Navigeringsappar

Nu har Aoocci C3 Pro kommit in för försäljning, var nära att köpa men en sak undrar jag över. Då man speglar telefonen är det telefonens GPS som används då? De gånger jag ibland använt Google maps med telefonen i fickan och rösten som säger var man ska svänga i intercomen så är det inte helt ovanligt att rösten säger "GPS-signalen försvann" detta är väl troligtvis att GPS-mottagningen är dålig i skinnställets innerficka.

Ser att de större modellerna av Aoocci som C5 har nåt somnkallas GPS Navigation. Frågan är om man då nytta GPS från skärmen för navigering eller om den fortfarande är från telefonen? Är det så så misstänker jag att navigeringe funkar betydligt bättre än att spegla en telefon som är i en innerficka.
 
Nu har Aoocci C3 Pro kommit in för försäljning, var nära att köpa men en sak undrar jag över. Då man speglar telefonen är det telefonens GPS som används då? De gånger jag ibland använt Google maps med telefonen i fickan och rösten som säger var man ska svänga i intercomen så är det inte helt ovanligt att rösten säger "GPS-signalen försvann" detta är väl troligtvis att GPS-mottagningen är dålig i skinnställets innerficka.

Ser att de större modellerna av Aoocci som C5 har nåt somnkallas GPS Navigation. Frågan är om man då nytta GPS från skärmen för navigering eller om den fortfarande är från telefonen? Är det så så misstänker jag att navigeringe funkar betydligt bättre än att spegla en telefon som är i en innerficka.
Blev lite nyfiken och kollade på deras hemsida
Hittar ingen C3 Pro? Vanliga C3 verkar inte ha egen GPS utan förlitar sig på telefonen. C6 Pro ska ha egen GPS och kan fungera utan telefonens GPS. Tycker att C6 Pro verkar vettig med dubbla kameror, inte för att bli Viral utan för dokumentation vid eventuell olycka..
 
Blev lite nyfiken och kollade på deras hemsida
Hittar ingen C3 Pro? Vanliga C3 verkar inte ha egen GPS utan förlitar sig på telefonen. C6 Pro ska ha egen GPS och kan fungera utan telefonens GPS. Tycker att C6 Pro verkar vettig med dubbla kameror, inte för att bli Viral utan för dokumentation vid eventuell olycka..
Då jag läste mer verkar C6 pro inte fungera utan koppling till telefonen... Lite oroande då Android Auto konsumerar så sjukt mycket batteri från telefonen, i alla fall i de bilar jag haft.
Har inte tittat på recensioner av den ännu, kanske har missförstått funktionen?

Screenshot_2025-07-24-06-24-18-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Har kört med Waze i många år och den funkar utmärkt. Tills telefonen ger upp. Är nere i Europa och snurrar sedan ett par veckor tillbaka och iphonen dog i en regnskur i Rumänien... Som tur är så har frugan övertalat mig att skaffa en Garmin XT2 och den står ju pall för alla väder så eftersom jag har bägge på styret så var det inga större problem.
Köpte förra året en enkel men hyfsat tålig telefon där jag kör DMD2. Den har frugan på sin hoj under denna resa och den funkar utmärkt.
Ett litet krux när man har flera olika gps'er är att de ofta vill köra olika vägar till samma destination. Ytterst sällan de är överens när man har en rutt över 20 mil, hur man än försöker ställa in dem.
Skulle sammafatta dessa tre olika alternativ såhär:
Waze, överlägsen när du skall följa vanliga vägar och då varningar för snut kontroller, alternativa rutter om köer uppstår etc.
DMD2. absolut bästa om du vill köra grusvägar och mer äventyr, riktigt snabb och alla kartor kan man ladda ned offline. Funkar dock bara på Android.
Garmin, robust hårdvara med mängder av funktioner, dock riktigt krånglig att hantera med ett användargränssnitt som inte är avsett för människor. Detta är första året jag haft reell nytta av den när iphonen inte stod pall
 
Om jag fattar rätt så speglar dessa skärmar telefonen så har man en GPS-app som stödjer android auto och som hanterar offline kartor vilket jag läst mig fram till att appen OmsAnd ska göra borde det ju funka.

Jag är som sagt mer rädd för dålig GPS-täckning pga telefonens placering i jackan än att hamna offline speciellt om man kan använda en app som hanterar offline kartor.

Jag tänker mig en sån här skärm som ett komplement till min Garmin Montana 700i, för att ha tillgång till en enklare GPS främst på Trajan som ma ibland hamnar med på oplanerade spontanresor, tex att fixa pass i Kalix och sen hamnar i Korpilombolo. Ger jag mig ut på längre planerade resor så flyttar jag Garminen till den hoj jag ska ha då.
 
