Navigeringsappar

Jag kör Open Street Map och Open Topo Map i min Montana 700i, använder mest OTM för gruskörning. Verkar ju finnas olika OSM kartor, har jag missat nån terrängkarta eller är det den som är Open Topo Map?

Tror det är open topo. Laddar ner från frikart.no


Med vänlig hälsning,
 
Tror det är open topo. Laddar ner från frikart.no


Med vänlig hälsning,

Dä använder vi nog samma har jag också laddade ner från frikort.no. OSM har jag nog laddat ner både från frikart och BBBike.
 
Idag kom Aoocci C3 Pro skärmen så jag monterade den lite snabbt på KLR:en och tog en test tur ikväll, första intrycket var att den var smidig att installera och få igång, den funkar med handskar fästet är i aluminium men det är lite klumpigt dock är själva klykan på fästet lös och har M8 gänga så det är ju enkelt att göra egna fästen. Är nog inte omöjligt att jag kommer att fräsa fram ett eget fäste som är smidigare till Thruxtonen och GSX:en.

Valde att köra med Google maps då jag inte satt igång nån prov period på Stegra IO eller TomTom. Funkade fint att navigera med maps trots att vi var i skogen med dålig täckning, ska bli intressant att se hur den funkar med en GPS-app. Testade att fippla på med skärmen och ringde grabben som var med men det var mobilsvar men att ringa med handskarna på utan att ta fram telefonen verkar görbart.

Nackdelen är att den verkar käka ström vi var ute i kanske 1 timme med apparaten i gång och då tog den ca 10% batteri enligt appen tog Android Auto 5% sen laddningen så laddning av telefonen är nog ett måste om man ska köra lite längre svängar. Detta får mig att fundera på om man kan slå av Android Auto då man inte vill att skärmen ska vara igång och ta batteri från telefonen. Verkar inte gå att slå av Android Auto i telefonen så i sånt fall är det om det går att göra i skärmen annars behöver man nog ha en strömbrytare för att kunna slå av skärmen då man inte vill ha igång den för att inte suga ut batteriet på telefon.

Nästa sak som jag skulle vilja ha är att man kan ha påslagen skärm med tändningen av men det är ju svårt här har jag dock en tanke om man kunde hitta ett lämpligt tidrelä så att skärmen är påslagen en stund efter man stängt av hojen. På och av brytare funkar ju men mitt som det är glöms skärmen på och sen är batteriet urladdat.

Spontant känns det ut ungefär som jag tänkte det hela för gruskörning där KLR:en hör hemma är helt klart som väntat Montana 700:an klart bättre men för landsväg känns (utan att ha kört ännu) känns smidigheten att köra efter Google maps bra. Med en hyfsad GPS-app så man kan göra eller importera GPX-spår att följa och strömförsörjning till telefonen tror jag den kan funka bra. Hade man sen läst lite bättre då man beställde hade man insett att denna också har däcktrycksövervakning så två ventilhattar följde med.

Lite bilder på det hela, här syns hur högt fästet är men jag tror man kan ha det klykan framåt eller bakåt och på så sätt få det lägre.
20250825_195456.jpg20250825_201454.jpg
 
Idag kom Aoocci C3 Pro skärmen så jag monterade den lite snabbt på KLR:en och tog en test tur ikväll, första intrycket var att den var smidig att installera och få igång, den funkar med handskar fästet är i aluminium men det är lite klumpigt dock är själva klykan på fästet lös och har M8 gänga så det är ju enkelt att göra egna fästen. Är nog inte omöjligt att jag kommer att fräsa fram ett eget fäste som är smidigare till Thruxtonen och GSX:en.

Valde att köra med Google maps då jag inte satt igång nån prov period på Stegra IO eller TomTom. Funkade fint att navigera med maps trots att vi var i skogen med dålig täckning, ska bli intressant att se hur den funkar med en GPS-app. Testade att fippla på med skärmen och ringde grabben som var med men det var mobilsvar men att ringa med handskarna på utan att ta fram telefonen verkar görbart.

Nackdelen är att den verkar käka ström vi var ute i kanske 1 timme med apparaten i gång och då tog den ca 10% batteri enligt appen tog Android Auto 5% sen laddningen så laddning av telefonen är nog ett måste om man ska köra lite längre svängar. Detta får mig att fundera på om man kan slå av Android Auto då man inte vill att skärmen ska vara igång och ta batteri från telefonen. Verkar inte gå att slå av Android Auto i telefonen så i sånt fall är det om det går att göra i skärmen annars behöver man nog ha en strömbrytare för att kunna slå av skärmen då man inte vill ha igång den för att inte suga ut batteriet på telefon.

