Navigeringsappar

Jag kör Open Street Map och Open Topo Map i min Montana 700i, använder mest OTM för gruskörning. Verkar ju finnas olika OSM kartor, har jag missat nån terrängkarta eller är det den som är Open Topo Map?

Tror det är open topo. Laddar ner från frikart.no

Med vänlig hälsning,

Tror det är open topo. Laddar ner från frikart.no

Med vänlig hälsning,

Dä använder vi nog samma har jag också laddade ner från frikort.no. OSM har jag nog laddat ner både från frikart och BBBike.

Idag kom Aoocci C3 Pro skärmen så jag monterade den lite snabbt på KLR:en och tog en test tur ikväll, första intrycket var att den var smidig att installera och få igång, den funkar med handskar fästet är i aluminium men det är lite klumpigt dock är själva klykan på fästet lös och har M8 gänga så det är ju enkelt att göra egna fästen. Är nog inte omöjligt att jag kommer att fräsa fram ett eget fäste som är smidigare till Thruxtonen och GSX:en.

Valde att köra med Google maps då jag inte satt igång nån prov period på Stegra IO eller TomTom. Funkade fint att navigera med maps trots att vi var i skogen med dålig täckning, ska bli intressant att se hur den funkar med en GPS-app. Testade att fippla på med skärmen och ringde grabben som var med men det var mobilsvar men att ringa med handskarna på utan att ta fram telefonen verkar görbart.

Nackdelen är att den verkar käka ström vi var ute i kanske 1 timme med apparaten i gång och då tog den ca 10% batteri enligt appen tog Android Auto 5% sen laddningen så laddning av telefonen är nog ett måste om man ska köra lite längre svängar. Detta får mig att fundera på om man kan slå av Android Auto då man inte vill att skärmen ska vara igång och ta batteri från telefonen. Verkar inte gå att slå av Android Auto i telefonen så i sånt fall är det om det går att göra i skärmen annars behöver man nog ha en strömbrytare för att kunna slå av skärmen då man inte vill ha igång den för att inte suga ut batteriet på telefon.

Nästa sak som jag skulle vilja ha är att man kan ha påslagen skärm med tändningen av men det är ju svårt här har jag dock en tanke om man kunde hitta ett lämpligt tidrelä så att skärmen är påslagen en stund efter man stängt av hojen. På och av brytare funkar ju men mitt som det är glöms skärmen på och sen är batteriet urladdat.

Spontant känns det ut ungefär som jag tänkte det hela för gruskörning där KLR:en hör hemma är helt klart som väntat Montana 700:an klart bättre men för landsväg känns (utan att ha kört ännu) känns smidigheten att köra efter Google maps bra. Med en hyfsad GPS-app så man kan göra eller importera GPX-spår att följa och strömförsörjning till telefonen tror jag den kan funka bra. Hade man sen läst lite bättre då man beställde hade man insett att denna också har däcktrycksövervakning så två ventilhattar följde med.

Lite bilder på det hela, här syns hur högt fästet är men jag tror man kan ha det klykan framåt eller bakåt och på så sätt få det lägre.
20250825_195456.jpg20250825_201454.jpg

Idag kom Aoocci C3 Pro skärmen så jag monterade den lite snabbt på KLR:en och tog en test tur ikväll, första intrycket var att den var smidig att installera och få igång, den funkar med handskar fästet är i aluminium men det är lite klumpigt dock är själva klykan på fästet lös och har M8 gänga så det är ju enkelt att göra egna fästen. Är nog inte omöjligt att jag kommer att fräsa fram ett eget fäste som är smidigare till Thruxtonen och GSX:en.

Valde att köra med Google maps då jag inte satt igång nån prov period på Stegra IO eller TomTom. Funkade fint att navigera med maps trots att vi var i skogen med dålig täckning, ska bli intressant att se hur den funkar med en GPS-app. Testade att fippla på med skärmen och ringde grabben som var med men det var mobilsvar men att ringa med handskarna på utan att ta fram telefonen verkar görbart.

Nackdelen är att den verkar käka ström vi var ute i kanske 1 timme med apparaten i gång och då tog den ca 10% batteri enligt appen tog Android Auto 5% sen laddningen så laddning av telefonen är nog ett måste om man ska köra lite längre svängar. Detta får mig att fundera på om man kan slå av Android Auto då man inte vill att skärmen ska vara igång och ta batteri från telefonen. Verkar inte gå att slå av Android Auto i telefonen så i sånt fall är det om det går att göra i skärmen annars behöver man nog ha en strömbrytare för att kunna slå av skärmen då man inte vill ha igång den för att inte suga ut batteriet på telefon.

Nästa sak som jag skulle vilja ha är att man kan ha påslagen skärm med tändningen av men det är ju svårt här har jag dock en tanke om man kunde hitta ett lämpligt tidrelä så att skärmen är påslagen en stund efter man stängt av hojen. På och av brytare funkar ju men mitt som det är glöms skärmen på och sen är batteriet urladdat.

Spontant känns det ut ungefär som jag tänkte det hela för gruskörning där KLR:en hör hemma är helt klart som väntat Montana 700:an klart bättre men för landsväg känns (utan att ha kört ännu) känns smidigheten att köra efter Google maps bra. Med en hyfsad GPS-app så man kan göra eller importera GPX-spår att följa och strömförsörjning till telefonen tror jag den kan funka bra. Hade man sen läst lite bättre då man beställde hade man insett att denna också har däcktrycksövervakning så två ventilhattar följde med.