Det kan man väl lösa genom att ha kartor i telefonen för de gånger man inte har mottagning?
Som telefonnäten ser ut i de civiliserade delarna av världen är det sällan man är bortkopplad.

Tyvärr så är det inte så i stora delar Sverige och det blir bara sämre och sämre med varje uppgradering av näten. Själv bävar jag för nersläckningen av 2G, jag misstänker starkt att vi då blir helt utan mobiltelefoni i området vi bor. Jag funderar nu helt klart på att köpa nån satelitgrej så man kan larma vid en olycka samt att ha under jakten för att få kontakt med omvärlden då man skjutit en älg.

Jag skulle inte förlita mig på att ha telefonen online vid äventyrliga resor i norra Sverige utan ha offline karta eller GPS. Offline kartor är väl alternativt om man bor som vi gör men för mer orienterad "offline körning" blir det hur som helst Montana 700i för mig.
 
Det kan man väl lösa genom att ha kartor i telefonen för de gånger man inte har mottagning?
Som telefonnäten ser ut i de civiliserade delarna av världen är det sällan man är bortkopplad.

Du kanske bara kör runt Stureplan, det funkar säkert. ;)

Nä det jag menar att så länge det bara handlar om en skärm där man speglar upp telefonen kan man ju lika gärna köra med telefonen. CarPlay och Android Auto är ju bara praktiskt om man håller på att växla appar på mobilen medan man kör. Fortfarande mobilen. Som kommer att dra ström, som måste ha navigationen igång osv osv.

Man får absolut ha vad man vill men jag tycker att dylika grejor saknar substans och att lägga flera tusenlappar på en speglad variant av mobilen istället för en dedikerad gps är för mig helt oförståeligt. Som komplement absolut men inte istället för.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du kanske bara kör runt Stureplan, det funkar säkert. ;)

Nä det jag menar att så länge det bara handlar om en skärm där man speglar upp telefonen kan man ju lika gärna köra med telefonen. CarPlay och Android Auto är ju bara praktiskt om man håller på att växla appar på mobilen medan man kör. Fortfarande mobilen. Som kommer att dra ström, som måste ha navigationen igång osv osv.

Man får absolut ha vad man vill men jag tycker att dylika grejor saknar substans och att lägga flera tusenlappar på en speglad variant av mobilen istället för en dedikerad gps är för mig helt oförståeligt. Som komplement absolut men inte istället för.
Jag tror aldrig att jag passerat Stureplan på MC.
Kör man med en dedikerad GPS är man låst till den programvaran och den tillverkaren. Då kan man lika gärna köra med papperskarta. Med en spegling av telefonen kan man ha en stor skärm och byta app beroende på vad man vill göra. Skulle jag sätta telefonen på styret riskerar jag att kameran vibrerar sönder och har jag den på tankväskan hamnar den sämre rent visuellt.
Ett problem jag har nu är att min extraskärm skymmer nedre delen av cykelns instrument.
block.PNG
Vinklar jag skärmen mer upprätt så tar det i tankväskan.
Min skärm kostade under 1000:- så det är inte "flera tusenlappar".

Största nackdelen jag ser med min lösning är att den är i landskapsläge. Eftersom jag kör med kvinnlig inställning på kartan så önskad riktning är i överkant ser jag en massa ovidkommande saker på sidorna om vägen. Det hade varit mer praktiskt att ha porträttläge så jag ser vad som kommer framöver.
 
Hade tidigare en Garmin tror den heter 660 som jag köpte 2011 och den har alltid funkat.
Förra hösten fick jag för mig att titta på en ny och köpte en Garmin XT2 märks att det hänt mycket utveckling på ca15 år.
Är jättenöjd med den.

Jag har aldrig gillat att köra med telefonen på styret.
När ni kör navigering genom telefonen drar det snabbt ur batteriet?
 
Hade tidigare en Garmin tror den heter 660 som jag köpte 2011 och den har alltid funkat.
Förra hösten fick jag för mig att titta på en ny och köpte en Garmin XT2 märks att det hänt mycket utveckling på ca15 år.
Är jättenöjd med den.

Jag har aldrig gillat att köra med telefonen på styret.
När ni kör navigering genom telefonen drar det snabbt ur batteriet?
Jag har USB-kontakter på styret, så telefonen blir laddad när den sitter där. Annars hade det tagit några timmar att dra ur batteriet.
 
När ni kör navigering genom telefonen drar det snabbt ur batteriet?
Har ett Quad lock-fäste med trådlös laddning som är kopplad på tändningen. Funkar kanon bortsett från att Sveriges småvägar väldigt ofta är extremt knöliga vilket gör att det studsar som fan och, inbillar jag mig, sliter onödigt hårt på vissa delar i telefonen när denna skakar på styret. Detta trots att jag har vibrationsdämpare.
 