Nästa sak som jag skulle vilja ha är att man kan ha påslagen skärm med tändningen av men det är ju svårt här har jag dock en tanke om man kunde hitta ett lämpligt tidrelä så att skärmen är påslagen en stund efter man stängt av hojen. På och av brytare funkar ju men mitt som det är glöms skärmen på och sen är batteriet urladdat.

Spontant känns det ut ungefär som jag tänkte det hela för gruskörning där KLR:en hör hemma är helt klart som väntat Montana 700:an klart bättre men för landsväg känns (utan att ha kört ännu) känns smidigheten att köra efter Google maps bra. Med en hyfsad GPS-app så man kan göra eller importera GPX-spår att följa och strömförsörjning till telefonen tror jag den kan funka bra. Hade man sen läst lite bättre då man beställde hade man insett att denna också har däcktrycksövervakning så två ventilhattar följde med.

Lite bilder på det hela, här syns hur högt fästet är men jag tror man kan ha det klykan framåt eller bakåt och på så sätt få det lägre.
View attachment 520237View attachment 520238
Snyggt!
Prova vad som händer om du stänger av blåtand och wifi på telefonen, då bör Android Auto inte kunna köra.
 
Snyggt!
Prova vad som händer om du stänger av blåtand och wifi på telefonen, då bör Android Auto inte kunna köra.

Av nån anledning så slås wifi:t på telefon på då skärmen startar, testade slå av wifi men det kör igång av sig självt. Lite skumt att det slås på av Android Auto tycker att man borde kunna välja att detta manuellt på nåt vid.

Bluetooth kan ju ändå vara kul att ha pä för musik och samtal Även om man inte har igång skärmen.
 
Jag
Av nån anledning så slås wifi:t på telefon på då skärmen startar, testade slå av wifi men det kör igång av sig självt. Lite skumt att det slås på av Android Auto tycker att man borde kunna välja att detta manuellt på nåt vid.

Bluetooth kan ju ändå vara kul att ha pä för musik och samtal Även om man inte har igång skärmen.
Jag tror det är så att eftersom Android Auto kräver Wifi för att köras utan kabel så slår telefonen på Wifi om den känner av att skärmen är där och vill starta Android Auto.

Det du kan göra är att gå in i inställningarna i telefonen och stänga av tillåtelsen att starta Android Auto. Men då måste du ju tyvärr gå in och tillåta det igen när du sedan vill köra Android Auto.
 
Jag ska kolla lite mer ikväll eller i morgon (det är jämhunden som bestämmer det) men undrar om inte det är så att man måste trycka på en gigantisk android auto symbol på skärmen för att telefonen ska koppla över till skärmen så det kanske bara är så enkelt att ge fan i att trycka igång den.

Om man måste tillåta android auto att starta är väl inte hela världen, om man sen mer frekvent ska använda skärmen vid tex en resa med telefonen anluten till laddning så är det väl bara att ställa tillbaka så den startar av sig självt. Jag förmodar att det är denna inställning man ska ändra på.

Screenshot_20250826_133223_Permission controller.jpg
 
Hittade nu hur man slår av Android Auto i appinställningar man får inaktivera Android Auto sen då man aktivera den måste man godkänna aviseringar och nåt mer men det funkar nog ändå hyfsat. Det verkar inte gå att ställa in att man ska godkänna sammankopplingen i telefon, finns den funktionen ska den finnas i bilen eller i detta fall skärmen men där finns inget att ställa in.
 
Last edited:
Idag har jag fipplat med OsmAnd och det börjar ta sig är ju inställningar till höger och vänster och gud vet vad. Lyckades räkna ut hur man gör spår och fick i alla fall halvkoll på appen. Tog en testkörning ikväll för att testa lite mer och gjorde ett spår "mitt i" den sträcka som jag körde som teststräcka.

Började först med att bara klicka på kartan och navigera dit, då var jag framme där mitt spår började och jag valde att navigera efter till det tog slut då jag hade ca 1/3 kvar till hag var hemma och sen frikörde jag hem och hade hela tiden på inspelning av det körda spåret. Det verkade i alla fall funka bra och navigeringen funkade också, fick ställa om lite under resansgång men på det stora hela flöt det på.

