

Det var väl närmare 40 startande lag på mantorp i REC förra året, dock fick flertalet åka halva racetiden efter pacecar, kanske därför folk tröttnar.
Jag betalar inte 3000:- för att åka efter en bil som krypkör runt banan så däcken kallnar.

Som jag har räknat på det så får jag mycket mer körtid per krona om man kör r1000 i SO. Samtidigt som kvaliteten på körningen blir mycket högre, i alla fall för mig.

2300 kr kostade förra året i REC.
39 st anmälda REC
19 st anmälda NEC

Team Biketech åkte väl bara 18 varv innan eran motor gick sönder.
 
Last edited:
Som du vet finns det vissa som verkar se någon typ av status i att ha elitlicens och tourar runt år efter år sist i sin klass.
Nu sticker jag in näsan lite från sidan men......
är det inte precis tvärt om?
Har vart mycket snack om detta innan men der verkar som
"folk" hellre kommer på pallen i REC än 5:a eller 6:a i NEC**.
Liknande fenom finns väll i rookieeklasserna.
REC och Rookie är väll ofta fulla fält och utkvalning förekommer
medan NEC och SM-klasserna inte är full.
Borde det inte var tvärtom?

** Kollade lite tider från REC/NEC Anderstorp och vinnarna i REC där hade väll kommit 5-6:a i NEC om de hade hållt tempot i 2 timmar till.

Hade folk klassat upp sig (och ner sig) som "de skulle" hade det väll blivit tätare och bättre racing? Flera på samma nivå i samma race?
 
Last edited:
[
Nu sticker jag in näsan lite från sidan men......
är det inte precis tvärt om?
Har vart mycket snack om detta innan men der verkar som
"folk" hellre kommer på pallen i REC än 5:a eller 6:a i NEC**.
Liknande fenom finns väll i rookieeklasserna.
REC och Rookie är väll ofta fulla fält och utkvalning förekommer
medan NEC och SM-klasserna inte är full.
Borde det inte var tvärtom?

** Kollade lite tider från REC/NEC Anderstorp och vinnarna i REC där hade väll kommit 5-6:a i NEC om de hade hållt tempot i 2 timmar till.

Hade folk klassat upp sig (och ner sig) som "de skulle" hade det väll blivit tätare och bättre racing? Flera på samma nivå i samma race?



Det där är både sannt och osannt. Det är ju väldigt OFF Topic i tråden numera men men.

Vad jag vet har det aldrig varit utkval i REC. Därimot när det var ERF (en serie) så förekom det.

Innom sprintracingen i år så har det varit utkvalning på :

R600 Falkenberg
SBK Falkenber
R600 Gelleråsen
SST600 Gelleråsen

i övriga fall har alla fått köra. 107 % regeln har inte tillämpats någon gång.

MVH Oskar

Det var väl närmare 40 startande lag på mantorp i REC förra året, dock fick flertalet åka halva racetiden efter pacecar, kanske därför folk tröttnar.

Som jag har räknat på det så får jag mycket mer körtid per krona om man kör r1000 i SO. Samtidigt som kvaliteten på körningen blir mycket högre, i alla fall för mig.

Mantorp var ett fiasko utan dess like.
De två deltävlingar i REC jag har kört i år har fungerat otroligt bra. Det har varit riktigt roliga deltävlingar. Hoppas det fortsätter så!
 
Last edited:
** Kollade lite tider från REC/NEC Anderstorp och vinnarna i REC där hade väll kommit 5-6:a i NEC om de hade hållt tempot i 2 timmar till.

Hade folk klassat upp sig (och ner sig) som "de skulle" hade det väll blivit tätare och bättre racing? Flera på samma nivå i samma race?

