Jag kör (som jag skrivit förut i andra trådar) en kombo av flera.
Planerar och gör rutter i MyRouteApp i dator (stor skärm!). Funkar bra. Jag har gjort rutter på uppåt 400 mil i programmet. Jag för sedan över rutterna till TomTom Rider via kabel (filöverföring/import i Windows). Eller importerar i mobilen 'app-till-app' till min Beeline. Vanligtvis. Åtminstone när jag skall gör rejäla eller lite mer genomtänkta turer.
Är det mer av quick fix eller improvisation ("ta mig hem på krokiga vägar") så kan man såklart be TomTom eller Beeline att göra en rutt direkt i gps:en respektive mobilen.
* TomTom sitter monterad på Kawan.
Fördel:
- Tål väder, vind, vibrationer, kan låsas, kan hanteras med handskar, klarar både sol och mörker. MC-anpassad helt enkelt.
Nackdel:
- Lite meckigt att flytta min rutt från dator till TomTom.
- TomTom tar ibland korkade beslut. "Sväng vänster!" "Men, det är ju två hjulspår som går tvärs över en gårdsplan..." Och strax efteråt kommer den korrekta avfarten. Det har med kartmaterialet att göra, har jag fått lära mig av en hojkompis som jobbar just med navigationssystem!
* Beeline flyttar jag från hoj till hoj (fästs på styret, flera fästmöjligheter).
Fördel:
- Liten och nätt. Ser inte ful ut på en snygg hoj. Man slipper synen av "en låda på styret".
- Överskådlig navigation, pilar visar vart du ska. Lätt att se.
- Bra batteritid i själva mojängen, över en vecka.
Nackdel:
- Visningssystemet med pilar använder enbart gps och visar ingen karta. Smidigt och lättöverskådligt. Men är man lite ouppmärksam kan man hamna i att "sväng om 14 meter!" eller "vänd om". Lite sent... Fast håller man bättre koll än vad jag (ibland) gör så är det ingen större olägenhet.

- Navigationen som sker i din egen mobil drar en hel del batteri. Så ta med en power bank! Åtminstone om man använder en kinatillverkad amerikansk telefon med alldeles för kort batteritid (Android är nog bättre här).
- Kan också ta korkade ruttbeslut. Men som sagt så har det med kartmaterialet att göra.