Lite bilder på det hela, här syns hur högt fästet är men jag tror man kan ha det klykan framåt eller bakåt och på så sätt få det lägre.
View attachment 520237View attachment 520238
Snyggt!
Prova vad som händer om du stänger av blåtand och wifi på telefonen, då bör Android Auto inte kunna köra.

Snyggt!
Prova vad som händer om du stänger av blåtand och wifi på telefonen, då bör Android Auto inte kunna köra.

Av nån anledning så slås wifi:t på telefon på då skärmen startar, testade slå av wifi men det kör igång av sig självt. Lite skumt att det slås på av Android Auto tycker att man borde kunna välja att detta manuellt på nåt vid.

Bluetooth kan ju ändå vara kul att ha pä för musik och samtal Även om man inte har igång skärmen.

Jag
Av nån anledning så slås wifi:t på telefon på då skärmen startar, testade slå av wifi men det kör igång av sig självt. Lite skumt att det slås på av Android Auto tycker att man borde kunna välja att detta manuellt på nåt vid.

Bluetooth kan ju ändå vara kul att ha pä för musik och samtal Även om man inte har igång skärmen.
Jag tror det är så att eftersom Android Auto kräver Wifi för att köras utan kabel så slår telefonen på Wifi om den känner av att skärmen är där och vill starta Android Auto.

Det du kan göra är att gå in i inställningarna i telefonen och stänga av tillåtelsen att starta Android Auto. Men då måste du ju tyvärr gå in och tillåta det igen när du sedan vill köra Android Auto.

Jag ska kolla lite mer ikväll eller i morgon (det är jämhunden som bestämmer det) men undrar om inte det är så att man måste trycka på en gigantisk android auto symbol på skärmen för att telefonen ska koppla över till skärmen så det kanske bara är så enkelt att ge fan i att trycka igång den.

Om man måste tillåta android auto att starta är väl inte hela världen, om man sen mer frekvent ska använda skärmen vid tex en resa med telefonen anluten till laddning så är det väl bara att ställa tillbaka så den startar av sig självt. Jag förmodar att det är denna inställning man ska ändra på.

Screenshot_20250826_133223_Permission controller.jpg

Hittade nu hur man slår av Android Auto i appinställningar man får inaktivera Android Auto sen då man aktivera den måste man godkänna aviseringar och nåt mer men det funkar nog ändå hyfsat. Det verkar inte gå att ställa in att man ska godkänna sammankopplingen i telefon, finns den funktionen ska den finnas i bilen eller i detta fall skärmen men där finns inget att ställa in.

Last edited:
Idag har jag fipplat med OsmAnd och det börjar ta sig är ju inställningar till höger och vänster och gud vet vad. Lyckades räkna ut hur man gör spår och fick i alla fall halvkoll på appen. Tog en testkörning ikväll för att testa lite mer och gjorde ett spår "mitt i" den sträcka som jag körde som teststräcka.

Började först med att bara klicka på kartan och navigera dit, då var jag framme där mitt spår började och jag valde att navigera efter till det tog slut då jag hade ca 1/3 kvar till hag var hemma och sen frikörde jag hem och hade hela tiden på inspelning av det körda spåret. Det verkade i alla fall funka bra och navigeringen funkade också, fick ställa om lite under resansgång men på det stora hela flöt det på.

Jag tror faktiskt jag är nöjd så här, men OsmAnd och Google maps lär jag klara det jag vill få ut av skärmen på hojen, jag tror intebheller jag startatnåt abonnemangpå OsmAnd vad jag kan märka utan det jag slagit på är modelen för inspelningav spår. Till det jag tänker ha skärmen funkar den nog alldeles nog bra.

Nackdelen som man inte kommer ifrån är ju att den drar batteri från telefonen, gick ca 20% med OsmAnd och Spotify påslagna på min sväng som varade 1 tim och 26 min så laddning är ett måste om man ska köra längre.

Tidigare har jag gnällt över att Kurviger inte håller kvar min slumpade rutt om jag tvingas avvika från den, men igår hittade jag att den skapade "shaping points" och inte "via points". När jag ändrade det så verkar den vara mer inne på att hålla rutten än att automatiskt vända hemåt efter att jag har gjort en avstickare. I förrgår blev jag för tredje gången dirigerad in på en väg som avslutas med en bom efter ett par km. Första gången var bommen öppen, andra gången stängd och nu svängde jag inte av där och till min glädje blev totalsträckan nån km längre med kvarstående rutt såvitt jag kunde bedöma.

Jag har inte hittat nån inställning för hur den ska beräkna kvarvarande restid så den ligger kvar med att alltid gissa på 52 km/h i snitt. Ibland har jag högre snitt än så i praktiken.

Den sparar åkta rutter lite underligt, tycker jag. Det räknas som en ny rutt när den beräknar om resan så min senaste tur på 25 mil sparades som 397 meter med 17 meter höjdskillnad för att jag tog omvägen via brevlådan. 293 av de metrarna var en del av den ursprungliga resan.

Om någon vet hur man får Kurviger att visa samtliga resor på en och samma kartbild vore jag tacksam. Det ger tips om var jag inte har varit.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026