Mycket möjligt att du har rätt, även jag brukar vara en av dom som tycker att många som inte borde vara B-förare ligger och slirar på Rookie-licens år efter år.
Men här pratar du inte förare utan team. Det är faktiskt inte så ofta som teamet med den snabbaste varvtiden vinner, det är ganska mycket som skall klaffa.
Vårt team som mycket riktigt vann i Anderstorp och även i Knutstorp testade endurance i REC förra året, titta gärna på resultaten där. Vi var lika snabba i varvtid men resultaten talar för sig själva. VI visste inte hur vi ville göra i år och tanken blev att jag och Morgan skulle köra 4-timmars för "skoj skull". Vi tyckte att sex timmar på två förare (numera även väldigt otränade sådana) samt vår endurance-rutin skulle innebära att vi förmodligen inte kom imål alls. (nu har vi ännu inte kunnat köra i den "konstellationen" än då jag inte kunde köra i Anderstorp och Morgan inte kunde i Knutstorp, därför fick vi "låna in" lite andra förare för att kunna ställa upp)

Men det är väl egentligen inte det denna tråden handlar om. Utan att några team har kört denna tävling och kan räkna med sig dessa poäng i en "annan" serie. Jag håller med om att det verkar helt uppåt väggarna. OK, att man kan köra NEC istället för REC och då få räkna de poängen. Detta är ju ett bra sätt om det blivit "snebelastning" mellan klasserna. Men här har man ju inte bytt ut någon tävling utan bara lagt till en. Skall man ha en serie måste väl alla lagen få samma möjligheter eller. Eftersom det inte gick någon REC tog kunde jag inte i min vildaste fantasi få för mig att man kunde få poäng i REC i denna tävling. Den infon tycker jag var alldeles för dålig och hade den varit tydlig är jag övertygad om att platserna inte räckt till.
Skall man ha en serie som man dessutom tar ut en SERIEAVGIFT för så måste det väl för faan framgå vilka tävlingar som ingår i serien.....
 
Last edited:
http://www.falkenbergsmotorklubb.se/upload/fil_20090623032344Inbjudan_o_TR_Race_3--_09.pdf

11. Maskinklasser.
BOTT och NEC. REC Team kan söka wildcard. Wildcard sökes hos ERF:s koordinator Hans Brånalt.
Ansökan skall vara Hans tillhanda senast 25/7-09

Rookie Endurance Challenge Team som kör på Wild Card i Nordic Endurance Challenge får utöver ordinarie poäng 5 bonuspoäng per tävling. Team som kört på Wild Card i NEC kan inte räkna poäng i REC under samma tävlings helg.
 
Last edited:
Team som kört på Wild Card i NEC kan inte räkna poäng i REC under samma tävlings helg.

Och eftersom det inte var någon REC denna helg så blir således hela poängställningen sned! Då ni kör en tävling mer.

Eller kan ni som deltog nu inte ta poäng nästa Falkenbergs REC?

/Oskar
 
Mycket möjligt att du har rätt, även jag brukar vara en av dom som tycker att många som inte borde vara B-förare ligger och slirar på Rookie-licens år efter år.
Men här pratar du inte förare utan team. Det är faktiskt inte så ofta som teamet med den snabbaste varvtiden vinner, det är ganska mycket som skall klaffa.
Vårt team som mycket riktigt vann i Anderstorp och även i Knutstorp testade endurance i REC förra året, titta gärna på resultaten där. Vi var lika snabba i varvtid men resultaten talar för sig själva. VI visste inte hur vi ville göra i år och tanken blev att jag och Morgan skulle köra 4-timmars för "skoj skull". Vi tyckte att sex timmar på två förare (numera även väldigt otränade sådana) samt vår endurance-rutin skulle innebära att vi förmodligen inte kom imål alls. (nu har vi ännu inte kunnat köra i den "konstellationen" än då jag inte kunde köra i Anderstorp och Morgan inte kunde i Knutstorp, därför fick vi "låna in" lite andra förare för att kunna ställa upp)