Jag tror faktiskt jag är nöjd så här, men OsmAnd och Google maps lär jag klara det jag vill få ut av skärmen på hojen, jag tror intebheller jag startatnåt abonnemangpå OsmAnd vad jag kan märka utan det jag slagit på är modelen för inspelningav spår. Till det jag tänker ha skärmen funkar den nog alldeles nog bra.

Nackdelen som man inte kommer ifrån är ju att den drar batteri från telefonen, gick ca 20% med OsmAnd och Spotify påslagna på min sväng som varade 1 tim och 26 min så laddning är ett måste om man ska köra längre.
 
Tidigare har jag gnällt över att Kurviger inte håller kvar min slumpade rutt om jag tvingas avvika från den, men igår hittade jag att den skapade "shaping points" och inte "via points". När jag ändrade det så verkar den vara mer inne på att hålla rutten än att automatiskt vända hemåt efter att jag har gjort en avstickare. I förrgår blev jag för tredje gången dirigerad in på en väg som avslutas med en bom efter ett par km. Första gången var bommen öppen, andra gången stängd och nu svängde jag inte av där och till min glädje blev totalsträckan nån km längre med kvarstående rutt såvitt jag kunde bedöma.

Jag har inte hittat nån inställning för hur den ska beräkna kvarvarande restid så den ligger kvar med att alltid gissa på 52 km/h i snitt. Ibland har jag högre snitt än så i praktiken.

Den sparar åkta rutter lite underligt, tycker jag. Det räknas som en ny rutt när den beräknar om resan så min senaste tur på 25 mil sparades som 397 meter med 17 meter höjdskillnad för att jag tog omvägen via brevlådan. 293 av de metrarna var en del av den ursprungliga resan.

Om någon vet hur man får Kurviger att visa samtliga resor på en och samma kartbild vore jag tacksam. Det ger tips om var jag inte har varit.
 
Nu tar jag kört en del med skärmen på KLR:en och är fortsatt nöjd med hur den fungerar tillsammans med OsmAnd appen. Monterade tillbaka Montanan på KLR:en och satte sen skärmen på styret mest bara för att testa och jämföra vad som verkar bäst. Dock så lär jag nog fortsatt använda Montanan till gruskörning och skärmen kommer nog att hamna på Trajan.

Har testa koppla ifrån Android Auto till skärmen, dock så måste man även slå av bluetooth anslutningen till den för annars får den för sig att nåt knas och att Spotify spelas genom skärmen och inte genom intercomen (har testat med garage stereon ansluten via bluetooth).

När man sen slå på Android Auto får man ansluta till bluetooth och även igen godkänna aviseringar. Är lite pill med detta så kommer jag nog att montera en strömbrytare på KLR:en till att så på och av spänningen till skärmen om man nu skulle köra med både GPS och skärm. På trajan kommer man enkelt åt kontaktdonet så man kan lossa det om man inte vill ha igång skärmen.

Monteringen på Trajan blir ändå hyfsat diskret

20250908_195957.jpg20250908_195927.jpg
 
Lite OT från apparna men jag ska nog faktiskt vara glad att jag hade på skärmen på KLR:en i onsdags då jag körde drygt 40 mil mestadels I obygden. Vid Nattavaara så får jag varning om lågt däcktryck fram och jag misstänker att det just kan vara ventilhatten som känner däcktrycket till skärmen som läcker då läckaget kommit några dagar efter jag monterat dessa. Fortsätter och tänker jag får pumpa i Vuollerim men macken har gått i konkurs och däckverkstaden är stängd. Talar med en karl som säger att Harads har mack då jag väl kommer till Harads har jag tappat drygt 1 bar. Pumpar och käkar och det verkar okej men efter 10 mil kommer varningen igen och jag har tappat runt 0.7 bar innan jag är hemma de dryga 17 milen från Harads.

Nu har jag konstaterat att framdäcket läcker för det släpper luft i garaget då hojen står och ventilen verkar inte läcka vare sig med eller utan hatt och dessa sitter nu på Trajan och verkar hålla tycket då jag kollat den. Detta var nog faktiskt en grej som jag tänkte att man inte skulle ha nytta av men jag är lur på att jag fått problem på riktigt om jag inte tagit en omväg till Harads och hade pumpat i tid, då hade jag nog stått med dåligt med luft eller punka efter en väg med riktigt dålig mobiltäckning.