Jag kör 7-8 timmar med telefonen igång, musik och navigering, innan jag måste ladda.
Men ofta får den ligga i packväskan där jag har dragit in 12V, så då får den ladda hela tiden.
Kör som sagt var med en display som speglar telefonen (CarPlay) för att kunna se vem som ringer, och även för enkel navigering till uppkomna punkter, suveränt.
Men lämnar inte min Garmin hemma, den får alltid hänga med, det är liksom skönt att ha tillgång till alla kartor man kan tänka sig att behöva i en liten enhet, dessutom utan uppkoppling.
Ska man navigera "offline" med CarPlay så rekommenderar många "Tom Tom GO Navigation", men har aldrig testat den själv.
 
Fick en Samsung Galaxy Tab A8 häromdagen av en bekant som hade vunnit den och inte ville ha den. Den är helt okej prestandamässigt, lagom stor och ljusstark, har SIM-kort eller om man vill E-SIM och är IP68 skyddad. Jag har beställt en Quadlock universalfäste som limmas på baksidan, sen tänker jag köra den som den är med TopoGPS och Googlemaps.

Kollade på nätet och man får en refurbished för 1200 spänn och en ny för 1900. Det är ju betydligt mer prisvärt än en CarPlay/Android platta tycker jag. Då får jag ju köra vilka appar jag vill 👍
 
Jag kör (som jag skrivit förut i andra trådar) en kombo av flera.

Planerar och gör rutter i MyRouteApp i dator (stor skärm!). Funkar bra. Jag har gjort rutter på uppåt 400 mil i programmet. Jag för sedan över rutterna till TomTom Rider via kabel (filöverföring/import i Windows). Eller importerar i mobilen 'app-till-app' till min Beeline. Vanligtvis. Åtminstone när jag skall gör rejäla eller lite mer genomtänkta turer.

Är det mer av quick fix eller improvisation ("ta mig hem på krokiga vägar") så kan man såklart be TomTom eller Beeline att göra en rutt direkt i gps:en respektive mobilen.

* TomTom sitter monterad på Kawan.
Fördel:
- Tål väder, vind, vibrationer, kan låsas, kan hanteras med handskar, klarar både sol och mörker. MC-anpassad helt enkelt.

Nackdel:
- Lite meckigt att flytta min rutt från dator till TomTom.
- TomTom tar ibland korkade beslut. "Sväng vänster!" "Men, det är ju två hjulspår som går tvärs över en gårdsplan..." Och strax efteråt kommer den korrekta avfarten. Det har med kartmaterialet att göra, har jag fått lära mig av en hojkompis som jobbar just med navigationssystem! :)

* Beeline flyttar jag från hoj till hoj (fästs på styret, flera fästmöjligheter).
Fördel:
- Liten och nätt. Ser inte ful ut på en snygg hoj. Man slipper synen av "en låda på styret".
- Överskådlig navigation, pilar visar vart du ska. Lätt att se.
- Bra batteritid i själva mojängen, över en vecka.

Nackdel:
- Visningssystemet med pilar använder enbart gps och visar ingen karta. Smidigt och lättöverskådligt. Men är man lite ouppmärksam kan man hamna i att "sväng om 14 meter!" eller "vänd om". Lite sent... Fast håller man bättre koll än vad jag (ibland) gör så är det ingen större olägenhet. ;)
- Navigationen som sker i din egen mobil drar en hel del batteri. Så ta med en power bank! Åtminstone om man använder en kinatillverkad amerikansk telefon med alldeles för kort batteritid (Android är nog bättre här).
- Kan också ta korkade ruttbeslut. Men som sagt så har det med kartmaterialet att göra.
 
Nån som vet om man kan styra vissa funktioner på telefon på nåt vis med en surfplatta? Se vem som ringer och byta musik på Spotify? Alltså inte spegla hela telefonen så man kan använda plattans GPS och appar för navigering.

Montana 700i har funktion så den visar aviseringar så man ser tel nr (dock inte kontaktnamn) på samtal, aviseringar om man får sms, mail, mm vilket är bra då jag har jour. Man kan också byta låt på Spotify även om jag inte gör det för jag gillar inte att pillra på den då jag kör. Egentligen så är Montanan med dess funktioner som den är nu ganska perfekt om man hade kunnat få in google maps i den och välja om man ska navigera efter GPS:en eller telefonen med google maps.

Just nu så känns skärmen ändå ut som ett vettigt komplement till Montana 700:an om skärmen styr telefonen om det bara funkar. Annars blir det ju som tre olika system Garmin för kartnavigering, telefon för musik och samtal och ytterligare en platta med eventellt simkort eller köra hotspot från telefonen för google maps och liknande.

Skulle jag inte ha Montana GPS:en skulle jag nog ta en platta som komplement till telefonen. Som sagt velar jag mellan skärm eller platta och tredje alternativet är ett till fäste till Montanan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top