Men det är väl egentligen inte det denna tråden handlar om. Utan att några team har kört denna tävling och kan räkna med sig dessa poäng i en "annan" serie. Jag håller med om att det verkar helt uppåt väggarna. OK, att man kan köra NEC istället för REC och då få räkna de poängen. Detta är ju ett bra sätt om det blivit "snebelastning" mellan klasserna. Men här har man ju inte bytt ut någon tävling utan bara lagt till en. Skall man ha en serie måste väl alla lagen få samma möjligheter eller. Eftersom det inte gick någon REC tog kunde jag inte i min vildaste fantasi få för mig att man kunde få poäng i REC i denna tävling. Den infon tycker jag var alldeles för dålig och hade den varit tydlig är jag övertygad om att platserna inte räckt till.
Skall man ha en serie som man dessutom tar ut en SERIEAVGIFT för så måste det väl för faan framgå vilka tävlingar som ingår i serien.....

Helt OT är det inte eftersom att dessa poängen mest troligen är en morot för REC-team att ta steget till NEC precis som du säger. Detta för att få bort "snebelastningen" som "rookie-kulturen i sverige" som den blivit kallad ger.

OT däremot:
Jag kollade inte på varvtider utan kollade bara på "snittet". ni körde 131 varv på 4 timmar vilket ger 32,75 varv per timme i snitt. Hade ni då hållit detta snitt i 6 timmar hade ni landat på 196,5 varv och runt 6:e plats.

Likaså hade teamet på 20 plats i NEC 165 varv på 6 timmar. Detta ger 27,5 varv per timme som i sin tur ger 110 varv och en 31:a plats i REC.

Sen så ska naturligtvis nya förare och team få lov att vara snabba under rookie-tiden!


Jag fortsätter mitt sne-stegande då jag själv inte är aktiv race'er
En tanke för ERF......

Kan man inte köra ett gemensamt kval med alla teamen.
Genom lottning hamnar man i kvalgrupp 1 eller 2.
Kvalen bör ligga tätt p g a skillnade i väder å temp. m m.

Efter kvalet drar man ett sträck i mitten på resultatlistan.
Övre halvan är sedan grupp A och kör sina t ex. 5 timmar ihop.
Nedre blir grupp B och kör sina t ex. 5 timmar ihop.

Man har sedan en gemensam tabell för samtliga team
men ger t ex de teamen som kvalat in i grupp A dessa
bonuspoäng det är prat om.

Detta ger en morot att kvala in med bra tid.
Lika stora startfält i båda grupperna.
En enda tabell att ta poäng till.
Inget snack om team 1 i REC är snabbare än team 7 i NEC.

Sorry om jag var otydlig men jag tänkte på dem som kör i sprintklasser.
Och jag tänkte på både sprint och endurance.
 
Och eftersom det inte var någon REC denna helg så blir således hela poängställningen sned! Då ni kör en tävling mer.

Eller kan ni som deltog nu inte ta poäng nästa Falkenbergs REC?

/Oskar



Vi kör inte 1 tävling mer..Vi har bara läst reglementet och pratat med Brånalt!.
Och dessutom läst inbjudan.
SAXAT UR TR

11. Maskinklasser.
BOTT och NEC. REC Team kan söka wildcard. Wildcard sökes hos ERF:s koordinator Hans Brånalt.
Ansökan skall vara Hans tillhanda senast 25/7-09


Det var fritt fram för alla att köra i Falken.
Vi kommer att köra dom 2 sista tävlingaran i REC.
Ev Eric Lindroth och Scott Redding ska köra med oss i Avslutningen Om dom dispans

När man ändå klagar på racingen.
Tycker jag att banan inte håller EU standarden.
På tok för glest mellan staket stolpararna. å
väldigt bleka flaggor...och kaffet smakade skit.
Är det ngr fler som håller med.
Jag tror att man kan söka EU-bidrag för att arrangera ungdomtävligar.
 