Då det gäller navigeringen körde jag på den svängen med både Montana 700i och Aoocci C3 skärmen med OsmAnd för att se hur man upplever det hela och bortser man från att man måste kunna ladda eller ha med en powerbank till telefon om mab ska köra längre sträckor så ser jag inga andra nackdelar med skärmen tycker överlag att det är lättare att söka specifika platser, mackar, resutranger, mm i telefon och sen navigera på skärmen mot sökfunktionen i Garmin GPS:en.
 
Lite OT från apparna men jag ska nog faktiskt vara glad att jag hade på skärmen på KLR:en i onsdags då jag körde drygt 40 mil mestadels I obygden. Vid Nattavaara så får jag varning om lågt däcktryck fram och jag misstänker att det just kan vara ventilhatten som känner däcktrycket till skärmen som läcker då läckaget kommit några dagar efter jag monterat dessa. Fortsätter och tänker jag får pumpa i Vuollerim men macken har gått i konkurs och däckverkstaden är stängd. Talar med en karl som säger att Harads har mack då jag väl kommer till Harads har jag tappat drygt 1 bar. Pumpar och käkar och det verkar okej men efter 10 mil kommer varningen igen och jag har tappat runt 0.7 bar innan jag är hemma de dryga 17 milen från Harads.

Nu har jag konstaterat att framdäcket läcker för det släpper luft i garaget då hojen står och ventilen verkar inte läcka vare sig med eller utan hatt och dessa sitter nu på Trajan och verkar hålla tycket då jag kollat den. Detta var nog faktiskt en grej som jag tänkte att man inte skulle ha nytta av men jag är lur på att jag fått problem på riktigt om jag inte tagit en omväg till Harads och hade pumpat i tid, då hade jag nog stått med dåligt med luft eller punka efter en väg med riktigt dålig mobiltäckning.

Då det gäller navigeringen körde jag på den svängen med både Montana 700i och Aoocci C3 skärmen med OsmAnd för att se hur man upplever det hela och bortser man från att man måste kunna ladda eller ha med en powerbank till telefon om mab ska köra längre sträckor så ser jag inga andra nackdelar med skärmen tycker överlag att det är lättare att söka specifika platser, mackar, resutranger, mm i telefon och sen navigera på skärmen mot sökfunktionen i Garmin GPS:en.

Det har inte med navigeringsappar att göra, men det är inte så dumt att ha en liten pump med sig. Denna har de haft på rea, jag köpte en för 399kr.
 

Det har inte med navigeringsappar att göra, men det är inte så dumt att ha en liten pump med sig. Denna har de haft på rea, jag köpte en för 399kr.

Kommer att köpa nån sån där liten kompressor att ha med i packväskan. Lutar åt Osram kompressorm https://www.computersalg.se/i/74301...-797b-4a1c-8674-a30bef3439f6_5478767d52329129
 
Kikade lite mer på den display som jag har (i samband med däcktryckstråden), och ser att dom har kommit med en som är lite mer "plug & play" för BMW:

Så nu funderar jag på om "Tårtsmulan" kanske ska förses med den, för att testa om det kan vara en bra väg att gå?
Den integrerar lite mer med hojen än vad min gör (jag behöver en ODB-dongel, och den är inte helt perfekt till min hoj).
Då får hon in Apple eller Andrioid, och kan köra musik och navigering mm, och ha telefonen i fickan/packväskan.

Chighee_BMW.png
 
Kikade lite mer på den display som jag har (i samband med däcktryckstråden), och ser att dom har kommit med en som är lite mer "plug & play" för BMW:

Så nu funderar jag på om "Tårtsmulan" kanske ska förses med den, för att testa om det kan vara en bra väg att gå?
Den integrerar lite mer med hojen än vad min gör (jag behöver en ODB-dongel, och den är inte helt perfekt till min hoj).
Då får hon in Apple eller Andrioid, och kan köra musik och navigering mm, och ha telefonen i fickan/packväskan.

View attachment 520971

Aoocci och Carpuride verkar också ha displaer som är plug n play med BMW, verkar ju sjukt smidigt att slippa koppla in den. Har de nyare BMW detta fäste färdigt eller är det nåt tillbehör som man måste köra till?

Är väl klart att du ska köpa en åt henne😉
 
Aoocci och Carpuride verkar också ha displaer som är plug n play med BMW, verkar ju sjukt smidigt att slippa koppla in den. Har de nyare BMW detta fäste färdigt eller är det nåt tillbehör som man måste köra till?

Är väl klart att du ska köpa en åt henne😉
Tror att det är någonting som man "bockar i" när man beställer hojen.
Så man köper det fästet när man köper hojen.
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top