Vi kör inte 1 tävling mer..Vi har bara läst reglementet och pratat med Brånalt!.
Och dessutom läst inbjudan.
SAXAT UR TR

11. Maskinklasser.
BOTT och NEC. REC Team kan söka wildcard. Wildcard sökes hos ERF:s koordinator Hans Brånalt.
Ansökan skall vara Hans tillhanda senast 25/7-09


Det var fritt fram för alla att köra i Falken.
Vi kommer att köra dom 2 sista tävlingaran i REC.
Ev Eric Lindroth och Scott Redding ska köra med oss i Avslutningen Om dom dispans

När man ändå klagar på racingen.
Tycker jag att banan inte håller EU standarden.
På tok för glest mellan staket stolpararna. å
väldigt bleka flaggor...och kaffet smakade skit.
Är det ngr fler som håller med.
Jag tror att man kan söka EU-bidrag för att arrangera ungdomtävligar.


Shit du verkar lite småbitter.

Jag kritiserar inte att ni körde racet. Och jag tycker inte på något sett att någon deltagare som sök wc har begått något fel. Det jag ifrågasätter är reglementet och poängsystemet som jag inte ser någon logik i.

Om Rec har 4 deltävlingar och ni kör wc i en NEC tävling så har väll ni kört 5 och vi 4 tävlingar?

Fem myror är fler än 4 elefanter!!

/ Oskar
 
........
OT däremot:
Jag kollade inte på varvtider utan kollade bara på "snittet". ni körde 131 varv på 4 timmar vilket ger 32,75 varv per timme i snitt. Hade ni då hållit detta snitt i 6 timmar hade ni landat på 196,5 varv och runt 6:e plats.

Likaså hade teamet på 20 plats i NEC 165 varv på 6 timmar. Detta ger 27,5 varv per timme som i sin tur ger 110 varv och en 31:a plats i REC.

...........

Visst tänker du rätt, men eftersom man klarar sig utan att byta däck mm på ett 4h-race så blir det lite svårare att jämföra rakt av. Bakdäck måste ju bytas på 6h och ev. kanske man måste byta bromsbelägg beorende å vilken bana man kör på. Sen kan det ju vara svårare att hålla tempot i 2 st 1-timmes pass också (om man är dåligt tränad...)

Sedan är väl detta första gången sedan det blev NEC/REC som de bara lyckats få en dag att köra tävling på?

Vid en normal helg så är det ju en viss skillnad om man istället kör NEC istället för REC då antalet körda tävlingar blir lika många. Att man då får 5 bonuspoäng är ju ok eftersom man antagligen kommer 5 platser längre ner i resultatlistan till skillnad mot om man hade kört i REC där man är serieanmäld.

Sedan hoppas jag att det kan fortsätta vara 1 dagars arrangemang eftersom man slipper fixa med övernattning mm. Dessutom så blir det ju väldigt stora fartskillnader om alla skall köra i NEC och det i sin tur kanske gör att folk inte "vågar" köra endurance heller eftersom det går riktigt fort där med.
Man kan ju t.ex göra som på anderstorp och köra en openklass tillsammans med SP så får man ju in lite fler förare.
 
Last edited:
Liten historielektion:

Fram till 2006 fanns bara en klass, nämligen ERF, och det kördes 6-timmar i dom flesta lopp.

2005 och 2006 började det bli mer och mer poppis att deltaga. Både från nya förare och från toppklasserna i SM och STCC som såg det som bra träning. Detta betydde i 2006 att det ofta kom 50-65 team tiil en tävling och att 5-10 team inte fick starta pga maximala antal normering av banan. Max 38 på Falken o max 60 på Anderstorp. Surt att betala 2500 kr och åka hem efter kvalet.

ERF är inte en elitklass, men racing for fun. Detta betydde att till 2007 splittade man upp ERF från 1-dags till 2-dags arrangemang. Dvs några körde 6 timmar på lördag och några körde 4 timmar på söndag. Så slapp folk bli utkvalade och åka hem från något som inte är blodigt allvar, men racing for fun.

Det kom en massa förslag på namn till dom två dagar, f.ex. ERF-A och ERF-B osv. Till slut valde man NEC och REC, vilket låter mer coolt. Folk har allt för mycket respekt för NEC nu för tiden. Enda anledningen att vi har NEC och REC är att alla inte får plats på banan samtidigt. Två klasser NEC & REC har bara existerat i 3 år

Om nu intresset för NEC/REC är så lågt (finanskrisen eller vad vet jag) och det är så få deltagare, så kan vem som helst räkna ut att det nog blir slått ihop igen till bara en tävling i 2010, eller kanske t.o.m. i 2009. Så snart blir det nog bara en serie igen.

Så blir det mindre förvirring. Man behöver inte ta det så högtidligt, det är ju inte VM. Det är racing for fun, och man märker alltid en positiv stämning i depå. Både från superteamen och från vanliga dödliga amatörer. Man kan alltid snacka med alla, få ett råd, eller låna en reservdel eller racestövlar som gått sönder så att man kan köra vidare. Härlig stämning med härligt folk som kör race... for fun. Inga pengar eller VM kontrakt i sikte. Bara hul kul som helst.

Det var lite historia, status idag, och spådom om framtiden. Vill man köra max race, så gäller SM, STCC och derefter EM och VM. Men det är för yngre talanger. Dit hör inte jag eller 95% av deltagarna i NEC/REC. Vi kör NEC/REC för skoj. Därför är det plats för dom flesta på banan, och (nästan) alla kör schysst både snabba och långsammare. Vare sig det heter NEC & REC eller bara ERF.

/Kris
 
Last edited:
Jag tror att all racing i sverige är "for fun". Tror till och mer Rossi & Co kör för att det tycker att det är kul.

Men. Hur kul det ändå är så är ju ERF med REC och NEC en tävling. Där gäller det att köra så fort man kan och köra så många varv som möjligt för att helst vinna racet eller? Vill man bara köra för skoj skull så finns det ju mängder av banadagar att åka på.

Sedan hoppas jag att det kommer att finnas underlag för att köra 2 ERF serier. Att köra en Open-klass som det gjordes på Anderstorp tävlingen kan ju vara att bra sätt att fylla upp SP-klassen och på så sätt få in mer förare (och pengar) så att det går runt att hyra banan i 2 dagar.
 
Vi kör inte 1 tävling mer..Vi har bara läst reglementet och pratat med Brånalt!.
Och dessutom läst inbjudan.
SAXAT UR TR

11. Maskinklasser.
BOTT och NEC. REC Team kan söka wildcard. Wildcard sökes hos ERF:s koordinator Hans Brånalt.
Ansökan skall vara Hans tillhanda senast 25/7-09


Det var fritt fram för alla att köra i Falken.
Vi kommer att köra dom 2 sista tävlingaran i REC.
Ev Eric Lindroth och Scott Redding ska köra med oss i Avslutningen Om dom dispans

När man ändå klagar på racingen.
Tycker jag att banan inte håller EU standarden.
På tok för glest mellan staket stolpararna. å
väldigt bleka flaggor...och kaffet smakade skit.
Är det ngr fler som håller med.
Jag tror att man kan söka EU-bidrag för att arrangera ungdomtävligar.

Det är väl klart att ni kör en tävling mer? Men jag tar inte så hårt på det, som sagt vi kör just REC för att vi inte tog det på allvar i år. Dock tycker jag fortfarande att det var dålig att inte infon gick ut tydligare (men då hade det som sagt förmodligen blivit överfullt). Jag läser givetvis bara de TR som rör de tävlingar jag tänkt köra. Brånalt brukar ju vara snabb på "massmail" när det gäller annars så det borde gått ut ett sådan nu med tycker jag. För som sagt tar man ut just en serieavgift för en serie skall man ju inte behöva gissa sig till vilka tävlingar som ingår i den serie man anmält sig till.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top